Skocz do zawartości

Systemy i procedury pomiarowe.


waski
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W temacie tym postaram sie opisac proste systemy i procedury pomiarowe, ktore moga zostac uzyte do odpowiedniej kalibracji i "zgrania" systemu audio, nie tylko w samochodzie.

Zaznaczam ze systemy opisywane przezemnie uznaje jako amatorskie, do zastosowan hobbystycznych! :hyhy:

 

 

Na poczatek prosty system bazujacy na pomiarach RTA, ktorego sam z powodzeniem uzywam :

 

Laptop - (wymagania: 500 MHz Pentium III, 64MB RAM, Windows 98/ME/NT/ 2000/XP ), moze byc desktop, ale ciezko go przeniesc do auta :D Ja uzywam car pc.

 

Karta dzwiekowa - zwykle te wbudowane sa marnej jakosci, ale od biedy tez dadza rade. Osobiscie uzywam SB X-fi Surround 5.1 bo taka jest podpieta pod carpc.

Bardzo dobra opcja to karta M-AUDIO MobilePre USB, niestety to wydatek ok 600zl za nowa. Wymagania - musi posiadac wejscie liniowe! Wejscie MIC w tym przypadku odpada. Zwykle jego tor jest marnej jakosci.

 

Przedwzmacniacz mikrofonowy - w wiekszosci zalezy od typu uzytego mikrofonu. Nie musi byc super wypasiony z setka funkci. Moze byc DIY. Sam uzywam kitu AVT z 60V trafo do zasilacza phantom, umieszonego w metalowej obudowie z odpowiednimi gniazdami.

KIT

 

Mikrofon - preferowany mikrofon pomiarowy. Chodzi o jak najlepsza liniowosc. Polecam Behringer ECM8000 - cena ok 280 zl , ale warto. Mozna takze zrobic mikrofon DIY - na wkladce mikrofonowej Panasonic WM-61a. Koszt -ok. 20 zl za wkladke, plus kabel i wtyk. Sposob wykonania mozna znalezc na elce :rotfl:

 

Oprogramowanie - Jest duzo dostepnych opcji - darmowych i platnych. Osobiscie preferuje TrueRTA. Wersja darmowa jest jak najbardziej funkcjonalna. Jedyne ograniczenie to dostepnosc tylko 1 oktawy. Wersja 1/3 kosztuje $40, wersja 1/6 $70, a wersja 1/24 $100. Oczywiscie mozna sobie poradzic. Strona domowa TrueRTA : TrueRTA .

Inne opcje to Audiolense - rowniez platny, ale bardzo intuicyjny program. Praktycznie niedostepny dla kombinatorow

Do mierzenia odpowiedzi impulsowej mozna uzyc WinMLS. Program jest darmowy.

 

 

Pierwsze co musimy zrobic, to skalibrowac odpowiednio program do naszego sprzetu. W tym celu zaopatrujemy sie w kabel ( najczesciej stereo jack/stereo jack, zaleznie od posiadanej karty dzwiekowej) ktorym laczymy wyjscie karty z wejsciem liniowym jak na zalaczonym obrazku :

 

http://img513.imageshack.us/img513/3526/loop.jpg

 

Wchodzimy w ustawienia dzwieku i wyciszamy wszystko procz suwaka glownego oraz wave - te suwaki musza byc "na full". Bardzo wazne jest by wyciszyc suwak "wejscie liniowe" ! Nastepnie przelaczamy na ustawienia nagrywania, wybieramy " Wejscie Liniowe" a pozostale wyciszamy.

Odpalamy program i wchodzimy w menu Audio I/O i sprawdzamy czy obie czestotliwosci probkowania ( Input Sampling Frequency, Output Sampling Frequency ) ustawione sa na 48kHz. Jesli nasza karta dzwiekowa nie obsluguje takiego probkowania, mozemy ustawic np. 41kHz. W menu Audio I/O wybieramy Sound System Calibration, wyskakuje okienko ktore opisuje jak mamy polaczyc nasza petle, i naciskamy OK. System wygeneruje ton testowy i po chwili zobaczymy wykres - odpowiedz karty przed kalibracja, po chwili system dokona odpowiednich zmian i linia powinna sie wyprostowac. Jesli nadal jest zalamana musimy obnizyc suwaki glosnosci odrobine i sprobowac ponownie. Jesli linia ciagle nie jest prosta - przykro mi : karta dzwiekowa jest marnej jakosci i nie nada sie do naszych celow.

