slawa88 Opublikowano 3 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 Witam i zapraszam do luźnej rozmowy, ewentualnie popartej doświadczeniem i spostrzeżeniami.Temat poruszył mnie dziś na przykładzie mojego samochodu i grania głośnika jakim jest Focal K2P.Za przykład z mojej strony przedstawię właśnie jego. Otóż w moim samochodzie głośnik zalega daleko w nogach, prawie na głębokości moich stóp.http://images45.fotosik.pl/1611/c45a0d3fcfff79e6gen.jpg Kiedyś brakowało z tego miejsca średnich tonów, które okazały się po ukierunkowaniu głośnika. Kierunkowanie głośnika nie odbyło się na zasadzie długiego dystansu. Pierścień głośnika został ukierunkowany, a za nim przestrzeń rozchodzi się szeroko co nie powoduje ewentualnego duszenia się głośnika. Takie podejście spowodowało, że nie straciłem grania dolnego pasma, a zyskałem średnicę. To m.in. wskazywały robione pomiary przed i po u doświadczonego człowieka. Do tej pory nie widziałem, lub nie chciałem widzieć możliwości i potencjału jaki w nich jeszcze siedzi twierdząc, że wszystko jest ok... Po dłuższych odsłuchach różnych ścieżek (wolne, szybkie, perkusja, gitary, i wiele innych) stwierdzam, że w graniu jest jeszcze wiele do uzyskania, ale nie mogę uzyskać tego cięciem głośnika więc nachodzi mnie myśl, czy nie będzie lepszej gry po kolejnych modach z jego umiejscowieniem. Jakie zobaczyłem różnice... W miejscu odsłuchu (pozycja kierowcy) dolne pasmo głośnika jest wyczuwalne i do tej pory uważałem, że jest ok. Z przypadku doszło do odsłuchu w pozycji przybliżonej o około 30 cm bliżej. Bez zmiany wysokości, lub nawet z pozycji dużo wyżej.I w tym miejscu doznałem szoku... Wrażenie jakbym wsiadł do zupełnie innego auta, użył innego głośnika. Dolne pasmo w każdej jego części pokazało się na zupełnie innym poziomie, pojawiły się nowe dźwięki, nowe wrażenie drgania strun gitar basowych, perkusja pokazała takie kopyto, że jestem pod wrażeniem od kilku godzin.Wcześniej wszystkie te dźwięki były wyczuwalne, ale to nie było to. Drgania były na fotelu, na nogawce, ale po zmianie pozycji te wszystkie dźwięki trafiają prosto na słuchacza.Nie działo się to kosztem średnicy, ani nie było wrażenia zamulania, buczenia czy przeciągania. Granie dołem stało się różnorodne i pokazało inne życie.Próbowałem różnych cięć od dołu, od góry. Cięcia powodują zmiany w każdej z pozycji jakby w efekcie procentowo podobnych strat w, czy w innym miejscu. Nie mogę tego efektu wnieść na pozycję słuchacza. Zastanawia mnie teraz, czy uzyskanie przesunięcia grania da przesunięcie tych wrażeń, tej gry.Dla przykładu zdjęcie zapożyczone z tematu Michała z jego E36 Zdjęcia pokazują, że różnica między położeniem głośników to może ok 10cm.Teraz do sedna tematu. Czy takie przesunięcie głośnika ktoś stosował? Może ktoś ma jakieś doświadczenie, teorię.Chcę dokonać takiej zmiany, ale z drugiej strony zastanawia mnie, czy nie trafię na problem w postaci pogorszonej gry. Wf grający w dole kabiny jest naturalnie gdzieś tam podbarwiany konstrukcyjnie i czy mu tego nie zabiorę. Ale jak zerkam na budowę innych aut w wielu jest bardziej wycofany i potrafi zagrać tak jak mój jak się do niego zbliżę... Cały czas myśl miałem o 3 drogach z powodu większego kopa z WF... przy takim efekcie jaki odczuwam po zbliżeniu się do niego zapominam o tej chęci.By nie robić sto razy drzwi zapadł pomysł zdjęcia boczka, wzmocnienie konstrukcji blachy na której siedzi dystans i wycięcie pewnej większej powierzchni. Taką powierzchnię skręcę z arkuszem blachy. Kilka arkuszy, w każdym dystans w innym miejscu i szybko będzie można przerzucić go z miejsca na miejsce i obserwować.Ale... czy to ma sens, czy są jakieś inne pomysły, może uwagi, doświadczenia... Rozmowa luźna. Bez spin.Gdybym osiągnął efekt grania na swojej pozycji, byłby to milowy krok w dobrą stronę... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nowar Opublikowano 3 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 W większości aut pochylając się do przodu można doświadczyć zupełnie innego grania, najczęściej słychać różnice na dole pasma Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
slawa88 Opublikowano 3 Marca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 Nie chodzi o pochylenie, zejscie nizej. Nawet na wysokosci sufitu, ale troche blizej jest zupelnie inaczej, przepasc... (Brak pl klawiatury w tej chwili) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
perfectblossom Opublikowano 3 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 To może wynikać też z tego, że uszy wypadły Ci na linii przecięcia ,,kierunków'' grania wooferów.U Maxama niewielka w zasadzie zmiana kąta wooferów ku kierowcy poprawiła aspekty wyższego dołu i średnicy. Być może wystarczy maksymalnie wyciągnąć woofer przed tapicerkę i skręcić go w stronę kierowcy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
