Skocz do zawartości

jeden sub dwie cewki i dwa piece


szymek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Realizacja subbasu w stereo jest bez sensu gdyż :

 

1. Systemy głosnikowe projektowane są z subbasami monofonicznymi

2. Czestotliwości subbasowe są wszechkierunkowe i lokalizacja w przestrzeni tychże częstotliwości jest nie możliwa.

3. Postrzeganie przestrzenne instrumentów subbasowych wspomagane jest przez ich wyższe czestotliwości i harmoniczne realizowane przez resztę systemu - wylacz woofery i sprawdz, czy nadal bedziesz mogl zlokalizowac kontrabas po ktorejs stronie ;)

 

Jeśli zasilasz subwoofer syganalem stereo i nie widzisz róznicy w przełączaniu na mono, to tylko potwierdzasz moją "tezę" - o realizacji częstlotliwości subbasowych w trybie mono :) Jeśli nagranie posiada jakas partie subbasu wędrującą między kanałami, to moim zdaniem jest to błąd realizacji - jeśli większość ma suby mono ( prawidłowo ) a woofery cięte są sporo wyżej od tej częstotliwości, to czemu ma to służyć? Oczywiście stromość zbocza filtra HP wooferów pozwoli na odtworzenie z pewną sprawnością tego sygnału.

 

sporo to znaczy co konkretnie? (znów piszesz ogólnikami)

 

Jeśli pojawi się subbas "stereo" to naprzemiennie zasilać będzie cewki - co się stanie jak zasilisz tylko jedną cewkę? Paweł.S o tym już wspomniał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

1. Systemy głosnikowe projektowane są z subbasami monofonicznymi

2. Czestotliwości subbasowe są wszechkierunkowe i lokalizacja w przestrzeni tychże częstotliwości jest nie możliwa.

3. Postrzeganie przestrzenne instrumentów subbasowych wspomagane jest przez ich wyższe czestotliwości i harmoniczne realizowane przez resztę systemu - wylacz woofery i sprawdz, czy nadal bedziesz mogl zlokalizowac kontrabas po ktorejs stronie ;)

 

Dlaczego ?

Czy błędem jest użycie dwóch systemów subbasowych w bezpośredniej bliskości zestawu zasadniczego i tym samym likwidacja problemów fazowych i równiejszy rozkład pasma w pomieszczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zasilasz subwoofer syganalem stereo i nie widzisz róznicy w przełączaniu na mono, to tylko potwierdzasz moją "tezę" - o realizacji częstlotliwości subbasowych w trybie mono

widzę, tj słyszę różnicę dlatego zdecydowałem ze gra w stereo.

 

Jeśli nagranie posiada jakas partie subbasu wędrującą między kanałami, to moim zdaniem jest to błąd realizacji - jeśli większość ma suby mono ( prawidłowo ) a woofery cięte są sporo wyżej od tej częstotliwości, to czemu ma to służyć?

 

chcesz powiedzieć że płyty nagrywa się po to aby słuchac ich w aucie. to nagranie, które podesłałem ma celowo partię wędrująca między kanałami, a błąd jest bardziej w tym co nazywasz swoim zdaniem.

 

 

a woofery cięte są sporo wyżej od tej częstotliwości, to czemu ma to służyć?

sporo wyżej od jakiej częstotliwości? tej co podałeś 120Hz? i ile to jest sporo (oktawa?, dwie?)

 

Jeśli pojawi się subbas "stereo" to naprzemiennie zasilać będzie cewki - co się stanie jak zasilisz tylko jedną cewkę? Paweł.S o tym już wspomniał.

 

po co miałbym zasilać tylko jedną cewkę? zasilam obie, z jednego pieca albo z dwóch, mogę też jednej wcale nie podłączać, (niezasilać) i też będzie grało i nic sie nie zepsuje. no i co się stanie jak zasilę tylko jedną cewkę, tj co zrobi to indukowane napięcie jakie pojawi sie na zaciskach cewki?

 

jeśli większość ma suby mono ( prawidłowo )

i na koniec filmik, ci panowie nie są większością ale nie moge powiedzieć ze mają nieprawidłowo zbudowane systemy, gdyż nie mają suba mono.

http://www.youtube.c...h?v=xs1aUws0Lrs

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc twierdzisz, że mając np dwa subwoofery w bagażniku, po obu stronach auta, Jesteś w stanie usłyszeć czy grają stereo, czy mono, przy długościach fal powyżej 5m ?? Burzysz podstawy akustyki i powinieneś poddać się jakimś testom dla dobra ludzkości :) Z tego odrobinę komicznego zdania powinieneś także wysupłać informację którą już wcześniej podałem - dlaczego przekaz stereo nie zawiera istotnych składowych poniżej częstotliwości 100Hz ( umowna granica ustalona po badaniach psychoakustycznych ) . Key words : długość fali, ciśnienie, faza.

