Skocz do zawartości

ciekawe metody na ustawianie TA


kremien
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Na 99 % chodzi Ci o Jacka Kwiatkowskiego , tam istotnie konkluzja była chyba taka , ze ilość problemów związanych z wypadkową charakterystyką woofera jest tak duża , ze prościej pójść w 3 way .

Kilka lat potem , jakiś gość starszej daty z południa, zbudował w BMW 3 system 2 way , który nie tylko zdobywał MP , ale tez chyba 2 x v-ce na ME EMMA. Widuję go czasem w lustrze :wink2:

Nie o wszystkim czytalem i nie o kazdym pisali :)

 

Gratuluję sukcesu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 161
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Nie o wszystkim czytalem i nie o kazdym pisali :)

 

Gratuluję sukcesu :)

 

Czasami gdy pasuje do kontekstu , to wrzucę jakąś wzmiankę .

A przez lata uzbierał się togo całkiem spory koszyczek , tyle ze zmieniają się "pokolenia " na forum i sprawy które kiedyś istniały i były powszechnie znane gdzieś się zatracają , a ja z rzadka o tym wspominam , raczej w rozmowach prywatnych i to jak kto zapyta. Wolę rozmawiać o graniu .

 

 

Co z tym EQ , za ten czas to objechałbym do Świdnicy tam i z powrotem , wbił ustawienia i posłuchał :wink2:

PS pamiętam czasy jak chadzałem po Alei Niepodległości ( teraz zapewne zwie się inaczej ), a nawet jak nasi "przyjaciele" jechali po niej niekończącą się kolumną nieść "pomoc" Czechosłowacji ( 68 ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co z tym EQ , za ten czas to objechałbym do Świdnicy tam i z powrotem , wbił ustawienia i posłuchał

 

Testowałem, ale nie przyniosło to oczekiwanej poprawy. dalej krew z uszu i zniekształcenia. Mam 13 pasmowy EQ i są cz. 100/200/300/500/800/1200/2000hz. Bawiłem się od 300 do 800, ale i tak musiałem mocno przycinać 1.2kHz.

Mam wrażenie, że coś się poprawiło, być może wyrównanie tonalne, ale i trochę popsuło - tu mam na myśli hałas w sekcji basowej i buczenie. 

Moje stare ustawienie lepsze.

 

No ale potrzebuję zawsze parę dni na testowanie, bo czasami coś mi się podoba, a na drugi dzień już mam inne odczucie i odwrotnie. Muszę wsiąść do auta kilka razy :)

 

 

PS pamiętam czasy jak chadzałem po Alei Niepodległości ( teraz zapewne zwie się inaczej ), a nawet jak nasi "przyjaciele" jechali po niej niekończącą się kolumną nieść "pomoc" Czechosłowacji ( 68 ).

 

Dalej zwie się Aleja Niepodległości i raczej wszytko wygląda jak przed laty :P Te same kamienice, ławki w parkach, a nawet ulica (zabytkowa chyba bo z przedwojennej kostki jeszcze). Ale teraz już wiem chociaż, dlaczego ta droga jest tak wyboista :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Testowałem, ale nie przyniosło to oczekiwanej poprawy. dalej krew z uszu i zniekształcenia. Mam 13 pasmowy EQ i są cz. 100/200/300/500/800/1200/2000hz. Bawiłem się od 300 do 800, ale i tak musiałem mocno przycinać 1.2kHz.

 

Mam wrażenie, że coś się poprawiło, być może wyrównanie tonalne, ale i trochę popsuło - tu mam na myśli hałas w sekcji basowej i buczenie.

 

Moje stare ustawienie lepsze.

 

Wskazany odstep 1/3 oct , do takiego odnosiłem wpis .

A radziłem sprawdzić ( i nadal radzę ) aby to jakoś wypróbować , czy oby nie pojawią się wraz tym niemiłe odgłosy , czasami bardziej przykre niż sama deformacja pasma w  systemie.  Trzeba też pamiętać , ze istnieje coś na obraz "brzmienia samochodowego " gdzie równowaga zakresów może przybierać inne formy niż w odniesieniu do sprzętu domowego .

