facebook

Skocz do zawartości


REKLAMA

:)

Zdjęcie

Szum wzmacniacza JBL GTO 2060


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
26 odpowiedzi w tym temacie

#1 Grzechu61

Grzechu61
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 10 listopad 2020 - 13:36

Witam, chciałbym aby ktoś podsuną mi pomysł czego to może być wina, już tydzień walczę z tym wzmacniaczem i skończyły mi się pomysły (na innym forum nikt nie wie co to może być). Więc tak naprawiłem charczący kanał (elektrolit padł), wymieniłem wszystkie elektrolity (pare z nich wyglądało podejrzanie), szum jednak pozostał. Doszedłem do momentu gdzie okazało się że szum powstaje w przedwzmacniaczu a dokładniej powstaje w module NJM2068LD (jest ich 6 w przedwzmacniaczu) i nie jest to wina tego modułu, zamieniałem go dwa razy na taki sam z filtrów po czym szum nie było różnicy. Wydaje mi się że może być to wina zasilacza we wzmacniaczu, tyle że nie mam pojęcia co może być tym problemem (wszystkie elektrolity wymienione). Wzmaka zasilałem raz z instalacji w aucie raz w domu żelowym aku i podłączałem pod inny głośnik, dla pewności że nie jest to wina zasialnia, instalacji lub głośników (ten sam szum za każdym razem).   

 

 

Service manual (słaba jakość schematów ale zawsze coś)

https://servicemanua...0.html?start=15

 

Zdjęcie przed wymianą kondensatorów

 

Z góry dzięki za podpowiedź.

Załączone pliki

  • Załączony plik  1.jpg   162,94 KB   14 Ilość pobrań


#0 Reklama

  • 1234 postów
    Lokalizacja: SCA

Napisano przed chwilą

:)

#2 grzeczny_52

grzeczny_52
  • Użytkownik
  • 1421 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Wyszków

Napisano 10 listopad 2020 - 17:05

Zjawisko jest dość złożone co do źródła.

Może coś te artykuły podpowiedzą:

https://elektronikab...zy-operacyjnych

https://elektronikab...elektronicznych

Zakłócenia, szumy i ich pomiary - Elektronikjk

... i tak dalej, i tak dalej...



#3 kowal 2002

kowal 2002
  • Użytkownik
  • 254 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa / Leszno

Napisano 10 listopad 2020 - 21:04

Szumi tylko jeden, naprawiany kanał? O którym układzie ze schematu piszesz? Ten na górze, pierwszy od lewej ( bufor wejściowy )?

Szum "na ucho" jest "miękki i jednostajny", czy raczej taki "mechaniczny"?

Sprawdź rezystor między masą a wejściem wzmacniacza operacyjnego ( czasem wystarczy go podgrzać lutownicą i słychać jak szum się zmienia ).



#4 Grzechu61

Grzechu61
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 11 listopad 2020 - 14:17


Może coś te artykuły podpowiedzą:

Dzięki sporo jest tam informacji, lecz niezbyt mi one pomogły.

 

(Mój błąd nie opisałem za dokładnie)

Szumią oba kanały bardzo podobnie.

Mówiłem o buforze wejściowym (ten na górze od lewej)

Na ucho nie wiem zbytnio taki miękki trochę, nie zmienia się oraz jest taki sam niezależnie od głośności i czy podaje sygnał czy nie (mocno denerwuje przy cichszym słuchaniu), nie wiem czy to coś zmienia ale słychać go głównie na tweeterach, choć słychać go też wooferach, jak filtr jest na LP to nie słychać go (ale to raczej normalne)

Nic się nie zmienia po podgrzewaniu rezystora (wcześniej dokładałem dla testu rezystor szeregowo aby zobaczyć czy szum się zmniejszy ale nie było różnicy).



