Skocz do zawartości

dwie baterie 12V


archi-85
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 68
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

regulator napiecia ma za zadanie utrzymywac napiecie alternatora na stalym poziomie...

niestety nie ma to wiele wspolnego z pradem ladowania i on jest zalezny od obrotow (tzn dostepny prad alternatora a nie prad ladowania akumulatora)

 

ale czy mi sie tylko wydaje czy komputer silnika powinien podnosic obroty wtedy kiedy jest wieksze zapotrzebowanie na prad? (nie dotyczy samochodu archi'ego :D )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale czy mi sie tylko wydaje czy komputer silnika powinien podnosic obroty wtedy kiedy jest wieksze zapotrzebowanie na prad? (nie dotyczy samochodu archi'ego )

 

moduł silnika tylko w sporadycznych przypadkach podniesie obroty, kiedy jest zwiększone zapotrzebowanie na prąd, najpierw sygnałem pwm zasteruje alternator do ładowania większym prądem,

w autach typu S-klasa(W221), E-klasa(W211), ML(W164) są po dwa akumulatory zazwyczaj, w okularze z agregatem hamulcowym SBC w każdym, jest moduł odpowiedzialny za ładowanie poszczególmnych akumulatorów i czasami dodatkowy przekaźnik sterowany owym modułem

jeśli chodzi o starsze auta rzeczą naturalną jest, że kontrolka ładowania gaśnie po "przygazówce", spowodowane jest to często zużyciem elementów współpracujących i nie żadko konstrukcji samego układu regulującego napięcie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam zwykły 30A przekaźnik ...a auto już pełnoletnie i działa do dziś bezawaryjnie .

 

http://www.t3-infos....Trennrelais.gif

 

w vw t4 ten przekaznik oryginalnie nie jest chyba zawsze taki zwykly,byc moze zalezy to od rocznika

w niektorych jest wbudowana dioda zenera odpowiedzialna za pomiar napiecia

zalacza ladowanie drugiego akumulatora dopiero jak w instalacji bedzie odpowiednie napiecie

akumulator rozruchowy ma priorytet podczas ladowania

mozna jeszcze zastosowac takie cos http://www.c-system....kumulatora.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z podstaw fizyki?

to normalne ze uklad bedzie dazyl do rownowagi i takie prady faktycznie moga wystepowac...

 

Chyba nie rozumiesz istoty pytania , dlaczego muszą płynąc prądy wyrównawcze pomiędzy akumulatorami różnej pojemności .

Akumulator np kwasowy w stanie pełnego naładowania osiąga napięcie w okolicy 13 V . To napięcie nie jest zależne od pojemności akumulatora tzn jest takie samo dla akumulatora 50 Ah jak i 100 Ah .

Z podstaw fizyki na jakie się powołujesz wiemy/ powinniśmy wiedzieć, ze prądy płyną jedynie pomiędzy punktami o różnym potencjale / napięciu .

Przy łączeniu 2 akumulatorów trzeba wziąć pod uwagę prądy wyrównawcze. Będą one tym większe, im większa różnica pojemności

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na biegu jałowym jest 14,35 - 14,45 ~ 14,4 / przy włączonych wszystkich odbiornikach elektrycznych 14,05 na akumulatorze 14,1 na alternatorze. Dałem dodatkowy przewód 10mm2 na ładowanie ponieważ na orginalnym przewodzie kiedy włączyłem wszystkie stabilne elektryczne obciążenia, napięcie na akumulatorze spadało do 13,6 a na alternatorze było dalej 14,4 (zmieniłem altek z 90 na 120A)

 

Jeśli chodzi a 2 Aku , to czy drugi będzie odpinany po za czasem ładowania czy połączony na stałe , to tylko odciąży ten drugi podczas rozruchu lub nie, natomiast pierwszy odciąży podczas grania na postoju lub nie.

 

Jeżeli drugi będzie podłączony na stałe, również do rozruchu, to pobór amperów rozłoży się prawie równomiernie. 25mm2 w zupełności wystarczy. Bo niby ile mm2 mają przewody do rozrusznika w seryjnych samochodach ? 50mm2 czy 20mm ? Raczej 16-20mm2 Fakt że z racji optymalizacji kosztów produkcji i z racji zazwyczaj krótkiego odcinka tego przewodu.W BMW jest coś około 25mm2 ale 100% Amperów idzie przez niego na rozruch.W dodatku na 2 aku Ampery rozłożą się na 2 instalacje.

 

Podczas grania na postoju połączone na stałe 2 Aku dadzą Ci zsumowaną pojemność akumulatorów do dyspozycji, kiedy dasz przekaźnik wyzwalany wraz z ładowaniem - już nie.

Ze względu na bilans energetyczny całej instalacji napisz ile A ma alternator ile Ah ma 1 akumulator a ile ma mieć 2 akumulator Ah.

