Skocz do zawartości

BMW 5 Touring 2013 (F11) Match + PP82DSP


KaNiOn
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Po rozstaniu się z BMW E39, czas na następcę i jak w każdym aucie - zrobienie w nim jako-takiego audio.

Tym razem zdecydowałem pójść w stronę normalnych rozwiązań i zostawić za sobą moje dotychczasowe doświadczenia z agro-audio.

Założenia pozostały bez zmian - ma kosztować paczkę draży i grać jak w filharmonii 😉

 

No to po kolei - pacjent:

image.jpg

 

Pacjent miał fabryczne audio HiFi (100mm mid w boczkach drzwi, tweetery w lusterkach, 100mm mid wraz z tweterem na środku deski, woofery pod przednimy fotelami, midy i twettery w dachu dla pasażerów tylnej kanapy oraz wzmacniacz w bagażniku).

Dla przeciętnego posiadacza auta ten zestaw grał "przyzwoicie". Natomiast oczywiście miał pewne (dla mnie spore) wady:

1. Woofery pod fotelami były bardzo wolne i rozlazłe - szybka stopa perkusji i słyszymy buuuuuu...

2. Tony wysokie baardzo słabe i ostre.

3. Brak stereofonii i detali.

 

Po przeczytaniu całego Internetu zdecydowałem się na zestaw Match do BMW jako kompromis ceny i łatwości montażu i opinii.
Budżet jaki jest taki jest, a po latach obcowania ze słabym audio w autach - wymagania nie były wysokie.

Wg. forów czy testów w niemieckich gazetach Match UP C42BMW-FRT.1 + Match UP W8BMW-S to ponoć najlepsze co można kupić do BMW w zakresie zestawów plug&play (pomijając AudioSystem HX, który niestety już gra w zupełnie innej lidze cenowej).

 

Zestaw głośników trzeba czymś napędzić i tu założyłem, że musi być DSP -> dzięki Waszym radom miałem w poprzednim aucie radio z DSP i byłem z niego bardzo zadowolony.

Tutaj ponownie - biorąc pod uwagę kompromis ceny i łatwości montażu - stanęło na Match PP82DSP - bo tani znalazłem na ebazarku.

 

Do tego przydałoby się czymś wygłuszyć drzwi + komory wooferów.

Postawiłem na maty STP Gold (6szt) + STP BLACKTON 4mm (2szt) i 8mm (2szt).

IMG-20231007-143629.jpg

 

Głośniki wymieniałem w drzwiach L+P i pod fotelami.

Głośnik centralny odpiąłem całkiem,

Głośniki tylne ściszyłem by coś tam grały pasażerom, ale żebym ja ich nie słyszał - dla tylnych głośników nie ruszałem EQ - zostało płaskie, ustawiłem tylko czasy.

 

 

No i czas na zabawę.

W pierwszej kolejności zrobiłem szablony z kartonu (chyba dzięki temu podejściu ostatecznie zamiast zużyć ~6mat jak wynikało z info w necie - zużyłem w sumie 3 - nie został praktycznie żaden odpad):

IMG-20231008-193238.jpg

 

Później na jej podstawie powycinałem kształty z maty - od razu dla lewej i prawej strony:

IMG-20231011-025306.jpg

 

Wygłuszyłem komory wooferów (nie zaklejając otworka "stratnego", czy tam odprowadzającego wilgoć), oblutowałem też kabelki z zestawu - szkoda, że producent fabrycznie tego nie robi ew. powinna być tulejka:

IMG-20231007-154442.jpg

IMG-20231007-164717.jpg

 

Oraz blachy pod obudowami (też nie zaklejając miejsca gdzie uszczelka opiera się o nadwozie):

IMG-20231007-163216.jpg

 

Pozostało wyklejenie boczków i montaż głośników. Kable okleiłem taśmą piankową + parcianą, żeby nic nie dzwoniło.

Wypadałoby też zerwać piankę paroizolacyjną z drzwi i wygłuszyć same drzwi jeśli się jest Profi - ja jestem druciarzem i tego nie robiłem, ograniczyłem się do samej "komory głośnika" - czyli w wypadku BMW - boczków:

IMG-20231011-195922.jpg

IMG-20231011-224503.jpg

IMG-20231011-195930.jpg

Po montażu - strojenie.

Z tym było najwięcej zabawy.

Najpierw woziłem się ze zmierzaniem i kodowaniem ostatecznie WSZYSTKICH MOZLIWYCH KOMBINACJI opcji.