 

Jesli wszystko gra przechodzimy do kalibracji mikrofonu.

W menu Audio I/O wybieramy Open A Mic Calibration File i wybieramy plik z nazwa mikrofonu ktory uzywamy. Jesli uzywamy wspomnianego przezemnie mikrofonu Behringer ECM8000 , sprawa jest bardzo prosta - w programie taki plik juz sie znajduje. Jesli uzywamy innego, musimy takiego pliku poszukac w necie. Do wspomnianej wkladki Panasonica prawdopodobnie nada sie plik Mic Cal Typical Panasonic z bazy programu ale tego nie jestem pewien.

Jesli chcemy skalibrowac nasz system ponownie, musimy odznaczyc opcje Use Mic Calibration Correction w menu Audio I/O.

 

Podlaczamy nasz przedwzmacniacz do komputera a mikrofon do przedwzmacniacza. Pamietajmy ze niektore mikrofony potrzebuja tzw. napiecia Phantom by dzialac. Ustawiamy pokretla ( czy suwaki ) przedwzmacniacza na polowie skali. Podlaczamy wyjscie karty dzwiekowej do wejsc wzmacniacza samochodowego ( L i P ).

 

Do pomiarow mozemy uzyc Pink Noise czyli szumu rozowego, lub Quick Sweep - szybko zmieniajacy czestotliwosc sygnal. Jesli mamy dobry mikrofon, oba sposoby dadza podobne rezultaty. Przy mikrofonie gorszej jakosci Quick Sweep moze byc niedokladny w dolnych czestotliwosciach. Pink Noise jest bardziej "czytelny" dla systemy ale pomiar z jego uzyciem jest duzo wolniejszy.Program przy odpaleniu jest z grubsza skonfigurowany. Powinno to wygladac tak :

 

http://img16.imageshack.us/img16/3300/ustawieniaprog.png

 

zwracamy uwage na przyciski MIC CAL i SPL, w menu po prawej zmieniamy dB top na , powiedzmy 120 i db bottom na 0. Przyciskiem ze slupkami przelaczamy sie pomiedzy linia jak w oscyloskopie a wykresem slupkowym. Polecam linie :rotfl:

 

Pomiary :

 

Wybieramy przycisk Pink N, po lewej stronie programu i naciskamy zielony przycisk GO na gorze programu. Po chwili powinna pokazac sie linia obrazujaca dzwieki tla i szumu samego toru pomiarowego. Im bardziej plaska tym lepsza :rotfl: Mozemy zmienic parametr Averages znajdujacy sie po prawej stronie z 1 na 100. Averages ustawia co ktora probka bedzie brana do pomiaru. Jesli uzywamy Quick Sweep parametr ten nie jest brany pod uwage.

Wciskamy przycisk Generator ON/OF. Powninnismy zobaczy zmiany w wykresie. Ustawiamy glosnosc wmacniacza/przedwzmacniacza tak, by linia oscylowala w okolicy 75 - 80 dB.Zostawmy generator wlaczony na ok 10 sek. by linia "uspokoila sie". Powinna wygladac mniej wiecej tak :

 

http://img16.imageshack.us/img16/2724/liniaprzypinknoise.png

 

Mozemy dostosowac zakres ( range ) by przyjzec sie dokladniej wybranemu fragmentowi, i uzyc opcji wygladzania ( smooth ) w narzedziach.

 

Mozemy skalibrowac nasz program by pokazywal faktyczne SPL, niestety potrzebujemy do tego zewnetrznego miernika SPL :

w sekcji generator ustawiamy frequency na 100Hz lub wiecej , ale ponizej 500Hz ! W podsekcji wave wybieramy Sine. Uruchamiamy generator przyciskiem ON/OF i wciskamy przycisk GO. Wchodzimy w menu Audio I/O i wybieramy SPL Calibration. W pole ktore nam sie ukazuje wpisujemy wartosc SPL uprzedio odczytana z zewnetrznego miernika. Od tej chwili mozemy cieszyc sie Miernikiem SPL :D

 

