Skocz do zawartości

Nagłosnienie f30, tragedia


Rekomendowane odpowiedzi

A to nie jest tak, że są zestawy tych wiązek przygotowane plug and play? Nie znam dobrze tematu jak to jest w BMW, ale w drugim swoim samochodzie (Lexus NX) sam zdecyduje się właśnie na jakiegoś Matcha i głośniki dobrane pod niego w oryginalnych miejscach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Hej Mateo_Mateo,

 

też stałem się posiadaczem BMW X3 F25 i też mam problem z dźwiękiem, a widzę, że dobrze się orientujesz i w jednym zdaniu wyłożyłeś to, do czego doszedłem przez 2 tygodnie czytania amerykańskich i ruskich forów.

 

Podczepiam się pod ten temat i poproszę o ewentualne uwagi, bo planuję zrobić mniej więcej tak:

 

1) Co mam?

  • Badziewny system podstawowy Stereo, w którym nawigacja zasila 4x25W sześć głośników. Dwa 16 cm subwoofery pod siedzeniem, które są połączone z 10 cm głośnikami w każdych drzwiach. Brak tweeterów. Do tego po jednym dodatkowym głośniku 10 cm w tylnych drzwiach. 
  • Nawigacja faktycznie jest zaprogramowana w trybie systemu stereo i redukuje basy, żeby nie zniszczyć tych papierowych głośniczków 16 cm pod siedzeniami oraz podbija wysokie tony, emulując brakujące tweetery na głośnikach 10 cm w drzwiach.
  • Brzmi to tak źle jak tylko to sobie można wyobrazić.

 

2) Co chcę mieć?

  • Dokupiłem zestaw głośników Harman Kadron z BMW 7 F01. Dwa basowe 2 omowe 20 cm pod fotele. W każde drzwi 10 cm środki i tweetery. Do tego 10 cm głośnik centralny z tweeterem. Tak jak pisałeś, są to bardzo przyzwoite głośniki.
  • Te 20 cm 2 omowe basowe z BMW 7 nie pasują obudowami subwoofera do X3, ale da się je przełożyć do starych obudów.
  • Przekodować radio na opcję HIFI, co jak pisałeś oczyści sygnał (nie będzie obcinało niskich i wysokich tonów), doda mi to też w opcjach equalizer.
  • Podpiąć się pod kable, które z radia idą do subwooferów specjalnym kablem, który prowadzi sygnał high in do wzmacniacza, a potem (w tej samej wiązce) zwraca po dwa kanały, jeden do 2 omowych subwooferów, a jeden do głośnika 10 cm w drzwiach, który z kolei jest połączony z wysokotonowym. Chcę to zrobić poprzez jeden 4 kanałowy wzmacniacz lub dwa 2 kanałowe. Przy okazji - może ktoś pojecić jakiś niedrogi wzmacniacz 4 kanałowy  z Hi In?
  • Tył zostawiam pod radiem (10 cm środkowy, połączony fabrycznie poprzez kondensator z tweetrem).
  • Środkowy kanał w desce - tutaj nie wiem - można go jakoś zasilić z radia, czy zostawić to puste?

Tutaj kable, które opisuję:

https://technicpnp.com/product/stereo-46-harness/

lub u nas

https://allegro.pl/oferta/audio-system-hlac-bmw-zest-pnp-do-wzm-bmw-e-i-f-7607646819

 

3) Moje pytania:

  • Czy ten drogi kabel od subwooferów do wzmacniacza można ominąć i ciągnąć wiązki z radia?
  • Mogę podpiąć dwa 2 kanałowe wzmacniacze, zamiast 1 czterokanałowca? Albo może wzmocnić tylko suby pod siedzeniami, a wszystkie drzwi zostawić pod radiem?
  • Czy tył też musi być podpięty do wzmacniacza, żeby było słuchać czujniki parkowania?
  • Jak zasilić środkowy kanał?
  • Oczywiście wygłuszam drzwi itd. ale nie wiem, czy wygłuszać też blaszaną podłogę - obudowę subwoofera pod fotelami? Działa to raczej na zasadzie Bass reflex, więc nie powinno być wygłuszane.
  • Będę wdzięczny za wszystkie uwagi.

4) Wersja hardcore (ale na to chyba jestem za krótki):

  • całość jak wyżej, ale zamiast wzmacniania sygnału z radia po High In, puścić światłowód z radia, potem dać konwenter digital/analog i to dać do wzmacniacza. Tak robili ruskie i twierdzą, że w ten sposób mamy najczystszy sygnał. 
  • Nie wiem, czy wystarczy tylko światłowód i konwenter z cyfry na analog, który wyśle sygnał przez RCA do wzmacniacza.

