lord_wiader Opublikowano 19 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2010 Nie martw się, jak podasz sygnał sinusoidalny to obciążenie wzmacniacza będzie stałe w czasie. Najlepiej, jeśli będzie to sygnał sinusoidalny 50Hz (częstotliwość techniczna) bo dla tej częstotliwości błąd pomiaru miernika jest najmniejszy (przy tej częstotliwości kalibruje się miernik) i powinien od razu pokazać prawidłową wartość prądu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Ache Opublikowano 19 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2010 Panowie temat sie tak rozpieprzyl, ze nie umiem znalezc odpowiedzi czy w koncu plynie prad staly czy zmienny ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konik83 Opublikowano 19 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2010 Aż mnie krew zalewa jakie tutaj niektórzy bzdury wypisują! Pomijając kwestie, że w aucie mamy instalacje napięcia zmiennego... (w stanie ustalonym napięcie jest stałe, przy zmianie obciążeń napięcie będzie się zmieniało bo akumulator i alternator mają swoje rezystancje wewnętrzne na których zawsze będzie występował spadek napięcia. Idealnego napięcia stałego nie będzie nigdy, ale nazywanie nazywanie instalacji w aucie instalacją napięcia zmiennego jest poprawne aczkolwiek niepotrzebnie przesadzone. Jesli mamy tak bardzo sie rozdrabniac to 90% wszystkich obwodow DC powinnismy traktowac jako AC.Zmiana napiecia w instalacji w samochodzie jest tylko skutkiem jej obciazenia i ewentualnych tetnien z mostka prostowniczego (wiec wynika jedynie z pewnych fizycznych jej niedoskonalosci), a nie tak jak w obwodach AC gdzie z zalozenia napiecie ma miec przebieg zmienny. Wiec traktujemy ja jako normalne DC.Ale fakt, ze ciezko bedzie zmierzyc cegami pobor pradu przez wzmacniacz ktory odtwarza muzyke. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lord_wiader Opublikowano 19 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2010 konik83 masz racje, nie warto się rozdrabniać do w tym przypadku do niczego dobrego to nie dąży. Ale fakt, ze ciezko bedzie zmierzyc cegami pobor pradu przez wzmacniacz ktory odtwarza muzyke.Dlatego w niektórych sytuacjach oscyloskop jest niezastąpiony. Przy tym pomiarze należy ustawić podstawę czasu na np. 5s, warto porównać wartość chwilową prądu w piku i wartość średnią prądu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wasylwek Opublikowano 19 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2010 Koniec teoretycznych...gadek . Nie było lepiej kupic ładnego, niebiesko swiecącej oprawki na bezpiecznik która ładnie pokazuje prąd i napięcie , nawet tańsza od tego miernika mi sie na "zadrogo" przewinęła . Akurat to co ja chciałem...zaznaczyć byśmy odróżnili prąd stały ( po małym rozważaniu dochodzę do wniosku, że takowy nie istnieje bo...przy jakimkolwiek obciążeniu robi się wspomniane...kongo , nawet na ...naładowanym kondensatorze mikry prąd upływu nie jest prądem STAŁYM w ścisłym znaczeniu tego słówka ...STAŁY ) od prądu zmiennego i przede wszystkim od prądu PRZEMIENNEGO . Mała różnica w nazwie a znaczenie, działanie i nasze wywody to dwie różne ...natury . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ige Opublikowano 20 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2010 Podsumowujac w aucie mierzymy DC Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jd Opublikowano 20 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2010 Akurat to co ja chciałem...zaznaczyć byśmy odróżnili prąd stały ( po małym rozważaniu dochodzę do wniosku, że takowy nie istnieje bo...przy jakimkolwiek obciążeniu robi się wspomniane...kongo , nawet na ...naładowanym kondensatorze mikry prąd upływu nie jest prądem STAŁYM w ścisłym znaczeniu tego słówka ...STAŁY ) od prądu zmiennego i przede wszystkim od prądu PRZEMIENNEGO . Mała różnica w nazwie a znaczenie, działanie i nasze wywody to dwie różne ...natury .A nie wystarczyło po prostu napisać, że w aucie występuje prąd STAŁY (w sensie kierunku jego przepływu), ale może on mnieć zmienną wartość swojego natężenia? Z definicji zawsze będzie on jednak prądem stałym (DC), a że jego wartość może się zmieniać lub sobie tętnić, nie oznacza, że przez to prąd ten ma zmienny lub przemienny kierunek swojego przepływu. Niby też nie duża różnica, a jednak co innego oznacza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ige Opublikowano 20 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2010 Tez o tym pisalem w 2 moim poscie na 1 stronie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 20 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2010 Witam,Gdybym chciał się czepiać to pewnie bym teraz napisał, że ...W części instalacji CA (większości) płynie prąd ...... przemienny i .....jeszcze bym to nawet udowodnił ale ....dziś skacze Małysz i będę trzymał kciuki za niego .Dmuchajmy na ekran aby zdobył złoty medal . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jd Opublikowano 20 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2010 Tiaaaa, tylko że tu cały czas idzie gadka o zasilaniu systemu car audio i to tym zewnętrznym, czyli o obwodzie do aku do konektora wzmaka, a nie o tym jakie prady płyną w jakiejś części systemu car audio. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 20 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2010 Tiaaaa, tylko że tu cały czas idzie gadka o zasilaniu systemu car audio i to tym zewnętrznym, czyli o obwodzie do aku do konektora wzmaka, a nie o tym jakie prady płyną w jakiejś części systemu car audio.WitamPisałem właśnie o prądzie płynącym w przewodach pomiędzy alternatorem a wzmacniaczem gdyż tu na odcinkach występuje prąd przemienny ale ...nie kłóćmy się teraz ....Adam Małysz zdobył właśnie srebrny medal i chwała mu za to . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wasylwek Opublikowano 21 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2010 Ile prądu pobiera mój sprzęt CA ? Tyle ile ...potrzebuje by zagrać. Jeżeli mam być szczery, brutalny, zły i nie brnąć dalej w moje wywody, napiszę krótko...niezbyt korzystnie utopiłeś te 150 złociszy w tego cęgowca . P.S. Brawo Małysz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krzyżak Opublikowano 22 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2010 Tu jest opis jak przeprowadzić taki pomiar http://www.ddaudio.com/caraudio/enclosureI...ndImpedance.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ige Opublikowano 22 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2010 Ten opis dotyczy czego innego niz to o czym my piszemy w tym temacie mianowicie, opis dd dotyczy prostego pomiaru mocy wyjsciowej a my tu piszemy o prostym pomiarze pobieranego pradu. To jest roznica bo dochodza straty mocy czesto nawet bardzo wysokie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 22 Lutego 2010 Udostępnij Opublikowano 22 Lutego 2010 Witam,Wśród moich znajomych jest taka niepisana zasada instalacji CA z której ja korzystam:1) Dla instalacji CA o poborze prądu do 60 Amper w większości samochodów wystarcza poprawienie styków i zrobienie "zwykłej" instalacji czyli kable prądowe do akumulatora i masy + sygnałówki;2) Dla instalacji od 60 do 120 Amper w większości samochodów da się zrobić w miarę tanio tzn. weryfikacja lub wymiana alternatora, dublowanie kabli masowych i prądowych przy alternatorze, kondensator ewentualnie inny akumulator i to co powyżej ;3) Dla instalacji powyżej 120 Amper dla CA -> nowa dodatkowa instalacja prądowa obligatoryjnie.Oczywiście te granice nie są sztywne ale ... taka panuje niepisana zasada. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M@riusz Opublikowano 13 Marca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2010 Grzegorz1969, ale jak stwierdzasz jaki pobór ma instalacja którą robiłeś ?? Odświeżę temat bo sprawdzałem dziś tak jak mi radziliście na jednym sygnale, zapuściłem 50Hz i dupa, pobór 8A na sygnale 100Hz maksymalnie dochodziło do 10Amper. Czyli pewnie miernik do bani, nie pomierzę nim. Ale mam do was jeszcze jedno pytanie dotyczące napięcia. Po przejażdżce na aku napięcie 12,8V po 1-2 dniowym postoju napięcie w instalacji potrafi zlecić do 12,2 po tygodniowym postoju 12,0-12,1. Z odpalaniem nie ma problemów, aku jest nowy, nie wiem czy potrzebnie aku nowe kupiłem bo na starym mi tak samo napięcie spadało i myślałem że aku walnięte więc wymieniłem. Czy takie spadki są normalne ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
waski Opublikowano 13 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2010 Takie spadki są normalne. Co do pomiarów prądu wiele zależy od miernika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 13 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2010 Grzegorz1969, ale jak stwierdzasz jaki pobór ma instalacja którą robiłeś ??Pierwsza moja prawdziwa duża instalacja oparta była na R680N i z instrukcji odczytałem maksymalny pobór prądu.Też można powiedzieć, że zaczynałem od du*y strony gdyż pod kątem wzmacniacz potem dobierałem potem głośniki (ale człowiek na własnych błędach także się uczy). Po jego zakupie sporządziłem bilans energetyczny i ponieważ alternator miał 140 Amper wiedziałem, że nie potrzebuje go wymieniać. Potem pozostało mi tylko obliczenie spadku napięć przy zakładanej długości kabli przy różnych przekrojach, wybór grubości, montaż, pomiary i finał .Już przed włączeniem audio wiedziałem, że światła nie będą przygasać. Tak jak czytam nieraz posty o "przygasaniu" świateł to zastanawiam się dlaczego niektórzy w ogóle nie myślą przy robieniu instalacji.Przecież z obliczeń wiadomo czy będą przygasać czy nie i czy wzmacniacz będzie miał stały dopływ napięcia powyżej 13,5 Volta i wygeneruje odpowiednią moc.Przecież nikt o zdrowych zmysłach nie załaduje na dach malucha 2 ton towaru i nie będzie zdziwiony że nie jedzie.Zresztą uważam, że i tak wiele nauki jest przede mną a szczególnie praktycznej. Może w kwestiach teoretycznych mam zasób wiedzy z CA taki jak np. Herdi ale pod względem doświadczenia praktycznego raczej nie mam szans mu dorównać.Zresztą ludzi posiadające doświadczenie praktyczne zdecydowanie większe ode mnie jest na tym forum sporo. Ja jestem tylko amatorem który zanim ruszy śrubokrętem chce zrozumieć dlaczego tak ma zrobić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pablo.see Opublikowano 13 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2010 Kupujemy coś takiegohttp://darel.elektroda.eu/produkt3.htmlhttp://www.allegro.pl/search.php?string=bocznikDo tego woltomierz z zakresem 200mV. Bocznik podłączamy szeregowo w zasilanie i mierzymy napięcie na boczniku. Daje sinus na wejście i ustawiamy głośność maks. To i tak było by niedokładne, bo trzeba by dać sygnał prostokątny o odpowiednim wypełnieniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M@riusz Opublikowano 13 Marca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2010 Takie spadki są normalne. A duży mają wpływ na akumulator skoro aku jest wiecznie nie doładowany ? Bo w zimę na starym miałem już probemy z odpalaniem, zastanawiałem się na ile to wina sprzętu a ile już starawego akumulatora. Dlatego pomiary chciałem sobie porobić. Pierwsza moja prawdziwa duża