 

chcesz powiedzieć że płyty nagrywa się po to aby słuchac ich w aucie. to nagranie, które podesłałem ma celowo partię wędrująca między kanałami, a błąd jest bardziej w tym co nazywasz swoim zdaniem.

 

j/w . Czytamy dokładnie, ze zrozumieniem.

 

sporo wyżej od jakiej częstotliwości? tej co podałeś 120Hz? i ile to jest sporo (oktawa?, dwie?)

 

Jaka jest "średnia" częstotliwość cięcia wooferów i z jakim zboczem? j/w - czytamy dokładnie, ze zrozumieniem.

 

po co miałbym zasilać tylko jedną cewkę? zasilam obie, z jednego pieca albo z dwóch, mogę też jednej wcale nie podłączać, (niezasilać) i też będzie grało i nic sie nie zepsuje. no i co się stanie jak zasilę tylko jedną cewkę, tj co zrobi to indukowane napięcie jakie pojawi sie na zaciskach cewki?

 

Widzę, że są trudności - to powolutku. Skoro w pewnym momencie sygnał wędruje z L do P to podobnie dzieje się z napięciem w cewkach tak podłączonego głośnika. Jedna będzie w pełni zasilona, druga prawie nie zasilona. Prosiłem o sprawdzenie lub chociaż przeczytanie tego, co napisał Pawel.S . Albo wzięcie na logikę. Co zrobi to napięcie? Nic. Chyba, że odepniesz kabelki i podłączysz diodę z rezystorem - będzie ładnie mrugać do rytmu :) Ale sprawdź jak zmieni się w takim wypadku impedancja i rezonans układu. Filmu nie oglądam - nie chce mi się już po samym tytule. Ale zaskoczę Cię - w pokoju też mam dwa subwoofery i .. o zgrozo! Podłączone w stereo ! Czemu? Naprowadzę - powierzchnia membrany, utrzymanie ciśnienia akustycznego na odpowiednim poziomie ograniczając jednocześnie moc dostarczaną do przetwornika, ograniczenie zniekształceń nieliniowych itd. no i akurat taki miałem piecyk - stereo :)

Wszystko opisałem a nie lubię powtarzać - trzeba tylko przeczytać i pomyśleć a nie na siłę próbować coś udowadniać przeczytawszy jakiś fragment mojej wypowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc twierdzisz, że mając np dwa subwoofery w bagażniku, po obu stronach auta, Jesteś w stanie usłyszeć czy grają stereo, czy mono, przy długościach fal powyżej 5m

 

nie, twierdzę że słyszę różnicę w graniu mojego suba w mono a w jego graniu w stereo i wybieram jego granie w stereo.

 

Użytkownik Adamu dnia 05 czerwiec 2012 - 23:19 napisał

sporo wyżej od jakiej częstotliwości? tej co podałeś 120Hz? i ile to jest sporo (oktawa?, dwie?)

 

Jaka jest "średnia" częstotliwość cięcia wooferów i z jakim zboczem? j/w - czytamy dokładnie, ze zrozumieniem.

 

tego juz całkowicie nie rozumiem co chcesz przekazać bo piszesz:

 

Nie wiem do jakich częstotliwości ale podejrzewam że do ok 120Hz - chodzi o pasmo subbasu. Jeśli jest inaczej - to tylko współczuć realizatorom i komuś, kto podłączył suba w trybie stereo - gdyż sporo traci

 

Jeśli nagranie posiada jakas partie subbasu wędrującą między kanałami, to moim zdaniem jest to błąd realizacji - jeśli większość ma suby mono ( prawidłowo ) a woofery cięte są sporo wyżej od tej częstotliwości, to czemu ma to służyć?

 

i rozumiem to tak że, realizacja dźwięku dla częstotliwości poniżej 120Hz powinna być wg Ciebie w mono gdyż, prawidłowo jest wtedy gdy ma się jednego suba mono a woofery są cięte sporo wyżej od tej częstotliwości czyli jak napisałeś wcześniej 120Hz.

