Skocz do zawartości

korekcja czasowa - w jaki odpowiedni spób ustawiać ?


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Zrób tak, zmierz odległość od Twojej głowy do lewego tw, analogicznie do prawego, następnie do subwoofera. Suba zostaw na zero, lewy dodaj odległość sub + odległość lewego tw, prawy odległość sub + odległość prawego tw. Napisz co się dzieje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 233
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

@powalla, nie mam niestety możliwości pojawienia się na zlocie.

 

@bogus, taki zabieg rozwala scenę, dźwięk robi się...dziwny, probowałem opóźnić tylko stonę przednią lewą i efekt taki, że nie słychać prawie dzwięku ze strony kierowcy, tak więc też nie jest si. Ustawiłem jak było przedtem czyli L-P = 50 cm, P-P= 20 cm, i w sumie mogłoby tak zostać bo sub w takiej konfiguracji zgrywa się całkiem dobrze z przodem. Jedyne czego mi brakuje to przesunięcie sceny przed kierowce, ale osobiście zastanawia mnie czy to wogóle możliwe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Artur znajdz gdzies temat i post trucka, w którym w sposób wręczłopatologiczny opisał jak mozna ustawic czasy na radiu. Jest tam opisane jak On to robił i niestety trzeba to zrobic na słuch i wychwycic moment gdzie skupienie jest odpowiednie. Pamiętaj, ze dla całokształtu nie tylko czasy maja tu znaczenie ale np tez ogólne zgranie woofera z tweeterem i ukierunkowanie tego ostatniego. Jak trudno ci wychwycić to scisz woofer albo odlacz RCA od sekcji woofera i ustaw czasu na sluch na tweetery, potem to samo na woofery i na koniec kombinuj ... Bogus dobrze radzi aby zgrac suba z przodem zazwyczaj wypada to tak, ze trzeba opóxnic cały przód wzgledem suba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Artur znajdz gdzies temat i post trucka, w którym w sposób wręczłopatologiczny opisał jak mozna ustawic czasy na radiu. Jest tam opisane jak On to robił i niestety trzeba to zrobic na słuch

To to właśnie wytłumacz , jak słuchaac aby usłyszeć , jaki wybrać kompromis gdy serce mówi tak , rozum nie , a uszy mają dylemat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To to właśnie wytłumacz , jak słuchaac aby usłyszeć , jaki wybrać kompromis gdy serce mówi tak , rozum nie , a uszy mają dylemat.

 

A mnie się wydaje, że trzeba słuchać po swojemu, znam co najmniej kilka osób którym podoba się zupełnie inne ustawienie, a chyba o to chodzi, żeby się podobało :wink2:

Poza tym samo przesuwanie (czy to cm czy ms) nie do końca może być trafne, można by się pobawić jeszcze eq, czy balansem.

No mnie najlepiej do tych zabaw odpowiada szum, albo kilka utworów, gdzie wydaje mi się, że wiem co słyszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem ten sam dylemat w 88rs. Z przesiadki z mś na cm. U nnie z kolei ciągle prawa strona gorowala. I wyszła mi różnica tylko 10cm między wooferami. Przy większej roznicy lewego woofera nie było slychac wogole a scena gdzieś w prawej przestrzeni. Więc metrowce daj spokoj i automatyce też.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja proponuje następującą WSTĘPNĄ procedurę, żeby nie zgłupieć :wink:

 

 

 

Zacznij od zgrania SUB'a z przodem nie ruszająć na razie sceny (czyli bez korekcji LEWA / PRAWA)

1. Włącz znany utwór i szukaj opóźnienia dla SUB'a do momentu, aż dźwięk SUB'a nie będzie mocno zaznaczał się jako osobne źródło dźwięku z tyłu samochodu.