 

 

1. po co chcesz ciągnąć od radia jak wszystko masz pod siedzeniem i tak musisz odkręcać fotele więc jest to bez różnicy - kabel możesz zrobić sam na lepszych przewodach za połowę ceny i będzie on pnp

2. sugeruję Ci podpiąć jeden wzmacniacz 4 a najlepiej 6 kanałowy - weź np. pod uwagę mosconi 130.4 z dsp mieści się w oryginalne miejsce na YT  możesz sobie filmiki poogladać jak się go montuje. weź też pode uwagę wzmaki audio system są tańsze i dają radę. 

3. tył może zostać pod radiem ale po przekodowaniu na HIFI PDC będzie cichsze niż przód a muzyka będzie praktycznie niesłyszalna - ja tak mam i mi to nie przeszkadza. Jak będzie montował wzmak 6 kanałowy to nie będziesz miał tego problemu. 

4. daj sobie spokój z tym środkowym głośnikiem moim zdaniem jest to bez sensu przy Twoim montażu. 

5. z wygłuszeniem drzwi nie szalej bo to za wielkiego znaczenia w BMW nie ma (przy głośniku 10 cm) oczywiście nie zaszkodzi wygłuszyć blach i dać panki pod tapicerkę ale to powiedzmy, że będzie efekt placebo :) Ważne żeby wygłuszyć obudowy pod woofery (w środku) i możesz też polecić butylem podłogę w stronę progu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie jest tak, że są zestawy tych wiązek przygotowane plug and play? Nie znam dobrze tematu jak to jest w BMW, ale w drugim swoim samochodzie (Lexus NX) sam zdecyduje się właśnie na jakiegoś Matcha i głośniki dobrane pod niego w oryginalnych miejscach.

Dedykowane systemy o których myślisz, są dla samochodów z systemem Hifi, ale w wersji z bardziej rozbudowanym wzmacniaczem(pojawił się bodaj w 2008 roku)

 

 

 

 

 

Jakby były takie dobre, to na forach BMW ludzie masowo by nie narzekali na nagłośnienie.

Głośniki z systemów Logic7 i Bang&Olufsen nie są takie złe. Z systemu philipsa(pro logic) są specyficzne, ale też nie są tragiczne.

 

 

 

Może dedykowany zestaw Alpine Tobie wystarczy? Montowałem coś takiego w F31. Montaż bardzo prosty(odpinasz kostki na przednich słupkach i podłączasz do kostek w instalacji, którą dostajesz). Subwoofery zostają oryginalne, ale są zasilane z osobnych kanałów wzmacniacza. Do drzwi jest zestaw tweeter + mid, gdzie głośniki łudząco przypominają te z Logic7

Jedynie radio trzeba przekodować odpowiednio(co i tak będzie nieuniknione w Twoim przypadku), żeby wyłączyć podbicie skrajów pasma

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby były takie dobre, to na forach BMW ludzie masowo by nie narzekali na nagłośnienie. Swoją drogą to chyba tylko do BMW są dedykowane zestawy z ponad 10 renomowanych producentów głośników. Postaraj się ustrzelić jakiegoś Matcha, wzmak z DSP plug and play do BMW (jest wiązka już gotowa, nie trzeba kabli, rozbiernia samochodu, itp.), oszczędzisz sobie dużo roboty, będziesz miał dobrą integrację z samochodem i będziesz miał dobrą bazę na przyszłość, aby dodać od nich głośniki. Z tego co słyszałem to i instalatorzy idą w taki zestaw i amatorzy na forach również są zadowoleni po jego włożeniu, więc nie jest trudny w instalacji.

Tutaj akurat będę się upierał, że głośniki od wyższych zestawów bmw nie są złe. Ruskie robili testy i wyszło im, że wystarczy je dobrze zasilić.

Może masz na myśli podstawowy zestaw, wtedy faktycznie są tragiczne. Wyższe zestawy są wg. nich przyzwoite.

 

Oczywiście, są dedykowane zestawy, ale hmmm... one kosztują. Dedykowany zestaw Audio System (2 woofery, 2 średnie, 2 wysokie) kosztuje 1 999,99 zł za 6 głośników. A używane głośniki z harman kardon z BMW 7 kosztują 150 zł za 12 sztuk! Drobna różnica.

