Skocz do zawartości

Powoli do przodu Mazda 3


przemas1988
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przyszedł czas by zacząć grzebać przy nagłośnieniu w moim obecnym samochodzie. Rok grania na fabryce wystarczy 😆

Pacjent to mazda 3 bl 1.6 z 2012 roku w wersji high-line czyli w zasadzie najbogatsza wersja z silnikiem 1.6. Lepsze wyposażenie miały tylko mazdy z większymi silnikami.

20220615_190803.thumb.jpg.946cbeb116ca79c8cd9c6fab85813069.jpg

W zeszłym roku wygłuszyłem bagażnik. Seryjne wygłuszenie w tym modelu jest bardzo ubogie.

20220712_101123.thumb.jpg.536be706478464549c10fb482a42f825.jpg20220712_101129.thumb.jpg.01bf5c68e9d6a6bf0f9076b23aecf21e.jpg20220712_101135.thumb.jpg.e64da089abedf7ce4af25023d104b61e.jpg

Na blachę poszły maty stp silver i na to pianka k9s.20220723_150225.thumb.jpg.fa56c7f14b0868640e69dafa36347bae.jpg20220723_150230.thumb.jpg.6db6d05aa19c91f9ab40f33198392816.jpg20220723_150234.thumb.jpg.9204e4606f8820eec021e83a719d3a5a.jpg20220723_150237.thumb.jpg.10191279e12a0fcf2f96b69b8dbc6c0b.jpg

Wyklejone wszystko od nóg pasażerów do klapy aż po półkę bagażnika.

Resztkami maty wykleiłem klapę.20220809_135419.thumb.jpg.5a4b08fa8d1efc02debf4d33207e15d5.jpg20220809_135424.thumb.jpg.fd4ad678075b05e0886079e8e763bab4.jpg20220809_135427.thumb.jpg.0f8f64b6b07a9ac545a72a2a699036a1.jpg

Dodatkowo poszła pianka na plastiki klapy.

20220809_135450.thumb.jpg.9a8c68426c3a62cc822666e753fd6fd0.jpg

Muszę w najbliższym czasie zerknąć do klapy ponownie bo na wybojach coś trzeszczy.

Później przyszedł czas na wygłuszenie wszystkich drzwi.

20220817_135943.thumb.jpg.569c805ce2f892938f0d5479ac25bcc3.jpg20220817_135939.thumb.jpg.a7625b686b077b51b62a2ed975e9c8c4.jpg20220817_132618.thumb.jpg.15849e9a569f2c3ab853f49c19398f65.jpg20220817_121713.thumb.jpg.a51c3b01c91b9671abecec4e938de733.jpg20220824_105703.thumb.jpg.8deb5c0edd845f5ce5128f9febd60cca.jpg20220824_132921.thumb.jpg.ed7d1e1ca492217e64b4357973789eca.jpg20220824_132840.thumb.jpg.32a454155b7ad92cbaef895b8c6ea35e.jpg20220824_104608.thumb.jpg.f560339a7808618beb6be7f76ad0760c.jpg

Więcej zdjęć i cały etap wygłuszania opisałem tu:

 

Obecnie jestem na etapie przygotowywania się do wymiany nagłośnienia.

Przygotowałem sobie już przejściówkę z fabrycznej instalacji na głośnikowe iso:

20230515_003727.thumb.jpg.307cea7aad2ad7342ccb34206a791515.jpg20230515_003756.thumb.jpg.de6ac0eb085333c8270d076f6ca3fcfb.jpg

Zastanawiam się jakie przewody dać od kostki iso głośnikowej do wzmacniacza/dsp. Widziałem 9 żyłowe przewody Hollywood hic-918. Czy taki przewód się nada na puszczenie sygnału z radia do wzmacniacza/dsp w bagażniku?

Piszę wzmacniacza/dsp bo w sumie sam jeszcze nie wiem co zamontować.