A na końcu, co jest bardzo istotne w bilansie energetycznym napisz ile średnio upływa czasu między uruchomieniem silnika a jego zgaszeniem np droga z domu do pracy itp. Lepiej mieć 1 aku doładowany niż 2 wiecznie nie doładowane. Wszytko zależy od mocy Altka i jego czasu pracy w stosunku do pobranego prądu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak one tak sobie będą połączone na stałe to nie będą sie na wzajem rozładowywać? (na postoju)

 

co sie stanie z akumulatorem AGM połączonym równolegle z kwasówką? będzie dawcą na postoju do momentu wyrównania napięcia? (z tego co pamiętam AGM przy pełnym naładowaniu ma jakieś 12,8-12,9V a naładowany kwasowy mniejsze bo jakieś 12,6V)

 

co z ładowaniem takiej hybrydy. AGM wymaga wyższego napięcia ciągłego ładowania, rozłączać i ładować oddzielnie? kupić dwa AGMy?

 

czy przepływ wsteczny (od zapasowego do podstawowego) zabezpiecza sie jakoś np diodą-w zasadzie megadiodą ;) (jesli nie montuje się przekaźnika)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak one tak sobie będą połączone na stałe to nie będą sie na wzajem rozładowywać? (na postoju)

 

A z jakiego powodu ?

co sie stanie z akumulatorem AGM połączonym równolegle z kwasówką? będzie dawcą na postoju do momentu wyrównania napięcia? (z tego co pamiętam AGM przy pełnym naładowaniu ma jakieś 12,8-12,9V a naładowany kwasowy mniejsze bo jakieś 12,6V)

Tu nie trzeba specjalnego intelektu , skoro są różnego rodzaju to maja różne napięcia nominalne i będą dążyły do wyrównania .

co z ładowaniem takiej hybrydy. AGM wymaga wyższego napięcia ciągłego ładowania, rozłączać i ładować oddzielnie?

Z tego co wiem , AGM nie zawsze udaje się naładować do max pojemności w typowej instalacji samochodowej , dla pojemności 100% wymagają okresowego doładowania ładowarką . Ale nic nie stoi na przeszkodzie ,aby w typowej instalacji pracowały poprawnie np rok , bez jakiejkolwiek ingerencji.

czy przepływ wsteczny (od zapasowego do podstawowego) zabezpiecza sie jakoś np diodą-w zasadzie megadiodą ;)

A po co ? Jeśli juz to w drugą stronę / tu przy niczym się nie upieram :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Użytkownik Adamu dnia 24 luty 2012 - 20:23 napisał

a jak one tak sobie będą połączone na stałe to nie będą sie na wzajem rozładowywać? (na postoju)

 

A z jakiego powodu ?

Użytkownik Adamu dnia 24 luty 2012 - 20:23 napisał

co sie stanie z akumulatorem AGM połączonym równolegle z kwasówką? będzie dawcą na postoju do momentu wyrównania napięcia? (z tego co pamiętam AGM przy pełnym naładowaniu ma jakieś 12,8-12,9V a naładowany kwasowy mniejsze bo jakieś 12,6V)

Tu nie trzeba specjalnego intelektu , skoro są różnego rodzaju to maja różne napięcia nominalne i będą dążyły do wyrównania

 

mój mało specjalny intelekt mówi mi że częściowo się rozładuje AGM do nominalnego napięcia kwasówki. (co mu nie szkodzi bo i tak w większości nie da się go naładować do 100% z alternatora, a jak sie doładuje ładowarką to i tak sie rozładuje o te, zapewne mało znaczące 0,2-0,3V) czy tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

mój mało specjalny intelekt mówi mi że częściowo się rozładuje AGM do nominalnego napięcia kwasówki. (co mu nie szkodzi bo i tak w większości nie da się go naładować do 100% z alternatora, a jak sie doładuje ładowarką to i tak sie rozładuje o te, zapewne mało znaczące 0,2-0,3V) czy tak?

W uproszczeniu , ale doładowywanie wyższym napięciem jest możliwe chyba jedynie dla separowanego AGM .

Nie wiem jak zareaguje akumulator kwasowy na takie "pieszczoty " :wink: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

Podczas grania na postoju połączone na stałe 2 Aku dadzą Ci zsumowaną pojemność akumulatorów do dyspozycji, kiedy dasz przekaźnik wyzwalany wraz z ładowaniem - już nie.

Ze względu na bilans energetyczny całej instalacji napisz ile A ma alternator ile Ah ma 1 akumulator a ile ma mieć 2 akumulator Ah.

A na końcu, co jest bardzo istotne w bilansie energetycznym napisz ile średnio upływa czasu między uruchomieniem silnika a jego zgaszeniem np droga z domu do pracy itp. Lepiej mieć 1 aku doładowany niż 2 wiecznie nie doładowane. Wszytko zależy od mocy Altka i jego czasu pracy w stosunku do pobranego prądu

 

altek m 90a zmienilem bo byl 55 . obie baterie sa podlaczone na stale. zobaczymy co bedzie ale chyba nic sie nie stanie bo kiedys tak juz mialem podlaczone i bylo ok.