#5 kowal 2002

kowal 2002
  • Użytkownik
  • 254 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa / Leszno

Napisano 11 listopad 2020 - 21:38

Masz ten wzmak od nowości? Wcześniej nie było tego szumu?

Pisałeś, że zmieniałeś wzmacniacze operacyjne miejscami ( z filtra ). Tam były identyczne ( 2068 ), bo ze schematu wygląda, że są inne ( 4559 )? Jeśli podmieniłeś na tego 4559 to ma on dużo gorsze parametry szumowe niż ten 2068.

 

Możesz jeszcze spróbować wylutować szeregowy kondensator ( ten na suwaku potencjometru GAIN ) i rezystor łączący wyjście tego przedwzmacniacza z wejściem sekcji filtrów i wtedy jeszcze raz sprawdzić czy nadal szumi. Jeśli tak to spróbowałbym podmienić ten 2068 na coś innego, wstępnie nawet na 5532 ( np. NJM robi je w takich samych obudowach jak 2068 ). Przyszłościowo możesz wlutować podstawkę i wsadzić coś lepszego.

 

BTW.

 

Wymieniałeś też te małe odsprzęgające kondy ceramiczne ( zapewne coś koło 100 nF ) na zasilaniach op-amp-ów?



#6 Grzechu61

Grzechu61
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 11 listopad 2020 - 22:22

Wzmacniacz kupiłem z tymi problemami (był jako sprawny ale to inna sprawa) szumy były przed naprawą charczenia.

Zamieniałem W/O miejscami ale na płytce jest 6 takich samych (2068) nie ma innych (wydaje mi się że trochę jakość dźwięku się poprawiła po podmianie.

Po odlutowaniu kondensatorów i rezystorów (które opisałeś) szum nadal jest (dziwne jest to że czasem szum jest taki sam a czasem na którymś z kanałów jest trochę cichszy od drugiego), nie wiem czy jest to wina W/O skoro po podmiance na dwa takie same z filtrów nie ma różnicy.



#7 nakamichi

nakamichi
  • Użytkownik
  • 4931 postów

Napisano 11 listopad 2020 - 23:58

Tak niczego nie zdziałasz  bo układ jest na 99% procent sprawny , a budowa strukturalna jest typowa dla wzmacniaczy niskiej i średniej klasy . Ten układ posiada stałe wzmocnienie dla każdej wartości napięcia wejściowego , zatem zapewnia wzmocnienie max dla najniższej wartości napięcia wejściowego . To wzmocnienie jest osiągane wraz ze wzmocnieniem szumu własnego pierwszego stopnia , zatem skutek jest jaki jest .


Byle do przodu

#8 Grzechu61

Grzechu61
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 12 listopad 2020 - 00:03

A dało by rade jakoś zmniejszyć (coś dodać, przerobić) ten szum? 

 

Mam gorszej jakości i firmy wzmacniacz i na nim szumu nie ma.



#9 nakamichi

nakamichi
  • Użytkownik
  • 4931 postów

Napisano 12 listopad 2020 - 00:22

Oczywiście i to stosunkowo prosto , tylko trzeba wiedzieć co sie robi i jakie to pociąga za sobą skutki , aby wzmacniacz był nadal użyteczny w naszej instalacji . Co jest źródłem w tym systemie ( jakie radio ?).

Tylko czy to aż tak istotne , nie lepiej skupić się na lepszym wzmacniaczu a zapal poświęcić systemowi niż tracić czas na szum .

Podaj tez linka do SM na którym coś widać ( wartości elementów ) , bo jak zmieniać coś czego wartości nie znamy ?


Byle do przodu

#10 Grzechu61

Grzechu61
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 12 listopad 2020 - 00:40

Radio Pioneer MVH-S310BT 50Wx4 

Niezbyt mam dostęp do lepszego schematu mogę zczytać potrzebne parametry z układu.

Szczerze dopiero się uczę i naprawdę się cieszę że udało mi się go naprawić, jak i dojść co i jak w nim działa.

