Skocz do zawartości

Gain niby prosta sprawa ...


mkgustav
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 288
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Grupa pierwsza to tańsze i popularniejsze preampy, gdzie nasz pot pracuje jako volume i tak naprawdę nie ma nic wspólnego z Gain. Jest to element poprzeczny do toru zmieniający czułość wejścia preampu.

 

Grupa druga to droższe i bardziej skomplikowane preampy, w których nasz potek z tym samym opisem pracuje już w sprzężeniu zwrotnym wzmacniacza operacyjnego realizując rzeczywista zmianę wzmocnienia preampu. Dzięki takiej konstrukcji zmienia się wzmocnienie preampu, a czułość wejścia pozostaje bez zmian.

 

A dlaczego to zmiana wzmocnienia w obwodzie SZ nie jest regulacją Gain ?

Spotkałeś może wzmacniacze gdzie była regulacja wzmocnienia preampa i regulacja Gain ?

 

 

No właśnie zasadniczy... By coś dobrze ustawić warto wiedzieć jak działa, zwłaszcza gdy Gain nie jest tak naprawdę Gainem

Czym zatem jest :wink2: i jak ustawić prawidłowo ustawić wzmacniacz dla określonego V in   gdy regulacja znajduje się w obwodzie sprzężenia zwrotnego WO ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


A dlaczego to zmiana wzmocnienia w obwodzie SZ nie jest regulacją Gain ?

 

Kolega czyta ze zrozumieniem? Przecież napisałem w grupie drugiej ze jest :)

 

 

 


Spotkałeś może wzmacniacze gdzie była regulacja wzmocnienia preampa i regulacja Gain ?

 

Oczywiście - cała seria ARC Audio SE ma takie preampy na przykład :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Kolega czyta ze zrozumieniem? Przecież napisałem w grupie drugiej ze jest :)

 

Grupa pierwsza to tańsze i popularniejsze preampy, gdzie nasz pot pracuje jako volume i tak naprawdę nie ma nic wspólnego z Gain. Jest to element poprzeczny do toru zmieniający czułość wejścia preampu.

 

 

 

Grupa druga to droższe i bardziej skomplikowane preampy, w których nasz potek z tym samym opisem pracuje już w sprzężeniu zwrotnym wzmacniacza operacyjnego realizując rzeczywista zmianę wzmocnienia preampu. Dzięki takiej konstrukcji zmienia się wzmocnienie preampu, a czułość wejścia pozostaje bez zmian.

 

Widzę , ze zdania złożone stanowią trudniejsza barierę do przebycia .

Czy piec typu MSK 50 jest wystarczająco zaawansowaną konstrukcję aby nie nazwać jej prymitywem , podobnie M1 , M 50 , czy czego sobie tam życzysz .

Każda zmiana proporcji czy to bierna pomiędzy stopniami , czy tez aktywna w obwodzie SW będzie regulacją Gain .

Definicja czułości już tu gdzieś padła , chyba , ze chcemy coś "uszyć " na potrzeby chwili .

 

 

Oczywiście - cała seria ARC Audio SE ma takie preampy na przykład :)

 

Tu masz linka do tych wzmacniaczy

http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/1735/spec_file/213133650.pdf

Czy mozesz podać stronę i punkt gdzie występuje oddzielna regulacja czułości wzmacniacza i oddzielna Gain ?

 

 

Grupa druga to droższe i bardziej skomplikowane preampy, w których nasz potek z tym samym opisem pracuje już w sprzężeniu zwrotnym wzmacniacza operacyjnego realizując rzeczywista zmianę wzmocnienia preampu. Dzięki takiej konstrukcji zmienia się wzmocnienie preampu, a czułość wejścia pozostaje bez zmian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Każda zmiana proporcji czy to bierna pomiędzy stopniami , czy tez aktywna w obwodzie SW będzie regulacją Gain .

 

 No zgadza się, ale jeśli pot we wzmaku jest na rca poprzecznie (bo o tym pisze w grupie pierwszej)to nie ma to nic wspólnego z Gain :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 No zgadza się, ale jeśli pot we wzmaku jest na rca poprzecznie (bo o tym pisze w grupie pierwszej)to nie ma to nic wspólnego z Gain :)

 

Czyżby ?

Gain nie określa wzmocnienia wzmacniacza w  poszczególnych stopniach ( preamp-power) , tylko zdolność do uzyskania określonego napięcia ( amplitudy ) napięcia wyjściowego do napięcia sterującego ( na wejściu ).

 

Rozumiem , ze nie odnalazłeś do tej pory oddzielnej regulacji czułości i gain :zalamany:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Swest, dnia 18 Kwie 2014 - 00:40, napisał:

No zgadza się, ale jeśli pot we wzmaku jest na rca poprzecznie (bo o tym pisze w grupie pierwszej)to nie ma to nic wspólnego z Gain :)



Czyżby ?