 

pytam sie wiec ile to jest sporo wyżej:

Użytkownik waski dnia 05 czerwiec 2012 - 22:45 napisał

a woofery cięte są sporo wyżej od tej częstotliwości, to czemu ma to służyć?

sporo wyżej od jakiej częstotliwości? tej co podałeś 120Hz? i ile to jest sporo (oktawa?, dwie?)

 

i dostaje odpowiedź abym czytał ze zrozumieniem...wiec to jest moje zrozumienie Twoich wpisów.

 

Jaka jest "średnia" częstotliwość cięcia wooferów i z jakim zboczem? j/w - czytamy dokładnie, ze zrozumieniem.

 

nie wiem jaka jest średnia częstotliwość cięcia wooferów i jakim zboczem, wiem że ja mam pocięte 50/50 woofer/sub przy 12db/oct.

tylko jesli piszesz że woofery są cięte sporo wyżej od częstotliwości niskotonowych to szkoda mi dźwięku z takich wooferów aplikowanych wg Twojej teorii, w zasadzie po polsku to nie powinny się nazywać głośniki nisko-średnio tonowe tylko fundamentalno-średniotonowe albo wogóle średniotonowe w zależności ile wg ciebie oktaw stanowi to poprawne cięcie sporo wyżej woofera.

 

dodam od siebie że pierwsze trzy oktawy fortepianu np przy koncercie na dwa fortepiany powinny być realizowane wg ciebie w mono..być może choć przyznam że jest to dla mnie dziwne.

 

 

Ale zaskoczę Cię - w pokoju też mam dwa subwoofery

 

co masz w pokoju nie ma dla mnie znaczenia, interesuje mnie tylko to co masz w głowie i argumenty potwierdzające Twoje teorie w realizacji dźwięku

 

 

----------------

juz sobie wyjaśniłem u zawodowca a w zasadzie dwóch zawodowców, poniżej 70-80Hz nagrania realizuje się zazwyczaj bez lokalizacji stereo :)

 

zostaje teraz więc tylko abyś wyłożył mi łopatologicznie o co chodizło Ci z cięciem woofera znacznie powyżej 120Hz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc chodzi o te 120 Hz - i tu przyznaję - częstotliwość "strzeliłem". Chodziło o częstotliwość uznawaną za granicę możliwości lokalizacji źródła dźwięku poniżej 100Hz. Czyli poniżej tej częstotliwości ludzkie ucho nie jest w stanie określić dokładnego miejsca źródła dźwięku. Dla 100Hz długość fali to ok 3,4 m , dla 60Hz to już prawie 6m. Dlatego

poniżej 70-80Hz nagrania realizuje się zazwyczaj bez lokalizacji stereo

 

Zawyżyłem częstotliwość do 120Hz , za co teraz przepraszam. Jednak meritum pozostaje bez zmian. Częstotliwość ta była podana jako wyżej wspomniana granica, a nie częstotliwość powyżej której "należy" ciąć woofery. I tu znów przyznaję - nie wyraziłem się jasno : przyjąłem, że w naszym "światku" pojęcie subbas funkcjonuje dla częstotliwości zwykle poniżej 50Hz i tu tkwi szkopuł naszego niezrozumienia się. Wyrażenie "sporo powyżej" było "sporo" nad wyrost - do czego też się przyznaję. Pytanie o "średnią częstotliwość cięcia wooferów" właśnie to miało wyjaśnić - spora większość systemów tak właśnie jest pocięta - 50 - 63 Hz, z różnymi kombinacjami zboczy, jednak pewnie najczęściej 12dB/oct.

 

co masz w pokoju nie ma dla mnie znaczenia,

 

Swego rodzaju odpowiedź na film, w którym gość ciągnie sobie osobny obwód zasilania z przyłączą, ciesząc się, że przez to jego system gra" 50%" lepiej ;) Po tym odechciało mi się oglądać dalej ;)

 

juz sobie wyjaśniłem u zawodowca a w zasadzie dwóch zawodowców, poniżej 70-80Hz nagrania realizuje się zazwyczaj bez lokalizacji stereo

 

Nie do końca ;) Realizuję się niektóre nagrania manipulując fazą subbasu co ma zapewnić spójność głębi sceny, jednak odbiór takiego przekazu jest obarczony pewnymi uwarunkowaniami a w sytuacji samochodu jest kompletnie a wykonalny. Ale - zasilamy dwie cewki jednego suba sygnałami miejscami różniącymi się fazą - oczywiście kąt przesunięcia fazowego jest niewielki ale jednak ... Dla mnie - nie zdrowe i nie potrzebne. Skoro jest jedno źródło dźwięku, sygnały L i R powinny być zsumowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. I wszystko jasne.