Mógł bym kupić inny ale czas nie gra aż tak roli i z chęcią bym się tego podjął (szczególnie że tak jak mówisz nie jest to aż tak trudne).



#11 kowal 2002

kowal 2002
  • Użytkownik
  • 254 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa / Leszno

Napisano 12 listopad 2020 - 14:12

Podmień op amp'a na 5532, który ma ok. 100 razy niższy poziom szumów ( ok. 5 nV a twój 2068 ok. 560 nV ).



#12 Grzechu61

Grzechu61
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 12 listopad 2020 - 14:52

Znalazłem NJM5532L na allegro jest jeszcze wersja bez L, czym się różnią oprócz budową (oba kosztują 4 zł).

I pytanie czy nie będę musiał nic przerabiać (wstawiać inne rezystory itp.) nie jest to problem tylko wolę się upewnić i czy jakość dźwięku się zmieni na gorsze?

 


BTW.
Wymieniałeś też te małe odsprzęgające kondy ceramiczne ( zapewne coś koło 100 nF ) na zasilaniach op-amp-ów?

Nie wymieniałem, każdy pisał że ceramiki jak nie są mechanicznie uszkodzone to są sprawne.



#13 kowal 2002

kowal 2002
  • Użytkownik
  • 254 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa / Leszno

Napisano 12 listopad 2020 - 15:48

Może być ten z allegro. L w tym wypadku oznacza, że obudowa jest jednorzędowa ( SIP8), czyli taka jak potrzebujesz. Wymiana jest p&p, nie zmieniasz na razie żadnych elementów. Tylko kup do tego podstawkę ( najlepiej niską, precyzyjna ), żeby w razie zmian, nie męczyć w kółko druku.

Jak po zmianie będziesz zadowolony to po robocie. Jak będziesz chciał jeszcze coś walczyć to wtedy pomyśli się nad zmianą elementów tak jak pisał kolega nakamichi.



#14 Grzechu61

Grzechu61
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 12 listopad 2020 - 16:48

Dobra wszysto rozumiem dzisiaj zamówie, pewnie i tak dopiero w poniedziałek będzie i napiszę jaki efekt.

Tylko jedno pytanie czy brać tego czy jakiś inny, czy nie zmienia to jakoś bardzo jakości dźwięku (oprócz zmniejszenia szumu)?

 

 

 

I trochę po za tematem czy da się (np. przez dodanie potencjometru) zrobić płynne sterowanie bassem, sterowanie jest 0dB albo +6dB.

Głównie z ciekawości czy jest taka możliwość.

Załączone pliki

  • Załączony plik  1.PNG   24,5 KB   5 Ilość pobrań


#15 Camel-

Camel-
  • Użytkownik
  • 43 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Poznań

Napisano 13 listopad 2020 - 09:30


Tylko jedno pytanie czy brać tego czy jakiś inny, czy nie zmienia to jakoś bardzo jakości dźwięku (oprócz zmniejszenia szumu)?

NJM5532 To taki klasyk, jeden z pierwszych opamp stworzonych do torów audio a nie automatyki przemysłowej. Każdy opamp wpływa na brzmienie, ale ten raczej brzmi możliwie neutralnie.

Poza tym wymieniając opamp musisz widzieć nie tylko scalak i 8 nóżek ale także jego aplikacje. Część opampów pasuje zamiennie, a dla innych trzeba zmieniać aplikację.


W212 Comand NTG 4.7 SCN flat DSP + HK 1” + BOSE 6,5” 2Ohm + Rainbow iPaul 4.300 + JL 10W0V3


#16 kowal 2002

kowal 2002
  • Użytkownik
  • 254 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa / Leszno

Napisano 13 listopad 2020 - 20:32


I trochę po za tematem czy da się (np. przez dodanie potencjometru) zrobić płynne sterowanie bassem, sterowanie jest 0dB albo +6dB.

Głównie z ciekawości czy jest taka możliwość.

