Skocz do zawartości

Rozbudowa Car Audio opartego na głośnikach u-Dimension


Rekomendowane odpowiedzi

2 tygodnie jazdy, odsłuchu, regulacji i czytania forum zaowocowały ostateczną konfiguracją CA

 

Przód - mostek CHA 1/2 + CHA 3/4 uzupełniony w rezystancyjny tłumik poziomu sygnału -2 dB ( testowałem łącznie 3 ) Jak na mój odsłuch jest dobrze.

Tył wyleciał z powrotem pod radio i został potraktowany faderem.

Przód ścięty  55< Hz

Tył ścięty  70< Hz

Sub > 63 Hz

 

Czasówki ustawione na "metrówkę" z poziomu "wbudowanego DSP" w radiu. Nie będę kłamał - nie jest idealnie. Scena jest... Trochę za słupkiem A. Honda 8 gen Type S jest 3 drzwiowa. Szyba i drzwi są dość duże. Wydaje mi się, że taka konstrukcja auta nie pomaga, a samo DSP pozwala na bardzo niewielką ingerencję w tej sferze. Niewielką w sensie - owszem, da się niemal dowolnie (osobno) skonfigurować każdą parę głośników, ale jak się trochę przegnie pałę, to po prostu słychać niedoskonałości tego, co producent dumnie nazywa DSP. Tak, że korzystałem z tych dobrodziejstw w bardzo, bardzo małym stopniu, żeby nie zabić dźwięku. Nie wiem... Jak na pierwsze CA myślę, że jest naprawdę spoko. Sub w końcu zachowuje się jak Sub, nie buczy, ładnie skaluje się z głośnością. Ustawiany był metodą "na prąd" + próbka 40 Hz i potem gain z poziomu radia.

 

Napotkałem problem z przednią parą głośników.

 

 

Gain ustawiony był na około 20 % ( cięte na 55 Hz ), zaraz pod słyszalnym przesterem. Para tylna w kanale 3+4 była na około 40% ( cięte na 70 Hz ) również zaraz pod przesterem.

 

Przekręcając kluczyk witał mnie regularny pisk z przedniej pary głośników. ( po założeniu tłumików na TW również tylko cichszy ) 

 

Ogólnie kosmos jakiś, bo zakłócenia miały charakter globalny. Poza piskiem z głośników -  śnieg w kamerze cofania i na rejestratorze jazdy ( Taki DVR działający pod radiem )

 

Przeczytałem poradnik  ZAKŁÓCENIA, ŚWIST SILNIKA, SZUMY W GŁOŚNIKACH - PORADNIK

 

Ale wykluczyłem większość z przyczyn. Słychać to było zawsze. Na zgaszonym silniku, na samym zapłonie. Jak tylko wstawał wzmacniacz - rozpoczynały się zakłócenia.

Kable są raczej akceptowalnej jakości ( Holywood. Podwójny ekran, poziom zabezpieczeń -2 )

Podpinałem zasilanie wzmaka z zewnętrznego aku - to samo.

 

Nie byłem w stanie sprawdzić kwestii wspólnej masy radia i auta, bo musiałbym kopać kolejny kabel pod sam bagażnik.

Ustawiając na próbę gain dosłownie na fulla dla tylnej pary głośników - pisku nie było.

 

Zjeżdżając gainem parę milimetrów w dół pisk z przedniej pary ustawał. Uznałem, że jednak katuję wzmacniacz i zdecydowałem się na mostek przedniej pary głośników i zrezygnowanie z BI-Ampingu dla TW. 

 

Teraz da się podciągnąć gain trochę wyżej, bez piszczenia. Co prawda, dalej jest on ustawiony dość nisko, może na 30 % ale głośniki dostają jednak swoje RMS ( 70W )

 

Problem uznałem za rozwiązany, ale nie zrozumiałem tego zjawiska. Nie wiem skąd wynika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo ludzi ma problem z zakłóceniami w 8 gen, u mnie też są ale na akceptowalnym poziomie. W niczym nie przeszkadzają. Co do strojenia, nakładasz suba i woofery na siebie, to nie do końca pożądany efekt. Pamiętaj że w mostku wzmacniacz generuje większe zniekształcenia, dałbym szansę w bi ampie mimo wszystko, nie wiem czy podłączałeś bi Amp na próbę.

