Skocz do zawartości

Helix DSP


khazar
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nie zależy mi na takim "pełnym" ANC jak w słuchawkach, bo w samochodzie to praktycznie nieosiągalne.

W moim zamyśle jest pozbycie się wkurzających odgłosów "dudnienia" pochodzących z pracy zawieszenia ( głównie tylnego ).

Mam zrobione prawie pełne wygłuszenie auta ( został dach i jakieś 25 cm grodzi za deską rozdzielczą ) i ogólnie jestem zadowolony. Mając porównanie do Octavii w identycznej specyfikacji co moja, ale nie "tkniętej palcem" od strony audio i wygłuszenia różnica jest bardzo duża. Nawet te odgłosy pracy tylnej zawiechy ( dosyć "popularne" na platformie MQB ) są u mnie dużo cichsze i jakby mocno "oddalone", jednak do wnętrza przenosi się takie jakby niskie "dudnienie" i właśnie jego chciałbym się pozbyć. 

W sumie jest to chyba najłatwiejsza do "wyciszenia" część pasma, bo ze względu na długość fali obszary znoszenia się powinny być dosyć duże. Zakładając, że będę ( przynajmniej na razie ) używał do tego celu jedynie kanału subwofera, powinienem pracować w paśmie od ok. 100Hz w dół ( czyli z falą o dł. min 3,4 m ) co powinno pozwolić na uzyskanie efektu wygłuszenia praktycznie w całej kabinie a nie tylko w miejscu kierowcy. 

Jak będzie chwila czasu to pomyślę o jakiejś próbnej instalacji, żeby zobaczyć czy w ogóle jest to sensowny kierunek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 92
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

W słuchawkach ANC właśnie najbardziej cierpi najniższe pasmo, także nie wróżę sukcesu. ANC najlepsze jest do tłumienia jednostajnego hałasu, szumu wentylatora, silnika, itp. Natomiast kiepsko radzi sobie z takimi nieregularnymi halasami.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli podepniesz radio przez RCA sterowanie głośnością będzie odbywało się nazwijmy to globalnie, za te wejście odpowiada Master Volume na Director. Coś innego po optyku będzie miało swoją niezależną regulację głośności dostępną z poziomu Directora. Reasumując jeśli poziom Master Volume będzie cały czas ustawiony na 0dB to żona nie musi nawet wiedzieć że Director istnieje w systemie. Ustawisz dodatkowo priorytet wejścia Master i automatyczną zmianę źródeł na wypadek gdy byś zapomniał przełączyć z Digital In i wszyscy będą szczęśliwi a jaja całe. :rotfl:

Czy można wykonać podobną operację za pomoca Helix URC.3? Chodzi mi o automatyczną zmianę źródła bo Director kosztuje prawie 250 euro a URC.3 tylko 35 euro i zastanawiam się czy warto wydawać kasę na Director jeżeli chce tylko przełączać pomiędzy Master Volume a Digital.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Jeszcze nie skończyłem instalacji ale ją już testowo odpaliłem. W zasadzie to zostały mi drzwi i montaż wooferów.

Mój zestaw to DSP Mini + Director + zestaw dwudrożny + sub w bagażniku + 5 kanałowy wzmacniacz. 

DSP Mini z HEC USB ale póki co zapodałem sygnał po optyku z BT 5.0 korzystając z AptxHD bo czekam na przejściówkę USB...

Procek i kontroler są z nabyte z innych źródeł, używane. Zrobiłem aktualizację softu w procku oraz kontrolerze i jakby zaczęły się schody... Nie chciał mi się procek łączyć z laptopem, zresetowałęm itp...

Pierwszy mój problem: czy też tak macie, że aby łączyć się z PC-Tool musicie fizycznie odłączyć Directora???

Drugi problem: chodzi o wstępne ustawienie DSP. Tak to skonfigurowałem:

DSP A i B --- Amp1 --- zwrotnica (Tw) --- Tweetery

DSP C i D --- Amp 2 --- zwrotnica (W) --- Woofery

DSP E i F --- Sub Amp --- Subwoofer

Zwrotnica daje możliwość bi-ampingu i ma takie dane:

360028da45c644bem.jpg

Ustawić cięcie w DSP na 2200Hz 12db/oct jak wyżej? Czy warto oznaczyć A i B jako Front L/P High a B i C jako Front L/P Low? A może pełny sygnał na każdy kanał, skoro są zwrotnice...

Na subwoofer E - L 100% F -  P 100% czy E - L 50%/P 50% i F - podobnie?