Mam 3 opcje:

1. Jakościowa 4-kanałówka z wejściem high level i do tego jakiś przyjemny zestaw na przód i mój stary re10s4.

2. Wzmacniacz z dsp plus to samo co poprzednio ale tu koszt sporo wyższy plus musiałbym kupić laptopa by go ustawić.

3. Kupić samo dsp i podłączyć pod nie hifonicsa hawka do zasilenia przedniego zestawu i rozglądać się za czymś do zasilenia suba. No i dodatkowo laptop.

 

Plany to na pewno zrobienie nagłośnienia z jak najmniejszym modyfikowaniem wnętrza. Chcę by samochód wyglądał jak fabryczny więc głośniki polecą w seryjne miejsca. Bagażnik mi też jest potrzebny więc poza subem wszystko będę się starał raczej poukrywać.

 

Dzisiaj częściowo wygłuszałem podszybie.

20230520_173153.thumb.jpg.0bf9b95b6a25c19beb8ba55f37ac44d8.jpg20230520_173157.thumb.jpg.168b1d0487479f9e4828b50dc374a165.jpg

Nie miałem czasu by rozkręcać cały mechanizm wycieraczek a bez tego nie da się wykleić części przed kierowcą. Jak znajdę trochę wolnego czasu to tam dokończę. Najpierw poszła matą stp gold a na nią pianka k6s. Są to pozostałości po wygłuszeniu drzwi. By dokończyć będę potrzebował dokupić trochę maty ale i tak muszę kupić maty by wygłuszać przednie nadkola od wewnątrz. 

 

Zabieram się także za poprawę okablowania pod maską bo w mazdzie są raczej cienkie przewody.

20230520_145640.thumb.jpg.86cc38906a5ec69df9d0e2a67548acc2.jpg

Masa silnika jest już trochę zaśniedziała. Myślę dołożyć drugi przewód 25 mm2. Wymierzyłem że potrzebuję jakieś 40-50 cm.  Mocowanie znajduje się w paskudnym miejscu bo pod łapą silnika do której jest ten kabel przykręcony. Może lepiej byłoby przykręcić nowy przewód tutaj:

20230520_163726.thumb.jpg.bd2254de5ba3d85fcb04caff160c2e84.jpg

Długość przewodu byłaby w zasadzie taka sama.

Z alternatora do akumulatora biegnie raczej skromny przewód. 20230520_145554.thumb.jpg.0363685344634dfa66c95d726a88633b.jpg20230520_145733.thumb.jpg.83362591c791b4d71f83ae9dfb00394d.jpg

Po drodze wpięty jest jeszcze w rozrusznik.

20230520_163616.thumb.jpg.a2b32ee81aafb80e4d4681c4bd19f09d.jpg

Nie wiem czy póścić przewód bezpośrednio z alternatora do akumulatora czy dać 2 kawałki, alternator-rozrusznik i rozrusznik-akumulator. Wszystko jest podłączane pod śruby więc nie powinno być dużo zabawy. Muszę tylko dokładnie pomieżyć długości. 25 mm2 jako dodatkowy przewód powinno chyba wystarczyć. Alternator raczej nie ma więcej jak 100A a i nie planuje montować mocnego sprzętu.

Dalej są przewody masowe od akumulatora do mocowania rozrusznika i karoserii. 

20230520_145617.thumb.jpg.beec544c24207b02cbdb2500255b911f.jpg20230520_150744.thumb.jpg.ac3e653ea9dd2f951ff89aab162f5ef9.jpg

Że też mazda musiała zrobić kleme minusową z zaciśniętymi przewodami. Odcinek do karoserii ma trochę ponad 30 cm. Biorąc poprawkę że mogę podpiąć się tylko pod śrubę zaciskową klemy to z 40 cm bym musiał dać. Pewnie też 25mm2 przewód by trzeba dołożyć. Nie wiem czy dodawać dodatkowy przewód do mocowania rozrusznika.

Z plusową klemą nie będzie problemu bo jest i śruba przy samej klemie plus dalej bezpieczniki i przykręcane przewody do alternatora i skrzynki bezpieczników.