 

Jest taka możliwość.

 

Ogólnie to trzeba by podmienić te dwa poziome rezystory na potencjometr a jego suwak dołączyć do tej gałęzi z dwoma kondensatorami i rezystorem idącej w dół. Ale wymaga to dobrania wartości elementów więc może najpierw pozbądź się szumów a potem najwyżej coś powalczymy z regulacją basu.



#17 nakamichi

nakamichi
  • Użytkownik
  • 4931 postów

Napisano 13 listopad 2020 - 21:38

Potrzebny jest potencjometr plus jeden wtórnik :wink2:, ale może tylko ja tak myślę .


Byle do przodu

#18 jurand87sca

jurand87sca
  • Użytkownik
  • 364 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:DSW

Napisano 14 listopad 2020 - 00:09

Na początek może wypadało by sprawdzić / napisać chociaż czy jest symetryczne +/- 15V do zasilania op-ampów dopiero później je wymieniać..;) stare wzmacniacze musiały mieć "Pętle masy RCA Gnd-Vcc GND" chociaż w aucie ten warunek powinien być spełniony.. Tyle bynajmniej zaobserwowałem zasilając niektóre konstrukcje zasilaczem na stole i podając sygnał z telefonu.. W tym przypadku muzyka gra normalnie ale "miedzy utworami gdy jest cisza słychać szum"? czy szumi też grając? W "nowszych JBL" Nie pamiętam firmy kondensatorów elektrolitycznych ale to był ciekawe tematy..


Polo 6n3 1.0i..;/  Valeo 180A => Varta agm 68Ah => +/- 70mm2 cu => Maxwell 500F => Kicker kx2500.1 => Kicker Solo x12 @ 106L @ 35Hz => 144,95dB @ 35Hz


#19 Grzechu61

Grzechu61
  • Użytkownik
  • 12 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 14 listopad 2020 - 01:08


Jest taka możliwość.

Ogólnie to trzeba by podmienić te dwa poziome rezystory na potencjometr a jego suwak dołączyć do tej gałęzi z dwoma kondensatorami i rezystorem idącej w dół. Ale wymaga to dobrania wartości elementów więc może najpierw pozbądź się szumów a potem najwyżej coś powalczymy z regulacją basu.

 


Potrzebny jest potencjometr plus jeden wtórnik , ale może tylko ja tak myślę .

 

Jeśli nie jest to takie trudne to może później podejmę się przeróbki.

 

 

 


Na początek może wypadało by sprawdzić / napisać chociaż czy jest symetryczne +/- 15V

Jest symetryczne +/- 15V sprawdzałem wcześniej.

 

 


"Pętle masy RCA Gnd-Vcc GND"

Jest, przynajmniej tak mi się wydaje, że to to (trzy małe ceramiki po środku z prawej), tam się łączy masa zasilania z masą wzmacniacza.

A szum jest na wyłączonej muzyce jak i podczas jej (nie jest to wina RCA sprawdzane). 

 

Puki co czekam na 5532 pewnie w poniedziałek wtorek zamontuje i napisze jaki efekt.

Dzięki za tyle odpowiedzi są naprawdę przydatne dla początkującego.



#20 kowal 2002

kowal 2002
  • Użytkownik
  • 254 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa / Leszno

Napisano 14 listopad 2020 - 13:14


Na początek może wypadało by sprawdzić / napisać chociaż czy jest symetryczne +/- 15V do zasilania op-ampów dopiero później je wymieniać..;)

 

Przecież z układu / schematu widać, że op-ampy są zasilane symetrycznie...

 

 


Potrzebny jest potencjometr plus jeden wtórnik , ale może tylko ja tak myślę .

 

Możliwe, ale wydaje mi się, że wystarczy odpowiednia podmianka tych rezystorów na potencjometr ( ew. dokładka rezystora między stopniami ), ale nie będę się upierał :) 






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych