pawel_luk1 Opublikowano 21 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2014 Tak mnie bury22 dwa lata temu wku... odpowiedzią na pytanie o cięcia w zwrotce, że postanowiłem wziąć za się za bary z tą całą pasywką, gdyż cięcia pasywne jakoś szczegółnie mi leżą i nikt i nic nie przekona mnie do używania w tym celu cięć aktywnych (za wyjątkiem cięć wooferów od dołu i suba oczywiście ) Tak więc po roku studiowania prawie całego forum http://diyaudio.pl/content.php , przeczytaniu kilki opracowań na temat teorii zwrotnic pasywnych, znaczeniu fazy akustycznej etc, etc, oraz po wypróbowaniu kilku programów do projektowania zwrotnic mój wybór padł na program lspCAD http://www.ijdata.com/ i system pomiarowy ARTA http://www.artalabs.hr/download.htmJakoś ten zestaw najlepiej mi leży a inne programy już nie bardzo. Zwłaszcza Speaker Workshop jest wyjątkowo toporny i uważam go za program dla masochistów. Jako, że najważniejsze w tej całej zabawie są pomiary impedancji i odpowiedzi impulsowej głośników postanowiłem wydłubać ARTA Measuring Box http://www.artalabs.hr/support.htm ale w wersji zmodyfikowanej, tak aby w jednym pudełku zmieścić wzmacniacz mikrofonowy i wzmacniacz głośnikowy a wszystko było zasilane z 12V z zapalniczki samochodowej.Dodatkowym założeniem było, aby to ustrojstwo zbudować z ogólnie dostępnych kitów AVT.Po wstępnym rozeznaniu i testach, ostateczny wybór padł na kity:AVT 1597/1 - wzmacniacz audio zbudowany na TDA2030AVT 2728 - przedwzmacniacz mikrofonowy zbudowany na niskoszumnym wzmacniaczu operacyjnym NE5532+ mikrofon zbudowany na wkładce 61A Tak więc wyszło coś takiego:Wzorem diyaudio.pl (dział "gotowe projekty") zamieszczam schemat i zestawienie materiałów dla hardcorów, którzy by chcieli to zbudować Zdjęcia gotowego ustrojstwa: kalibracja na 2Vrms, tak aby przy maks, sygnale z karty muzycznej wzmak oddawał ok. 1W na obciążeniu 4 ohm kalibracja pomiaru impedancji na rezystorze 3,9 ohm pomiar impedancji woofera przykładowy pomiar i obliczenia w lspCAD pomiar kolumny Tannoy M2.5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Elgardiel Opublikowano 23 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2014 Bury, mistrz motywacji W każdym razie, już całkiem serio gratuluje samozaparcia i rezultatów. Na pewno nie było łatwo, ale 'efekt' robi wrażenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel_luk1 Opublikowano 23 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2014 "Zmierz i policz sobie" - łatwo się mówi.... Podobny interfejs pomiarowy zrobił niejaki Irek i nazywał to Uni Jig http://www.fratu.pl/irek/?uni-jig-easy,67Chyba nawet obudowę miał taką samą. Było tu już o nim. Jednak jego ustrojstwa nie idzie dostać, więc postawiłem zrobić po swojemu z ogólnie dostępnych klocków.Ten jego miał możliwość regulacji głośności i wzmocnienia dla preampa mikrofonowego i wzmacniacza głośnikowego. W moim jest na sztywno ustawiona moc na ok. 1W (przy Zg=4 Ohm i maksymalnym sygnale z karty muzycznej) i wzmocnienie preampa mikrofonowego na ok. 25dB.Przy takim ustawieniu i używaniu wkładki 61A nic nie wchodzi w przester, zniekształcenia są minimalne i wychodzą sensowne pomiary.Ale nic nie stoi na przeszkodzie wyciągnąć PR-ki z płytek jako potencjometry na obudowę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lklukasz Opublikowano 23 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2014 Jak nie idzie dostać Ja mam Gratulacje za wytrwałość Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bury22 Opublikowano 23 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2014 No kurcze ;) i patrz Paweł "Skill" masz nowy haha , a że pamiętałeś to przez 2 lata to szacun Bardzo fajnie to wyszło , zabawy na zwrotce bym już zostawił , zajmij się basem i subbasem ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel_luk1 Opublikowano 23 Czerwca 2014 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2014 i jeszcze o instalce w moim poprzednim aucie pamiętam - "żal patrzeć" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jeronimo Opublikowano 1 Marca 2016 Udostępnij Opublikowano 1 Marca 2016 Czy ktoś z Was używa oprogramowania do pomiarów firmy Acoustisoft ?Kiedyś mieli w ofercie program ETF5, z którym kiedyś coś tam działałem.Obecnie mamy narzędzie o nazwie RPlusD (lub jak kto woli R+D ) Strona producenta:http://www.etfacoustic.com/ Jesli ktoś zna/ posiada/użytkuje poproszę o info - może być PW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Amnes Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 Wygląda mi na to, że ten temat jest najbardziej rozbudowanym tematem na forum o tematyce pomiarów. Jeżeli tak jest w istocie, to doskonała wiadomość - jest dużo do nadrobienia - czasy poszły do przodu. Na dzień dzisiejszy systemy pomiarowe dla hobbisty/instalatora/konstruktora stały się dość tanie, bardzo dokładne i bardzo funkcjonalne. Uważam, że każdy kto "zainwestował" od dwóch do nieskończoności PLN w klamoty i instalacje car audio powinien mieć na swoim wyposażeniu lub na spółkę z kolegami aparaturę do dokonywania analiz i strojenia systemu chroniąc się tym samym przed szkolnymi błędami czy połowicznie udanymi ustawieniami na ucho... Nie jestem powiązany w żaden sposób z produktami i firmami, które polecę. To co polecam sprawdziłem w wielu okolicznościach - działa. System pomiarowy jakiego używam do zbierania informacji o tym co się dzieje z sygnałem składa się zasadniczo z kilku elementów:komputera typu laptop (liczę koszt 0zł - chyba każdy ma )najnowszej wersji darmowego oprogramowania REW (zachęcam do okazjonalnego przelania autorowi ekwiwalentu flaszki na konto - uważam, że zasługuje na to)karty dźwiękowej z liniowym wyjściem np.: Focusrite scarlett solo ( lub 2i2, które mam i polecam)skalibrowanego interfejsu pomiarowego: bezkonkurencyjny jest miniDSP UMIK-1 105USD + VAT/opłaty =~550złkabli sygnałowychI na dobrą sprawę za ok. 1000zł można stać się właścicielem narzędzi pozwalających na rozpoczęcie przygody z pomiarami. Nic nie trzeba lutować, mikrofon jest skalibrowany, a REW w najnowszej wersji pozwala nawet mierzyć delay poszczególnych zespołów głośnikowych. W wolniejszej chwili pokażę jak wszystko ze sobą połączyć by rozpocząć zabawę. Tematu samych procedur pomiarowych w CA na razie nie będę mógł podnieść ze względu na brak mojego doświadczenia w tym podrozdziale pomiarów akustycznych, wszak pomiary zebrane wewnątrz samochodu będą zawsze obarczone zakłóceniami od fal odbitych i modami "pomieszczenia"). Aby zdobyć wartościowy punkt odniesienia na polu CA musiałbym posiedzieć co najmniej w 3 autach "mistrzowskich" po godzince by wyrugować wspólne cechy stojące za ich sukcesem. Zakładam, że będą duże korelacje pomiarowe już na próbce 3 sztuk aut, bo nie ma siły - najlepsi koszykarze nie bez powodu wyglądają jak koszykarze, a auta z mistrzowskim SQ też musiały mieć przemyślane zestrojenie oparte na wiedzy i doświadczeniu a nie preferencjach i odczuciach. Jeżeli jednak mylę się i fury mistrzowskie są robione na ucho... nie będę wiedział co powiedzieć. Dla tych, którzy chcą popracować nad swoją psychotechniczną aparaturą pomiarową jest dostępne darmowe oprogramowanie treningowe harmana: http://harmanhowtolisten.blogspot.com/2011/01/welcome-to-how-to-listen.html Osobiście jeszcze nie trenowałem, ale kiedyś będzie trzeba. Temat podnoszę głównie z przyczyn samolubnych - mam w planach zakup "prawdziwego" samochodu, więc do tego czasu chciałbym zgłębić tajniki dedukcji pomiarowej