2. Wstępnie zacznij od wartości wyliczonej przez Ciebie miarką czyli 1,3metra to daje opóźnienie wg tabeli 3,8ms

3. Szukaj kręcąc opóźnieniami SUB'a w granicach zbliżonych do tej wartości

4. Przyjmijmy, że najlepsza wartość opóźnienia dla suba wyszła Ci jednak 3,6ms

4. Jak SUB zacznie "grać z przodu" - spójnie z przednimi głośnikami - wtedy dopiero przejdź do ustawień SCENY.

 

 

 

UWAGA - Teraz wyłącz SUB'a i zacznij ustawiać scenę

 

Na wstępie wyłącz SUB'a i wyzeruj w radiu wszystkie czasy (LEWA, PRAWA i SUB)

1. Włącz utwór, który dobrze znasz (z wyraźnym wokalem nagranym na środku sceny)

2. Zmieniaj korekcje czasowe tylko lewego głośnika (prawy zostawiasz na 0ms) tak, aż brzmienie wokalu stanie się jak najbardziej punktowe i wyraźne (skupione w jednym miejscu sceny)

3. Szukaj "na słuch" optymalnego opóźnienia tylko lewej strony w wartościach pomiędzy 0,3ms-2ms (w jedną i drugą stronę), aż usłyszysz, która wartość jest najlepsza.

4. Wg mojego doświadczenia w warunkach samochodowych wartości opóźnienia lewych głośników względem prawych nie powinna przekraczać 2ms

5. Kiedy skończysz ustawienia sceny należy zapisać gdzieś na kartce wszystkie zebrane parametry i przejść do finalnego ustawienia czasów dla LEWEGO, PRAWEGO i SUBA

 

 

 

Podsumowanie WSTĘPNYCH wartości - to jeszcze nie koniec!

LEWA strona najlepiej Ci brzmi np. 1,3ms

PRAWA strona na razie jest 0 ms

SUB, gra najlepiej na 3,6ms względem przodu

 

 

 

 

 

Teraz kluczowe - odpowiednie zsumowanie wartości sub'a + przód

 

Do LEWEJ strony dodajesz 3,6ms (wartość SUBa)

i do PRAWEJ strony też dodajesz 3,6ms (wartość SUBa)

 

 

 

 

To daje nam finalne wartości opóźnień do wprowadzenia do radia:

LEWA będzie mieć:                  4,9ms (1,3ms + 3,6ms)

PRAWA ma:                             3,6ms

SUB ma mieć finalnie zawsze:  0ms!!

 

 

 

Mam nadzieję, że jest to w miarę logicznie opisane :hyhy:

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jest opisane jak trzeba. Trzeba jeszcze pamiętać, że na zgranie suba z przodem ma wpływ wiele innych czynników jak sam poziom suba względem przodu, zgranie fazowe, odpowiednie cięcia suba i wooferów.

 

Kolejna kwestia to taka, że kolega ma chyba cm a nie ms, więc trzeba będzie jakby ustawiać czasy prawej strony względem lewej, przy ms jest jak podałeś  :wink:

 

Jest jeszcze jedna kwestia, to czy sub jest ustawiony w trybie mono czy stereo, o ile takie opcje są dostępne na radiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim to tak jak już zaznaczył mamusa środek sceny powinien być między skrajnymi pozycjami tej sceny, a to w większości samochodów wypada na środku deski rozdzielczej, nie przed kierowcą, czyli środek właśnie powinien być lekko z prawej od kierowcy. A jeżeli za mocno Ci ucieka na prawą to pobaw się głośnością lewej strony do prawej, bo może tam być problem. I tak właśnie powinno Ci wyjść (lekko z prawej) jak ustawiałeś na metrówkę, ale jak dalej chcesz mieć środek sceny przed sobą to pozostaje Ci tylko kręcić na słuch. Ustaw na zero wszystko i dodawaj cm do prawej strony aż osiągniesz efekt, podejrzewam, że będzie to w okolicy 30cm.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje Panowie za pomoc, szczególnie dla Bartha - całość pozwole sobie wydrukować a moderatorom proponuje ten post jakoś podwiesić, bo naprawdę dużo lania wody w temacie ustawiania czasówek a mało konkretów. Na chwilę obecną ustawiłem czasówki metodą na słuch, udało mi się doprowadzić do efektu gdzie lewa strona sceny jest słyszalna (przy ustawieniach wg. instrukcji nie słychać jej), dziś wieczorem pobawię się tym znów bo dziś ksiądz u mnie po kolędzie i trochę nie mam jak się wyrwać do garażu :) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie się wydaje, że nie tylko to lanie wody było, tylko skłonienie do zabawy, bo chyba o to chodzi :wink2:

Swoją drogą największym problemem wydaje mi się, że sporo osób (w tym pewnie i Ja) nie wie co ma/chce usłyszeć, dlatego do ustawienia czasówek precyzyjnie najlepszą opcją jeśli ktoś chce wynik a nie zabawę, będzie znalezienie płyty testowej z opisem. Z takim setem masz napisane co masz gdzie usłyszeć. Liczenie fajna sprawa, ale chyba nie w takim wypadku :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ważny jest fakt, że nie tylko "czasówki" odpowiadają za umiejscowienie środka sceny.