Kolejna ddatkowa funkcja to funkcja oscyloskopu.Wlaczany przez pierwszy przycisk z lewej, u samej gory programu. Polecam za jego pomoca sprawdzic, czy nasz system pomiarowy nie "clippinguje" sygnalu. W tym celu znow robimy petle w wejscia do wyjscia karty, ustawiamy w generatorze np 1kHz i wciskamy przycisk sine, uruchamiamy generator i wciskamy GO. Powinnismy zobaczyc sinusoide. Jesli nie widzimy dokladnie jej ksztaltu, mozemy zmienic zakres. Ustawiamy wzmocnienia przedwzmacniacza lub suwaki karty dzwiekowej podobnie jakbysmy to robili usawiajac gain wzmaka. Sinusoida musi byc "czysta" czyli taka jak ta :

 

http://img209.imageshack.us/img209/9369/1khzbezclippingu.png

 

Jesli wyglada jak ta :

 

http://img524.imageshack.us/img524/4373/1khzclipping.png

 

zmniejszamy wzmocnienia.

 

 

Jescze kwestia umiejscowienia mikrofonu -oczywiscie umiejscawiamy go w miejscu, w ktorym interesuje nas charakterystyka dzwieku np. fotel kierowcy :

 

http://img524.imageshack.us/img524/3928/umiejscowieniemica.jpg

 

Mozna probowac siedzac w samochodzie, mozna probowac z zewnatrz. Experymentujcie :rotfl:

 

Ufff... to narazie tyle. Pobawcie sie programem, przyzwyczajcie do niego a sam podpowie wam co z nim zrobic Oczywiscie wkrotce opisze dokladniej co i jak z programem mozna zrobic. Na dzis wystarczy..przepraszam za ewentualne bledy ale 4 godziny spedzone przy tym daja sie we znaki http://localhost/strefa/ipb/public/style_emoticons/default/smile.gif Mam nadzieje ze ktos uzna to za pomocne i doceni Wiekszosc informacji zostala zebrana z for zagranicznych i wlasnego doswiadczenia.

 

Jesli temat na to zasluguje, to prosze o podwieszenie. Oczywiscie bedzie rozwijany :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 208
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jesli ktos bylby zainteresowany *"KuPnEm"* :hyhy: programu w wersji najbardziej rozbudowanej czyli 1/24 oktawy, prosze o PM :P

 

 

W uprzednim poscie nie zamiescilem bardzo waznej informacji - mozna, a nawet wskazane jest uzycie plyty CD zawierajacej tony testowe do pomiarow tym programem. Dlaczego jest to wazne? Otoz wykozystyjac wbudowany w program generator mozemy zmierzyc jedynie charakterystyke tylko tego sprzetu, ktory znajduje sie "miedzy karta dzwiekowa a naszym uchem" , czyli zwykle wzmacniacza i glosnikow. Jesli chcemy by w pomiarach uwzgledniony zostal caly nasz tor audio, wtedy ton testowy musi zostac odegrany ze zrodla dzwieku jakie normalnie uzywamy do sluchania muzyki.

 

Oczywiscie mozna ( a nawet trzeba! ) mierzyc charakterystyki pojedynczych glosnikow. Nalezy wtedy wyciszyc lub po prostu odpiac pozostale.

Nieumiejetne i bezmyslne wykorzystanie tego programu, a w zasadzie wbudowanego wen generatora moze trwale uszkodzic glosniki ! Badzcie ostrozni dokonujac pomiarow najnizszych czestotliwosci!

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kolejny przydatny program to Speaker Workshop. Widzialem go w akcji i potrafi sporo http://localhost/strefa/ipb/public/style_emoticons/default/smile.gif Niestety sam nie mialem okazji go uzyc, wiec wybaczcie, ale posluze sie gotowym tutorialem :

 

Czesc Pierwsza

Czesc Druga

Czesc Trzecia

Czesc Czwarta

 

Sporo lektury ake naprawde warto troszke poczytac :P

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Czas na rozpoczecie prostych pomiarow.

 

 

Ustawiamy glosnosc naszego systemu przy ktorej zwykle sluchamy muzyki, glosnosc dla jakiej chcemy by nasz system brzmial idealnie :P Jest to wazne gdyz ze zmiana glosnosci wiele w dzwieku moze sie zmienic. Balans i fader na 0. Wszelkie podbicia i filtry na 0.