w autach. Maciek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lklukasz Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 Na dobra sprawę to w necie jest multum programów pomiarowych do których wystarczy tylko dokupić mikrofon i sie pobawić Poza wydanymi kilkoma złotymi wiele nie potrzeba Problem zaczyna sie jak trzeba "odczytać" wykres Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel_luk1 Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 Tu jest jak odczytać wykres http://diyaudio.pl/showthread.php/16515-Nasze-poczynania-z-ARTĄ?p=469761&viewfull=1#post469761 Że tak powiem, tu to ten temat jest dość słabo rozbudowany. Na diyaudio.pl to się dopiero rozwija.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Amnes Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 Na dobra sprawę to w necie jest multum programów pomiarowych do których wystarczy tylko dokupić mikrofon i sie pobawićPoza wydanymi kilkoma złotymi wiele nie potrzebaProblem zaczyna sie jak trzeba "odczytać" wykres Do systemów aktywnych REW jest bdb i jest darmowy - piractwo jest be. Problem jest dokładnie tak jak napisałeś z interpretacją zebranych wykresów. Jeżeli ktoś ma efektowne proedury w tej materii - zachęcam do ich przedstawienia. Propozycje zaproponowane bliżej początku tematu jak dla mnie wyglądają na co najmniej podejrzane. Będę to konsultował z innymi profesjonalistami. Tu jest jak odczytać wykres http://diyaudio.pl/showthread.php/16515-Nasze-poczynania-z-ARTĄ?p=469761&viewfull=1#post469761 Że tak powiem, tu to ten temat jest dość słabo rozbudowany. Na diyaudio.pl to się dopiero rozwija.... Niestety, ale w pomiarach wykonanych w samochodzie wszelkie zasady rodem z pomiarów kolumn głośnikowych tracą większość swojej wagi! Jest kilka dobrych metod na wykonanie pomiaru kolumny głośnikowej poza komorą bezechową - w każdej z nich w okolicach kolumny powinno być jak najwięcej wolnego miejsca, coby otrzymać pomiar kolumny a nie odbić. W samochodzie mikrofon zbiera głównie odbicia... Sygnału bezpośredniego pewnie jest mniej niż 10%. Postaram się zgłębić temat i znaleźć skuteczną procedurę. Na pewno jednak nie ma co się wzorować na technikach rodem z pomiarów kolumn, gdzie na wykresie mamy sygnał niemal wyłącznie bezpośredni, w optymalnej sytuacji całkowicie bez odbitego! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel_luk1 Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 Da się. Poniżej fazy akustyczne głośników w już gotowej zwrotce pasywnej policzonej na podstawie pomiarów w aucie.Pomiar robiony metodą Impulse Response z bramkowaniem za pomocą programu Arta i wyżej pokazanego ArtaBoxa.Mikrofon był na zagłówku kierowcy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Amnes Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 OK - nieprecyzyjnie się wyraziłem jak zwykle używając zbyt szerokiej generalizacji. Dzięki za wkład i poprawkę mojego błędu. Jaka była bramka i gdzie umieszczony mikrofon do tego pomiaru? Czy masz wykres amplitudy z tych pomiarów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel_luk1 Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 Robiłem takie pomiary wielokrotnie i powiem tak - jest rzeźnia, ale da się z tego zrobić grające zwrotki.SPL wychodzi jeszcze bardziej dramatyczny niż faza, no ale poglądowo coś tam mamy.Potem oczywiście jest weryfikacja na słuch, ale zgadza się to z pomiarem. I jak widać jak jest zgranie fazowe, to jest OK.Jest scena, głębokość, skupienia, itd. Niżej pokazany wykres zajął 3 miejsce na Mistrzostwach Polski EASCA w 2014r. A przed nim były tylko "grubsze" 3-waye postawione aktywnie na H700.A tu było radyjko CDE-178 + wzmak 2-kanałowy (co prawda bardzo dobry, bo Sony M1), ale to był jednak prosty 