Szczegóły w tym temacie: 

 

Ostatecznie nie znalazłem, żadnego płaskiego ustawienia -> każde ma jakąś korekcję. Nie wiem czy to wynika z wersji softu, daty produkcji auta, modelu czy czego - zostawiłem ustawienia fabryczne jak dla HiFi opisane tu:

 

Dalej ustawiłem w kolejności:

1. Zwrotnice (LR4 - 24db/okt)

2. Czasy - mierzyłem i ustawiłem za pomocą Holm Impulse.

3. Ustawiłem EQ - najpierw wg. automatycznych wyliczeń REW, później dostosowywałem ręcznie.

4.  Ustawiłem poziomy L vs R w oparciu o SPLMeter i wykresy w REW.

 

Screeny z Helixa bieżących ustawień:

FL.png

FR.png

SubL.png

SubR.png

Time.png

 

A tak to wyszło (screen z punktu 4 czyli ustawiania poziomów - robiłem to z miesiąc później, niż ustawienia EQ - widać, że trochę się EQ rozjechało po wygrzaniu głośników - trzeba będzie poprawić) + trochę podbiłem woofery pod fotelami bo basu była za mało jak ustawiłem wg. mojej "target curve":

REW.png

 

Efekt?

Zaj* - jestem bardzo zadowolony, przede wszystkim jest precyzja i stereofonia, bas jest szybki.

Wszystko super. Cel osiągnięty.

 

Co dalej?

Zacząć od nowa 😉

 

Męczą mnie wysokie tony w niektórych rockowych kawałkach - trzeba by je przyciąć i poustawiać jeszcze raz.

Nabrałem też doświadczenia z ustawieniem tego wszystkiego - zatem ustawiłbym wszystko na nowo.

Poszukałbym też czy woofery pod fotelami mogą grać wyżej - nie zapowiadało się na to, ale może mogą - jeśli tak dałoby to szerszą możliwość ew. wymiany zastawu w drzwiach.

 

No i zabawa się rozkręca:
1. Skoro może być tak dobrze to może jakby wrzucić lepszy wzmacniacz to byłoby jeszcze lepiej? (jak głośno się słucha to robi się hałas - zgaduje, że to Match nie daje rady trzymać głośników w ryzach).

2. Przydałyby się wyższej klasy głośniki wysokotonowe - już się uśmiecham do jakiś Scan Speaków R1904/613001.

 

No i Oczywiście - wszystkie Wasze opinie, rady, sugestie - bardzo mile widziane.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze sam posiadam BMW E39,nie wiem dlaczego taka marka ,a ma tak dziwne rozwiązania z montażem głośników ,w drzwiach ,głośniczki 13 ,następnie głośniki w dachu ,każda inna normalna marka samochodów,montuje w standardzie głośniki 165mm,

 

Ogólnie z nagłośnieniem BMW to ciężki temat ,sam pewnie wiesz z doświadczenia i posiadania e39 😂

 

Trzymam kciuki i czekam na dalsze mody 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry temat, na pewno będę go śledził z uwagi na bliźniaczy pojazd 😉

 

Co do cięć wooferów, ja u siebie mam 200Hz cięte 6dB/oct. Tak samo średniak w drzwiach. Przy ostrzejszym cięciu dźwięk bardzo szczupleje. Przy Twoich głośnikach spróbowałbym nawet zejść z cięciem do 170/160 Hz. Ja mam mniejsze głośniki i stąd takie cięcie choć pewnie lepiej czułyby się aby odbarczyć je trochę (STEG ml35). Pod fotelami grają ESX VS200WX.

 

Na Twoim miejscu wstrzymałbym się z wymianą głośników, a rozejrzał się za piecem, na początek dla wooferów. Te 70 watów z Match'a wydaje się takim minimum minimorum dla Twoich głośników. Ja mam u siebie JL Slash 300/2 i teraz mogę powiedzieć, że ilość basu średniego jest wystraczająca.