 

Ogólnie kupa roboty przedemną i pewnie znowu wieloletnie boje 😆

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 88
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Kup kleme z Iveco i po problemie.

Przewody od kostki ISO nie muszą być grube, jak masz 9-żyłowy na oku to śmiało zakładaj. Co do wzmacniacza to na twoim miejscu wybrałbym opcję drugą, wzmacniacz z DSP. Masz zwrotkę czasy, eq i wzmacniacz w jednym. W razie czego dorzucasz tylko wzmacniacz na suba a przód ogarniasz sobie aktywnie. No i masz sporą oszczędność miejsca, mniej kabli itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi ci o taką kleme?

images.jpeg.4a401f3c913e681d810a899ab52890b9.jpeg

Czyli musiałbym ciąć fabryczną instalacje i zaciskać nowe końcówki. Myślałem kupować już gotowe przewody zarobione ale jak i tak będę musiał się bawić w zaciskanie końcówek na fabrycznych to może sam wykonam wszystkie. 

Czy tanie zaciskarki są coś warte? 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak sprawują się zaciskarki radzę sobie inaczej też trzyma. Poprostu zrób sobie nowy przewód masowy, jakąś 50mm2 i masz z głowy, jeszcze jak poprawisz masę między silnikiem a budą to już w ogóle będzie spoko. Wtedy zostaje tylko plus z alternatora do akumulatora i masz big3 zrobione 💪

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.05.2023 o 21:03, Szczurek1986 napisał:

przemas1988ogrom pracy za Tobą :) I jeszcze mega roboty przed Tobą... Musi fura się odwdzięczyć świetnym graniem za ten spory nakład prac 😍

Może kiedyś się odwdzięczy. Na razie trwają przygotowania pod sprzęt.

 

Dziś po pracy zrobiłem przewód od radia do wzmacniacza. Hollywood hic918 z zarobioną wtyczką iso w oplocie. Trochę roboty było ale przewód powinien być pancerny. Pierwszy raz bawiłem się oplotem.

20230524_002520.thumb.jpg.5f1d69fbe0691645d790977cd55a0ed2.jpg

W drodze do mnie są już klemy i materiały na wygłuszenie przodu i części podłogi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć. Dam ci poradę, wszystkie mazdy mają dość dziwną masę! :D  Aby system dobrze grał, pamiętaj o odpowiednim odizolowaniu wzmaczniacza od nieporządanej masy. Walczyłem z tym pięć lat, nie wiedząc, czemu  bas mam ciągle różny.  Póki co, nie umiem wytłumaczyć, ale wzmaczniacz u mnie był w stanie ciągnąć masę przez drewno! specjalnie zrobiłem klocki do płyty, aby wkręty wzmaka nawet klocka nie przebiły, a osobne wkręty trzymały klocek, i tak dalej wzmaczniacz ciągnął masę! LOL. To wszystko wpływa na brzmienie 😉 Gdy byś robił pomiar multimetrem, to odłącz tylko masowe kable wzmaków, rca. Rób pomiary na temirnalach + i - wzmaka, a za razem również i plus i obudowy wzmaka (starty lakier musi być). Z obudowy masa poleci na rca, co będzie psuło brzmienie. Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowe graty przyszły. 

20230527_002840.thumb.jpg.db0d19ddeca0cae0ef0a19c533bdf0d7.jpg

Spawara 35 mm na zasilanie wzmacniacza, oplot, oprawka i bezpiecznik 100A. 

Dodatkowo mam już też kleme z iveco plus maty na dalsze wytłumienie. Teraz tylko potrzebuję czasu i chęci by to zmontować do kupy.

 

Co do wzmacniacza to opcje są 4:

-Audison ap 4.9 bit

-Audison ap 5.9 bit

-Audison af c8.14 bit

-Esx qe80.4 dsp

Af c8.14 bit najdroższy z wszystkich ale ma najwięcej możliwości rozbudowy. Dałbym radę podłączyć aktywnie przód, tył i suba pod jeden wzmacniacz choć na suba nie ma się co spodziewać więcej jak 160-170w.