 

Wyciszamy strone lewa ( lub prawa ). Najlepiej jest odpiac kable od wzmacniacza.

 

Musimy wstepnie wiedziec w jakim pasmie graja glosniki - tweeter i woofer. Nie jest to oczywiscie konieczne, ale pomaga. Zaczniemy od wyrowniana poziomu jednej strony. Jesli w naszym systemie wyraznie dominuje tweeter, zaczniemy od niego Oczywiscie musimy posiadac equalizer ( wbudowany w radio, procek,osobny unit ) by dokonac jakichkolwiek zmian w systemie. Im bardziej rozbudowany EQ tym lepiej zbalansujemy nasz system.

 

Do pomiarow mozecie wykorzystac szum rozowy ( PINK NOISE ) lub Quick Sweep. Zwykle uzywam szumu.

Jesli tweeter wybija sie ponad caly system, zamiast sciszac go w calym pasmie, zrobmy to tylko w pasmie ktore "gra" najglosniej np:

Nasz tweeter gra w pasmie od 3kHz do 20kHz , ale odczytana z TrueRTA czestotlwosc ktora sie wybija to 16kHz. Sciszmy wiec pasmo 3kHz do 16kHz za pomoca EQ, nie przejmujac sie narazie wyrownywaniem wykresu za bardzo. Chodzi tylko o wyrownanie poziomu glosnosci tweetera i woofera. Teraz mozna zrobic podobnie dla woofera. Jedno zastrzezenie - pomiary z uzyciem RTA moga nie byc miarodajne dla czestotliwosci ponizej 80Hz..trzeba poswiecic troche czasu by uzyskac dobre efekty ponizej. Musicie sprawdzic sami. Wiele zalezy od mikrofonu i kulku innych czynnikow.

Teraz musimy wyrownac tweeter z wooferem. Tak manipulujemy EQ i GAIN ( jesli mamy taka mozliwosc. np na zwrotkach) aby uzyskac wykres jak najbardziej plaski. Gdy juz uzyskalismy wykres jak najbardziej zblizony do plaskiego, zapamietujemy lub zapisujemy poziom , np 40dB .Jest to wazne by potem moc ustawic strone prawa na taki sam poziom.

 

Do zbalansowania wykresu polecam nastepujacy sposob - wybieramy punk na wykresie, ktory wydaje sie "punktem zerowym" - czyli takim poziomem do ktorego musimy sprowadzic te wszystkie gorki i dolki naszego wykresu.

Zaczynamy od 100Hz posuwajac sie do 20kHz manipulajac Equalizerem tak, by wszystkie czestotliwosci zblizyly sie jak najbardziej do punktu ktory sobie obralismy i stworzyly jak najbardziej plaska linie. Nie polecam "podbijania" czestotliwosci na EQ, raczej zmniejszania czestotliwosci sasiednich, jesli to mozliwe. Jesli jestesmy zadowoleni z rezultatow, przechodzimy do badania strony prawej.

Odpinamy kanal lewy, podpinamy prawy. Postepujemy analogicznie jak mierzac strone lewa. Sciszamy glosnik grajacy najglosniej ( np. tweeter ) do poziomu glosnika najcichszego uzywajac metody opisanej wczesniej. Nastepnie wyrownujemy wykres aby uzyskac jak najbardziej plaski. Tak samo jak robilismy to dla strony lewej, uzyskujac taki sam poziom np. wspomniane 40dB. Mamy zbalansowane poziomy glosnosci http://localhost/strefa/ipb/public/style_emoticons/default/tongue.gif

90% Roboty za nami :P

 

Teraz musimy zrobic pomiar calego systemu, grajacej strony lewej i prawej. Podlaczamy strone lewa z powrotem i obserwujemy wykres. Jedyne zmiany jakich tu dokonujemy to wyrownanie wykresu przez uzycie EQ. Nie powinno byc tu wiele do zmieniania. Mysle ze ten krok jest jasny - grajace dwa glosniki na raz moga, i powoduja zmiane niektorych czestotliwosci w miejscu odsluchu. Dlatego teraz uzywamy eq by wyrownac te wzloty i upadki wykresu.