slawa88 Opublikowano 3 Marca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 To może wynikać też z tego, że uszy wypadły Ci na linii przecięcia ,,kierunków'' grania wooferów.może... Być może wystarczy maksymalnie wyciągnąć woofer przed tapicerkę i skręcić go w stronę kierowcy.już jest skręcony... jak go bardziej wykręcę to będzie zbyt duży kąt... zrobi się "kulfon" w drzwiach, dlatego myślę o jego przesunięciu...Latem przewiduję testy i doświadczenia, ale szukam jeszcze pomysłów, rozwiązań, doświadczeń innych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ROBSONBERCIK Opublikowano 3 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 Hello.I nadejszła wiekopomna chwila.Czas eksperymentu i empirycznego doświadczania zmian w dźwięku a nie czytania o tym u innych.Pomysł z arkuszem blachy i zmianami umiejscowienia wofera jest pracochłonny ale jedynie w ten sposób usłyszysz jakie różnice z tego wynikną w Twoim aucie.Ja także zmieniałem umiejscowienie wofera i dużo go nie przesuwałem, tak z 15 cm ale do dołu.Podpatrzyłem umiejscowienie przetwornika u kolegi z forum i po odsłuchu u niego zrozumiałem jakie mogą być zmiany .Ale żeby nie bylo różowo to w jego aplikacji dystans jest zamocowany do boczku u mnie jest integralną częścią z blachą otworu technologicznego.Efekt jest taki że ja mam większy kick a w drugim przypadku jest lepsze zejscie niskich tonów.Widać tutaj jak wiele czynników zrobienia furtek wpływa na dzwięk z nich się wydobywający.Niedawno eksperymentowałem z xorbem i różnymi rurkami za głośnikiem .Jeżeli zauważyłeś zmiany na plus to najlepsza zachęta do działania.Teorii może być wiele ale nie dowiesz się dopóki samemu nie przetrenujesz tematu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
perfectblossom Opublikowano 3 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 Ja wiem czy kulfon, musiałbyś tapicerkę przed wooferem wymodelować wgłąb drzwi, żeby łatwiej było skręcić woofery bez robienia kulfonów. I maksymalnie wyciągnąć na lico, nawet maskownicę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
slawa88 Opublikowano 3 Marca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 Ja wiem czy kulfon, musiałbyś tapicerkę przed wooferem wymodelować wgłąb drzwi, żeby łatwiej było skręcić woofery bez robienia kulfonów. I maksymalnie wyciągnąć na lico, nawet maskownicę.tapicerką wcale się nie przejmuję. Mogę ją roz... i zrobić na nowo. U mnie maskownica też już jest wykręcona... cóż będzie walka. Pomysł z arkuszem blachy i zmianami umiejscowienia wofera jest pracochłonny ale jedynie w ten sposób usłyszysz jakie różnice z tego wynikną w Twoim aucie.jak się przygotujesz to wcale nie tak długo zejdzie Jeżeli zauważyłeś zmiany na plus to najlepsza zachęta do działania.zmiana jest tak poważna, że opcja testów zapadła i koniami mnie chyba nie odciągną. Z tym, że wolę jeszcze temat przeanalizować... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ROBSONBERCIK Opublikowano 3 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 Wiesz mnie to te doświadczenia dużo frajdy sprawiają. Taki przykład : nie zmieniając ustawień jednostki przesuwałem xorb będący za gośnikiem to albo bas był bardziej podbity albo wokal lekko wyeksponowany.Ustawiając głośnik po lekkim kątem ku górze jak dla mnie usłyszałem więcej średnicy , ku przodowi pod kątem to większe podbicie niskich tonów .Jedne zabiegi są bardziej inne mniej odczuwalne dla grania całego systemu.Jedyne co mnie wkurza to że zmian jest sporo, czas ucieka a w końcu nie wiesz co jest lepsze lub gorsze . Dlatego potrzebne są dodatkowe uszy co potrafią te zmiany rozróżnić i coś podpowiedzieć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Sinoff Opublikowano 3 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2014 zmiana jest tak poważna, że opcja testów zapadła i koniami mnie chyba nie odciągną. Z tym, że wolę jeszcze temat przeanalizować... Ja Ci slawa mocno kibicuję i ciekaw jestem co z testów wyjdzie Sporo zagadnień nie ma jeszcze na forum szczegółowych opisów wyjaśniających choćby z grubsza jakieś obserwowane zjawiska, skutek ukierunkowania woofera do nich też należy. Trochę już u M_A_X_A_M-a w temacie jest lecz to zbyt mało aby o jakiś regułach i prawidłach pisać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
michallll Opublikowano 4 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 A jeszcze chciałbym zwrócić uwagę na grubość dystansów . Jaki mogą mieć wpływ na bas / kick woofera . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cober Opublikowano 4 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 Nie można robić z dystansów tunelu, bo to bardzo żle wpływa na grę woofera. Najlpeiej jak by dystans lekko rozchodził się w stronę drzwi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mamusa Opublikowano 4 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 Nie można robić z dystansów tunelu, bo to bardzo żle wpływa na grę woofera. Bardzo źle tzn.? Słyszałeś czy powtarzasz obiegową opinię? ;P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cober Opublikowano 4 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 Bardzo źle tzn.? Tracą na tym niższe rejestry Słyszałeś czy powtarzasz obiegową opinię? ;P Zdzichu spod sklepu tak mówił PS. Kolega ma połączone 2 dystansy w dodatku pod lekkim skosem i nie jest zadowolony z grania woofera. Wcześniej na jednym dystansie mimo, że woofer był pod tapicerką grało to lepiej. Poza tym było juz o tym na forum Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