AP 4.9 bit jest już dość długo na rynku i nie ma zbyt rozbudowanych ustawień ale jakbym dołożył do niego hawka to da radę zasilić aktywnie przód(woofery z ap 4.9 bit a tweetery z hawka) i subwoofera z mostka. Plus jest dość tani jak na 4 kanały plus dodatkowe 5 wyjść.

AP 5.9 bit wraz z hawkiem byłby w stanie zasilić wszystkie głośniki w aucie albo sam przód aktywnie plus suba. Tylko moc trochę niska bo 2x20w +2x50w +1x 150 w 4ohm.  Nie wiem czy 20w na tweetery to wystarczająca moc.

Esx w zasadzie zbliżony do ap4.9 bit. Jest nieco droższy od ap4.9 bit i ap5.9 bit ale posiada w zestawie sterownik drc.

Na pewno w przyszłości dojdzie moduł bt audison b-con bo mogę z telefonu przesyłać muzykę po ldac. Do b-cona pewnie najlepszą opcją byłby af c8.14 bit bo można sterować głośnością z poziomu telefonu.

Teraz czy kupić droższego audisona i przemęczyć z rok na fabrycznych głośnikach ucząc się obsługi czy któryś z tych 3 i zamontować przedni zestaw w okolicy 800-1000 zł. W tym roku raczej nie dopnę budżetu by kupić i droższy wzmacniacz i głośniki.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, szymin89 napisał:

Nie baw się w jakieś antyczne klocki.

Jak masz wystarczający budżet to bierz Forzę, najwyżej podepniesz woofery z przodu pod mostek a suba zasilisz mono. 

W sumie też tak można zrobić choć wydaje mi się że forza powinna wystarczyć na zasilanie dla mojego starego re audio re10s4. Kable na dodatkowy mono o niedużej mocy też powinny wystarczyć. 

 

Dziś miałem trochę czasu to skończyłem wyklejanie podszybia.

20230527_175307.thumb.jpg.12fccafceb74201f0a79dc23266f9687.jpg20230527_175311.thumb.jpg.ff4bcb5da93674bbd326eeac54e47b06.jpg

Powyklejałem ile się dało stb gold i na tylną część piankę. Plus troche pianki na przedniej części.

20230527_180748.thumb.jpg.01dd2715e4863c4678389e5cda4b1b04.jpg

Przed kierowcą nie mogłem dać dużo pianki bo mechanizm wchodzi na styk i to po ciężkich bojach. 

20230527_182341.thumb.jpg.92dce4a47a0d34cc1edfa66a61314a6d.jpg

20230527_182344.thumb.jpg.81a62558e6c0d4863c00f1ba067bec3b.jpg

zobaczymy czy będzie chociaż trochę ciszej w środku.

Co do wyklejania przednich nadkoli od środka to będę potrzebował na to urlopu bo trzeba pół auta rozbierać. Bez wyciągania wykładziny i demontarzu części elementów kokpitu się nie obejdzie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Jankus napisał:

Przecież nadkola możesz wykleić od zewnątrz. Ściągasz koło i plastikowe nadkole.

Od zewnątrz mam zabezpieczone woskiem więc odpada. Podłogę i tak będę wyklejał więc zrobie to razem z nadkolami. Plus będzie łatwiej poprowadzić całą kablologie. A kablologi trochę będzie bo pójdzie 35mm2 zasilanie z aku, od radia przewód 9 żyłowy do high input w wzmacniaczu i z wzmacniacza do kostki przy radiu planuje póścić zasilenie dla tylnich głośników i tweeterów z przodu i osobne przewody do drzwi przednich do wooferów. 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Następna porcja przewodów przygotowana. Tym razem przewody od wzmacniacza do kostki iso przy radiu. Przewody to 5 m klotz twinaxis 2×1,5 mm. 4 takie przewody w oplocie robią wrażenie.