 

Po wykonaniu tych krokow, siadamy w samochodzie i sluchamy naszego systemu. Mozemy wlaczy ulubiony kawalek, ale najlepiej wlaczyc jakies referencyjne nagranie z plyty testowej. Zwykle potrzebne sa male modyfikacje polegajace na zaaplikowaniu opoznien ( jesli nasz sprzet na to pozwala ).

Pomiary RTA sluza do wyrownania poziomu glosnikow i calkowitej odpowiedzi czestotliwosciowej calego systemu. Nie znaczy to ze uzyskane efekty bede takie jakie chcemy! Jak wiadomo o gustach sie nie dyskutuje :D Jesli jednak chcemy dokonac jakichs zmian, mamy do tego podstawe. Mozemy bawic sie strojeniem tak, by uzyskac zadowalajace NAS efekty.

 

 

 

 

CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprogramowanie - Jest duzo dostepnych opcji - darmowych i platnych. Osobiscie preferuje TrueRTA. Wersja darmowa jest jak najbardziej funkcjonalna. Jedyne ograniczenie to dostepnosc tylko 1 oktawy. Wersja 1/3 kosztuje $40, wersja 1/6 $70, a wersja 1/24 $100. Oczywiscie mozna sobie poradzic.

:hyhy:

Do mierzenia odpowiedzi impulsowej mozna uzyc WinMLS. Program jest darmowy.

nie jest darmowy, ale oczywiście też można sobie poradzić :P:P:P:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

waski ... :hyhy::P:P ogromnu szacun.

Pamietam , że kiedyś w czasach kiedy miałem...więcej wolnego czasu na siłę próbowałem zdobyć "wizualizację" odtwarzanej w moim pokoiku muzyki . Wtedy natknałem się na ten program wówczas nie skojarzyłem , że mozna go wykorzystać do tak ambitnych celów jak obecny :P .

Nie omieszkam skorzystac z tego dobrodziejstwa i skonfrontować jego...pomiarów z mymi ...małżowinami usznymi :P o efektach z pewnością powiadomię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny program RTA to Smaart Live . Bardziej rozbudowany od TrueRTA. Pelna wersja kosztuje chyba cos kolo $800 :hyhy: Dopiero go testuje wiec narazie wiem tyle ze standardowe fukncje i ustawienia podobne sa do TrueRTA Rowniez oferuje pomoc w zakupie pelnej wersji :P PM .

 

Wkrotce tutek o pomiarach odpowiedzi impulsowej - czyli wykorzystaniu np Win MLS do ustawienia opoznien.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim dziękuję za wątek. :hyhy:

Jestem przekonany, że chociaż części osób bardzo się przyda.

Mam kilka pytań jeszcze.

1) Czy wg. Was dobrym sposobem do badania było by przygotowanie płyty z sygnałami wzorcowymi do badania Echa ?

Na płycie jako utwór mógłbym w dowolnym programie nagrać sygnał wzorcowy w trybie stereofonicznym część dla kanału lewego i część dla kanału prawego. Powiedzmy 1 sygnał o jednej częstotliwości to jeden utwór. Czy np. dla 7000 Hz (według mnie tak) nie musiał bym w trakcie pomiarów odłączać głośników? Na części utworu pracował by prawy tweeter, na drugiej lewy a reszta by nie pracowała.

2) Czy wyniki pokazywane są na ekranie w czasie rzeczywistym ?

3) Jaka jest przytoczona dokładność kalibracji ? Spotkałem się, że do niektórych przyrządów kupuje się dodatkowo "kalibrator" z dźwiękiem wzorcowym (dokładnie generującym częstotliwość oraz natężenie dźwięku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 - do badania odbic osobiscie uzywalem programu WinMLS. Program generuje impuls zadanej czestotliwosci i wyswietla krzywa odpowiedzi amplitudy w funkcji czasu. Uzycie plyty est oczywiscie mozliwe ale wedlug mnie troszke skomplikuje pomiar.

 

2 - RTA - Real Time Analyzer Wyniki wyswietlane sa w czasie rzeczywistym.