 

Dalej zwie się Aleja Niepodległości i raczej wszytko wygląda jak przed laty :P Te same kamienice, ławki w parkach, a nawet ulica (zabytkowa chyba bo z przedwojennej kostki jeszcze). Ale teraz już wiem chociaż, dlaczego ta droga jest tak wyboista :P

 

 

:) :)

 

Mam nadzieję , ze przynajmniej ten ruski pomnik który widziałem na okrągło z okien po środku skweru zniknął z krajobrazu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok panowie, trochę poczytałem o pomiarach i pobawiłem się mikiem. Tym razem zrobiłem to trochę lepiej, choć pewnie nie idealnie. Poniżej wykresy z pomiarów, gdzie mik był w pozycji między uszami, a ja siedziałem z tyłu. Ustawienie EQ wyłącznie na  FLAT. mierzyłem w każdej konfiguracji głośników - osobno i wszystkie razem. Wszystkie wykresy są podpisane w jakiej konfiguracji były robione. Do tego poniżej wykres RTA z sygnału PINK PN.

 

1_Ca_y_prz_d_sub.jpg

 

2_Caly_przod_L_i_R.jpg

 

3_same_woofery_L_i_R.jpg

 

4_Tylko_lewy_WF.jpg

 

5_Tylko_prawy_WF.jpg

 

 

 

7_Tylko_lewy_TW.jpg

 

8_Tylko_prawy_TW.jpg

 

9_PINK_PN_same_wf.jpg

 

6_same_tw.jpg

 

10_PINK_PN_bez_suba.jpg

 

11_PINK_PN_caly_system.jpg

 

 

Ciekawostką dla mnie było sprawdzenie za pomocą RTA wpływu mojej własnej osoby na wynik pomiaru. Puściłem Pink Noise PN i patrzałem na wykres RTA. Potem siadłem za kółkiem i na żywo obserwowałem jak zmieniając pochylenie mojego ciała (mikrofon w stałym miejscu) drastycznie zmienia się charakterystyka. Albo jak moje nogi wpływają na ten dołek w okolicy 600hz - jak wsiadam to już nie jest taki drastyczny. Ten dołek zmienia się dość znacznie, gdy przestawię lewą nogę - już wcześniej obserwowałem to zjawisko, gdzie zmiana pozycji lewej nogi odsłania lub tłumi średnicę. Teraz widziałem to na wykresie i jest bardzo możliwe, że to dowód na to co słyszałem. Jutro postaram się coś wrzucić, bo to może być ciekawe zagadnienie dotyczące wielu aut i użytkowników :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok panowie, trochę poczytałem o pomiarach i pobawiłem się mikiem. Tym razem zrobiłem to trochę lepiej, choć pewnie nie idealnie. Poniżej wykresy z pomiarów, gdzie mik był w pozycji między uszami, a ja siedziałem z tyłu. Ustawienie EQ wyłącznie na FLAT. mierzyłem w każdej konfiguracji głośników - osobno i wszystkie razem. Wszystkie wykresy są podpisane w jakiej konfiguracji były robione. Do tego poniżej wykres RTA z sygnału PINK PN.

 

1_Ca_y_prz_d_sub.jpg

 

2_Caly_przod_L_i_R.jpg

 

3_same_woofery_L_i_R.jpg

 

4_Tylko_lewy_WF.jpg

 

5_Tylko_prawy_WF.jpg

 

6_same_tw.jpg

 

7_Tylko_lewy_TW.jpg

 

8_Tylko_prawy_TW.jpg

 

9_PINK_PN_same_wf.jpg

 

10_PINK_PN_bez_suba.jpg

 

11_PINK_PN_caly_system.jpg

 

 

