Skocz do zawartości

Projekt zwrotnicy pasywnej przy pomocy procesora dźwięku.


wwa00
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Dostępne kalkulatory zwrotnic pasywnych w internecie nie biorą pod uwagę charakterystyki głośników.

 

Zakładając, że ustawie odpowiednie cięcia na Helixie DSP tak aby głośniki dobrze ze sobą współgrały to wyjdzie mi inne cięcie elektrycze w stosunku do akustycznego.

 

I teraz do sedna pytania. Zakładając, że użyje kalkulatora do stworzenia zwrotnicy pasywnej o cięciu, typie filtra i zboczu jak to elektryczne z procesora to czy finalnie uzyskam taki sam efekt cięć akustycznych jak wcześniej na właśnie DSP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie otrzymasz, chyba że będziesz miał farta i głośnik będzie miał w miarę liniowy przebieg impedancji to może coś tam się wpasujesz. Jak masz wykres to możesz próbować z korektorem impedancji i wtedy teoretycznie kalkulator powinien lepiej się sprawdzić, ale bez pomiarów to takie strzelanie na ślepo. Są na necie programy gdzie robisz pomiar głośników i wtedy wyliczasz zwrotnice w tym programie, nie zawsze wychodzi to idealnie ale na pewno lepiej niż bez pomiarów. I tak finalnie lepiej po każdej zmianie w zwrotnicy pomierzyć już na gotowo jak to wygląda. Jak chcesz mieć tip top zwrotke to lepiej podjechać do kogoś ogarniętego i niech zrobi. A jak chcesz sam się bawić to musisz zapatrzeć się w masę kondensatorów, cewek i rezystorów bo i tak pewnie projekt zwrotki z kalkulatora czy programu będzie trzeba lekko poprawić pod ucho. Ja ostatnio robiłem zwrotkę metodą chałupniczą bo mi mikrofon do pomiarów gdzieś zapodziało, to najpierw pociąłem głośniki aktywnie tak jak mi najbardziej odpowiadało, pomierzyłem każdy głośnik oraz całość apką w telefonie, następnie tak dobierałem komponenty filtra aż charakterystyki będą podobne (oczywiście startowałem z jakiegoś już gotowego projektu) i porównywałem też na słuch lewą stronę aktywną do prawej pasywnej, finalnie wyszło baaardzo podobnie jak aktywnie, tyle żę pasywka zagrała minimalnie ładniej. Ale zaznaczam to chałupnicza metoda i nie ma nic wspólnego z profesjonalnymi pomiarami, natomiast ja jestem zadowolony w finalnego efektu, pewnie jak znajdę ten mikrofon to pomierzę jeszcze raz dokładniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Dostępne kalkulatory zwrotnic pasywnych w internecie nie biorą pod uwagę charakterystyki głośników.

Procesory tez nie biorą

 



I teraz do sedna pytania. Zakładając, że użyje kalkulatora do stworzenia zwrotnicy pasywnej o cięciu, typie filtra i zboczu jak to elektryczne z procesora to czy finalnie uzyskam taki sam efekt cięć akustycznych jak wcześniej na właśnie DSP?

 

Zbyt ogólne pytanie , co innego ( w rozumieniu możliwości rozwiązania problemu) korekcja impedancji dla średnika w jego górnym zakresie , a co innego midbasu w okolicy podziału na dole ( 50 do 100 Hz ) .

Podział aktywny to takie ustrojstwo gdzie kształt filtra nie jest zależny od impedancji obciążenia .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert0102: Napisałeś, że pasywka zagrała minimalnie lepiej. Co u Ciebie dokładnie odpowiadało za aktywkę?

 

Pytam bo u mnie zdecydowanie lepiej gra bez procesora Helix DSP. Bardzo długo bawiłem się że strojeniem mikrofonem, różne krzywe itp i powiedzmy że czasami dochodziłem do lepszych ustawień i jakoś to grało.

 

Ostatnio uznałem, że spróbuję podłączyć wszystko pomijając DSP Helixa i ustawiając cięcia częściowo za pomocą radia także z DSP (Kenwood BT73DAB), kondensatora na TW, cewki na sredniaku i cięć na wzmacniaczach. Mam lekką dziurę między wooferami a sredniotonowymi z racji ograniczeń DSP w radiu.

 

Mimo wszystko po dłuższym odsłuchu gra zdecydowanie lepiej, aż ostatnio jechałem 90-100 autostradą aby jak najdłużej siedzieć w aucie. Opisanym to, że brzmienie jest takie cieplejsze, przyjemniejsze, mniej sztuczne/syntetyczne.