Gain nie określa wzmocnienia wzmacniacza w poszczególnych stopniach ( preamp-power) , tylko zdolność do uzyskania określonego napięcia ( amplitudy ) napięcia wyjściowego do napięcia sterującego ( na wejściu ).

 

No co czyżby? Tak jest :)pierwsza grupa nie ma Gain :) Prościej na przykładach - pierwsza grupa jest stosowana we wzmacniaczach np. STEG seria K czy tez seria QM  Które maja pot opisany skala volt-ową jak nim kręcimy ścisza się i nagłaśnia ale to nie jest  gain
warto zwrócic uwage jak jest podpisany :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok to ta pierwsza grupa z "potkiem" na RCA nie ma Gain'a, druga grupa ze zmianą SZ dla WO ma Gain dla preampa.

Kontynuuj, jak koledzy mają to poustawiać (zwał jak zwał Gain Volume itd bo może ktoś w pośpiechu pisał i pomylił słówka) żeby łamało piszczele i gniotło suty :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No co czyżby? Tak jest :) pierwsza grupa nie ma Gain :) Prościej na przykładach - pierwsza grupa jest stosowana we wzmacniaczach np. STEG seria K czy tez seria QM Które maja pot opisany skala volt-ową jak nim kręcimy ścisza się i nagłaśnia ale to nie jest gain

warto zwrócic uwage jak jest podpisany :)

 

 

A czyżby oczy  oślepił odblask opisów ARC , co oczywiście nie zwalnia pozostałych zmysłów z prawidłowego funkcjonowania :wink2: .

Po raz kolejny , gain  to zdolność wysterowania wzmacniacza określonym napięciem wejściowym , czy ta skala wskazuje na coś innego ?

Postaraj się i znajdź mi wzmacniacz gdzie oddzielnie regulowana jest czułość i gain :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Helix A4 posiada 2 wzmocnienia, z instrukcji wnioskuję że pierwsze wzmocnienie (dla wszystkich kanałów) jest z "tej drugiej grupy" natomiast drugie wzmocnienie dotyczy kanałów C i D i dotyczy " tej pierwszej grupy" - nie jestem ekspertem, więc oczywiście mogę się mylić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Helix A4 posiada 2 wzmocnienia, z instrukcji wnioskuję że pierwsze wzmocnienie (dla wszystkich kanałów) jest z "tej drugiej grupy" natomiast drugie wzmocnienie dotyczy kanałów C i D i dotyczy " tej pierwszej grupy" - nie jestem ekspertem, więc oczywiście mogę się mylić :)

 

Czy działają jednocześnie ?

Czy ktoś jest w stanie nawiązać rozsądny dialog , z jakimś argumentem w zanadrzu .

Z tego co pamiętam , to druga regulacja dotyczy tylko opcji podziału aktywnego i nie ma najmniejszego związku z tym, o czym mowa w tej chwili.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Po raz kolejny , gain to zdolność wysterowania wzmacniacza określonym napięciem wejściowym , czy ta skala wskazuje na coś innego ?

 

No zgadza się, skala jest w obu grupach ta sama jednak podpis pota inny, a dlatego ze jest to zupełnie inaczej realizowane w obu grupach, a co za tym idzie pot w pierwszej jak i w drugiej grupie niesie za sobą inne właściwości oprócz wysterowania wzmaka napięciem wejściowym. A temat dotyczy właśnie tych innych właściwości naszego potka, a nie tego ze wysteruje się nim wzmaka bo to wszyscy wiedza. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No zgadza się, skala jest w obu grupach ta sama jednak podpis pota inny, a dlatego ze jest to zupełnie inaczej realizowane w obu grupach, a co za tym idzie pot w pierwszej jak i w drugiej grupie niesie za sobą inne właściwości oprócz wysterowania wzmaka napięciem wejściowym. A temat dotyczy właśnie tych innych właściwości naszego potka, a nie tego ze wysteruje się nim wzmaka bo to wszyscy wiedza. :)

Kurcze , dalej trzeba sie produkować :wink2: .

Załóżmy mamy system gdzie poziom sygnału na wejściu dla danej głośności wynosi 0,5 V , a wymagane napięcie na wyjściu musi mieć 5 V dla zachowania równowagi tonalnej , wobec reszty sprzętu.

Nie jesteś w stanie wybrać dowolnego wzmocnienia w stopniu umownie nazywanym gain , bo tylko jedna wartość wzmocnienia spełni powyższa zależność.

Wyjaśnij zatem , na czym polega odmienna specyfika regulacji dla tego wariantu .