Zatem kręcąc czasami należy szukać raczej najbardziej spójnego / skupionego

brzmienia, niż samego efektu przesunięcia środka sceny tuż przed siebie.

 

Często lepszy efekt brzmieniowy daje właśnie, gdy scena

jest raczej bliżej środkowego lusterka niż środka zegarów.

Mocne przesuwanie sceny samymi czasami w lewą stronę

stopniowo degraduje brzmienie.

 

Ostatnio ustawiałem czasy używając znanej na forum płyty

testowej EASCA, i ścieżki, która zawiera nagrania różnych

instrumentów odtwarzanych kolejno w panoramie:

Lewy , lewy-środek , Centrum , prawy-środek , prawy

 

Dzięki temu można sprawdzić czy scena jest odpowiednio rozmieszczona,

gdyż nie tylko środek sceny musi być punktowo wyczuwalny - ważne

są także stany pomiędzy.

 

 

 

UWAGA!

Wkradł się błąd w opisie szukania czasów dla SUB'a

Reszta opisu jest OK.

 

Poprawka:

Szukając czasów dla SUBa należy czasy nabijać dla lewego i prawego glosnika,

a nie dla SUBa!!!

Chodzi o to, że SUB i tak ma długą drogę do pokonania

i nie można go jeszcze bardziej opóźniać - to przod ma być

opóźniony, żeby oddalony dźwięk SUBa nadążył za przodem...

 

Zatem wychodzimy od wartości wyliczonej 1,3m (3,8ms)

czyli Lewy i Prawy kanał opóźniany o tą samą wartość 3,8ms.

 

 

 

 

Ehhhh ;) późno już było jak pisałem posta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Zatem wychodzimy od wartości wyliczonej 1,3m (3,8ms)
czyli Lewy i Prawy kanał opóźniany o tą samą wartość 3,8ms.

 

A dlaczego od wartosci 1.3m  a nie wartosci 20cm ?

Moim zdaniem ta druga wartosc  jest bardziej wlasciwa gdyz okresla roznice odleglosci na lini glowa sub i glowa prawy woofer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie dogranie suba musi poprzedzac ustawienie poprawnie przodu. Dopiero potem opoznialem caly przod wzgledem suba no i korygiwałem juz w trakcie zarowno czasy jak i ciecia przodu wzgledem suba, ale mialem juz wczesniej ustawione pasujące mi wyjsciowe cuecua i czasy na przodzie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak słusznie zauważył Jacek, Sub jest zazwyczaj niewiele dalej od głowy niż prawy woofer.

Także po ustawieniu sceny, wystarczy w większości przypadków dodać do każdego z przednich glosnikow po kilka dziesietnych ms i hula.

Oczywiście jak koledzy wspominali trzeba najpierw dobrać odpowiednie ciecia i poziomy, czasy zawsze ustawiam na samym końcu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To było pytanie ironiczne.

 

Po to istnieje możliwość przełączenia bądź nawet płynna regulacja fazy abyś mógł dopasować fazy do warunków panujących w TWOIM samochodzie.

Gdyby istniała jedyna słuszna reguła to nie istniała by możliwość przełączania lub regulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To było pytanie ironiczne.

 

Po to istnieje możliwość przełączenia bądź nawet płynna regulacja fazy abyś mógł dopasować fazy do warunków panujących w TWOIM samochodzie.

Gdyby istniała jedyna słuszna reguła to nie istniała by możliwość przełączania lub regulacji.

 

Oczywiście :wink2: .

Tylko jakoś trudno wpisać ludziom w świadomość , ze wbita funkcja nie jest tożsamym z realnie zachodzącym zjawiskiem akustycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...