 

Co do problemów ze sceną, bi Amp da Ci wysterowanie każdego głośnika z osobna, do tego odłączenie tyłu i scena się powinna ułożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, nie rozumiem tego fenomenu. To nie wygląda na taki typowy "pisk na przesterze" To jest czysty jak łza ton w okolicach 2000 Hz. Cewki w kartach graficznych czasami podobnie piszczą. Z tym, że jak mówię - gdy to się pojawi, siada wszystko, co związane z radiem i sygnałowaniem. Kamery, czujniki. Jedna wielka śnieżyca. Skręcę gain o 2 milimetry - i jest cacy. Omijałem cały obwód zasilania ( zewnętrzne aku ) Nie. To nie to. Przekręcam kluczyk, zapłon 1 pozycja, słyszę pyknięcie wzmacniacza i następnie pisk.

 

Nie tylko podłączałem - jeździłem z nim prawie tydzień i efekt zdecydowanie najlepszy. Wstawiłem tłumiki i przepiąłem w mostek tylko ze względu na ten dziwny pisk. Po prostu brakuje trochę głośności do pełni szczęścia. Na mostku ją mam, ale wiem że to nie jest mądre rozwiązanie na 4 kanałówce.

 

Żeby się dobrze zrozumieć - podpiąłem kanał 1 i 2 przedniej pary WF oraz 3 i 4 na TW. Muzyka ON, silnik ON, tylna para Coaxów OFF, znalazłem przester, cofnąłem gain, siadłem do auta - petarda. Głośno, czysto, cudownie. Ściszyłem do 0. Pisk. Cofnąłem gain. Pisk zniknął, ale było za cicho. Dosłownie ton głośniej, jak z radia i TDA 7851.

 

Myślałem, że spierniczyłem zwrotnice, ale wcześniej, na sucho było to samo. Obecnie mam 4 zwrotki. Swoje  Bi-Amp i oryginalne. Na każdej jest to samo.

 

Nie wiem. Daleko mi do specjalisty od CA, ale wydaje mi się, że problem jest albo z brakiem wspólnej masy radia i wzmacniacza, albo jakiś szum na końcówce RCA radia. Z tym, że ten pisk się nie "ścisza" W pewnym momencie znika, ale przekręcenie gain o milimetr - przywraca go w pełnej krasie. Razem ze śniegiem w kamerach. Tak, jakby wzmacniacz dawał mi do zrozumienia:

 

 

 

 

Wiem o nakładaniu pasm. Kilka osób tutaj zwracało mi już na to uwagę, z tym że podaję wartości z radia. Wróciłem do tego tematu i ciąłem je weryfikując na YouTube próbkami 30-40-50-60-70-80

 

Filtry są wyżej. Nie wiem ile dokładnie, ale minimum 10 Hz wyżej. Nie czuję, nie słyszę nakładania się pasm mając na uwadze, że filtry nie działają w systemie 0-1. Przód jest oczywiście zwolniony.

 

 

Tył podpiąłem ogólnie tylko na próbę z kablami puszczonymi po siedzeniach. Koncept wyleciał. Siedzi sobie wyciszony pod radiem i 2 kliknięciami mogę go odpalić, jak ktoś jedzie z tyłu.

 

 

Zastanawiają mnie jeszcze te głośniczki które są koło zegarów... Może one w jakiś sposób powodują te zakłócenia? Tylko ile to ma? 2 Waty?

 

http://www.kokosoftware.pl/wrzuc/obrazek/img_13605843.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam chyba nie ma głośników, przynajmniej mając serie grały tylko tweetery w obudowach lusterek, tam gdzie zaznaczyłeś nie wiem co jest, może głośniczki od np zostawienia kluczyka w stacyjce przy otwartych drzwiach itd, nigdy nie lokalizowałem źródła odgłosów przy otwartych drzwiach. Podsumowując tam fabrycznie nie ma głośników, a wersję wyposażenia mam praktycznie wszystko prócz navi.

 

P.s. masz kiere z type r'a ? Bo w fn2 mam też z czerwonym znaczkiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, że rzeczywiście jest tam tylko jakiś brzęczyk. W sensie nic, co jest w jakiś sposób spięte z radiem. W manualu znalazłem tylko to:

 

 

http://www.kokosoftware.pl/wrzuc/obrazek/img_18392609.jpg

 

Nie wiem, to raczej nie to. Ryje mi banię, że to jest zjawisko globalne. Tak, jakby nagle występowało jakieś sprzężenie zwrotne na linii wzmak -> radio a jedyne czego jestem pewien, to fakt że następuje w związku ze zwiększeniem czułości wejścia na piecyku. Nie zrobiłem jeszcze jednej rzeczy. Nie podmieniłem Juniora 4 na Juniora 2. Sprawdzę w wolnej chwili. W każdym razie jest już z górki. Mimo wszystko miło się słucha tego zestawu.