Tu przewody częściowo wykonane:

20230607_113120.thumb.jpg.6e94c34c35abf60701124c9e2aec9fe1.jpg

I ostateczny wygląd całej wiązki razem w przejściówką do fabrycznej instalacji i przewodem z wyjść głośnikowych radia do high-input wzmacniacza:

20230607_141150.thumb.jpg.b8bc8156be4aa4d445d72a49a88ffc6a.jpg

Przed wzmacniaczem wiązka jest rozdzielona na 4 osobne przewody.

Dodatkowe przewody masowe silnik-karoseria i akumulator-karoseria już też czekają na montaż. 

Do przygotowania zostały mi tylko przewody do wooferów w przednich drzwiach. Kupie też klotzy tyle że 2x2,5 mm. Te 2x1,5 mm są o wiele lepiej wykonane niż to co montowałem w swoich poprzednich samochodach.

W przyszłym miesiącu mam urlop więc będzie wielkie montowanie. 

Jak tak policzyłem to samo okablowanie i pierdoły do zmontowania wszystkiego do kupy wyjdzie połowę ceny audisona af c8.14 bit. 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No miedź ciągnie po kieszeni. Kawał świetniej roboty, kabelki wyglądają profesjonalnie.

Tylko czegoś nie łapię, 9-żyłowy kabel był od radia do wzmacniacza, a teraz masz od wzmacniacza do kostki, wygląda jakbyś podpinał się pod fabryczne kable kostka w kostkę.

Czekam na dalszy rozwój instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Jankus napisał:

No miedź ciągnie po kieszeni. Kawał świetniej roboty, kabelki wyglądają profesjonalnie.

Tylko czegoś nie łapię, 9-żyłowy kabel był od radia do wzmacniacza, a teraz masz od wzmacniacza do kostki, wygląda jakbyś podpinał się pod fabryczne kable kostka w kostkę.

Czekam na dalszy rozwój instalacji.

Bo wpinam się kostka w kostkę. Na ten rok zostają seryjne głośniki więc to najlepsze rozwiązanie. Jedynie woofery w przednich drzwiach planuje puścić nowymi przewodami całkowicie by zasilić wszystko aktywnie skoro i tak trafi tu 8 kanałowy wzmacniacz. 

Fabryczne przewody powinny wystarczyć na same tweetery z przodu i tylne głośniki zasilane maksymalnie 50W z audisona. A jak to będzie niewystarczające w przyszłości to zawsze mogę wpiąć się nowymi przewodami od tych prowadzących do radia. 

U mnie w kostkach między drzwiami a kabiną będzie raczej mało miejsca na dodatkowe przewody bo  mój samochód jest wyposażony chyba we wszystko co wymaga puszczenia przewodów do drzwi. Mam nadzieję że znajdzie się miejsce choćby na te 2x2,5 mm2 dla wooferów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś miałem trochę czasu więc zmieniłem kleme ujemną i dodałem dodatkowy przewód masowy 35mm2.

20230610_140104.thumb.jpg.88838aef2aaa0e8bcf9080ec1819a375.jpg

Seryjne przewody myślałem że są 10mm2 ale musiałem je trochę obrobić by weszły w konektory 10mm2. Tak jakby były pomiędzy 10 a 16 mm2.  Konektory zacisłem kombinerkami i nawet nie drgną. Dodatkowo dałem koszulki termokurczliwe. 

Blache dokładnie oczyściłem i po dokręceniu wszystko zasmarowałem wazeliną techniczną.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Matijas2002 napisał:

Cześć, czy już testowałeś, jak gra subwoofer w maździe?

Tragedia, wiecznie problemy, a to bas znika, a to rca ciągle inne napięcie daje. Porażka te auta są do nagłośnienia.

Jakbyś czytał wiadomości w tym temacie to byś wiedział że jeszcze nie mam sprzętu zmontowanego. Widzę że bardzo wylewasz żale na swoją mazdę. Dziwne że nie słyszałem by ludzie narzekali na mazdy w kwestii nagłośnienia. 