 

3 - Nie potrafie odpowiedziec na to pytanie. Wiele zalezy od uzytej karty dzwiekowej, przedwzmacniacza i mikrofonu. Autokalibracja ma na celu uwzglednienie charakterystyk tych urzadzen w wyniku pomiaru poprzez generacje tonu wzorcowego o ustalonej amplitudzie. Nalezalo by porownac ten prosty system z jakims profesjonalnym urzadzeniem. Narazie nie mam takiej mozliwosci. Jak juz wspomnialem jest to amatorski "system" pomiarowy. Osobiscie znalazlem go bardzo pomocnym w strojeniu systemu i w poznaniu natury akustycznej mojego samochodu Mozna nawet naocznie przekonac sie ile daje wygluszenie dzwi czy innych czesci karoserii.

 

Odnosnie dokladnosci - znalazlem tylko krotka informacje w HELPIE programu TrueRTA :

 

Assuming proper calibration, how accurate are the various measurements?

 

 

Using Quick Sweep you can measure frequency responses to within + or - .05 dB. For acoustical measurements the accuracy is typically limited by the accuracy of the microphone calibration. The stability of the AC signal calibration will vary depending on your sound hardware but is generally quite good.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

zaczynam się bawić w pomiary u siebie i tak się zastanawiam, czy kupować JIGa czy też mogę wykorzystać mikser audio, jako przedwzmacniacz mikrofonowy. Mam dostęp do sprzętu studyjnego - np. mikrofonów pojemnościowych.

Jednak wykorzystując mikser mamy dodatkowy szumotwór w całym torze. Dodatkowo nie wyciągnę ze studia dobrego miksera, tylko wezmę to, co będzie pod ręką. Z mikrofonów, to ma kilka różnych dostępnych, zaczynając od dynamicznych Shure SM57, SM58, Sennheiserów, po pojemnościowe Neumann U87.

 

Tak więc czy lepiej jest zainwestować w JIG-a i nim bawić się w pomiary, czy też lepiej skorzystać z miksera i mikrofonów jak wyżej. I jeszcze jedna wątpliwość:

Czy ktoś z Was wykorzystywał JIGa do pomiarów z innym softem, niż speaker workshop? Jeśli tak, to jak się spisuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JIG i w ogóle metoda pomiaru SW nie nadaje się do samochodu... Odbicia i ustawienia markerów... Strasznie to upierdliwe a charakterystyki jakie wychodzą są strasznie poszarpane i chyba nie do końca wiarygodne.

SW i JIG to z założenia system do pomiarów HA.

 

Ja też się zaczynam bawić pomiarami i od początku inną drogą idę.

Na razie mam wkładkę WM61A i przedwzmacniacz i i póki co specjalny miernik analogowy do odczytu (sygnał do pomiaru to ciągły sinus). Ale już zamierzam szukać softu działającego na tej zasadzie i bodajże Hobbybox tak mierzy, ale trzeba to sprawdzić.

No i do podglądania całego widma nada się przecież opisany wyżej TRUE RTA.

 

Mikrofon ma mieć jak najbardziej liniową charakterystykę, a taki mikser jako przedwzmacniacz myślę będzie miał wystarczające parametry... Cudów nie trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...
  • 3 tygodnie później...
Powoli zaczynam ogarniac soft ARTA - wstępnie myśle ze bije na głowę TrueRTA możliwościami a jego intuicyjnosc sprawia z obsługuje sie go wygodniej niż SW . Jestem w trakcie eksperymentów dotyczących możliwości wykozystania funkcji oscyloskopu tychże programów do pomiarów bezpośrednio na wyjsciach glosnikowych wzmacniacza .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bardzo fajny i mily w obsludze program

nie trzeba nic kalibrowac i kombinowac jak w sw

na nim wlasnie robilismy ostatnio zwrotke

wielkim plusem jego jest pomiar ciagly

program sobie strzela pomiary a ty zmieniasz tylko elementy w zwrotce

bardzo przydatna sprawa

w werscji darmowej brakuje tylko zapisu pomiarow

mozliwosc zmierzenia impedancji zestawu co pomaga w profesjonalnym projekcie zwrotki

i podobno mozna go uzywac bez jiga na samym micu

ale tego nie sprawdzalem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Po skompletowaniu nowego sprzetu ( E-MU Tracker Pre, nowy ECM8000, kablomania, laptop) wzialem sie za dalszy ciag eksperymentow z ARTA. Dzis udalo mi sie to, czego nie moglem zrobic w SW - precyzyjnie zmierzyc impulse response. W warunkach malego pomieszczenia program okresla odleglosc od glosnika z dokladnoscia do kilku mm :) Oczywiscie wynik w ms. Przydatna opcja do wstepnego ustawienia np czasowek.