 

Z formularza oceny brzmienia easca (zawiera element edukacyjny-dla mnie jak znalazł) i moze komuś się przyda :)

Bas niski < 45Hz

Bas 45-120Hz

Fundamentalne tony 120-250Hz

Średnie tony 250-3kHz

Wysokie tony >3kHz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pomieszczeniach mamy o wiele większą swobodę w ukierunkowywaniu głośników, dobieraniu ich wzajemnych odległości i położenia. Samochód jaki jest każdy widzi :)

Na szczęście nie mamy innych realizacji płyt z przeznaczeniem do auta . Wszelkie zjawiska występują w takim samym stopniu i podlegają tym samym ograniczeniom . Nie ograniczaj sobie pola interpretacji , bo taka a nie inna lokalizacja systemu bardziej pasuje do przedkładanych argumentów .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak jest prawda - praw fizyki nie oszukasz i wszędzie obowiązują takie same.

To juz ustalone :wink:

Ale nie przyjmę do wiadomości, że różnica między samochodem osobowym a pokojem jest bez znaczenia.

Nie chodzi o pomijanie różnic ,ale o podpieranie się lokalizacją w aucie jako "lepszej" opcji do obrony założeń .

Sub w mono ( punktowy ) dla klasycznej realizacji płyty stereo to raczej uproszczenie , a w samochodzie z racji fizycznych ograniczeń - racjonalne podejście .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie pozwólcie że wtrącę się w temat. A co jeżeli mostkujemy cztery kanały na dwa w jednym wzmacniaczu i tak podłączamy dwu cewkowy sub? Wystarczy 2xRCA typu Y? I jak wtedy przeliczać moc? Jeżeli założymy że taki mostek ma 300w to sub w ten sposób dostanie 600w? Fizyka to nie mój konik a zawsze mnie to zastanawiało.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie pozwólcie że wtrącę się w temat. A co jeżeli mostkujemy cztery kanały na dwa w jednym wzmacniaczu i tak podłączamy dwu cewkowy sub? Wystarczy 2xRCA typu Y? I jak wtedy przeliczać moc? Jeżeli założymy że taki mostek ma 300w to sub w ten sposób dostanie 600w? Fizyka to nie mój konik a zawsze mnie to zastanawiało.

Ja p..... .

A czym ta sytuacja rózni sie od podłaczenia wzmacniacza 2 ch do głosnika z dwoma cewkami.

Może jedynie tym , ze wzmacniacz 2 ch można połączyć w mostek , a cewki szeregowo aby uniknąć większości "problemów " które ludziska sami sobie stwarzają :)

A gdy mamy wstręt do fizyki , w tygodniu i od święta , najlepiej jest przyjąć , ze optymalnym narzędziem do napędu suba w samochodzie jest monoblock .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sub w mono ( punktowy ) dla klasycznej realizacji płyty stereo to raczej uproszczenie , a w samochodzie z racji fizycznych ograniczeń - racjonalne podejście .

 

 

Wybacz - źle zrozumiałem poprzedni post. Jesteśmy na forum CA, rozmawiamy o samochodowych systemach audio więc wydaje mi się, że wszelki tok rozumowania powinien płynąć właśnie w tym kierunku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz - źle zrozumiałem poprzedni post. Jesteśmy na forum CA, rozmawiamy o samochodowych systemach audio więc wydaje mi się, że wszelki tok rozumowania powinien płynąć właśnie w tym kierunku.

To rozumiemy inaczej , skoro staramy się/ staracie się tak drobiazgowo analizować zagadnienie jak to zrobiliście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdy mamy wstręt do fizyki , w tygodniu i od święta , najlepiej jest przyjąć , ze optymalnym narzędziem do napędu suba w samochodzie jest monoblock .

 

Taaaaak? No popatrz ty... nigdy bym się nie spodziewał. Pytałem czysto teoretycznie i z ciekawości.

Wracając do tematu. W poprzednim aucie miałem podpięte przez jakiś czas 2x u-dim pod sub GZ. Tylko że to troszkę inna sytuacja niż wzmacniacz 2CH albo dwa takie same wzmacniacze przez zastosowaną w nich technologie iLink czy jakoś tak. Ale kilka razy widziałem takie rozwiązanie... Raz chyba nawet na zawodach CA. Więc jak widać można...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taaaaak? No popatrz ty... nigdy bym się nie spodziewał. Pytałem czysto teoretycznie i z ciekawości.

