Skocz do zawartości

Centrowanie sceny


Rekomendowane odpowiedzi

Ostatnio natknąłem się w czeluściach internetów na płytę testową ALPINE gdzie znajduje się ścieżka (nr 10) jednostajnie rosnącego dźwięku od od skraju do skraju pasma (20Hz-20 KHz). 

 

 https://archive.org/details/car-audio-nationals-ii-official-alpine-reference-cd/Alpine+Car+Audio+Reference+Disc+II/18+Installation+Sine+Sweep.flac

 

W idealnych warunkach dźwięk powinien być słyszalny w całej rozciągłości w jednym miejscu po środku sceny?

 

U mnie oczywiście wariuje w zależności od częstotliwości i raz jest w środku, raz z jednej czy drugiej strony.

 

Pytanie zatem, co jest potrzebne by to osiągnąć? Właściwe strojenie EQ czy to jednak już za mało? Bardziej rozbudowane DSP (np. ZAPCO serii V)? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to wszystko ma znaczenie, czasy, eq i głośność każdego z głośników. Jeśli któryś z tych kryteriów jest nie spełniony to środek sceny może uciekać. Pamiętaj że czasówkami nie centrujesz sceny bo te są prawidłowe albo nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Centrowanie tylko głośnością. Moje pytanie dotyczyło tego, czym zwalczać ucieczki sceny w wybranych częstotliwościach? Różowy szum wypada po środku ale w sytuacji włączenia sygnału dźwiękowego, który liniowo wzrasta od zera do 20 KHz środek sceny co chwile zmienia swoje położenie, co ewidentnie wskazuje, że w niektórych zakresach częstotliwościowych jest poprawnie, a w niektórych już nie. 

 

Przykładowo w okolicach 1 KHz środek jest pod lusterkiem ale już w zakresie 1,5 KHz przy lewym głośniku.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  

12 godzin temu, czarnyturek napisał:

W idealnych warunkach dźwięk powinien być słyszalny w całej rozciągłości w jednym miejscu po środku sceny?

W idealnych tak, ale takie nie występują :)

 

8 godzin temu, czarnyturek napisał:

Moje pytanie dotyczyło tego, czym zwalczać ucieczki sceny w wybranych częstotliwościach?

"Głośnością" tych wybranych częstotoliwości, tj. EQ (zakładając, że cała reszta jest poprawna).

 

 

Nie używaj sinusa do takich "pomiarów". Nawet, jeśli to sweep, to w miejscu odsłuchu tak czy siak masz dziesiątki miejsc, gdzie filtr grzebieniowy powoduje znoszenie (dołek) i wrażenie może być takie, jak opisujesz.

Do takich eksperymentów wygeneruj sobie szum różowy limitowany pasmowo, np. w REW.

 

Jakiekolwiek pojedyncze częstotliwości są bezużyteczne w ocenie systemu audio (tj. w miejscu odsłuchu, używając wielu głośników).

 

Generalnie jest tak jak pisze @szymin89 - jak w różnych częściach pasma scena ucieka, to oznacza rozjazdy charakterystyki częstotliwościowej (wynikające z różnych przyczyn, eq/faza itd.) pomiędzy stronami L/R.

 

5 godzin temu, szymin89 napisał:

Poszukaj sobie Pink Noise Correlated. Spotify, Deezer, TIDAL, na wszystkich jest.

Ja bym jednak wygenerował sobie plik w REW. Po necie krążą dziesiątki szumów, które na końcu okazują się być nie do końca "różowe" :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...