Skocz do zawartości

akumulator czy kondensator


bladesc
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Posiadam w bagazniku 2 x Re Audio SE 12 d4 (2x600rms) i mam 2 kondzie( DIetz 1 farad power cap). Zastanawiam sie nad ich sprzedażą i kupnem aku stingera do bagaznika. Tutaj prosze o wasze zdanie co jest lepsze patrzac na to takze pod wzgledem eksploatacji.Jesli aku to ile Ah-ow aby nei bylo problemow, ale takze zeby normalny altek to pogonil, 20 styknie?

 

Drugie pytanie? Czy ktoś coś wie na temat wzmaka Ausison lrx 1.1k ? bo nieznalazlem nic na jego temat w internecie poza kilkoma krotkimi wypowiedziami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bladesc, głupie pytanie :zly:

Nie wolno porównywać akumulatora z kondensatorem :!:

Akumulator oczywiście jest dużo,dużo lepszym rozwiązaniem ale...

trzeba pamiętać o poprawnym ładowaniu więc:

1.Jaki masz alternator :?:

2.Jaki akumulator :?:

3.Jaki wzmacniacz/wzmacniacze :?:

 

Osobiście jestem takiego zdania że kondensator powinniśmy ale nie musimy zastosować w tedy gdy mamy już dwa akumulatory w przeciwnym wypadku jest on zbędny przynajmniej po mojemu,dlatego że kondensator pobiera prąd z akumulatora owszem odda go w potrzebie ale znów po oddaniu musi go pobrać i jeden akumulator będzie miał naprawdę nie lada wyzwanie :/

 

Po za tym podobnych tematów do tego jest dosłownie dziesiątki a nawet i więcej! tylko szukać się nie chce :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po za tym podobnych tematów do tego jest dosłownie dziesiątki a nawet i więcej! tylko szukać się nie chce :)

 

pytanie wydaje mi sie problematyczne..

 

W sumie wstrzymam sie z kupnem malego akumulatora bo i tak planuje zmienic auto i wtedy wsadze tak i altek jaki bede potrzebowal.

 

Wzmacze to Audison lrx 1.1 i u-Dimension Glow 2... teoretycznie pobieraja 1,5kw nie pamietam jakie tam maja bezpieczniki

W duzej mierze chodzi tutaj o jak najmniejsze straty napiecia.Mam 2 opcje

1.Jeden wiekszy aku + kondensator.

2.2 aku i jeden z nich w bagaczniku

 

i chyba w obu przypadkach efekt bedzie identyko o ile w peirwszym nie lepszy?

 

Nie wolno porównywać akumulatora z kondensatorem mozesz rozwinac?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 2 opcje

1.Jeden wiekszy aku + kondensator.

2.2 aku i jeden z nich w bagaczniku

 

i chyba w obu przypadkach efekt bedzie identyko o ile w peirwszym nie lepszy?

Tu się nie zgodzę druga opcja jest najlepsza ponieważ im bliżej wzmacniacz ma źródło prądu (akumulator) tym lepiej (miejsze straty na przewodach)

Nie wolno porównywać akumulatora z kondensatorem mozesz rozwinac?

Zrób sobie eksperyment naładuj sobie kondensator i jakiś akumulator może być nawet od skutera a potem podepnij żarówkę do konda i do aku i zobacz gdzie będzie świecić dłużej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bladesc napisał/a:

Mam 2 opcje

1.Jeden wiekszy aku + kondensator.

2.2 aku i jeden z nich w bagaczniku

 

i chyba w obu przypadkach efekt bedzie identyko o ile w peirwszym nie lepszy?