Wracając do tematu. W poprzednim aucie miałem podpięte przez jakiś czas 2x u-dim pod sub GZ. Tylko że to troszkę inna sytuacja niż wzmacniacz 2CH albo dwa takie same wzmacniacze przez zastosowaną w nich technologie iLink czy jakoś tak. Ale kilka razy widziałem takie rozwiązanie... Raz chyba nawet na zawodach CA. Więc jak widać można...

Dobrze wiedzieć o czym się pisze :wink: .

Rozumiem , ze te wzmacniacze z iLinkiem ( czy jakoś tak ) , to były użyte w samochodach do słuchania muzyki i stosowano to rozwiązanie dla osiągnięcia mocy rzędu 600 W :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Do słuchania muzyki! Przy ponad 140dB. Przecież wiadomo że wtedy najlepiej słychać;-) Coś Ty się tak czepił tych 600w? Wcześniej spytałem czysto teoretycznie podając tą liczbę jako przykład. A "czy jakoś tak" napisałem bo u każdego producenta nazywa się to inaczej i chyba nie warto taką nomenklaturą zaśmiecać sobie głowy - no chyba że ktoś z jakiegoś powodu kuje na pamięć specyfikację sprzętu...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Do słuchania muzyki! Przy ponad 140dB. Przecież wiadomo że wtedy najlepiej słychać;-) Coś Ty się tak czepił tych 600w? Wcześniej spytałem czysto teoretycznie podając tą liczbę jako przykład. A "czy jakoś tak" napisałem bo u każdego producenta nazywa się to inaczej i chyba nie warto taką nomenklaturą zaśmiecać sobie głowy - no chyba że ktoś z jakiegoś powodu kuje na pamięć specyfikację sprzętu...

Możesz napisać o czym piszesz :wink: .

Słabo coś wiem to pytam teoretycznie :wink: , chyba tak się to łączy , wzmacniacz 2 kanałowy czy 4 ch spięty w dwa mostki ,monoblock czy 2 monoblocki w pracy synchronicznej . Albo jakoś tak :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mógłbyś sobie darować tan cynizm :wink: . W końcu między innymi po to jest forum żeby pytać, porównywać, czytać i dowiadywać się nowych rzeczy a nie tylko cynić tajemną wiedzą... A co do "teoretycznie" - sam temat jest o teorii więc sposób połączeń każdy może mieć własny. Ważne żeby działało i nikomu się krzywda nie stała :wink:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mógłbyś sobie darować tan cynizm :wink: . W końcu między innymi po to jest forum żeby pytać, porównywać, czytać i dowiadywać się nowych rzeczy a nie tylko cynić tajemną wiedzą... A co do "teoretycznie" - sam temat jest o teorii więc sposób połączeń każdy może mieć własny. Ważne żeby działało i nikomu się krzywda nie stała :wink:

Ciesze się , ze nie wyrządziłeś sobie krzywdy . A skoro nie chcesz aby wiedza pozostała tajemna , to wypada wiedzieć co się miało zainstalowane we własnym pojeździe i jak działa, skoro to właśnie to rozwiązanie wybrałeś . Czy to także uznajesz za zbyt wielki wysiłek i my mamy to wymyślić , co wozisz za własnymi plecami i dlaczego :wink: .

Taaaaak? No popatrz ty... nigdy bym się nie spodziewał. Pytałem czysto teoretycznie i z ciekawości.

Wracając do tematu. W poprzednim aucie miałem podpięte przez jakiś czas 2x u-dim pod sub GZ. Tylko że to troszkę inna sytuacja niż wzmacniacz 2CH albo dwa takie same wzmacniacze przez zastosowaną w nich technologie iLink czy jakoś tak. Ale kilka razy widziałem takie rozwiązanie... Raz chyba nawet na zawodach CA. Więc jak widać można...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nikt tu nie pytał co kto wozi, czym zasila tylko o możliwości podłączenia dwóch wzmacniaczy/dwóch kanałów pod jeden sub dwu cewkowy. Ale jeżeli tak bardzo nad tym bolejesz to proszę:

 

Wzmacniacze to 2x μ-ProX 2K.1D Comp podłączone za pomocą unikalnej funkcji ProX-Link do GZHW15SPL(nie pamiętam w jakiej skrzyni :rozpacz:) wynik 142.5dB bo zasilanie klękało... Dlaczego takie rozwiązanie? Bo miało być głośno i potrzebna była moc a akurat takie wzmacniacze udało się kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze. I nie mam potrzeby żeby wiedzieć jak działa wszystko czego używam... :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...