Skocz do zawartości

Chłodzący dylemat


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Stoję przed wyborem jaką opcje chłodzenia zabudowy wybrać. Objętość komory na wzmacniacze to 0,03m³ przy czym jeszcze trochę z tego odejdzie na wzmacniacze. Komora rzecz jasna jak to komora będzie w miarę możliwości bardzo szczelna. Do chłodzenia mam dwie turbinki Stingera które mają wydajność 2m³ na minutę. Wzmacniacze będą nad kołem zapasowym natomiast bliżej tylnej kanapy będą inne pierdoły. Komora jest tak mała że pomiędzy wzmacniaczami będzie raptem kilka centymetrów

I teraz gdzie i z jakim ukierunkowaniem dać wentylację.

1. Dwie turbinki do wyciągania powietrza w stronę klapy

2. Dwie turbinki do wtłaczania powietrza z klapy

3. Dwie turbinki do wtłaczania powietrza z komory która będzie bliżej kanapy

4. Jedna turbinka wtłacza powietrze do komory ze wzmacniaczami od strony wnętrza auta a druga wyciąga powietrze w stronę klapy.

 

Pierwsza opcja dobra. Myślę że przy takich stosunkach wydajności wentylacji do objętości komory powinno być bardzo dobrze. Jeśli byłby za mały dostęp powietrza to zrobię kratki pod wzmacniaczami tak aby powietrze dostawało się do komory przez te kratki. Cyrkulacja byłaby wymuszona.

 

Druga też nie najgorsza. Wiadomo jak wieje to automatycznie jest chłodniej oraz chłodniejsze powietrze ma szanse dostać się pod wzmacniacz itd. Z tym że tutaj będzie istna ściana do pokonania. Wzmacniacz jak i przetwornica będą zajmowały 4/5 prześwitu a co za tym idzie powietrze będzie blokowane i kolejny piec za nimi może nie być dobrze chłodzony (mogą też powstawać turbulencje :P ) Mam wywietrznik w bagażniku więc jakiś tunel do tych dwóch turbinek można wykombinować.

 

Trzy wydaje mi się również rozsądne. W komorze za kanapą będzie bloczek bezpieczników, zmieniarka, zwrotnice... Cyrkulacja powietrza też może się tutaj przydać. Wiadomo powietrze nie będzie już tak chłodne jak w przypadku drugim. Jednak ta opcja wydaje mi się najgorsza z pośród wszystkich.

 

Czwórka również niczego sobie. Chłodzone są wszystkie komory. Nadmuch na jeden piec z jednej turbinki gdzie druga wyciąga powietrze. Cyrkulacja w tym wypadku powinna być na prawdę dobra. Połączenie dwójki i trójki przy tak małej objętości komory powinno dość dobrze ochłodzić atmosferę.

 

Którą opcję wybrać? Jak macie doświadczenia z zabudowami w których wzmacniacze mają bardzo mało miejsca pisać :rotfl:

 

Czekam na każdą podpowiedź/radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może zrobiłbyś poglądowy rysunek jak będą zamontowane wzmaki, taki mniej więcej :rotfl: wtedy będzie trochę lepszy pogląd na sprawę. A ogólnie to jestem za 4 opcją.

 

[ Dodano: 2009-03-11, 20:15 ]

Choć umieszczenie turbinek w bliskości wzmaków, aby bezpośrednio na nie dmuchały powietrze również wydaje się dobry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

greg-si, daj jakiś rysunek albo zdjęcie jak to będzie wyglądało :rotfl:

Jeżeli te komory będą szczelne to ja dał bym opcję nr.1 i między tymi dwiema komorami dał jakąś kratkę wentylacyjną i to samo na końcu tej drugiej komory aby był swobodny przepływ powietrza przez obydwie komory :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4. Jedna turbinka wtłacza powietrze do komory ze wzmacniaczami od strony wnętrza auta a druga wyciąga powietrze w stronę klapy.

 

Ta jest najlepsza bo jest cyrkulacja,powietrze ktore w tym wypadku robi za czynnik chlodzacy jest caly czas wymieniane.Taki system stosuje sie w mocno grzejacych kompach(zreszta nie tylko,ale to dobrze znany mi z praktyki przyklad) i daje to bardzo dobre efekty.

 

Zreszta dam jeszcze bardziej prostacki przyklad,po calym dni roboty przychodzisz do pokoju w ktorym jest bardzo goraco kiedy szybciej go "schlodzisz" wieczornym czlodem otwierajac tylko okno czy kiedy robisz przeciag otwierajac okno i drzwi? :rotfl:

 

Sam nadmuch tez jest ok ale tylko w przypadku kiedy cala konstrukcja tej komory jest odpowiedznio przemyslana w taki sposob ze wystepuje cyrkulacja powietrza czyli wszystko jest odpowiednio ustawione pod takim katem ze kiedy te wentylatory tlacza to swieze powietrze wedruje ono przez elementy ktore ma chlodzic i wylatuje odpowiednimi otworami wentylacyjnymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie to wyglądało jak na zdjęciu niżej.