2-way na pasywce.A punktacja była taka: 1 miejsce 306 pkt, 2 miejsce 304 pkt, 3 miejsce 302pkt, więc raczej system grał To że góra leci na wykresie na łeb na szyję, to wina tego, że mikrofon był pod dużym kątem podczas pomiaru.Mikrofon umieszczam na zagłówku, bramkowanie daję 7-8 ms, więc łapie cały syf, bo inaczej i tak się nie da, tylko że zaznaczam w Arcie Minimum Phase i taki pomiar wyciągam do obliczeń zwrotki z lspCADzie.Tak więc - diabli z SPL-em, grunt, że faza akustyczna w punkcie podziału wychodzi, a poziom tweeterów czy średniaków i tak na słuch trzeba zrobić... Revese Null wyszedł książkowy, więc nie miało prawa nie grać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomoMadej Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 Niestety, ale w pomiarach wykonanych w samochodzie wszelkie zasady rodem z pomiarów kolumn głośnikowych tracą większość swojej wagi! Jest kilka dobrych metod na wykonanie pomiaru kolumny głośnikowej poza komorą bezechową - w każdej z nich w okolicach kolumny powinno być jak najwięcej wolnego miejsca, coby otrzymać pomiar kolumny a nie odbić. W samochodzie mikrofon zbiera głównie odbicia... Sygnału bezpośredniego pewnie jest mniej niż 10%.Nie mam może zbyt dużego doświadczenia z tym, ale co złego w pomiarach systemu łącznie z odbiciami, skoro końcowy system będzie grał w dokładnie tych samych warunkach? Odległość głośników, szczególnie tych z prawej strony, chyba uniemożliwia pominięcie tego zjawiska. To właśnie uwzględniając te warunki powinno się stroić, aby w efekcie otrzymać zgranie fazowe i równowagę tonalną.Gdyby tak nie było, to każda dość dobrze zrobiona zwrotnica przez producenta powinna być nie do ruszenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Amnes Opublikowano 19 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 19 Lipca 2016 Robiłem takie pomiary wielokrotnie i powiem tak - jest rzeźnia, ale da się z tego zrobić grające zwrotki.SPL wychodzi jeszcze bardziej dramatyczny niż faza, no ale poglądowo coś tam mamy.Potem oczywiście jest weryfikacja na słuch, ale zgadza się to z pomiarem. I jak widać jak jest zgranie fazowe, to jest OK.Jest scena, głębokość, skupienia, itd. Niżej pokazany wykres zajął 3 miejsce na Mistrzostwach Polski EASCA w 2014r. A przed nim były tylko "grubsze" 3-waye postawione aktywnie na H700.A tu było radyjko CDE-178 + wzmak 2-kanałowy (co prawda bardzo dobry, bo Sony M1), ale to był jednak prosty 2-way na pasywce.A punktacja była taka: 1 miejsce 306 pkt, 2 miejsce 304 pkt, 3 miejsce 302pkt, więc raczej system grał To że góra leci na wykresie na łeb na szyję, to wina tego, że mikrofon był pod dużym kątem podczas pomiaru.Mikrofon umieszczam na zagłówku, bramkowanie daję 7-8 ms, więc łapie cały syf, bo inaczej i tak się nie da, tylko że zaznaczam w Arcie Minimum Phase i taki pomiar wyciągam do obliczeń zwrotki z lspCADzie.Tak więc - diabli z SPL-em, grunt, że faza akustyczna w punkcie podziału wychodzi, a poziom tweeterów czy średniaków i tak na słuch trzeba zrobić... Revese Null wyszedł książkowy, więc nie miało prawa nie grać Bardzo dziękuję za ten wpis. Wyjaśnił on więcej niż jakikolwiek inny na temat pomiarów w furze z jakim spotkałem się na tym forum. Jeżeli pozwolisz chciałbym pozadawać jeszcze kilka pytań. Z tymi 3-wayami na prockach ciekawa sprawa. Jak myślisz z czego wynikał brak istotnej przewagi tych znacznie bardziej zaawansowanych konstrukcyjnie instalacji w stosunku do Twojego prostego pasywnego 2-way? Możesz napisać więcej o swoim hardwarze pomiarowym? Jaki mik, czy skalibrowany?Czy pomiar był średnią kilku pozycji mika, czy też był on statyczny, jedna pozycja? Czy projektowałeś kiedyś zwrotkę do systemu 2-way z głośnikami w komorach dokonując ich pomiarów