 

* Nie, to tylko emblemat niestety :) Ale ta Hanka na niego zasługuje. Obecnie prawie 200 KM i 470 Nm momentu. Jedna z szybszych w Polsce. Szukałem 2 lata Fn2, ale musiałem się zadowolić TypeS :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakłócenia słychać mniej na skręconym gainie bo wzmacniacz wzmacnia wszystko co do niego dociera.

 

To nie do końca tak. Gain jest na 20 % - zakłóceń brak. Ale dasz już 21 %  - jest wyraźny pisk. Dasz z powrotem na 20% - jest cisza. "Naturalny" przester ( jak zestaw gra) jest natomiast w okolicach 30 %. Ten pisk nie jest w żaden sposób modulowany. Po prostu jest sobie takie jednostajne ~2000 Hz i już. No i to co pisałem wcześniej - jak pojawia się ten pisk, to leci wszystko, co dostarcza jakiś sygnał do radia. Antena, Kamera cofania, rejestrator jazdy. Sam śnieg.

 

Które porady... Ogólnie przewałkowałem ten FAQ  >>KLIK<< Z tym, że nie mam żadnych słyszalnych zakłóceń od silnika, alternatora itd. Sprawdziłem też opory w głośnikach. Jest OK. Podpinałem również wzmacniacz do zewnętrznego aku po uprzednim odłączeniu rozładowaniu ładunku znajdującego się w oryginalnym przewodzie. 

 

Nie wykonałem natomiast podłączenia do wspólnej masy radia i wzmaka. Jest to po prostu problematyczne.

 

Próbowałem również z tylną parą głośników Coax i tam tego efektu nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pogrzebałem dzisiaj chwilę i wiem nieco więcej.

 

1. Wspólne zasilanie nie rozwiązuje problemu. 

2. Wspólna masa również. Partyzantka z kablami, ale jednak jestem pewien, że wykluczyłem tą kwestię.

3. Kable sygnałowe, które mam pociągnięte do Suba dają taki sam efekt. Idą drugą stroną auta.

4. Przód w kanałach 3-4 robiłem już wcześniej. Też jest problem.

 

Ogólnie nagrałem ten dźwięk. Mikrofon przyłożony do Tweetera. Tweeter na filtrze -2 dB, w Bi-Amp jest znacznie głośniejszy pisk.

 

http://wyslijto.pl/files/download/aofnxe3if5

 

Nie jest to mega głośne, ale słyszalne w środku. Gain niżej i ten dźwięk znika, ale razem z głośnością.

 

 

Wkurza mnie to, bo po prostu do pełni szczęścia potrzebuję 10-15 % tej głośności przodu.

 

Podpiąłem na próbę te tylne Coaxy do kanału 1 i 2 oraz  ustawiłem maksimum zaraz pod przesterem, Ustawiłem przód w momencie, jak pojawia się pisk ( nie przester ) i włączyłem muzykę. Scena dosłownie ląduje z tyłu. Tył gra dobre 30 % głośniej, niż przód i El Compy.  Gain na tyle jest plus minus 50 % a na przodzie 20 %.  Według mnie spora rozbieżność, jak na identyczną skuteczność obu zestawów.

 

Nie wiem o co chodzi... najprostsze wyjaśnienie, że pasowałoby spróbować z jakimś piecykiem 75W albo zabrać Juniora na Re-Caps. On pewnie na tych Coaxach też piszczy, tylko po prostu na współosiówkach tego nie słychać.