Na żółto zapisałem ile zajmuje taki układ klocków. Miejsca jest 40x90cm czyli będzie ścisk konkretny.

Wszystko będzie szczelne. Dociskać będzie nie tylko grawitacja ale i siłowniki. Myślę że uszczelka w postaci tkaniny obiciowej da dość dobry efekt. Do tego zawias będzie taki który również dociska.

Co do opisu to sony będzie bliżej wnętrza auta czyli drugiej komory. Zaraz za nim byłaby turbinka (na górze zdjęcia) która by wtłaczała powietrze a u dołu mniej więcej pomiędzy duetem phase druga która by wyciągała.

Jednak ciągle mnie kusi wymuszona cyrkulacja. Dwie turbinki przy phase by wyciągały powietrze z komory. 4m³ na minutę przy objętości ze wzmacniaczami 0,02m³ powinno konkretnie wyciągać te powietrze.

Te dwie opcje właśnie mnie najbardziej przekonują.

PICT0008.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to ma być szczelne to niech jedna tłoczy a druga wyciąga tlen :rotfl:

 

Jeśli dwie mają wyciągać to sony może być poszkodowany, ale w sumie to wydajne turbinki, więc nie powinno być źle. Każda opcja się sprawdzi z tych dwóch co Cię interesują :niepewny:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

maxtz, turbinki mają ponad 20cm szerokości więc troszkę zajmą miejsca (prawie połowę ściany)

o otworach właśnie myślałem.

Chyba na razie zrobię wymuszoną cyrkulację bez otworów. Pojeżdżę trochę zobaczę jak to się ma jaka tam temperatura panuje itp. Jak będą się pociły to wtedy zrobię wymuszoną. Gotowej recepty chyba nikt mi nie da jak będzie najlepiej. I tak na początku nie będę niczego obijał. Dam tylko coś żeby komora była szczelna, kawałek szmatexa na całej długości. Będzie trzeba poczekać z obiciem do upałów.

 

[ Dodano: 2009-03-11, 21:58 ]

leon_max, i to też jest myśl

prawy górny róg jedna (w tym rogu będzie zmieniarka czyli potencjalny piecyk grzewczy) a w lewym dolnym druga. Po lewej stronie mam też wywietrznik w błotniku więc opcja wydaje się bardzo dobra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
Odświeżę temat bo muszę zrobić chłodzenie w zabudowie do wzmaków, planuję podpiąć pod każdy wzmak po 2 wentylatorki 60mm komputerowe, pytanie takie czy mogę je podpiąć pod remote z radia żeby się odpalały po uruchomieniu radia, drugie pytanie czy można wentylatorki podpiąć bezpośrednio pod remote czy trzeba dawać jakieś stabilizatory lub przekaźniki czy coś w tym stylu ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę bardzo :zdegustowany:

Schemat ma poważny błąd, brakuje diody prostowniczej podłączonej równolegle do cewki przekaźnika w kierunku zaporowym :!: Osobiście wolałbym unikać przepięć rzędu kilkudziesięciu-kilkuset voltów w instalacji samochodowej.

Pozatym stan przekaźnika powinien przedstawiać sytuację gdy nie podajemy na niego napięcia, w tym przypadku NO (normal open).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lord_wiader, masz rację robiłem to na szybko i ztąd małe niedopatrzenie :)

ery, przekaźnik może byś samochodowy tak jak napisał rockerz_12, ale lepiej wybrać się do jakiegoś sklepy elektronicznego i kupić jakiś przekaźnik na 12V, który będzie pobierał trochę mniej prądu :)

Poniżej poprawiony rysunek

post-1-1249561003.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a skąd takie przepięcia mają być

Przepięcie powstaje w momencie wyłączenia przekaźnika (cewki), przyczyną jest zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Podłącz sobie jakieś trafko 220->9V, podłącz bateryjkę pod wtórne uzwojenie, złap się za pierwotne i odłącz bateryjkę. Wystarczy bateria 1.5V, kopie całkiem porządnie. Aby zabezpieczyć obwody przed takim przepięciem należy tak jak na poprawionym schemacie wstawić równolegle do cewki diodę w kierunku zaporowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

lord_wiader, dzięki za wyjaśnienie.

maxtz, trochę się pośpieszyłem i kupiłem już ten 541 o którym pisał rockerz_12, tylko jeszcze diodę muszę skądś wytrzasnąć, ma znaczenia jaka będzie czy nie, tzn, jak się diodę dobiera, pod obciążenie czy jak bo jasny gwint na elektryce się nie znam żeby jakiś układ samemu zrobić. Żeby mieć z instalacji auta 5volt to kupiłem ładowarkę samochodową do komórki i wyjąłem jej środek, tylko tylę potrafię ale samemu coś zrobić to niebardzo :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...