instalacja oparta była na R680N i z instrukcji odczytałem maksymalny pobór prądu. Czyli jak DLS A6 ma max pobór 140A, RM V21 50A i RM V41 50A łącznie daje nam to 240A to jakiego altka powinienem szukać żeby nie mieć problemów ? Po przewody będę wymieniał ale nad altkiem się jeszcze zastanawiałem żeby go wymienić tylko na jaki ??Aktualnie mam oba RM'y zamontowane bez DLS'a, czyli pobór max 100A ale bezpiecznik mam 60A i jeszcze nie strzelił ale czy sprzęt pobiera 30 czy 50Amper to nie wiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 13 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2010 Jeżeli chcesz w pełni wykorzystać możliwości sprzętu to pkt 3 z mojej poprzedniej odpowiedzi w tym wątku. W tego typu instalacje jeszcze się nie bawiłem i nie zamierzam . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
waski Opublikowano 13 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 13 Marca 2010 Nie maja żadnego wpływu na aku. Przecież to normalne ze po tygodniu troszkę się rozladuje - w końcu instalacja samochodu cały czas pobiera jakiś minimalny prąd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jd Opublikowano 14 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2010 Ojjjj, raczej nie tak.Każdy akumulator samochodowy (wapniowy, kwasowo-ołowiowy, AGM), który przez dłuższy czas przebywa w stanie rozładowanym lub w stanie częściowego niedoładowania, ulega powolnemu i trwałemu uszkadzaniu (zasiarczaniu). Nigdy nie należy dopuszczać, aby aku długo "stał" pod zaniżonym napięciem, bo z biegiem czasu będzie się stopniowo zmniejszać jego wydajność prądowa, pojemność i przede wszystkim żywotność.Prawidłowe napięcie w pełni sprawnego i naładowanego akumulatora, zmierzone bez obciążenia (zdjęta klema), po ok. 30 minutach od zakończenia ładowania (lub jazdy) powinno wynosić ok. 12,8-12,85V. Jeżeli w wyniku stałego poboru prądu przez auto (lub w wyniku ciągłego niedoładowania z powodu jazdy na krótkich odcinkach) napięcie bez obciążenia jest w granicach 12,3-12,6V, to należy taki aku cyklicznie doładowywać, np. przez kilka godzin co tydzień. Inaczej, to z każdym dniem będzie się coraz mocniej zużywał i tracił parametry, aż zdechnie na amen, dużo szybciej niż powinien. Taka jest chemia, a nie moja teoria. W załączniku stopień naładowania (i energrtyczna kondycja) akumulatora na podstawie napięcia zmierzonego w stanie spoczynku bez obciążenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
M@riusz Opublikowano 21 Marca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2010 Czyli wynika z tego że powinienem doładowywać aku bo inaczej krócej posłuży. Kijowo że prądu w garażu nie mam a po odpięciu klem musiałbym ciągle całe radio od nowa ustawiać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dawid-ss Opublikowano 21 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2010 Hmm wątek pokręcony, ja mam miernik który na maxa 20A mierzy ale każdy miernik z kablami podpinamy szeregowo zeby zmierzyć wartość prądu a napięcia równolegle Co do pokazania prądu własciwego należy pamiętać o szumie różowym ponieważ zeby wytworzyć potrzebną moc przy 1kHz potrzeba nam mniej amper niż zeby wytworzyć harmoniczną mniej czyli 500Hz itd, wiec prąd będzie sie różnił 50Hz będzie miało większe natężenie na mierniku niż 500Hz, oczywiscie puszczone sinusem przez radyjko czyli podane jako sygnał Tak wogole po co mierzyć to? Na wzmacniaczach masz bezpieczniki i pisze ile prądu może płynąć(bezpiecnzik 30A prąd do 30A max). [ Dodano: 2010-03-21, 17:17 ]P.S zapomniałem dodać ze wzmacniacz klasy A będzie pobierał non stop tyle samo prądu http://localhost/strefa/ipb/public/style_emoticons/default/tongue.gif Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.