Ciekawostką dla mnie było sprawdzenie za pomocą RTA wpływu mojej własnej osoby na wynik pomiaru. Puściłem Pink Noise PN i patrzałem na wykres RTA. Potem siadłem za kółkiem i na żywo obserwowałem jak zmieniając pochylenie mojego ciała (mikrofon w stałym miejscu) drastycznie zmienia się charakterystyka. Albo jak moje nogi wpływają na ten dołek w okolicy 600hz - jak wsiadam to już nie jest taki drastyczny. Ten dołek zmienia się dość znacznie, gdy przestawię lewą nogę - już wcześniej obserwowałem to zjawisko, gdzie zmiana pozycji lewej nogi odsłania lub tłumi średnicę. Teraz widziałem to na wykresie i jest bardzo możliwe, że to dowód na to co słyszałem. Jutro postaram się coś wrzucić, bo to może być ciekawe zagadnienie dotyczące wielu aut i użytkowników :)

Ja bym z ciekawości zrobił tak:

 

Dał pomiar RTA Pink PN i spróbował EQ z wąskim Q zapchac to dziurę i zobaczyć co się dzieje na słuch.

 

Bo moim zdaniem nie wkurza cie 1khz a różnica SPL między najniższą a najwyższa wartością przy dołku.

 

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 


Ja bym z ciekawości zrobił tak:

Dał pomiar RTA Pink PN i spróbował EQ z wąskim Q zapchac to dziurę i zobaczyć co się dzieje na słuch.

Bo moim zdaniem nie wkurza cie 1khz a różnica SPL między najniższą a najwyższa wartością przy dołku.

 

Pobawię się i zmierzę wyniki. Tyle że różnice są  rzędu 25dB, być może jeszcze będą potrzebne wytłoczki do jajek ;)

 

 


Nie znam się, ale czy waszym zdaniem te woofery nie są jakoś dziwnie cięte? Ich charakterystyka chyba za wolno opada powyżej punktu filtracji...

Ja bym je uciął niżej, albo wyższym rzędem. 

 

Cięcia są:

WF HPF 63@18dB i LPF 2.5kHz @12dB 

TW HPF 4kHz@12dB

SUB LPF 40Hz@18dB/okt

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cięcia są:

WF HPF 63@18dB i LPF 2.5kHz @12dB

TW HPF 4kHz@12dB

SUB LPF 40Hz@18dB/okt

Jeśli woofery grają krzykliwą średnicą to ja bym niżej ciał woofery i starał się ratować to pasmo na ile się da - tweeterem (w granicach rozsądku i jego możliwości)

 

Na test:

WF @ 1,5kHz II lub III rząd

(i zmierzyć jak realnie opada charakterystyka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli woofery grają krzykliwą średnicą to ja bym niżej ciał woofery i starał się ratować to pasmo na ile się da - tweeterem.

 

Czyli np:

WF @ 1,5kHz II rząd

(zmierzyć realnie jak opada charakterystyka)

Barth to tak nie działa. A może taki filtr a może tamten. To nie takie proste.

 

Trzeba zrobić pomiar normalny nie RTA i przesymulować cięcia.

 

W ogóle to trzeba zrobić pomiar impedancji tweetera i Woofera. Będziemy wtedy wiedzieli jaki fs tweeter.

To jest mały budżetów tweeter a ty w ciemno chcesz dawać filtr taki z którymi Scany illu mogły by sobie nie poradzić.

 

Jeszcze jest coś takiego jak faza i revers null i przy wyborze cieć nie można o tym zapominać jak chcemy mieć poprawną stereofonie. Już nie wspomnę o zapelnieniu dziury w okolicy podziału wyrównaniem offsetòw.

 

RTA jest pomocne przy korekcji EQ, wyrownaniu offsetòw ale nie nadaje się do projektowania zwrotnicy czy cięć.

Można być hardcorem i na RTA zmieniać cięcia obracać polaryzacje i sprawdzać czy się reves robi ale to nam nie powie w jak dużym zakresie wykresy fazy biegną wspólnie.