 

Terez zastanawiam się dlaczego słyszę aż taką różnicę, może:

 

1. Wina tego, że z radia wychodziłem analogowo (RCA) do procesora, który zaś zamieniał sygnał na cyfrowy i znowu na analogowy do wzmacniaczy.

2.Wina brzmienia Helixa, po prostu bardziej podoba mi się brzmienie bezpośrednio z Kenwooda. Dodam także, że w ostatnich czasach robiłem naprawdę niewielkie korekty EQ.

3.Jakieś błędy wynikające z mojej niewiedzy.

 

Nakamichi: Chodzi mi konkretnie o podział między średniakami (Morel CCWR254) a wooferami (Andrian Audio A165G) bo tutaj mam największy problem ze zgraniem. Średniaka z tego radia mogę ciąć filtrem 250hz/24okt Butterworth lub niższym co i tak już wydaje mi się trochę za nisko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym na twoim miejscu pobawił się chwilę w 2way, ustaw sobie cięcia z radia a później z procka ewentualnie też prowizorycznie zrób zwrotkę nawet z kalkulatora i porównaj. Ale dziwne to co piszesz że z dsp helixa jest aż taka różnica. Raczej bym obstawiał słabe ustawienia dsp. Dlatego proponuje pobawić się w 2way i wyciągnąć wnioski co do charakteru gry helixa, bo 3 way to duuużo więcej zabawy, szczególnie zgranie fazowe tego to nie lada wyczyn, łatwiej ci będzie wyciągać wnioski przy 2 way na początek. Bo może faktycznie aż tak nie odpowiada ci granie aktywne z helixa. Daj na próbe w tor tw przy dsp większy kondensator i zobaczy czy coś się zmieni. Przy 3way wątpię że ogarniesz to pasywnie bez doświadczenia, także chyba lepszym rozwiązaniem będzie podjechać do kogoś kto to ogarnie.

Ja ciąłem ze wzmacniacza bo nie miałem akurat rada z dsp. Zagrało ciut lepiej tzn więcej powietrza, z większą głębią ale to nie była przepaść, grało bardzo podobnie a różnice to małe niuanse.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert0102

 

To raczej nie chodzi o ustawienia. Spędziłem kupe czasu na strojeniu za pomocną mikrofonu UMIK-1, różne ustawienia itp. Zajechałem jakoś 3 akumulatory przez to aż w końcu kupiłem Optime Yelow.

 

Gdy wykres wyglądał idealnie (dużo EQ) grało to tragicznie, gdy używałem małe ilości EQ (lub prawie wcale) przez co wykres wyglądał gorzej grało lepiej. Teraz bez Helixa mimo dziury gra lepiej.

 

Na poparcie mojej tezy przedstawię to inaczej. Miałem najpierw wszystko na Helixie aktywnie. Następnie postanowiłem zrobić pasywne podział TW-MID. Zagrało lepiej, z tym że zauważyłem także różnicę między kondensatorami o tej samej pojemności. Originalny z tempo ultra vs wylutowany ze zwrotnicy od Audio System Dust, bodajże bialy Mundorf MKP. Ten drugi nadal tweeterom bardziej ,, syczącego" dźwięku co akurat przypadło mi do gustu.

Następnie wpadłem na pomysł aby poprostu pominąć Helixa na TW-MID i podpiąłem kable RCA bezpośrednio do wzmacniacza ustawiając cięcia na radiu na 250Hz/24db a pozostałe głośniki dopasowałem przez Helixa. Było zdecydowanie lepiej. Następnym krokiem był obecny, czyli wyciągnięcie Helixa z auta.

 

Jedynie co mogłoby przeczyć moim rozważaniom to cięcie średniaków bo przez Helixa nigdy tak nisko ich nie ciąłem. Najniżej co wcześniej testowałem to coś w stylu 350hz/24db czy tam 600Hz/12db.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli nie pozostaje ci nic innego jak ogarnięcie zwrotnicy pasywnej w całości, natomiast polecam przed tym upewnić się że głośniki które masz odpowiadają ci w 100%, bo wydasz na dobrą zwrotke drugie tyle co na głośniki i szkoda by było żeby któryś z głośników się zaraz znudził.

A z ciekawości co masz na tw i jakie wzmacniacze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Wina tego, że z radia wychodziłem analogowo (RCA) do procesora, który zaś zamieniał sygnał na cyfrowy i znowu na analogowy do wzmacniaczy.

2.Wina brzmienia Helixa, po prostu bardziej podoba mi się brzmienie bezpośrednio z Kenwooda. Dodam także, że w ostatnich czasach robiłem naprawdę niewielkie korekty EQ.

3.Jakieś błędy wynikające z mojej niewiedzy.