 

Tu się nie zgodzę druga opcja jest najlepsza ponieważ im bliżej wzmacniacz ma źródło prądu (akumulator) tym lepiej (miejsze straty na przewodach)

maxtz, popieram :zly: tylko zastanawia mnie czemu już w drugiej opcji nie ma kondensatora hmm to trochę nie czysta walka :)

Zrób sobie eksperyment naładuj sobie kondensator i jakiś akumulator może być nawet od skutera a potem podepnij żarówkę do konda i do aku i zobacz gdzie będzie świecić dłużej

Hmm tylko chodzi oto że kondensator właśnie jest po to aby oddać szybko zmagazynowaną energię więc to zaleta jeśli szybko się rozładuje :?:

Lepszym przykładem będzie akumulator plus kondensator kontra dwa akumulatory,przyjmując że wszystkie akumulatory są identyczne http://localhost/strefa/ipb/public/style_emoticons/default/smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm tylko chodzi oto że kondensator właśnie jest po to aby oddać szybko zmagazynowaną energię więc to zaleta jeśli szybko się rozładuje

Prawda tylko gdy w tym samym czasie na kondensatorze już nie ma napięcia i musi się on z powrotem naładować to na akumulatorze nadal jest napięcie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Zrób sobie eksperyment naładuj sobie kondensator i jakiś akumulator może być nawet od skutera a potem podepnij żarówkę do konda i do aku i zobacz gdzie będzie świecić dłużej" - chodzilo mi tu o to co napisal Rysiu.

 

Czemu taki wybor pomiedzy tymi 2 opcjami bo wiadomo ze ta 3 najlepsza :) przykladowo aku +jakis aku stingera (pisza o nim ze szybciej oddaje energie).

 

Oki, dzieki Panowie nie ciagne dluzej tematu bo jest ich pewnie wiecej jak Rysiu zreszta napisal i sobie poszukam.

Ostatnie pytanie czy mozna laczyc aku o roznych pojemnosciach.Gdzies na forum wyczytalem ze jest to nie poprawne, ale nie zaglebialem sie w ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moze byc zwykly, tylko uwaga na kwas :)

 

z tego co mi wiadomo to dobiera sie z tolerancja +/- 10% pradu ładowania altka czyli w zaleznosci od tego jaki kupisz altek, ale tez do konca nie wiem jak to jest znajomy elektryk mi kiedys mowil to

 

wiekszego niz 50Ah raczej nie ma sensu kłaść na tyl jesli z przodu zostaje 63Ah, ja bym dal wlasnie cos koło tej pojemności żeby cały czas były dobrze doładowane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeźnik, a co jak sie ma 200A altek i 1 aku (85ah) ? :) Aku dlugo nie pociagnie ?

to nie ma z tym nic wspólnego

 

jezeli masz alternator np. 200A i aku 200ah to alternator powinien załadowac go do pełna (przyjmując ze jest rozładowany akumlator) w godzine czasu na biegu jałowym (czy wolnych obrotach)

alternator swoja pełną "skutecznosc" osiaga od ok 2000rmp

 

a pobór prądu w odpalonym aucie zawsze jest, nawet jak wszystko masz wyłączone,

czujniki, sterowniki, komputery, wyswietlacze to zawsze zabiera troche pradu.

 

zobacz jaka różnica jest choćby w nowym passacie 2,0 TDI mając alternator 180A dostajesz bodajze 94ah akumlator fabrycznie.....

wrzuciliby sobie skąpi gebelsi taki mocny altek od tak sobie??

 

hehe teraz tak patrze to mój 499 post :) jeszcze jeden i pół tałzena strzeli http://localhost/strefa/ipb/public/style_emoticons/default/smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokladnie.

 

czyli mozna dobierac jak sie chce wazne zeby z glowa, zeby nie dobrac za duzego aku do altka, w druga strone z kolei ciezko przegiac, ale dlaczego jak mozemy miec np 120Ah to dlaczego mamy miec jedynie 40Ah.

 

wiec o to mi chodzilo z tym 10% +/- poj aku od pradu ladowania.

 

yolmen, a co tam wogole slychac sie nie odzywasz ostatnio :) ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok , dzieki , ktos mi mowil ze moze nastapywac "przeladowywanie" aku i zniszczenie.... ale nie wazne zostaje narazie przy 85ah.