 

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Ok panowie, trochę poczytałem o pomiarach i pobawiłem się mikiem. Tym razem zrobiłem to trochę lepiej, choć pewnie nie idealnie. Poniżej wykresy z pomiarów, gdzie mik był w pozycji między uszami, a ja siedziałem z tyłu. Ustawienie EQ wyłącznie na  FLAT. mierzyłem w każdej konfiguracji głośników - osobno i wszystkie razem. Wszystkie wykresy są podpisane w jakiej konfiguracji były robione. Do tego poniżej wykres RTA z sygnału PINK PN.

 


 

Masz strasznie zduszone tweetery....

No chyba, że mikrofon tak zaniża, no ale pisałeś, że masz do niego plik kalibracyjny.


 

 


Potem siadłem za kółkiem i na żywo obserwowałem jak zmieniając pochylenie mojego ciała (mikrofon w stałym miejscu) drastycznie zmienia się charakterystyka. Albo jak moje nogi wpływają na ten dołek w okolicy 600hz - jak wsiadam to już nie jest taki drastyczny. Ten dołek zmienia się dość znacznie, gdy przestawię lewą nogę - już wcześniej obserwowałem to zjawisko, gdzie zmiana pozycji lewej nogi odsłania lub tłumi średnicę.

 

Też to u siebie zaobserwowałem już jakiś czas temu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...i tu pytanie: zatem jak jest lepiej stroić system - biorąc pod uwagę pomiar z kierowcą czy bez?

 

A jak będziesz tego słuchał , zrobisz transmisje z mikrofonu do pokoju odsłuchowego ?

Czy obejrzysz na ławce wykresy ze względnie poziomą linią , cmokniesz i wyszeptasz pod nosem OKKK.............

 

 

Dał pomiar RTA Pink PN i spróbował EQ z wąskim Q zapchac to dziurę i zobaczyć co się dzieje na słuch.

 

Bo moim zdaniem nie wkurza cie 1khz a różnica SPL między najniższą a najwyższa wartością przy dołku.

 

 

Sugerowałem nawet szersze działania , czyli ingerencję do "zasypywania " dziury i lekkie ścięcie okolic 1 kHz ( tak aby zakres korekcji nie przekraczał jednostkowego progu 5 dB ) , ale kolega nie dostrzegł pozytywów z takiego działania , zatem diagnoza staje się coraz trudniejsza , bo mnie w takim wypadku brak pomysłów na dalsze działania drogą korekcji elektronicznej .  Oczywiście nadal moim zdaniem najwłaściwszym sposobem jest eliminacja zafalowań na drodze korekcji montażowej ( na tyle na ile się uda ) i ew dopieszczenie korektorem , ale jest jak jest i tracę koncepcję jak można pokierować kolegą zdalnie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I rodzi się kolejne pytanie: z kierowcą i z pasażerem czy tylko z kierowcą :D

 

A jak to robią profesjonaliści?

 

DYNAUDIO https://www.dynaudio.com/dynaudio-academy/2017/august/how-we-tune-the-hi-fi-in-your-car

 

:hyhy:

Jak Ci wysyłam takie linki to gadasz, że marketingowa paplanina a teraz się okazuje, że przykład [emoji23] zdecyduj się [emoji23]

 

Ja zauważyłem, że jak mam ustawione wszystko pod siebie i głównie jeżdżę sam i wsiada sporadycznie moja kobieta do auta do od razu scena leci mi na lewo lekko bo nogami przesłania prawy woofer. A jak już torebkę położy to tragedia.

 

Niemiec mierzy RTA z przed twarzy kierowcy z kierowcą takie rzeczy u profesjonalistów widziałem.

 

Natomiast normalny pomiar żeby zrobić zwrotnice wolę robić bez kierowcy.

 

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Jak Ci wysyłam takie linki to gadasz, że marketingowa paplanina a teraz się okazuje, że przykład zdecyduj się

 

To trzeba jeszcze zbudować sztuczną głowę z mikrofonami w uszach :P

Będzie wtedy już na prawdę PROFI strojenie. :D


 

 


Ja zauważyłem, że jak mam ustawione wszystko pod siebie i głównie jeżdżę sam i wsiada sporadycznie moja kobieta do auta do od razu scena leci mi na lewo lekko bo nogami przesłania prawy woofer. A jak już torebkę położy to tragedia.