 

Jesteś z Bielska więc mamy do siebie niedaleko. Można uskutecznić jakieś spotkanie, odsłuchy i refleksje 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Glodek napisał:

Kurcze sam posiadam BMW E39,nie wiem dlaczego taka marka ,a ma tak dziwne rozwiązania z montażem głośników ,w drzwiach ,głośniczki 13 ,następnie głośniki w dachu ,każda inna normalna marka samochodów,montuje w standardzie głośniki 165mm,

 

Ogólnie z nagłośnieniem BMW to ciężki temat ,sam pewnie wiesz z doświadczenia i posiadania e39 😂

 

Trzymam kciuki i czekam na dalsze mody 

BMW zawsze tak miało tylko kiedyś dało się to przełknąć/wybaczyć bo symfonia szła spod maski :D a teraz jest klapa po całości 😂

KaNiOnfajne zmiany i śledzę temat dalej 😍

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.01.2024 o 17:40, Szczurek1986 napisał:

BMW zawsze tak miało tylko kiedyś dało się to przełknąć/wybaczyć bo symfonia szła spod maski :D a teraz jest klapa po całości 😂
 😍

Zgadza się symfonia ,z tym że u mnie jest 3,0d 😂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Idziemy w HighEnd 😂
 

IMG-20240301-102548.jpg

 

Ogólnie będzie mnóstwo zabawy z montażem tych zabawek zatem zapewne aktualizacja nie prędko.


Plan jest taki by CCi2 zasilał woofery pod fotelami (2x170W 2om), natomiast CCi44 - przód i tył (4x85W 4om).
Docelowo może jeszcze kiedyś dojdzie CCi500 do subwofera w bagażniku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym miejscu może też pytanie do Was:
DSP D68SP daje możliwość niezależnej regulacji EQ wejść od regulacji EQ wyjść.
a) lepiej poustawiać sobie sygnał z wejść analogowych (źródło HUD/NBT BMW) aby był płaski, z wejścia bluetooth - też by był płaski (jeśli nie będą) i dopiero na tym poustawiać EQ wyjść wg. mikrofonu do zadanej target curve?

b) olać ustawianie samych wejść i ustawić tylko wyjścia wg. mikrofonu do zadanej target curve. Bo im mniej EQ tym lepiej?

 

Polecacie opcje a) czy opcje b)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcesz na prawdę pchać się w pasywkę mając dsp, którym spokojnie oblecisz 3-way i suba?

 

Prostuj ten sygnał, nie zapomnij że nie tylko charakterystyka może być wypaczona a także fazy i opóźnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, szymin89 napisał:

Chcesz na prawdę pchać się w pasywkę mając dsp, którym spokojnie oblecisz 3-way i suba?

Kolejne zmiany planuje w jakiś tam etapach na podstawie nabytych doświadczeń z etapów wcześniejszych.
Teraz jest etap montażu sprzętu jw. i strojenia.
Pierwotnie kupiłem komplet Matcha, złożyłem jw. i to miał być system docelowy i koniec tematu. No właśnie - miał 😉 Teraz to hobby 😂.

 

Dalszym etapem albo będzie dokupienie wzmaka i dołożenie suba, albo pełnej 3 drożnej aktywki, albo zmiany głośników ew. dowolne łączenie tych etapów.

Po to kupiłem DSP z wieloma drogami i ficzerami by się nie ograniczać na przyszłość. Wiązki i ułożenie w bagażniku też planuje "na przyszłość".
Aktywny 3way mnie trochę odrzuca - bo trzeba całe auto wybebeszyć i kable dociągnąć - ale jw. nie wykluczam go.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, szymin89 napisał:

Prostuj ten sygnał, nie zapomnij że nie tylko charakterystyka może być wypaczona a także fazy i opóźnienia.

Jeśli chodzi o samo połącznie BMW HUD -> DSP IN -> DSP OUT - to do tego miejsca mogę się zapiąć bezpośrednio interfejesem audio z PC i mierzyć -> nierównej charakterystyki częstotliwościowej się spodziewam, ale problemów fazowych czy czasowych na tym etapie się nie spodziewam - póki wszystko idzie po kablach to faza i czasy się muszą zgadzać (tak myślę) - z resztą na tym poziomie nie mam możliwości korekcji ani fazy ani czasów.

 

Jeśli chodzi o DSP OUT -> wzmacniacze -> głośniki - to tu już korzystam z mikrofonu i OFC patrzę na wszystko (najpierw fazy, później czasy, później zwrotnice (w moim wypadku woofery vs reszta pasma (mid+tweeter)), później EQ - i tak wiele razy w kółko aż wszystko się zgadza).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, KaNiOn napisał:

nierównej charakterystyki częstotliwościowej się spodziewam, ale problemów fazowych czy czasowych na tym etapie się nie spodziewam - póki wszystko idzie po kablach to faza i czasy się muszą zgadzać (tak myślę)

Zmiany tych parametrów odbywają się często gęsto już w HU nie musi być do system hk czy inny bose. Jak już zauważyłeś kodowanie HU zmienia charakterystykę pod dany system (Głośniki i/lub wzmacniacz). Czy w BMW fazy i czasy są również zmieniane już w HU tego nie wiem, trzeba by kogoś podpytać co ma Helixa lub Mosconi i analizował różne kodowania.