Mi wystarczy mały sub na uzupełnienie pasma przednich głośników. Tysiące watów na suba to nie mój gust. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.06.2023 o 18:58, przemas1988 napisał:

Jakbyś czytał wiadomości w tym temacie to byś wiedział że jeszcze nie mam sprzętu zmontowanego. Widzę że bardzo wylewasz żale na swoją mazdę. Dziwne że nie słyszałem by ludzie narzekali na mazdy w kwestii nagłośnienia. 

Mi wystarczy mały sub na uzupełnienie pasma przednich głośników. Tysiące watów na suba to nie mój gust. 

 

Zbyt mało czasu by czytać :) Sęk w tym, że zaś mały sub, to go tam nie słychać... I wcale jakość nie jest lepsza, bo wszystko gra tam tak samo... Te mazdy są po prostu do bani. Jakoś w pacę kangoo z instalacją krzak clarion jakoś lepiej gra... To Coś musi znaczyć, i tam faktycznie te 100-300 wat wystarczy, tutaj 10kw to za mało, bo nawet seri nie dogoni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Matijas2002 napisał:

Zbyt mało czasu by czytać :) Sęk w tym, że zaś mały sub, to go tam nie słychać... I wcale jakość nie jest lepsza, bo wszystko gra tam tak samo... Te mazdy są po prostu do bani. Jakoś w pacę kangoo z instalacją krzak clarion jakoś lepiej gra... To Coś musi znaczyć, i tam faktycznie te 100-300 wat wystarczy, tutaj 10kw to za mało, bo nawet seri nie dogoni.

A skąd niby wziąć prąd na te 10 kw? Alternator w mazdzie może na 1,5 kw starczy jak odejmie się to co pobiera elektryka. 

No i jak w passacie sedan starczał mi sub w granicy 150-300W a w seacie ibiza nawet bez suba było fejnie(choć w drzwiach minisuby siedziały 😆)to czemu w mazdzie miałby nie starczyć. Od suba będzie mnie oddzielać tylko cieńka półka która nawet nie styka się z klapą. 

2 godziny temu, Szczurek1986 napisał:

przemas1988mocno kibicuję 😍

Mam nadzieję że efekt końcowy będzie wart nakładu pracy i pieniędzy wydanych na wszystko. Wzmacniacz już zamówiony. Audison af c8.14 bit z sterownikiem drc ac. Kable do wooferów też już zamówiłem więc zostanie tylko ewentualny przewód od alternatora do akumulatora i można wszystko powoli montować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@przemas1988nie przejmuj się matijasem, typ co jakiś czas włączy forum i po wszystkich ciśnie bo zada jakieś pytanie na które ne ma jednoznacznej odpowiedzi i zacznie się mądrzyć jacy my tu nie jesteśmy.

Działaj dalej, Audisonek wygląda na papierze całkiem fajnie. 8 kanałów, możliwość mostkowania, wyjścia dla następnego wzmacniacza. Już w głowie rozwija mi się wizja trzech dróg aktywnie pod tym wzmakiem, z wooferami pędzonymi z mostków oraz sub zasilany z monoblocka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Jankus napisał:

@przemas1988nie przejmuj się matijasem, typ co jakiś czas włączy forum i po wszystkich ciśnie bo zada jakieś pytanie na które ne ma jednoznacznej odpowiedzi i zacznie się mądrzyć jacy my tu nie jesteśmy.

Działaj dalej, Audisonek wygląda na papierze całkiem fajnie. 8 kanałów, możliwość mostkowania, wyjścia dla następnego wzmacniacza. Już w głowie rozwija mi się wizja trzech dróg aktywnie pod tym wzmakiem, z wooferami pędzonymi z mostków oraz sub zasilany z monoblocka.

Ja bardziej skłaniałbym się ku twóch dróg aktywnie plus tył plus sub. Chciałbym zachować oryginalny wygląd wnętrza na ile to możliwe. Choć nie wiem czy to się uda bo fabryczne wysokotonowe wydają się być skierowane na przeciwległe słupki. Dziwnie to wygląda ale gra jak dla mnie dość przyjemnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...