 

w koparce cat sa podlaczone 4 baterie 12v dwie rownolegle i dwie szeregowo co daje 24v i nie widzialem tam zadnego urzadzenia rozdzielajacego baterie.

 

zastanawiam sie czy z czasem nie kupic kabla 35mm2 + i - po 5m i zrezygnowac z 2 baterii na rzecz jednej mocnej!!co myslicie?? 800rms orion i drugi okolo 200rms to taki kabel raczej wystarczy. moim skromnym zdaniem :-_

 

tylko juz wiem ze kupie zwykle przewody w sklepie elektrycznym bo ostatnio kupilem 16mm2 i 25mm2 w sklepie audio i w domu zobaczylem ze ten 16mm2 mial taka sama srednice przekroju zyly jak 25 a jak przystawilem do kabla 25mm2 ze sklepu elektrycznego to nen byl wiele grubszy i lepiej izolowany. chyba mam racje??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uważam, że lepiej mieć jeden dobrze ładowany akumulator, niż dwa niedoładowywane

 

jeśli chodzi o przewody, to izolacja jest stosunkowo ważna, a najważniejsze są nasze odczucia względem danego przedmiotu, ja też będę kupował kable w hurtowni elektrycznej, ale to ze względu na znajomego, który zaoferował mi dobrą cenę :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam że znów się wtrącę ale chcę jedynie wyjaśnić te nieszczęsne prądy wyrównawcze - nakamichi oczywiście ma rację. Ale moim zdaniem tylko do momentu w którym cały układ jest nowy, prawidłowo ładowany i starzeje się równo. Co się jednak stanie, jeśli różnica pojemności sprawi, że jeden z aku zacznie się "starzeć" szybciej? Powstanie różnica potencjałów? A no powstanie. Piszę to z doświadczenia a nie z teorii ( niestety doświadczenie w środowisku generatorów a nie samochodu ale układ podobny ).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uważam, że lepiej mieć jeden dobrze ładowany akumulator, niż dwa niedoładowywane

 

I tylko tyle z tego wyniosłeś , szkoda było czasu , bo chyba ani na chwilę nie zatrzymałeś się do czego maja służyć te dwa akumulatory i czy potrafisz ten warunek spełnić jednym / w domyśle sprzęt audio w bagażniku.

A teraz zagadka , co prościej naładować 1 akumulator 100 Ah , czy dwa 50 Ah ?

uważam, że lepiej mieć jeden dobrze ładowany akumulator, niż dwa niedoładowywane

 

Przepraszam że znów się wtrącę ale chcę jedynie wyjaśnić te nieszczęsne prądy wyrównawcze - nakamichi oczywiście ma rację. Ale moim zdaniem tylko do momentu w którym cały układ jest nowy, prawidłowo ładowany i starzeje się równo. Co się jednak stanie, jeśli różnica pojemności sprawi, że jeden z aku zacznie się "starzeć" szybciej? Powstanie różnica potencjałów? A no powstanie. Piszę to z doświadczenia a nie z teorii ( niestety doświadczenie w środowisku generatorów a nie samochodu ale układ podobny ).

Ależ oczywiście , nikt nie neguje zjawiska w odniesieniu do starzenia czy stosowania różnych typów akumulatorów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

padlo pytanie jak czesto odpalam auto i czy duzo nim smigam

 

w zime odpalam 0 razy a jak sa ladne dni to raz na dwa tygodnie w sobote na male smiganko po miescie lub wycieczke :-) ewentualnie zlocik :-)

 

jeden 100 a dwa 50 to bedzie chyba na rowno

:-)

 

zablyslem :-) ??????

 

a tak na serio to mam jeden bosch a drugi taki czarny :-) oba uzywane :-) pojemnosci nie pamietam ale napewno nie takie same!!!!

i to cos zaszkodzi??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A teraz zagadka , co prościej naładować 1 akumulator 100 Ah , czy dwa 50 Ah ?

 

nie jestem aż tak zaawansowany, żeby móc stwierdzić jednoznacznie co jest lepsze, jedna i druga opcja wymaga takiego samego prądu ładowania 5+5 =10, ale przy dwóch akumulatorach jest więcej połączeń, większe straty, akumulatory ważą więcej i spalanie wzrasta :)

poza tym alternator 90 A nie naładuje 100A, więc akumulator(y) szybciej się starzeje i traci swoją moc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie jestem aż tak zaawansowany, żeby móc stwierdzić jednoznacznie co jest lepsze, jedna i druga opcja wymaga takiego samego prądu ładowania 5+5 =10, ale przy dwóch akumulatorach jest więcej połączeń, większe straty, akumulatory ważą więcej i spalanie wzrasta :)

poza tym alternator 90 A nie naładuje 100A, więc akumulator(y) szybciej się starzeje i traci swoją moc

Lepiej było tego nie pisać, ale każdy bawi się tak jak potrafi :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...