 

3-way jeśli już jest i masz możliwość podłączenia aktywnie to najlepsza opcja, nawet kosztem tylnych głośników. Tylne głośniki możesz podłączyć pod radio w razie jak by pasażerowie z tyłu narzekali słaby dźwięk w co wątpię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Szczerze mówiąc nie rozumiem po co wyklejać matami drzwi, w których gra tylko średniak, który przygotowany jest do grania w tych drzwiach 🙂

 

Nie rozumiem tej wymiany sprzętu, ani te DSP, ani te wzmacniacze to nie jest żadna wysoka półka, zostaniesz z kilkoma gratami, które sprzedaż niedługo za pół ceny. Trzeba było sprzedać tego Matcha i zamienić go np. na Helix P Six DSP - na pewno poczułbyś większą różnicę i nie narobiłbyś sobie roboty. A jakbyś chciał sprzedać to taki P Six z pocałowaniem ręki w dobrych pieniądzach wezmą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro podejmuje się takie decyzje, to musi być drogo i długo zanim dojdzie się do przyzwoitego systemu 🙂 

 

Szczerze mówiąc dopóki nie wsadziłbym wzmacniaczy klasy np. tych moich Helix C Four, to pozostałbym jak najdłużej przy wzmacniaczu zintegrowanym z DSP. Zwłaszcza w tak łatwym do zrobienia samochodzie jak te BMW. 
 

Co do drzwi to maty butylowe eliminują rezonanse, za to tłumią minimalnie, szkoda pary na to, skoro w drzwiach nie ma wooferów. Z kolei wygłuszenie samych drzwi bez podłogi, dachu, nadkoli i bagażnika to kolejna kwestia mocno wątpliwa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.04.2024 o 15:37, khazar napisał:

Skoro podejmuje się takie decyzje, to musi być drogo i długo zanim dojdzie się do przyzwoitego systemu 🙂 

 

Szczerze mówiąc dopóki nie wsadziłbym wzmacniaczy klasy np. tych moich Helix C Four, to pozostałbym jak najdłużej przy wzmacniaczu zintegrowanym z DSP. Zwłaszcza w tak łatwym do zrobienia samochodzie jak te BMW. 
 

Co do drzwi to maty butylowe eliminują rezonanse, za to tłumią minimalnie, szkoda pary na to, skoro w drzwiach nie ma wooferów. Z kolei wygłuszenie samych drzwi bez podłogi, dachu, nadkoli i bagażnika to kolejna kwestia mocno wątpliwa. 

Chciałem coś w klasie A/B i chciałem osobne bardziej rozbudowane DSP no i chciałem się "pobawić" z kablami - P Six nie rozwiązuje tych "problemów".

Ten system co chce złożyć na klockach jw. ma w założeniu grać odczuwalnie lepiej od PP82DSP - czy tak będzie - dam znać (OFC będzie to subiektywna opinia). OFC mam świadomość, że to żaden HighEnd - za tanio 😉.

Dam też znać czy to miało sens - na razie to nie bo póki co potykam się o te klocki w domu 😂.
Na razie czekam bo jeszcze inne opcje chce posprawdzać zanim zacznę pruć bagażnik.

 

Chętnie bym wrzucił Helixa C lub Mosconi Zero (ew. A/S) -> niestety zestaw jak od DLSa wyszedłby kilkukrotnie drożej i takiej kwoty na audio w aucie na ten moment nie chce przeznaczać.

Co do DSP ta sama historia - w samych klockach na płytce to klasa Helixa 3 Pro - czy implementacja jest równie dobra (lub zła - niektórzy nie lubią Helixów)? czy gra tak samo? - wie ten co słuchał obu - ja nie wiem, ale lubię DACi na AKMach, soft też ma spoko zatem dałem mu szanse - wg recenzji lipy nie ma.

 

Co do wyklejenia drzwi - cel był taki by wyeliminować ew. rezonanse boczków, plus sama mata też wbrew pozorom całkiem nieźle izoluje akustycznie.
Czy żałuje? Nie 😉.
Czy jest jakoś odczuwalnie lepiej? Też nie, ale jak sam zauważyłeś "zauważalnie lepiej" to jest, zapewne jak całe auto wybebeszysz i wydasz pare k na maty.
Czy bym zauważył różnice bez tej maty? Pewnie nie, no chyba, że coś by dzwoniło 😂.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...