assesino Opublikowano 4 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 Nie można robić z dystansów tunelu, bo to bardzo żle wpływa na grę woofera Słyszałeś czy powtarzasz obiegową opinię? ;PCytat z działu Wasze Instalacje "Fiat Bravo" http://www.strefacaraudio.pl/topic/38572-fiat-bravo/"dystans takze okazał sieza głeboki i uszczupliłem go o 18mm co po pierwsze pozwoliło na założenie ori tapicerki a po drugie dało zdecydowaną poprawę sekcji basowej." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
slawa88 Opublikowano 4 Marca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 myślę, że o długości tunelu było już wiele razy w innych tematach, dużo i wyczerpująco. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mastah22 Opublikowano 4 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 W Seicento i w Bravo zbyt gruby tunel spowodował utrate dołu z woofera. Czyli zdzichu mógł miec racje ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mkgustav Opublikowano 4 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 W Seicento Łukasz, proszę Cię... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Cober Opublikowano 4 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 4 Marca 2014 Czyli zdzichu mógł miec racje ? bo sie pyta czy wiem czy powtarzam jak papuga Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
slawa88 Opublikowano 16 Marca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2014 Wiosna niech się rozkręca i zaczynamy wtedy działać z tematem.Podbijam celowo, może komuś się coś nasunie, ewentualnie coś podpowie. http://images62.fotosik.pl/764/125895ee4b68b58egen.jpgOto jakby szkic furtek z którymi chcę podziałać.- Zielone koło to miejsce fabryczne WF- niebieska ramka to miejsce, z którego chcę zrobić jakby ramę dla frontu głośnika. Całość będzie z grubego MDF na równo i płasko, a z drzwiami połączone żywicą, wkrętami itp na beton i na stałe. (dzięki temu myślę, że nawet zyskam na sztywności kosztem serii)- czerwone koła to przykładowe miejsca dla WF. Mając taką ramę mocną i sztywną przygotuję kilka, kilkanaście płyt MDF (jako fronty) , a ich zamocowania i zmiana to wykręcenie i wkręcenie kilku wkrętów (co przygotuję właśnie na tej niebieskiej ramie - na zasadzie jakiś skrętek by nie kręcić w samym MDF) Będzie szybka zmiana położenia głośnika, a fronty przygotuję różne, jedne na równo, jedne odchylone na słuchacza, inne może jeszcze inaczej. No i co... będziemy słuchać...całość zabawy to koszta może 1kg żywicy, kilku cm MDF dla tej ramki (czym dysponuję), a fronty do testów można zrobić z tego co pod ręką i tylko finał dać jak należy. Czyli koszta żadne, kwestia ponownego rozwalenia boczka, czego też się nie boję Gdyby ktoś chciał z okolicznych forumowych kolegów, po zrobieniu możemy zrobić dłuższy spocik i kombinować patrzeć.Efekt jaki oczekuję jest mi wiadomy i go słyszę - tylko nie w tym miejscu co chcę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Przemcio Opublikowano 16 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2014 No i bardzo fajnie Lubię takie akcje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
suzuki.gsx Opublikowano 16 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2014 Również mocno kibicuję,gdyby forum było zbiorem podobnych doświadczeń,mieli byśmy zajebistą encyklopedię CA.Tyle, że ciężko to przełorzyć na inne auta (w każdym gra inaczej) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
slawa88 Opublikowano 16 Marca 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2014 Tyle, że ciężko to przełorzyć na inne auta (w każdym gra inaczej)uważam, że to będzie odnośnikiem typowo do tego auta. Ewentualnie nakreśli możliwe zmiany grania w innych, niekoniecznie zgodne do wykonanych zmian położenia... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Przemcio Opublikowano 16 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2014 Zgadza się Jak kiedyś miałem chęć zrobić sobie pomiary wygłuszen poszczególnych elementów karoserii przy różnych prędkościach ale na razie niestety inne zajęcia w skuteczny sposób to uniemożliwiają Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kłaku Opublikowano 16 Marca 2014 Udostępnij Opublikowano 16 Marca 2014 Nie lepiej pójść w trzy drogi.Zbędne będą skąplikowane przeróbki drzwi, średnica pójdzie do góry i usłyszysz to czego oczekujesz tak jak przy pochylaniu się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.