Wyjaśnij tez , jak jedne 5V na wyjściu ( z regulacja bierną ) kształtuje inaczej wysokość sceny dla 5 V w regulacji aktywnej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Helix A4 posiada 2 wzmocnienia, z instrukcji wnioskuję że pierwsze wzmocnienie (dla wszystkich kanałów) jest z "tej drugiej grupy" natomiast drugie wzmocnienie dotyczy kanałów C i D i dotyczy " tej pierwszej grupy" - nie jestem ekspertem, więc oczywiście mogę się mylić

Mylisz się :wink:

 

 

 


Z tego co pamiętam , to druga regulacja dotyczy tylko opcji podziału aktywnego i nie ma najmniejszego związku z tym, o czym mowa w tej chwili.

Dokładnie :)

 

 

 


Wyjaśnij tez , jak jedne 5V na wyjściu ( z regulacja bierną ) kształtuje inaczej wysokość sceny 5 V W regulacji aktywnej

Może koledze siada dynamika przez tą "pasywkę"? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Kurcze , dalej trzeba sie produkować :wink2: .

Załóżmy mamy system gdzie poziom sygnału na wejściu dla danej głośności wynosi 0,5 V , a wymagane napięcie na wyjściu musi mieć 5 V dla zachowania równowagi tonalnej , wobec reszty sprzętu.

Nie jesteś w stanie wybrać dowolnego wzmocnienia w stopniu umownie nazywanym gain , bo tylko jedna wartość wzmocnienia spełni powyższa zależność.

 

No właśnie weź się produkuj :),zwłaszcza z takim bezsensownym przykładem i nie na temat :) To chyba pisanie dla pisania :) Pewnie w takim przypadku nie jesteś w stanie wybrać dowolnego wzmocnienia, jeśli masz inne wzmaki jakoś ustawione to ten ostatni ustawiasz do nich faktycznie odkrycie :) na nobla:)

 

Przykład powinien dotyczyć pierwszego wzmaka jak go ustawić, a mianowicie mamy radyjko z wyjściami 8V powiedzmy CD8445E do tego wzmak z grupy pierwszej gdzie pot LEVEL pracuje w zakresie sporo poniżej 8V. Przypadek o tyle ciekawy ze dowolne ustawienie potka nie przeszkodzi w wysterowaniu wzmaka, a skrajne ustawienia tego potka będą miały zupełne inne właściwości brzmieniowe.

 

By to zrozumieć należy wiedzieć, ze mamy również dwie grupy źródeł dźwięku o zupełnie różnych właściwościach, co nam już daje 4 różne konfiguracje systemu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykład powinien dotyczyć pierwszego wzmaka jak go ustawić, a mianowicie mamy radyjko z wyjściami 8V powiedzmy CD8445E do tego wzmak z grupy pierwszej gdzie pot LEVEL pracuje w zakresie sporo poniżej 8V. Przypadek o tyle ciekawy ze dowolne ustawienie potka nie przeszkodzi w wysterowaniu wzmaka, a skrajne ustawienia tego potka będą miały zupełne inne właściwości brzmieniowe.

 

 

 

Przypadek o tyle ciekawy , ze dla poparacia swojej tezy , jesteś gotowy zdegradować ten sygnał ( obniżyć parametry transmisji jednostka -wzmacniacz ) .

Nie tedy droga :wink: . Gdyby ktoś miał swiadomy zamysl , aby w ten sposób modyfikować ( wpływać na brzmienie ) to konieczne sa dwie regulacje stopnia tłumienia sygnału i wzmocnienia niezależne od siebie . Tylko nikt jeszcze tego wzmacniacza nie wyprodukował , a czasami siedzą tak "tęgie głowy " . W kazdym razie do tej pory nikt nie przedstawił przykładu takiej konstrukcji.

Tu ew zmiany brzmienia sa złem koniecznym , wynikającym ze sposobu realizacji , a nie ukryta zaletą .

Trudno tez o jakąkolwiek prawidłowość , wynik moze być absolutnie przypadkowy, podobnie jak w regulacji biernej.

Nie wyczytałem tez jak sposób regulacji gain w konkretnym systemie zmienia wysokość sceny .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Swest, dnia 18 Kwie 2014 - 13:59, napisał:


By to zrozumieć należy wiedzieć, ze mamy również dwie grupy źródeł dźwięku o zupełnie różnych właściwościach, co nam już daje 4 różne konfiguracje systemu



Proszę o rozwinięcie.