Jest to mój pierwszy procek... Grzebie na razie w aucie i nie bardzo miałem jeszcze czas posiedzieć przy tym... Podczas upgrejdowania softu dsp i kontrolera wiele razy kasowałem ustawienia. Raz grało to fajnie innym razem tragicznie...

Dajcie jakieś podpowiedzi albo link do dokształcenia się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro korzystasz z zwrotnic z zestawu to dla TW zostaw pełne pasmo a dla WF HPF. Subwoofer możesz ciąć  HPF i LPF. Wartości filtrów ustawiasz tak aby nie pokrywały się bo będzie podbicie.

Na to wszystko poziomy i czasówki, co i jak znajdziesz w temacie o systemach i procedurach pomiarowych, użytkownik kondrax opisał jak ustawić czasówki na ucho. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyżej już kolega opisał, zwrotnice pasywne dzielą pasmo między tw i wf, i tu bez filtrów w procku. Filtry ustawiasz na podział wf sub i ewentualny subsonik dla tego drugiego.

Również polecam posiłkować się materiałami użytkowników kondrax i grzeczny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy, mając podłączonego Directora łączysz się przez niego do konfiguracji.

Drugi, skoro masz już procka i starcza Ci kanałów na wszystkie sekcje po co Ci zwrotnica? Zwrotnice do wywalenia z toru a przetworniki podpinasz bezpośrednio pod wzmacniacze, oczywiście ustawiasz dla każdej sekcji odpowiednie cięcia i zbocza, najlepiej najpierw wgraj nowy setup za nim wypniesz zwrotnice z odpowiednimi wartościami.

Co do routingu sygnału ustawiasz po 100% na każdy kanał odpowiednio dla lewej i prawej strony tylko na suba możesz zrobić sumę stron.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie... Stał się cud. Wyrwało mnie z fotela, szczęka opadła na podłogę i zaniemówiłem... Już piszę co się stało.

Miałem "swoje" dwa zestawy ustawień:

1. Na kanały A/B sygnał jako front high,C/D - front low, kanały E/F - full L/full R - Subwoofer 1

2. Podobnie ale ustawiony podział na 2200kHz 

Pierwszy grał w miarę ale za mocno dawał siarczystym sopranem, drugi woofery super słabo. W obu bass zbyt mocny.

 

Wczoraj podłączyłem PC do Directora (zadziałało - dzięki Michas75), resztę ustawiłem tak doradzili Szymin89 i Raffiodense i normalnie wgniotło mnie w fotel... Jeszcze nigdy tak dobrze mi CA nie grało a od kilku bryk przekładam te głośniki i wzmacniacz. Normalnie nie umiem tego określić co się stało. 

Na wcześniejszych setach tłumaczyłem słabe granie tym że drzwi nie wygłuszone prawidłowo ale to jak zagrały przy lepszej konfiguracji DSP jest nie do opisania. Woofery dostały takiego kopa że jeszcze jestem w szoku. Całość się tak pięknie skonsolidowała że nawet sub nie był na mocny a fantastycznie uzupełniał scenę dodając głębię. Jestem w nie opisywalnym szoku - najlepsze moje car audio!.

 

Teraz napiszę Wam jeszcze o dwóch ważnych faktach: 

1. Nie bawiłem się jeszcze konfiguracje odległości/opóźnień i innych ustawień/dodatków. Ten set to "surówka" który będę dopracowywał a pozostałe idą do kasacji.

2. Zagrało pięknie pomimo nie wygłuszonych drzwi. Mam/miałem straszny problem z napędem szyb. Auto to starszy dupowóz (1977) i spędziłem wczoraj pół dnia na regulację szyb. Jest tam dołożony elektryczny napęd i choć było to rzekomo ustawione przez warsztat zajmujący się renowacją jedna z szyb wyskoczyła z prowadnicy a druga wysuwała się pod złym kątem... Walczyliśmy z tym dziadostwem kilka godzin, po regulacji pokontrowałem wszystko i powinno być dobrze ale... jeśli mechanik mówi prawdę i też z tym walczył a potem się rozregulowało to podjąłem decyzję o wstrzymaniu "zamknięcia" drzwi. Porobiłem sobie szablony żeby "zaślepić" otwory w drzwiach, mam matę - wszystko czeka i korci mnie żeby zakończyć temat ale obawiam się czy nie będę musiał tam wkładać ponownie rąk... Widzę że drzwi (poszycie drzwi) od wewnątrz są wygłuszone jakimś materiałem/matą, panel drzwi jest płaski, z... pilśni (?) obszyty/oklejony skórą i praktycznie dokładnie dolega do drzwi (może w jakimś stopniu domyka te otwory), nie mam też zewnętrznych chromowanych list z deszczo-zbieraczami - to wszystko jeśli chodzi o stan drzwi a tak pięknie zagrały.