 

Toż to jak kwiatek na kolumnie.  :rozpacz:

 

Ja mam, niestety to samo.... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie to już są takie głowy :)

Głowy nie trzeba można zrobić jak audison swoje ufo ma.

 

Ja bym raczej proponował jednak albo manekina całego albo zwłoki wypożyczyć z zakładu anatomopatologii [emoji6]

 

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie to już są takie głowy :)

To prawda... Mnie tylko zastanawia czy taki zestaw pomiarowy "głowa" zbudowany jest jak ludzki słuch - czyli mikrofony są w kanale słuchowym w miejscu błony bębenkowej do tego odbicia z małżowiny usznej - czy może to są tylko dwa mikrofony L i R w miejscu uszu?

 

Bo jeśli ta druga opcja - to moim zdaniem to nie jest sposób pomiaru odwzorowujący rzeczywiste słyszenie.

 

....ale to kolejne pytanie do znawców tematu.

 

 

 

 

P.S.

Chyba sobie odpowiedziałem:

https://systemy-pomiarowe.com/oferta/symulatory-sztuczne-glowy-i-sprzegacze/

 

A propos głowy i tułowia:

https://systemy-pomiarowe.com/oferta/symulatory-sztuczne-glowy-i-sprzegacze/sztuczna-glowa-i-tors/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, czas na zwrot akcji w tym wątku.

Bawiłem się dzisiaj mikrofonem w aucie i ustawiłem sobie czasówki metodą na reverse null podaną na początku tematu, tyle że zamiast słuchu użyłem Pink Noise PN i RTA. Z mikrofonem jest stosunkowo łatwo wychwycić te punkty. Powiem tak:

WOW! TO BYŁ NAJWIĘKSZY UPGRADE JAKI KIEDYKOLWIEK ODCZUŁEM W CAR AUDIO!

 

Największa różnica zdecydowanie na basie - znikł całkowicie. Czuję go, jest melodyjny i zero buczenia - dokładnie tak jak chciałem. Scena jest na wprost mnie, leciutko na prawą stronę. Balans między L i P jest bdb. Do tego gra czyściej nawet na FLAT, gdzie wcześniej się nie dało słuchać. Przez ostatnie pół roku próbowałem tylu ustawień, a teraz po 1.5h z mikrofonem gra lepiej niż kiedykolwiek do tej pory.

 

Z ciekawości przetestowałem wpływ mojej osoby na ustawienia czasówek dla WF. I tak, gdy siedziałem z tyłu podczas pomiaru musiałem opóźnić lewy głośnik o 25cm w stosunku do prawego. Gdy siedzę na miejscu kierowcy (mikrofon w tej samej pozycji) opóźnienie wynosi 5cm. Bardzo dobrze ten efekt widać na żywo na wykresie. Tak samo, gdy ustawiałem L TW w stosunku do L WF wystarczyło przestawić lewą nogę i odległości się zmieniają. Finalnie wylądowałem z takimi ustawieniami TA:

           L                  R

TW   107,5cm    102,5cm

WF   105cm       100cm

SUB  52,5cm

 

Nie odzwierciedlają one rzecz jasna rzeczywistych odległości od głośników i to może stanowić dowód moim zdaniem, że manipulujemy w tej metodzie fazą akustyczną. 

Polecam spróbować tej metody. Jak ktoś ma chaos tak jak ja miałem to efekty są znaczne.