Ground Zero jeszcze lepiej 1299 zł na same przody 10 cm i 2 wysokie:

 

https://allegro.pl/oferta/glosniki-ground-zero-gzcs-100bmw-a-do-bmw-x3-f25-7316130792?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_ELKTRK_PLA_RTV+i+AGD&ev_adgr=Sprzęt+car+audio&gclid=EAIaIQobChMInebAk8bt6AIV2eeaCh3abQ9HEAQYAyABEgLLufD_BwE

 

Są one bardzo podobne do Harmana, które wyglądają tak:

https://jpegbay.com/gallery/006398278-.html

A to nie jest tak, że są zestawy tych wiązek przygotowane plug and play? Nie znam dobrze tematu jak to jest w BMW, ale w drugim swoim samochodzie (Lexus NX) sam zdecyduje się właśnie na jakiegoś Matcha i głośniki dobrane pod niego w oryginalnych miejscach.

Są kable P&P które podłącza się pod głośniki pod siedzeniami, ciągnie do wzmacniacza, wzmacnia i ciągnie z powrotem jako dwa kanaly, jeden dla suba, jeden dla średnich w drzwiach, a drzwiowe podłącza do wysokotonowych.

Wtedy nie  ma zasilonego tyłu i środka ze wzmacniacza.

Tutaj przykład:

https://allegro.pl/oferta/audio-system-hlac-bmw-zest-pnp-do-wzm-bmw-e-i-f-7607646819

 

I właśnie kombinuję, czy robić to tym kablem, czy ciąć wiązkę i robić to samemu.

1. po co chcesz ciągnąć od radia jak wszystko masz pod siedzeniem i tak musisz odkręcać fotele więc jest to bez różnicy - kabel możesz zrobić sam na lepszych przewodach za połowę ceny i będzie on pnp

2. sugeruję Ci podpiąć jeden wzmacniacz 4 a najlepiej 6 kanałowy - weź np. pod uwagę mosconi 130.4 z dsp mieści się w oryginalne miejsce na YT  możesz sobie filmiki poogladać jak się go montuje. weź też pode uwagę wzmaki audio system są tańsze i dają radę. 

3. tył może zostać pod radiem ale po przekodowaniu na HIFI PDC będzie cichsze niż przód a muzyka będzie praktycznie niesłyszalna - ja tak mam i mi to nie przeszkadza. Jak będzie montował wzmak 6 kanałowy to nie będziesz miał tego problemu. 

4. daj sobie spokój z tym środkowym głośnikiem moim zdaniem jest to bez sensu przy Twoim montażu. 

5. z wygłuszeniem drzwi nie szalej bo to za wielkiego znaczenia w BMW nie ma (przy głośniku 10 cm) oczywiście nie zaszkodzi wygłuszyć blach i dać panki pod tapicerkę ale to powiedzmy, że będzie efekt placebo :) Ważne żeby wygłuszyć obudowy pod woofery (w środku) i możesz też polecić butylem podłogę w stronę progu.

 

Dzięki, to brzmi jak plan, ale nie bardzo wiem, jak spod przednich foteli z 2 kanałów (stereo) zasilić wzmacniaczem 6 kanałowym 3 pary głosników?

Wzmacniam sygnał spod foteli i daję je z powrotem na Subwoofer i na drzwi, połączone z wysokimi. Ale jak zasilić tył?

Środka nie można podłączyć ze standardowego wzmacniacza z nawigacji CIC BMW?

Dodatkowo, właśnie się zastanawiam, czy podłoga pod woofery powinna być wygłuszana, bo ponoć to jest obudowa bass reflex, a tego się nie wygłusza? Tą plasikową obudowę od środka jadę butylem tylko?

Fajne, że potwierdzasz konieczność zakodowania tego jako Hifi, czyli potwierdza się to co doczytałem.

 

Jak zacznę to zrobię fotorelację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Iee, to nie są jeszcze wielkie kwoty w car audio, a rozwiązania tego typu oszczędzają naprawdę dużo czasu, elementów montażowych, itp. Dodatkowo takie głośniki nie są wymagające do napedzenia, przygotowane są pod te wzmacniacze plug and play. Ja na pewno spróbuję takiego rozwiązania, no ale wiadomo, co osoba to inne podejście
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy standardowym stereo właśnie trzeba tę wiązkę przeciągnąć przez cały samochód do bagażnika. Przynajmniej w F30 więc trochę "prucia i rzeźby" jest...

Ale ciągniesz tą wiązkę od subwooferów pod siedzeniem do tyłu czy od radia z kostki do tyłu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Mam to nieszczęsne stereo w f31.

Dwa miesiące temu wpadłem na pomysł poprawy brzmienia tego syfu.

Kupiłem subwoofery od hifi dla pudła rezonansowego, po czym trafiłem na głośniki z F01 z top hifi i kupiłem subwoofery, tweetery i midy na przód.

Okazało się że midy nie pasowały, ponieważ mocowania są inne (100mm), zaś tweetery miały za krótkie kabelki.