 

 

 

Klasyfikacje źródeł już kiedyś gdzieś tu na forum przedstawiałem, ale ok mogę jeszcze raz by wszystko było w jednym temacie:)

 

No wiec podział wynika ze sposobu zmiany głośności w naszych źródłach:

 

 

Grupa A : Podstawowa grupa są w niej tanie i bardzo drogie źródła. Zmiana głośności odbywa się na poziomie analogowym, czyli potkiem czy tez e-vol. Podstawowe właściwości: przetwornik D/A pracuje cały czas z pełna rozdzielczością, e-vol czy potek jest elementem poprzecznym do toru wiec nie wisi on w powietrzu.

 

Grupa B: W CA raczej grupa dodatkowa ma jednak swoich znanych przedstawicieli jak miedzy innymi CD8445E. Tutaj zmiana poziomu głośności odbywa się na poziomie cyfrowym. Podstawowe właściwości: Brak e-vol czy pota - tor wisi w powietrzu jedynie tranzystory mute. Do tego przetwornik D/A pracuje ze zmienna rozdzielczością -im głośniej tym większa rozdzielczość.

 

I tym sposobem mamy cztery konfiguracje   czasem o bardzo różnych właściwościach :) Które wypadało by zdefiniować...

 

 

 


Przypadek o tyle ciekawy , ze dla poparacia swojej tezy , jesteś gotowy zdegradować ten sygnał ( obniżyć parametry transmisji jednostka -wzmacniacz ) .

Nie tedy droga :wink: .

 

 

No właśnie tedy droga :) Bo takie zabawy pozwalają zrozumieć właściwości systemu, warto czasem myśleć nieszablonowo polecam:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swest, a czym się różnią te 2 sygnały z punktu widzenia wzmacniacza? Nie wnikam w takie rzeczy, jak dokładniej odwzorowany sygnał itp. Z pomiarowego punktu widzenia (napięcie, przebieg itp.) te sygnały chyba się nie różnią, więc gdzie różnica będzie między nimi w kontekście poprawnego wysterowania kilku wzmacniaczy o różnych zakresach czułości?

Pytam, bo nie mam pojęcia, to żadna uszczypliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie tedy droga :) Bo takie zabawy pozwalają zrozumieć właściwości systemu, warto czasem myśleć nieszablonowo polecam:)

 

A ten przetwornik to we wzmacniaczu siedzi zapewne .

Jeżeli nieszablonowo oznacza tego rodzaju lekceważenie podstawowych prawideł , to ja raczej podziękuję .

A co z wysokością tej sceny , rozumiem , ze na tym etapie nieszablonowego myślenia , nie jesteś jeszcze w stanie tego wytłumaczyć .

 

Edit , u Włochów , a dawno temu i u nas , popularne były prampy o róznej specyfice brzmienia do włączania pomiędzy jednostkę a wzmacniacz . Tu wynik był prosty do przewidzenia a motywy działania logiczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Swest, dnia 18 Kwie 2014 - 14:46, napisał:


No właśnie tedy droga :) Bo takie zabawy pozwalają zrozumieć właściwości systemu, warto czasem myśleć nieszablonowo polecam:)



A ten przetwornik to we wzmacniaczy siedzi zapewne .

Jezeli nieszablonowo oznacza tego rodzaju lekceważenie podstawowych prawidel , to ja raczej podziekuję .

A co z wysokością tej sceny , rozumiem , ze na tym etapie nieszablonowego myślenia , nie jesteś jeszcze w stanie tego wytłumaczyć .

 

 

 

A czy kolega potrafi w ogóle coś wnieść do tematu, czy tylko się czepiać ?:) Niby coś tam wie ale nie powie....:) i byle do przodu ... nie:) Właśnie zdefiniowałem cztery konfiguracje wzmacniacz źródło zakwestionujesz je? Dlatego kończę pisanie merytoryczne i przejdźmy do podchodów w stylu śląskim :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zdefiniowałem cztery konfiguracje wzmacniacz źródło zakwestionujesz je? Dlatego kończę pisanie merytoryczne i przejdźmy do podchodów w stylu śląskim :)

 

Ale jaki to związek z tematem ?

Czy odpowiedziałes merytorycznie jak będzie kształtowała sie scena w zalezności od konkretnego sposobu realizacji tej funkcji we wzmacniaczu ? Czy tylko rzucisz cos sobie mimochodem , aby dowalić trzy linijki tekstu.

Napisałem wczesniej , nie jesteś w stanie ustawiać dowolnie wzmocnienia wzmacniacza , tak aby "formować" sobie brzmienie , a nawet podałem wstępnie jak taki wzmacniacz powinien być zbudowany. W zamian mam , ze nic merytorycznie wnoszę , tylko sie czepiam :hyhy:

No cóz ,  widać mamy zupełnie inne spojrzenie na sprawę :wink: .

Może powinienem coś jeszcze dopisać , ale zrezygnuje , bo idą Święta .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...