w bardziej neutralnym środowisku tj. poza furą? Jeżeli tak - jak się takie pomiary przekładały na granie już w furze? Reverse null amen. Nie mam może zbyt dużego doświadczenia z tym, ale co złego w pomiarach systemu łącznie z odbiciami, skoro końcowy system będzie grał w dokładnie tych samych warunkach? Łącznie z odbiciami i co ważniejsze rezonansami. Wyjaśnię obrazowo dlaczego jest to złe. Masz fabryczną gablotę. Wkładasz do drzwi 2-way odseparowany, gwizdki w słupkach, drzwi nie zrobione. Niezrobione drzwi dokładają do zespołu głośnikowego szereg zniekształceń wynikających z przeróżnych rezonansów i przedmuchów. Czy w związku z tym jako instalator obwinisz głośniki za te rezonanse i zniekształcenia i przystąpisz do ich korekcji z wykorzystaniem np. EQ parametrycznego? Mam nadzieję, że nie. Jako świadomy konstruktor zauważasz, że winowajcą kiepskiego dźwięku i zniekształceń są ułomne obudowy głośnika w tym wypadku drzwi, które nie dość, że są wzbudzane drgającym głośnikiem, to jeszcze przepuszczają masę szumu i wpadają w kolejne rezonanse od drgań i szumu napędu auta w trakcie jazdy. Wobec tego wygłuszasz drzwi/furę najlepiej jak się da. Teraz zespół głośnikowy ma obiektywnie lepsze warunki do pracy i EQ będzie odpowiadało w znacznie większej mierze za korekcję sygnału generowanego przez zespół głośnikowy i już nie te paskudne harmoniczne rezonujących blach itd. Bez tych rezonansów i szumów obniżamy zniekształcenia układu i podwyższamy również maksymalną dynamikę odsłuchu zwiększając w sposób niezaprzeczalny jakość dźwięku. W następnym kroku wkładamy midbasy do solidnych komór w drzwiach. Zmniejszyliśmy w ten sposób o kolejny rząd wielkości rezonanse generowane przez drgające wytłumione drzwi, które dotąd były bezpośrednio sprzężone akustycznie z przetwornikiem midbasowym i nieunikalnie z tego powodu i tak dokładały niepożądanych harmonicznych, pomimo wytłumienia. Co więcej głośniki zyskały teraz jeszcze lepsze dla siebie warunki, w których zachowują się jeszcze bardziej liniowo i przewidywalnie. Mamy więc porządniejszy fundament do dokonania porządniejszego strojenia - po raz kolejny zresztą. Oderwanie pomiaru od odbić i rezonansów niezależnie od ich źródła jest więc za każdym razem pozytywnym zjawiskiem dla końcowej jakości dźwięku strojonego układu/zespołu. Odległość głośników, szczególnie tych z prawej strony, chyba uniemożliwia pominięcie tego zjawiska. To właśnie uwzględniając te warunki powinno się stroić, aby w efekcie otrzymać zgranie fazowe i równowagę tonalną. Jesteś tego pewien? Czy naprawdę spotkałeś się z instalacjami, w których zwrotnica pasywna w miejscu podziału między WF/TW miała inną charakterystykę dla lewego i prawego kanału? Nie słyszałem o takim przypadku. Różne amplitudy dla prawego i lewego kanału jeszcze rozumiem, gdy system jest pod kierowcę, ale o różnych filtrach w zwrotnicy pomiędzy WF i TW innych dla lewego i prawego kanału jeszcze nie słyszałem. Gdyby tak nie było, to każda dość dobrze zrobiona zwrotnica przez producenta powinna być nie do ruszenia. W tym przypadku wracamy do zespołu głośnikowego. Ten sam kit 2-way ze zwrotnicami wpakowanymi do dobrze zrobionych drzwi seicento i merca S ma różne komory. To jest najbardziej istotna przyczyna do podjęcia indywidualnego strojenia. Szereg pomniejszych przyczyn też się znajdzie, takie jak preferencje, różne odległości pomiędzy WF/TW, czy różnie modelowane filtry, lub obiektywnie lepsze elementy zwrotnicy zwiększające skuteczność układu jak cewki taśmowe. Ideowo docelowy system dla siebie planowałbym zbudować w oparciu o dwa 3" szerokopasmowce umieszczone w komorach stratnych ala Nautilus/Vivid Audio w okolicach słupków pokrywające 80-20k + 2 do 4 małych subów różnych