 

Poniżej wyniki pomiarów wykonane w taki sam sposób jak poprzednie:

post-4991-0-87217800-1519161076_thumb.jpg

post-4991-0-60754900-1519161076_thumb.jpg

post-4991-0-16678600-1519161076_thumb.jpg

post-4991-0-69593300-1519161075_thumb.jpg

 

Odnośnie ustawień EQ - podczas pomiarów starałem się sprawdzić wpływ EQ na charkę. Udało mi się ją trochę spłaszczyć, ale nie jestem pewny, czy takie ustawienie EQ jest dopuszczalne:

post-4991-0-84897700-1519163558_thumb.jpg

Efekty TA są słyszalne od razu. Ale na EQ potrzebuję jeszcze ze dwa, trzy dni, żeby zweryfikować uszami co lepsze.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, czas na zwrot akcji w tym wątku.

Bawiłem się dzisiaj mikrofonem w aucie i ustawiłem sobie czasówki metodą na reverse null podaną na początku tematu, tyle że zamiast słuchu użyłem Pink Noise PN i RTA. Z mikrofonem jest stosunkowo łatwo wychwycić te punkty. Powiem tak:

WOW! TO BYŁ NAJWIĘKSZY UPGRADE JAKI KIEDYKOLWIEK ODCZUŁEM W CAR AUDIO!

 

Największa różnica zdecydowanie na basie - znikł całkowicie. Czuję go, jest melodyjny i zero buczenia - dokładnie tak jak chciałem. Scena jest na wprost mnie, leciutko na prawą stronę. Balans między L i P jest bdb. Do tego gra czyściej nawet na FLAT, gdzie wcześniej się nie dało słuchać. Przez ostatnie pół roku próbowałem tylu ustawień, a teraz po 1.5h z mikrofonem gra lepiej niż kiedykolwiek do tej pory.

 

Z ciekawości przetestowałem wpływ mojej osoby na ustawienia czasówek dla WF. I tak, gdy siedziałem z tyłu podczas pomiaru musiałem opóźnić lewy głośnik o 25cm w stosunku do prawego. Gdy siedzę na miejscu kierowcy (mikrofon w tej samej pozycji) opóźnienie wynosi 5cm. Bardzo dobrze ten efekt widać na żywo na wykresie. Tak samo, gdy ustawiałem L TW w stosunku do L WF wystarczyło przestawić lewą nogę i odległości się zmieniają. Finalnie wylądowałem z takimi ustawieniami TA:

L R

TW 107,5cm 102,5cm

WF 105cm 100cm

SUB 52,5cm

 

Nie odzwierciedlają one rzecz jasna rzeczywistych odległości od głośników i to może stanowić dowód moim zdaniem, że manipulujemy w tej metodzie fazą akustyczną.

Polecam spróbować tej metody. Jak ktoś ma chaos tak jak ja miałem to efekty są znaczne.

 

Poniżej wyniki pomiarów wykonane w taki sam sposób jak poprzednie:

attachicon.gifCały system przed ustawieniem TA.jpg

attachicon.gifCały system po ustawieniu TA.jpg

attachicon.gifCały system po ustawieniu TA + EQ.jpg

attachicon.gif3 wykresy naraz.jpg

 

Odnośnie ustawień EQ - podczas pomiarów starałem się sprawdzić wpływ EQ na charkę. Udało mi się ją trochę spłaszczyć, ale nie jestem pewny, czy takie ustawienie EQ jest dopuszczalne:

attachicon.gifUntitled.jpg

Efekty TA są słyszalne od razu. Ale na EQ potrzebuję jeszcze ze dwa, trzy dni, żeby zweryfikować uszami co lepsze.

Powiem tak. A nie mówiłem [emoji16]

Cieszy mnie że w końcu zaczyna docierać do szerszego grona jak offset jest ważny.

 

 

 

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziura jak była tak jest bez EQ a czasy skopane . 


 

 


Odnośnie ustawień EQ - podczas pomiarów starałem się sprawdzić wpływ EQ na charkę. Udało mi się ją trochę spłaszczyć, ale nie jestem pewny, czy takie ustawienie EQ jest dopuszczalne:

Untitled.jpg

 

Pisałem o tym wcześniej , nie powinieneś przekraczać w podbiciu 5 dB ( nie znam skali tego co obrazujesz ) , bo to zakres który nie zaspokoi się szczątkową mocą .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...