 

Czy dobrze rozumiem, że łączyłeś szeregowo dwa procki dla rozszerzenia funkcjonalności ?

Bo domyślam się korekcje czasowe masz dostępne w jednostce.

 

 

 

Nakamichi: Chodzi mi konkretnie o podział między średniakami (Morel CCWR254) a wooferami (Andrian Audio A165G) bo tutaj mam największy problem ze zgraniem. Średniaka z tego radia mogę ciąć filtrem 250hz/24okt Butterworth lub niższym co i tak już wydaje mi się trochę za nisko.

 

Pisałem to kiedyś zakres do 500Hz to domena gdzie lepiej ( moim zdaniem ) spisują się układy aktywne . Powyżej ( moim zdaniem ) układy pasywne dobrze zrobione brzmią lepiej .

Ale jedna uwaga , procek to pojęcie uniwersale ale często tez tak traktowane . Niestety możliwość realizacji funkcji nie jest tożsama i identyczną jakością na wyjściu . Tu nie ma co się trzy lata drapać w głowę , tylko przyjąć te same kryteria jak przy doborze klasy głośników czy wzmacniaczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tweetery mam z zestawu tempo ultra.

 

Wzmacniacze aktualnie to:

Soundstream D60 II na tweetery+ średniaki

Dragster Da2002 na woofery

Rockford T1500-bd na Suba (Gladen SQX10)

Próbowałeś grać bez tweetera?

 

Jeśli glosniki siedzą w kinkietach to możesz spróbować bez tw i skierowane na słuchacza/ prawe ucho. Niestety pod dużym kątem brak wysokich tonów.

 

Edit.

A co jak byś użył zwrotnicy z zestawu Maximo Ultra 603, ewentualnie ją odtworzył. Ktoś montował tem zestaw u siebie ze strefy…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja jeśli mogę dodam parę słów do tego co napisali poprzednicy.

Zapomnij o kalkulatorach internetowych, to jest dla idealnych filtrów matematycznych, nic nie ma wspólnego z odpowiedzią glosnika i nie bierze pod uwage przebiegu impedancji. Skasuj i zapomnij. Lepiej pooglądać jak producenci zestawów CA projektują swoje zwrotnice. Jakie używają typowe wartości elementów.

 

Lepiej już stroić online, czyli bierzesz wiadro części i zmieniasz elementy i patrzysz co się dzieje na wykresie jak filtruje i jak brzmi. Tyle, że wypadało by zrobić choć podstawowy na jednym rezystorze zestaw pomiarowy do przebiegu impedancji do Rew czy Limp z pakietu Arta. Bo jest taka rzecz, że przykładowo masz wzmacniacz jakiś X który pracuje dobrze od 4ohm, a w instrukcji masz napisane, że nie potrafi pracować w 1 czy 2 ohm, to bardzo łatwo losowym doborem elementów zejść impedancją do tych 1 czy 2ohm, i w optymistycznym wariancie wzmacniaczowi zadziała zabezpieczenie i przejdzie w protect, a w tym gorszym coś może się uszkodzić.

Więc strojenie na sam słuch jest obarczone takim problemem, i tak naprawdę będąc poczatjacym bez pomiaru spl nie wiemy jak złożone elementy filtrują.

 

Jest też możliwość symulacji zwrotnic offline np. w programie Vituixcad, ale tu dużo by opowiadać, zwyczajnie nie da się w 3 zdaniach jak to używać.

Ale do takiej symulacji jest potrzebny zarówno pomiar odpowiedzi spl jak i pomiar impedancji. Wtedy dopiero można zacząć coś tam mieszać w programie. Ale potem i tak trzeba zweryfikować jak mocno symulacja pokryje się z realną odpowiedzią w aucie.

 

Elementy pasywne nie są tanie, więc trzeba troszkę wydać, żeby mieć podstawowe elementy do zabawy.

Dobrze jest używać wago 222, wtedy można szybko zmieniać elementy.

 

O różnicach w brzmieniu nie będę się rozwijał, ale tak jak Pan Józef napomniał, każdy dsp ma swój charakter brzmienia, tak samo i filtr pasywny ma swój profil brzmienia. Są jeszcze ludzie którzy doszukują się się różnić brzmieniowych w zależności od użytych elementów pasywnych. Można kupić kondensator za 6zł i 150zł o tej samej wartości. Ale zasada jest prosta, jak filtr pasywny nie gra dobrze na elementach podstawowych jak cewki powietrzne czy rdzeniowe, i kondensatory mkt, czy rezystorach mox, to i wyszukane olejowe kondensatory czy cewki taśmowe, temu nie pomogą. Obciążą niepotrzebnie tylko portfel.

 

 

 

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...