 

Inny bardzo prosty i darmowy program to HOLMImpulse - jedna z ciekawych jego opcji jest to, ze ze mierzy impulse response i biorac pod uwage wynik uwzgledniajacy odbicia bramkuje pomiar frequency response automatycznie. Mozna zrobic np pomiar tweetera i jego impuls umiescic jako "czas zero" , nastepnie zablokowac automatyczne wykrywanie piku , strzelic z drugiego banku pamieci pomiar woofera i juz widzimy odstep miedzy nimi. Dostepne sa trzy banki ktore mozemy nalozyc na wykres. Na wykresie takze faza oraz THD, Noise i inne.

 

Udalo sie takze zaprzac TrueRTA do obserwacji momentu clippingu wzmacniacza :)

 

Niedlugo postaram sie nieco dokladniej opisac w/w programy, ich kalibracje i proste pomiary.

Edytowane przez waski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Wchodzimy w ustawienia dzwieku i wyciszamy wszystko procz suwaka glownego oraz wave - te suwaki musza byc "na full". Bardzo wazne jest by wyciszyc suwak "wejscie liniowe" ! Nastepnie przelaczamy na ustawienia nagrywania, wybieramy " Wejscie Liniowe" a pozostale wyciszamy.

Odpalamy program i wchodzimy w menu Audio I/O i sprawdzamy czy obie czestotliwosci probkowania ( Input Sampling Frequency, Output Sampling Frequency ) ustawione sa na 48kHz. Jesli nasza karta dzwiekowa nie obsluguje takiego probkowania, mozemy ustawic np. 41kHz. W menu Audio I/O wybieramy Sound System Calibration, wyskakuje okienko ktore opisuje jak mamy polaczyc nasza petle, i naciskamy OK. System wygeneruje ton testowy i po chwili zobaczymy wykres - odpowiedz karty przed kalibracja, po chwili system dokona odpowiednich zmian i linia powinna sie wyprostowac. Jesli nadal jest zalamana musimy obnizyc suwaki glosnosci odrobine i sprobowac ponownie. Jesli linia ciagle nie jest prosta - przykro mi : karta dzwiekowa jest marnej jakosci i nie nada sie do naszych celow.

 

Ja mam pytanko odnośnie kalibracji - czy w darmowej wersji programu powinna być aktywna opcja Sound System Calibration która znajduje się w menu Audio I/O ?

Pytam bo nie jestem w stanie tego zrobić a próbowałem długo i na różne sposoby.

Jeśli tak być powinno to może jakoś się to uaktywnia tylko nie odkryłem jak :zdziwko:

Będę wdzięczny za info.

 

http://img88.imageshack.us/img88/608/truerta.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W wersji darmowej także ta opcja powinna być aktywna. Czy pod Audio Device Selection wybrałeś swoją kartę dźwiękową ? Jaka to karta? Kompatybilna z Full Duplex ?

Owszem, w Audio Device Selection wybrałem kartę i nadal kalibracja jest nieaktywna.

Pierwsze próby były na jakimś zintegrowanym Realteku (oczywiście Full duplex) dzisiaj zainstalowałem

Sound Blastera Live sb0100 i nadal opcja kalibracji nie jest aktywna.

Innymi słowy dwie karty działające w systemie Full Duplex i brak możliwości kalibracji.

Jak będę miał okazję to zainstaluję ten program jeszcze na jakimś innym kompie i sprawdzę czy się da skalibrować.

 

Dzięki Panowie za odpowiedzi - chciałem sobie zabaweczkę zrobić ale nici z TruRTA - nie chce mi się na razie drążyć, może za jakiś czas znowu mnie coś najdzie i ruszę ten temat.

 

pozdrówka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 miesiące temu...

Odświeżę temat bo zastanawiam się nad skombinowaniem jakiegoś niedrogiego systemu pomiarowego, zainteresował mnie ten JIG z AVT + wkładka Panasonica WM-61A + Speaker Workshop tyle że jak pisał ukashec podobno się nie bardzo to nadaje do pomiarów w aucie. Można kupić coś innego w podobnej cenie co będzie się nadawało ?

 

lklukasz jak twój zestaw się sprawuje ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...