Finalnie kupiłem dystanse i wyrzeźbiłem tak aby grało.

Po zmianie grało lepiej, bo doszła góra, gorzej bo nisko umarło.

Wpadłem na pomysł kupie sobie DSP ze wzmacniaczem (niestety słabym), do tego wcześniej zaopatrzyłem się wzmaka używkę  Twistera F4 360.

Po zmianie przednich głośników byłem załamany słysząc dramat z tylnych głośników - auto premium dźwięk syf.

Dokupiłem głośniki midy Harmana na tył, zaś przeróbka twitów z tyłu na ori harmana jest nieopłacalna ze względu na koszty uchwytów maskownic - kupiłem chińskie Puzu które pięknie się montowały.

Efekt był zaskakujący, tylne twitery Puzu lepiej grają od przednich Harmana.

Wysokie są super, średnie również.

Przyszedł czas na niskie, które umarły, Dsp podłączyłem pod seryjną nawigacją, kostki były pnp po niskiej, kable rca puściłem do wzmacniacza z tyłu, zaś nowe 4mm2 do subwoofera.

DSP, który ma 4X35W zasila mi 4 drzwi, zaś 2 z 4 pozostałych wyjść po niskim zasila wzmaka audiosystemu.

Pojawił się wreszcie bas.

Teraz zaczynam się bawić w strojenie mojego ulepu, w wariancie ekonomicznym, ponieważ na wszystko wydałem 1600zł.

Mając Harmana w Volvo próbuje dorównać jego brzmieniu.

Problem mam w tym, że BMW po przekodowaniu na Hifi ma brzmienie X, zaś DSP jak mu robię streaming po Bluetooth ma Y.

Niestety seryjny streaming bluetooth to również dno, stąd przez dsp jest mega lepiej.

DSP ma kontroler i jak słucham radia / bluetooth muszę wybierać zapamiętane ustawienia dla każdego z osobna.

DSP to jednak strzał w 10.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Mam to nieszczęsne stereo w f31.

Dwa miesiące temu wpadłem na pomysł poprawy brzmienia tego syfu.

Kupiłem subwoofery od hifi dla pudła rezonansowego, po czym trafiłem na głośniki z F01 z top hifi i kupiłem subwoofery, tweetery i midy na przód.

Okazało się że midy nie pasowały, ponieważ mocowania są inne (100mm), zaś tweetery miały za krótkie kabelki.

Finalnie kupiłem dystanse i wyrzeźbiłem tak aby grało.

Po zmianie grało lepiej, bo doszła góra, gorzej bo nisko umarło.

Wpadłem na pomysł kupie sobie DSP ze wzmacniaczem (niestety słabym), do tego wcześniej zaopatrzyłem się wzmaka używkę  Twistera F4 360.

Po zmianie przednich głośników byłem załamany słysząc dramat z tylnych głośników - auto premium dźwięk syf.

Dokupiłem głośniki midy Harmana na tył, zaś przeróbka twitów z tyłu na ori harmana jest nieopłacalna ze względu na koszty uchwytów maskownic - kupiłem chińskie Puzu które pięknie się montowały.

Efekt był zaskakujący, tylne twitery Puzu lepiej grają od przednich Harmana.

Wysokie są super, średnie również.

Przyszedł czas na niskie, które umarły, Dsp podłączyłem pod seryjną nawigacją, kostki były pnp po niskiej, kable rca puściłem do wzmacniacza z tyłu, zaś nowe 4mm2 do subwoofera.

DSP, który ma 4X35W zasila mi 4 drzwi, zaś 2 z 4 pozostałych wyjść po niskim zasila wzmaka audiosystemu.

Pojawił się wreszcie bas.

Teraz zaczynam się bawić w strojenie mojego ulepu, w wariancie ekonomicznym, ponieważ na wszystko wydałem 1600zł.

Mając Harmana w Volvo próbuje dorównać jego brzmieniu.

Problem mam w tym, że BMW po przekodowaniu na Hifi ma brzmienie X, zaś DSP jak mu robię streaming po Bluetooth ma Y.

Niestety seryjny streaming bluetooth to również dno, stąd przez dsp jest mega lepiej.

DSP ma kontroler i jak słucham radia / bluetooth muszę wybierać zapamiętane ustawienia dla każdego z osobna.

DSP to jednak strzał w 10.

Mam podobny problem i trafiłem na TopHiFi, gdzie trafiłem na wiele alternatyw. Też chciałbym by wszystko hulało od razu, na szczęście można tam sprzęt zwracać albo pożyczać, tyle że wtedy nie można za bardzo przy nim majstrować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...