Skocz do zawartości

Poprawa audio BMW HiFi - proszę o poradę


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

 

jestem w trakcie poprawy audio w nowym BMW systemu HiFi i chciałbym prosić Was o opinię co zrobić dalej. 

 

Ale od początku - z samego HiFi nie byłem zadowolony, dźwięk był po prostu "słaby", "płaski", nie wiem jak to określić.. przy cichym słuchaniu - jakbym nie słyszał połowy treści, przy głośnym - przedudniony i tak sztucznie podbity. Ogólnie to czego szukam w audio to krystalicznego czystego dźwięku, to żeby czuć było moc (co nie znaczy, żeby głośno grało), żeby była jednak jakaś separacja instrumentów, wokalu, zbudowana scena, a nie żeby po prostu wszystko grało "z przodu". I chciałbym to osiągnąć w sposób w miarę nieinwazyjny dla auta i w rozsądnych pieniądzach (do tej pory poszło 8k, i powiedzmy, że drugie tyle jeszcze mógłbym włożyć). 

 

To co do tej pory zostało zrobione to:

- Wzmacniacz Match UP 8DSP

- Woofery pod fotelami - DLS Cruise CRPP-BMW 1.82

 

Zaraz po montażu był duży efekt "wow" i myślałem, że to jest to i mi wystarczy. Z czasem ucho się przyzwyczaiło i zaczyna mi dalej czegoś brakować. Jest moc, jest w miarę czystość, scena też się w miarę układa, ale po np. godzince słuchania zaczyna mi się znowu wydawać że gra przeciętnie. 

 

I pytanie, co zrobić dalej, żeby audio jeszcze bardziej odczuwalnie poprawić? Myślałem nad:

- do-wygłuszeniem drzwi bocznych,

- wymiana głośników w drzwiach przednich (plus centralny) na DLS też serii Cruise,

- jak wyżej, ale zamiast DLS -> Helix Ci7.

Ewentualnie co innego zrobić? 

 

pozdrawiam, 

Daniel 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, wygłuszenie drzwi to zawsze dobry trop ale nie spodziewał bym się spektakularnej różnicy w stosunku do tego co jest. 

Trudno wskazać co będzie najbardziej odpowiednie dla Ciebie bo tu już wkraczamy w preferencje słuchowe.

Moim zdaniem upieranie się przy głośniku centralnym przy słuchaniu muzyki nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem. Żona ma HiFi u siebie i po wymianie wszystkich głośników efekt był ale w dalszym ciągu doznania muzyczne nie dorównują klasycznemu rozwiązaniu.

Myślę, że rezygnacja z centralnego i ustawienie wszystkiego pod stereo powinno poprawić doznania odsłuchowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, czarnyturek napisał:

Myślę, że rezygnacja z centralnego i ustawienie wszystkiego pod stereo powinno poprawić doznania odsłuchowe.

To jest dobry trop.

W przypadku BMW i zestawów P&P wygłuszenie drzwi nie będzie tak istotne jak wygłuszenie komory na woofer pod fotelem. Od tego bym zaczął a w przypadku drzwi to bym skupił się na tapicerce. Głośnik w drzwiach to bardziej średniak. No i wymiana seryjnych głośników na pewno dużo wniesie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziękuję Panowie za opinię!

 

i tak, blachę pod wooferami wykleili/wygłuszyli mi.. 

 

odnośnie centralnego głośnika to coś mi tłumaczyli, że nie należy się tego obawiać - nie jest to robione tak jak kiedyś, że sumuje L+R, teraz to gra jakby część wspólną obu kanałów - czyli odgrywa tylko to co występuje jednocześnie i w L i w P, i przez to "lepiej dopełnia scenę".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiszcie jeszcze, że jak rezygnuje z centralnego głośnika i ustawi dobrze te stereo, to wokal i scena będzie tylko dla kierowcy, a reszta pasażerów będzie miała dużo gorsze wrażenia. Przy czym ten kierowca nie powinien ruszać fotela przód / tył, bo mu się też rozjedzie 🙂 

 

Kolejne kroki to wymiana pozostałych głośników i solidne strojenie sprzętu. Niech ten sprzęt dobiorą do potrzeb te osoby, które później będą to stroić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, khazar napisał:

Dopiszcie jeszcze, że jak rezygnuje z centralnego głośnika i ustawi dobrze te stereo, to wokal i scena będzie tylko dla kierowcy, a reszta pasażerów będzie miała dużo gorsze wrażenia. Przy czym ten kierowca nie powinien ruszać fotela przód / tył, bo mu się też rozjedzie 🙂 

 

Kolejne kroki to wymiana pozostałych głośników i solidne strojenie sprzętu. Niech ten sprzęt dobiorą do potrzeb te osoby, które później będą to stroić.

 

tak, zgadzam się... ja powiem, że dosłownie 10 cm głowa w bok/góra/dół i już inaczej odbiera się dźwięk...

 

odnośnie drugiej części stwierdzenia - to jest właśnie powód dla którego zacząłem szukać i pytać na własną rękę. Wydaje mi się, że studio, które mi to robi kieruje się jedynie moim portfelem - ile mogę maksymalnie wydać - i taki sprzęt założą... I ok, jestem w stanie tutaj uwierzyć, że cena raczej idzie z jakością. Ale chciałbym chociaż wiedzieć o jakiej skali poprawy mówimy, czy np. taki zestaw Helixów poprawi mi audio jeszcze raz o tyle co pierwsza zmiana ze stock na match up 8dsp + woofery, czy raczej mówimy już o subtelnej poprawie, którą i nie każdy usłyszy, a jak usłyszy to będzie to niuansik na poziomie 5% (o ile mozna tak to oszacować). 

Podsumowując, jeśli jest jeszcze faktycznie tak dużo do ugrania wymianą głośników to i do Braxów chętnie dołożę, ale jeśli to jest minimalna poprawa właśnie na poziomie wspomnianych 5%, to wolę wydać znacznie mniej... poprawić tylko o te 3-4% (np. DLSami) i cieszyć się muzyką.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, khazar napisał:

Dopiszcie jeszcze, że jak rezygnuje z centralnego głośnika i ustawi dobrze te stereo, to wokal i scena będzie tylko dla kierowcy, a reszta pasażerów będzie miała dużo gorsze wrażenia. Przy czym ten kierowca nie powinien ruszać fotela przód / tył, bo mu się też rozjedzie 🙂 

 

Trzeba się zdecydować czy chcemy audio dla siebie czy dla pasażerów. Nie wiem jak ten Match ale zwykle proce mają możliwość kilku presetow, gdzie można ustawić jeden pod kierowcę a drugi na czas jazdy z pasażerami.

 

14 godzin temu, danlop napisał:

 

bardzo przed sobą, ale i nisko - na poziomie zegarów

Tak jak myślałem. Najpewniej to właśnie wykorzystanie centralnego głośnika powoduje, że masz problemy ze sceną. 

 

Niech Twoje studio wyłączy w DSP centralny i ustawi sprzęt klasycznie z wykorzystaniem lewych i prawych głośników. 

 

Co do głośników to na razie wstrzymał bym się z ich wymianą. Najpierw niech to porządnie ustawią a potem sam oceniasz, czy to Ci wystarczy. Brax to nie gwarancja sukcesu. U mnie zmiana kopułki tweetera ze szmatkowej na blachę wniosło dużo ale to już kwestia gustu. Zmiana z Bowersa na Stega to już raczej subtelne różnice, do wychwycenia po wieeeeeelu godzinach odsłuchów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bowers z zwykle hi-fi to chyba jednak inne pakiety wyposażenia z zupełnie innymi głośnikami.

 

Jeżeli planujesz użyć standardowych miejsc montażowych to według mnie nie ma sensu wychodzić poza Match / Helix.  Na pewno zmiana głośników + solidne strojenie zmieni granie całkowicie a nie o kilka %. Kwestia tego, czy ten zakład ogarnie Ci to jak należy czy nie. Wydaje Ci się, że są nastawieni na budżet i pieniądze, no ale to jednak jest bardzo powiązane ze sobą. Trzeba złożyć system, który ma całościowo sens i dobrze dobrać komponenty do siebie. Dobrze dobrany i strojony system na Matchu zagra lepiej niż wrzucenie przypadkowych drogich podzespołów i byle jakie strojenie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, khazar napisał:

Bowers z zwykle hi-fi to chyba jednak inne pakiety wyposażenia z zupełnie innymi głośnikami.

 

To prawda. Natomiast w HiFi zmieniłem wszystkie średniaki na Bowersa i tweetery B&O i nie usłyszałem znaczącej różnicy. Możliwe, że wymiana wzmaka ją spowoduje. Dlatego zasugerowałem koledze, aby zaczął najpierw od ustawienia w standardowym układzie stereo, bez centralnego. Z tego co pisze obecnie gra mu z okolic zegarów, co nie jest spowodowane samymi przetwornikami, a ustawieniem ich. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie za rady. 

Zrobię podejście do klasycznego ustawienia stereo, a centralny zostawie tylko na komunikaty. 

Rozumiem, że konsekwencją w takim razie jest również całkowite wyłączenie na dsp tylnych drzwi?

 

Chyba nie wspominałem o tym wcześniej - audio ma być tylko pod kierowce. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro ma grać dla kierowcy tylne drzwi zdecydowanie odpuść. Nigdzie nie doczytałem jak masz podłączony przód. Aktywnie? Półaktywnie? Jeżeli opcja druga to wykorzystaj kanały tylne do pełnej aktywki. Zdecydowanie poprawi się skupienie i będziesz bardziej mógł wykorzystać potencjał przetworników obecnych lub jeszcze lepiej nowych (Hifi to niestety żaden szał). 

Drugie- narzekając na brak dynamiki nie wspominasz nic o źródle. Skąd i jaki materiał dostaje twój Match? 

Trzy- poza podłogą pod wooferami warto potraktować matami zarówno same "puszki" na woofery jak również zdjąć nakładki i wykleić progi bo to one są pudłem rezonansowym dla nich. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie źródło… 

Słucham Tidal albo Apple Music, łączone przez Apple car play (via WiFi). A skoro WiFi to zakładam, że to idzie jakoś lepiej niż po BT iphonym. Więc nad tym elementem nie zastanawiałem sie bardziej. 
A odnośnie aktywnie/polaktywnie to rozumiem, że trzeba by kabelki „ciągnąć”? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem w "nowszych" BMW kluczem do sukcesu jest amp z DSP -> to już masz.

Dalej ustawienie wszystkiego prawidłowo (w tym wywalenie centralnego i wyciszenie/wyłączenie tyłu - dzięki temu uzyskasz prawidłową scenę, pozycjonowanie instrumentów, detale).

 

Czy zmiana głośników jest konieczna i ile poprawia? Moim zdaniem zmiana wooferów z fabrycznych HiFi na Match (czy inne aftermarketowe dobrej jakości) zmienia bardzo dużo - woofery fabryczne są po prostu mułowate i dudniące. To już też masz za sobą.

Tweetery fabryczne też są mega słabe - zatem ich wymiana na cokolwiek też sporo wnosi.

Midy czy Match czy fabryczne - ja jakoś nie obserwuje spektakularnych różnic.

Tutaj pojawia się problem - ciężko zmienić same tweetery -> trzeba mieć do tego jakąś zwrotnicę pasującą też do midów, ewentualnie pociągnąć kable i zestroić wszystko aktywnie - koszt spory.  

 

IMO - na ten moment polecam Ci jak koledzy wyżej skupić się na strojeniu systemu - zastanowić co i jak chciałbyś inaczej i przekazać info komuś kto umie to ustawić.

 

W drugiej kolejności dopiero zmieniać głośniki jak nie będziesz zadowolony, a między Braxami, a fabryką z BMW (HiFi) jest ogromna przepaść tak cenowa jak i zapewne jakościowa - masz dostępne np. AudioSystem HXFIT 100 BMW UNI EVO 3 - komplet wszystkiego co trzeba kosztuje obecnie ok. 1,5k PLN. Ewentualnie ESX VXB4.2C za ok 1k PLN.

Jest też Match C42-FRT (tego mam ja i jw. tweeter zauważalnie lepszy niż fabryka, ale ogólnie to d* nie urywa).
Wyżej cenowo masz zestaw Helix Ci7 za ok. 4k PLN.

Poza zestawami dedykowanymi do BMW masz też całe morze innych zestawów, które wejdą w drzwi przy odrobinie pracy instalatora.

 

Brax to już z 8-10k PLN jak i trzeba boczki przerabiać by wcisnąć tam 160mm głośnik.


Info jw. na podstawie nikłego doświadczenia i własnych riserchy i doświadczeń: 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Domino987 napisał:

Co do średnich wysokich jest też Musway CSB4.2C detal 1250 ale można kupic nowy taniej ( olx 800 )

Jest tego sporo - wymieniłem te zestawy, które wg. niemieckich czasopism i innych źródeł w necie są "topowe" - np.: https://carhifi-magazin.de/down/ch_testliste.pdf

Sam wybierałem pomiędzy nimi, wybrałem Match i jest OK, aczkolwiek odczuwam pewien niedosyt i dziś raczej bym się uśmiechał do AudioSystem HX FIT, aczkolowiek być może błędnie - ja ma to jeszcze nie ustawione finalnie, mam też słabszy i starszy wzmak niż autor wątku.
 

Na pewno Matche wyglądają w ręce tandetnie - plastikowe kosze, a w wooferach kosze z blaszki jak od puszki z piwa - komplet Helixów DB 52.1 Dark Blue, które miałem w poprzednim aucie kosztujących swego czasu 1/4 ceny Matcha na oko wygląda przy Matchu jak jakiś High End 😂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...