wielkości 6"-10" pokrywających 20-80Hz rozmieszczone w różnych zakamarkach fury. Do tego DSP z filtrami FIR linearyzującymi fazę szerokopasmowców + delaye + amplitudowa korekcja subów w myśl doskonałej teorii praktycznej Dr. Earla Geddesa. Nie wiem czemu nie spotyka się takich systemów - ale z punktu widzenia uzyskania doskonałych charakterystyk fazowych, amplitudowych oraz kierunkowych będzie to najlepsze, co można wsadzić do samochodu nastawionego na SQ. (Uwaga - to jest generalizacja i opinia, ale uważam, że mam mocne podstawy do jej postawienia). Hardkorowe wytłumienie gabloty rzecz jasna byłoby fundamentem systemu przed wejściem z jakimikolwiek głośnikami i prockami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomoMadej Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Łącznie z odbiciami i co ważniejsze rezonansami. Wyjaśnię obrazowo dlaczego jest to złe. Masz fabryczną gablotę. Wkładasz do drzwi 2-way odseparowany, gwizdki w słupkach, drzwi nie zrobione. Niezrobione drzwi dokładają do zespołu głośnikowego szereg zniekształceń wynikających z przeróżnych rezonansów i przedmuchów. Czy w związku z tym jako instalator obwinisz głośniki za te rezonanse i zniekształcenia i przystąpisz do ich korekcji z wykorzystaniem np. EQ parametrycznego? Mam nadzieję, że nie. Jako świadomy konstruktor zauważasz, że winowajcą kiepskiego dźwięku i zniekształceń są ułomne obudowy głośnika w tym wypadku drzwi, które nie dość, że są wzbudzane drgającym głośnikiem, to jeszcze przepuszczają masę szumu i wpadają w kolejne rezonanse od drgań i szumu napędu auta w trakcie jazdy. Wobec tego wygłuszasz drzwi/furę najlepiej jak się da. Teraz zespół głośnikowy ma obiektywnie lepsze warunki do pracy i EQ będzie odpowiadało w znacznie większej mierze za korekcję sygnału generowanego przez zespół głośnikowy i już nie te paskudne harmoniczne rezonujących blach itd. Bez tych rezonansów i szumów obniżamy zniekształcenia układu i podwyższamy również maksymalną dynamikę odsłuchu zwiększając w sposób niezaprzeczalny jakość dźwięku. W następnym kroku wkładamy midbasy do solidnych komór w drzwiach. Zmniejszyliśmy w ten sposób o kolejny rząd wielkości rezonanse generowane przez drgające wytłumione drzwi, które dotąd były bezpośrednio sprzężone akustycznie z przetwornikiem midbasowym i nieunikalnie z tego powodu i tak dokładały niepożądanych harmonicznych, pomimo wytłumienia. Co więcej głośniki zyskały teraz jeszcze lepsze dla siebie warunki, w których zachowują się jeszcze bardziej liniowo i przewidywalnie. Mamy więc porządniejszy fundament do dokonania porządniejszego strojenia - po raz kolejny zresztą. Oderwanie pomiaru od odbić i rezonansów niezależnie od ich źródła jest więc za każdym razem pozytywnym zjawiskiem dla końcowej jakości dźwięku strojonego układu/zespołu.Dla mnie (i mam nadzieję większości) oczywistością jest, że wstępne strojenia systemu przedniego przeprowadza się z przygotowanymi już drzwiami dla wooferów i tweeterami chociaż wstępnie ustawionymi na docelowym miejscu. Jesteś tego pewien? Czy naprawdę spotkałeś się z instalacjami, w których zwrotnica pasywna w miejscu podziału między WF/TW miała inną charakterystykę dla lewego i prawego kanału? Nie słyszałem o takim przypadku. Różne amplitudy dla prawego i lewego kanału jeszcze rozumiem, gdy system jest pod kierowcę, ale o różnych filtrach w zwrotnicy pomiędzy WF i TW innych dla lewego i prawego kanału jeszcze nie słyszałem.Chyba się nie zrozumieliśmy. Na myśli miałem tylko to, że prawa strona jest bardziej narażona na odbicia, niż lewa. Ideowo docelowy system dla siebie planowałbym zbudować w oparciu o dwa 3" szerokopasmowce umieszczone w komorach stratnych ala Nautilus/Vivid Audio w okolicach słupków pokrywające 