Dlatego jestem w takim szoku a zdaję sobie sprawę, że zagrają jeszcze lepiej bo to kawał drzwi (coupe).

 

I jeszcze odnośnie wywalenia zwrotnic.

To nie mój level. Jeszcze nie teraz. Muszę ustawić lepiej gainy na wzmaku - tam nie grzebałem wczoraj. Halogeny mi się świecą przed osiągnięciem 0db, jakbym dojechał do 0 chyba bym spalił głośniki. Muszę dopracować temat też tam. Dlatego boję się wywalić zwrotnic na ten moment, wiem są kondensatory itp... Spokojnie.

 

Końcówka wieczoru była niesamowita. Siedzieliśmy z synem (22l) w pozamykanym aucie w garażu, prostownik pod aku i słuchaliśmy muzyki ponad godzinę: rożne gatunki: metal, hard rock, hip-hop, dance, elektroniczną, klasyczną czy ścieżki nawet dźwiękowe z filmów. Niesamowite przeżycie, jakość... studyjna (chyba), zwłaszcza na plikach He-Res, wgniata!

"Tata, wyszło ci to" - oznajmił po paru kawałkach.

Mega, mega zadowolenie.

Wiem, że nie jest to jakiś high-end sprzęt i wielu z Was ma o niebo lepsze, bardziej rozbudowane systemy audio ale nie spodziewałem się takiego efektu.

Dziękuję wszystkim forumowiczom SCA bo doradzaliście mi nie tylko tutaj.  :padam:

Po niedzieli mam pierwszy i ostatni przegląd oraz rejestrowanie auta na zabytek, potem "zamknę drzwi".

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba coś nie bardzo skorzystałeś z naszych rad. Skoro masz zwrotnice to co ma oznaczać podział na 2200 Hz (kHz??)? 

 

Co do drzwi i otworów technologicznych, jeśli chcesz je wygłuszyć i zamknąć a mimo to mieć dostęp do mechanizmu szyby to może warto zastosować nito-nakrętki i zakryć otwory blachą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dwa pytania odnośnie Helixa.

 

1. Kable o przekroju 2.5mm2 wystarczą do zasilania procesora?

 

2. Mogę go umieścić w okolicy wzmacniaczy czy może siać zakłócenia? Jak miałem zwrotnice obok wzmacniaczy to właśnie słyszałem pisk z głośników nawet na zgaszonym radiu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy... Podział 2200kHz był jednym z ustawień które sam wprowadziłem czytając instrukcję Rainbow Germanium, to jeden z dwóch "moich autorskich" presetetów zanim skorzystałem z Waszych wskazówek. To właśnie ustawienie się właśnie nie sprawdza.

Może źle coś napisałem ale Wasze wskazówki sprawdziły się w 110%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem, po co DSP skoro korzystamy ze zwrotnic pasywnych?

Pewnie zaraz się zacznie shitstorm, ale mając już dobre DSP (a Helix takowym jest), po co pakować zwrotnice z zestawu, w takim układzie zwrotka pasywna nie ma zalet względem DSP. Generalnie mając zwrotki pasywne to czego tam nie ustawisz nie wpłynie na brzmienie (chyba, że zastosujesz odpowiednio wyższe/niższe filtry dla TW/WF i zrobisz dziurę w paśmie).

Oczywiście niczego nie chcę ujmować, ale skoro nie masz jeszcze nabitych czasów, to jesteś w 1/3 drogi :)

 

2200 to dla Germanium punkt podziału, a nie wartość, jaką powinieneś ustawiać dla WF czy TW. W punkcie 2,2kHz spotykają się wykresy po prostu.

 

Jak będziesz w okolicy Śląska to podjedź, pomierzymy, zobaczymy ;) Sam jadę na wooferach Germanium obecnie.

 

Pzdr!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że to dopiero początek. Na razie zostawiłem zwrotnice bo bałem sie, że coś spalę. Faktycznie DSP pozwala wszystko ustawić.

Nigdy nie miałem DSP. Car Audio dopuero buduję a od kilku dni auto mam "na wydaniu", przechodzi testy dla celów rejestracyjnych ale będę drążył temat.

Na Śląsk mam za daleko, choć dość czesto tam jestem (wychowałem się w J-biu Zdr i tam mam teściów) ale chyba nie bujnę sie tam dziadkiem 1977, prędzej zawitam u kogoś w swoich okolicach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...