 

Wrócę do tematu, ale póki co mówię pas i zostawiam, jak jest, Za dużo czasu to już zjadło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak z innej beczki to ten bi amp zrobiony jak należy? Nic nie wprowadza pod kątem zakłóceń? Jak brałeś wspólny plus i mase zrobiłeś wszystko jak trzeba (porządny styk itp) jak to się wiele razy już powtarza ludziom? Junior rozumiem że nie był nowy więc może warto go przejrzeć czy nie jest uszkodzony co mogło by generować kłopoty
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, pewnie. Tylko wiadome, że nigdy nie będzie się to wiązało z wymianą stacji. Walor praktyczny jest po prostu zbyt duży ( Google maps, yanosik, Bt )

 

Wróciłem właśnie z garażu i podpiąłem Juniora 2-370 pod przód. No i co... Też piszczy świnia   :szok: I też bezczelnie wali śniegiem na kamerę cofania i DVR.

 

Junior 4 więc został ułaskawiony, bo chociaż w mostku nie piszczy  :super:

 

Po włączeniu silnika, wycieraczek, świateł, ogrzewania, podgrzewania szyb - jak trzymam ucho dosłownie NA tweecie i nic się zasadniczo nie zmienia.

 

Z tą wiedzą - stawiałbym obecnie rzeczywiście na jakiś syf bezpośrednio od RCA radia. Nie rozumiem tylko, bo jeżeli byłby syf na torze audio, to wzmacniałbym go gainem na wzmacniaczu. A on się po prostu pojawia w danym momencie i równie szybko znika.

 

Tak, że na chwilę obecną - będę starał się podmienić radio, a potem ewentualnie spróbować założyć na próbę filtr zakłóceń RCA. Wiem, że zabiję nim też użyteczne pasmo, ale chodzi o diagnozę.

 

 

A tak z innej beczki to ten bi amp zrobiony jak należy? Nic nie wprowadza pod kątem zakłóceń? Jak brałeś wspólny plus i mase zrobiłeś wszystko jak trzeba (porządny styk itp) jak to się wiele razy już powtarza ludziom? Junior rozumiem że nie był nowy więc może warto go przejrzeć czy nie jest uszkodzony co mogło by generować kłopoty

 

Zrobione jest w porządku. Na drugiej parze zwrotnic jest to samo, bo pierwsze co właśnie sprawdziłem, to czy nie zakichałem tematu. Tłumik rezystancyjny nieco pomaga, ale nie trudno zgadnąć czemu.

 

Oba Juniory są sprawne i wspaniałe :)

 

Przegryzę temat. Ale potrzebuję jeszcze trochę czasu żeby to namierzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zapominaj że to jednak No Name chińszczyzna która w środku ma wszystko i nic jeśli chodzi o podzespoły i wszystko mogło pójść nie tak przy montażu. Możesz nawet ją zdemontować i sprawdzić czy nie ma np uwalonej masy która też będzie siać zakłóceniami, które z kolei jak dostaną mocy od wzmaka to też w dowolnym momencie mogą się oderwać jak w Twoim przypadku. Zrobiłeś już tyle i sprawdziłeś, sporo wyeliminowane więc wygląda że już blisko końca kłopotów

 

Wysłane z mojego SM-N960F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nigdy o tym nie zapominam. Nie bronię tych stacji z tym, że Joying-i naprawdę są fajne wykonane i mega kompatybilne ;]

 

Masę na końcówkach radia sprawdzałem przed montażem RCA. Wyglądała w porządku.

 

Tak, na chwilę obecną zbliżam się w kierunku radia i mam właśnie kolejnego podejrzanego :>

 

Używam takiego dekodera CAN Connect2. Układ ma własne uziemienie i dodatkowo odchodzi od niego adapter anteny FM, która uziemienie ma bezpośrednio z radia. Dekoder instalowałem rok temu, ale pamiętam, że masę brałem gdzieś spod tunelu środkowego.

 

http://www.kokosoftware.pl/wrzuc/obrazek/img_110334687.jpg

 

Innymi słowy - na radiu jest pętla masy, której nie wziąłem pod uwagę podpinając na testy zewnętrzne zasilanie pod radio i wzmacniacz. W teorii dekoder CAN omija połączenie RCA w radiu -> Wzmacniacz -> Głośniki, ale nie pomija już anteny FM...

 

Nie wiem czy dobrze myślę, ale chyba warto to sprawdzić. Wywalę na test dekoder z anteną FM i w miarę możliwości odsunę całe okablowanie jak najdalej od radia. 

 

@4diwr0c - Nie podziękowałem Ci za przekonanie mnie do tych Juniorów. Pod ten system naprawdę nie wybrałbym lepiej. Ogarnę tylko ten Tweeter, wrócę do BI-Amp i system jak na tą półkę jest petarda. Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...