80-20kPrzemyśl to jeszcze raz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Amnes Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Przemyśl to jeszcze raz Ktoś musi wprowadzać innowacje i przecierać nowe, lepsze szlaki, by inni mieli łatwiej ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomoMadej Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Ktoś musi wprowadzać innowacje i przecierać nowe, lepsze szlaki, by inni mieli łatwiej ;)Piszę to całkiem serio. O jakich konkretnie modelach głośników szerokopasmowych mówimy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lklukasz Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Do systemów aktywnych REW jest bdb i jest darmowy - piractwo jest be. Problem jest dokładnie tak jak napisałeś z interpretacją zebranych wykresów. Jeżeli ktoś ma efektowne proedury w tej materii - zachęcam do ich przedstawienia. Propozycje zaproponowane bliżej początku tematu jak dla mnie wyglądają na co najmniej podejrzane. Będę to konsultował z innymi profesjonalistami. Nie pisałem o ściąganiu programów nie legalnie Program tu nie ma znaczenia jeśli widzi sie to co chce sie zobaczyć Mysle, ze Paweł napisał juz bardzo dużo Napewno pomoze to dużo osobom które chcą sie w to bawić Słuchałem auta Pawła i uważam, ze grało bardzo dobrze Choć miałem pewne zastrzeżenia do woofera ale o tym kiedys rozmawialiśmy Ja uważam, ze korektor którego użył był tam zbędny ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel_luk1 Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Łukasz, jak już piszemy, o tej konkretnej zwrotce, to zależy który korektor. Bo przerabiałem dwa - pierwszy, równoległy RC do cewki, który tworzy pułapkę RLC na ok 10kHz - można stosować lub nie. Ja mam MP5.16 zamontowane na wysokości kolan a one ciągną wysoko, więc sobie tak zbiłem trochę wysokie nim. Jak ktoś ma MP 5.16 w kostkach, to jest zbędny.Natomiast drugi RC równoległy do głośnika, uważam, że jest niezbędny - ewidentnie poprawia zgrania fazowe TW/WF, co daje lepszą głębokość sceny i skupienia. Jeżeli pozwolisz chciałbym pozadawać jeszcze kilka pytań. Z tymi 3-wayami na prockach ciekawa sprawa. Jak myślisz z czego wynikał brak istotnej przewagi tych znacznie bardziej zaawansowanych konstrukcyjnie instalacji w stosunku do Twojego prostego pasywnego 2-way? Nie wiem. Ja jestem tylko prostym amatorem/hobbystą próbującym dorównać profesjonalistom, którzy na tym forum za bardzo nie chcą się dzielić wiedzą. Po pierwsze, podejrzewam, że kluczowe jest tu zgranie fazowe głośników, to o czym piszą z uporem maniaka koledzy na diyaudio.pl i zwracają na to baczną uwagę, choćby w dziale konstrikcje http://diyaudio.pl/forumdisplay.php/39-Projekty-kolumnyW każdym temacie jest, pomiar, zgranie fazowe, ważnie jest umiejscowienie głośników itd.Po drugie u mnie woofery są wysoko, na wysokości kolan (megane III).Po trzecie trafiłem na głośniki, które się lubiły strojeniowo + brzmieniowo. Łatwo pociąć I rzędem, itd. Jak to się mówi - zwrotkują się same Po czwarte - akustyka auta.Po piąte - nie wiem.... Ja pomiary w aucie robię taką metodą http://audio.claub.net/tutorials/FR%20measurement%20using%20ARTA.pdfOstatnio jednak znalazłem ten temat http://diyaudio.pl/showthread.php/16515-Nasze-poczynania-z-ARTĄ/page14w tórym kolega Pogromca Mitów, skrytykował stosowaną przeze mnie metodę pomiarówNo cóż, trzeba będzie krok po kroku zrobić i zobaczyć, z tego wyjdzie w aucie. Aby nie było, że mój przypadek był jednostkowy, to były jeszcze inne auta na zawodach w 2014r. "strojone" ta metodą.WynikiInfinity Beta Six + Piccolo - II miejsce w kat. SQL FuniHelix S806 + Audison TH 1.5 - IV miejsce w kat. SQL Maxi Wykresików nie chce mi się teraz szukać, ale dograne były... Możesz napisać