 

Rzeźnik,

 

Pomalu, lada dzien skoncze zabudowe bagaja , zamowie altek i kawalek alu bo bedzie potrzebna rzezba. A po za tym to GORACO wpiz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście jestem takiego zdania że kondensator powinniśmy ale nie musimy zastosować w tedy gdy mamy już dwa akumulatory w przeciwnym wypadku jest on zbędny przynajmniej po mojemu,dlatego że kondensator pobiera prąd z akumulatora owszem odda go w potrzebie ale znów po oddaniu musi go pobrać i jeden akumulator będzie miał naprawdę nie lada wyzwanie :]

 

Kondensator pobiera go bardzo szybko, takie ma zadanie (Pobraćoddać jak najszybciej). Nikt przecież nie jeździ i nie słucha nonstop 40hz przy duzym nateżeniu(W takiej sytuacji instalka ma dużo do roboty) no chyba że się, mylę. Wzmacniacze pobierają prąd jak każdy wie wtedy kiedy potrzebują (raz więcej raz mniej), nie pobierają przecież cały czasz stałej ilości. W normalnej muzyce są moment gdzie instalka ma chwile oddechu i w tym czasie naładuje kondzia

Wniosek jest taki że przy odpowiednio dobranych komponentach poprawnie zaplanowanej i zrobionej instalce nie powinno występować takie zjawisko jakie opisałeś.

 

 

ok , dzieki , ktos mi mowil ze moze nastapywac "przeladowywanie" aku i zniszczenie.... ale nie wazne zostaje narazie przy 85ah.

Od tego jest regulator napięcia który je reguluje i dozuje ładowanie. Jeśli on nie szwankuje nie ma powodów bo obaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcem kupic kondzia o jakiejs wiekszej pojemnosci. Co myslicie o dietz 5 farad? jest to kond hybrydowy.Hybrydowe podobno wolniej oddaja prad i dietz poza kondziem 1 faradowym nie jest polecany. Jego cena to 400zl.Takze moge kupic za 360zl soundstream Kondensator elektrolityczny 4 farad( tutaj takze za duzo nei wiadomo o tej firmie pod wzgledem kondensatorow) albo znalalzem tez na alledrogo kondzia Sound Quest.Co o tym myslicie? moze znacie cos lepszego albo sprawdzonego w tej cenie i podobnej pojemnosci? nie kupue helixa czy braxa itp. ze wzgledu na bardza duzo cene
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiej pojemności dobrać aku, to zależy od bilansu mocy w samochodzie.

 

Akumulator czy kondensator... przecież to 2 różne urządzenia więc bez sensu jest je ze sobą porównywać.

 

Hmm tylko chodzi oto że kondensator właśnie jest po to aby oddać szybko zmagazynowaną energię więc to zaleta jeśli szybko się rozładuje

Energię oddadzą praktycznie w tym samym czasie! Co innego ze spadkiem napięcia jakie nastąpi na akumulatorze a kondensatorze w chwili dużego zapotrzebowania na prąd! Wszystko zależy od szeregowej rezystancji zastępczej tzw. ESR.

Przeciętny akumulator kwasowo-ołowiowy ma ESR >20mOhm a im bardziej rozładowany i starszy tym rezystancja większa. Kondensatory stosowane w CarAudio mają ESR 3-1mOhm. Akumulatory żelowe mają ESR od 120-10mOhm, ale drogie żelówki przystosowane do dużych obciążeń potrafią mieć ESR nawet na poziomie 4 mOhm.

 

Nie można zapominać, że wzmacniacz wyposażony w przetwornicę jest wyposażony w kondensatory zarówno przed nią jak i za nią, w droższych wzmacniaczach często kilkadziesiąt mF.

 

Jak ktoś słusznie zauważył, muzyka ma charakter impulsowy i nikt nie słucha sygnału sinusoidalnego przy pełnym wysterowaniu.

Sprawa nie rozchodzi się o to czy wzmacniacz dostaje za mało prądu czy nie, ale o spadek napięcia jaki wystąpi na całej drodze pomiędzy zaciskami na wzmacniaczu a źródłem zasilania (wliczając również samo źródło).

 

Osobiście wychodzę z takiego założenia - do słuchania na co dzień kondensator może się przydać, zawsze jakoś to wygląda w bagażniku.

Do dbDragów tylko i wyłącznie dobre żelówki (2 lub więcej połączonych równolegle blisko wzmacniacza), bo kondensator nie będzie miał z czego buforować tego napięcia a dobra żelówka (lub żelówki łączone równolegle) będą miały ESR na poziomie kondensatora CA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...