więcej o swoim hardwarze pomiarowym? Jaki mik, czy skalibrowany?Czy pomiar był średnią kilku pozycji mika, czy też był on statyczny, jedna pozycja? Hardware masz wyżej +- karta muzyczna SoundBlaster X-Fi Express Card - mikrofon pomiarowy mam na zamienniku WM-61A, ale robiłem, tez na oryginalnej wkładce - wyniki wychodzą niemal identycznie. Pomiar robię hardkorowo, tylko na miejscu kierowcy, ale dla lewej i prawej strony.Potem jak "liczę" zwrotkę, to dobieram tak elementy, aby fazy i SPL układały się podobnie na stronach.Czasem pomiar, na którejś stronie wychodzi tak fatalny, że nie nadaje się to do niczego, więc do lspCADa leci tylko ten lepszy. A potem odsłuchy, poprawki, odsłuchy i poprawki aż do skutku... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
aeron Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Jesteś tego pewien? Czy naprawdę spotkałeś się z instalacjami, w których zwrotnica pasywna w miejscu podziału między WF/TW miała inną charakterystykę dla lewego i prawego kanału? Nie słyszałem o takim przypadku. Różne amplitudy dla prawego i lewego kanału jeszcze rozumiem, gdy system jest pod kierowcę, ale o różnych filtrach w zwrotnicy pomiędzy WF i TW innych dla lewego i prawego kanału jeszcze nie słyszałem. Ja widziałem Nawet VC mistrza PL to ugrało Prawa: Lewa: Zwrotki asymetryczne - inne cewki w torze TW oraz inne lpady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel_luk1 Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Ja też widziałem i słyszałem Hmmm, miodzio. Jak widzę takie Reverse Nulle, to mam dreszcze... W sumie, to ja też wtedy miałem lekką asymetrie na zwrotkach. Z lewej nie było korektora impedancji, a z prawej był... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
yasica2 Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Ja dodam od siebie ze uzywam Arta Boxa polutowanego przez Pawła_luk1 plus wersje demo arty oraz modulu artaLimp export do LspCad. Arta Box to koszt pi razy drzwi 200 zl plus roboczogodziny.Programy freewkladka wm61 nie kalibrowana.jade ze zintegrowanej karty i sterownikow windows.miersze wszystko co podleci wg metody Pawla. Z reguly lewy lpad mocniej sciszajacy lewy tweeter o ok 1-2db ogolny poziom na sluch Co do asymetrii to tylko zabawa korektorem rc na wooferze. Pomiary zawsze na tych samych suwakach w windowsie w nagrywaniu i odtwarzaniu dzwieku. Porownywalismy nie raz z Pawlowymi pomiarami. Idą toczka w toczke. Z reguly na 400-600hz jest dół - wplyw tunelu/foteli - temat tezeba olać. Wszystko ponizej 300hz ignoruje sie. Najwazniejsze sa pkt podziału ( w 2 way to np 1.0 - 5.0khz ) Tak jak mowili inni : pewne glosniki same sie zwrotkuja pewne niestety wychodza dziwne wartosc elementow rlc zeby je fazowo dograc a i tak na sluch potem cos jest nie tak. W Aucie najlepiej graja glosniki zwrotkowane 1 i 2 rzedami lub łamane 1rzad woofer, 2 rzad tweeter. Z reguły wszystko od 3 w górę to wielka niewiadoma aczkolwiek niekiedy inaczej sie nie da nie mniej zestrojenie i odsluchanie tego może zająć wieczność. Poza tym Paweł nie chwali sie ale którą obecnie masz wersje zwrotki na obecnycm 2way- 12 w przeciagu ostatniego pół-rocza?a przeciez tam tylko po jednym małym elemencie zmieniłeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pawel_luk1 Opublikowano 20 Lipca 2016 Udostępnij Opublikowano 20 Lipca 2016 Ja bym powiedział, nawet ze wiarygodne pomiary w aucie to tak są w granicach 1kHz do 10kHz.I jak w 3-way trzeba robić podział na poziomie 600 - 800 Hz to już tylko zostaje słuch, doswiadczenie lub szaman. :-DFaza i SPL poniżej 1kHz tak skopane, ze nie idzie nic z tym zrobic w lspCADzie czy SW.Przynajmniej mi się to nie udało tą metodą... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.