Skocz do zawartości

Jak sporządzić bilans energetyczny w instalacji samochodowej


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie, dużo na forum czytałem tematów odnośnie problemów ze światłami, z za niskim napięciem podczas odsłuchu itp itd. Dużo było napisane o konieczności zrobienia bilansu energetycznego ale nie znalazłem dokładnych instrukcji typu "weź miernik, sprawdź napięcie na aku, na wzmakach, zobacz jakie są spadki" itp itd. Grzegorz1969 dużo na temat konieczności wykonania bilansu pisał więc może napisał by tutka co jak po co i czemu... Myślę że takie wypunktowanie tego co trzeba pomierzyć i jak te pomiary zrozumieć przydałyby się większości ludzi na forum jak i większości która się dopiero zapisze i będzie poszukiwała odpowiedzi na pytanie czemu im światła mrugają... Gdyby ktoś zrobił tutka to byłbym wdzięczny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Zrobię to obiecuję. Postaram się do końca przyszłego tygodnia gdyż:

1) Na 100% większość nie dysponuje sprzętem takim do którego ja mam dostęp przez co jeśli bym nawet opisał jak ja to robię i tak nikt by nie kupił takiego sprzętu;

2) Chciałbym opracować sposób i procedury tak aby można to było określić lub zmierzyć w miarę dokładnie i bezpiecznie.

 

Ogólnie to chciałem to zrobić ale mam wiele obaw co do udostępniania tego wszystkim gdyż:

1) Znam przypadki i mogę udokumentować, że mimo, że chciałem pomóc i opisać wszystko w miarę dokładnie to bez znajomości podstaw elektryki nie da się tego zrobić dla ogółu. Niestety jest teraz era NeoDzieci i jak opiszę w sposób zrozumiały dla elektryka to kilka samochodów NeoDzieci spłonie podczas pomiarów (Polak potrafi);

2) Zaobserwowałem, że nastał czas ściągania a nie czytania -> Przykład FAQ Bartosza. Jestem z tego co zaobserwowałem jednym z nielicznych który ściągnął, przeczytał, pomyślał i przynajmniej część rzeczy zaakceptował a następnie PODZIĘKOWAŁ !!!. Większość niestety ściąga i na tym się to kończy. Paradoksalnie jestem przekonany (też z doświadczenia), że osoba która by kupiła na 99% by go przeczytała co najmniej całe tematy;

Wiem, że jest to jedno z for internetowych gdzie większość młodych osób chce się kształcić i to robi i .... kilka razy już pisałem, że bardzo pozytywnie mnie tym zaskakują;

3) Jestem przekonany (też z doświadczenia) że część osób przeczyta parę linijek , nie sprawdzi i .... będą ekspertami na innych forach jak to należy robić co .... doprowadzi mnie do szewskiej pasji gdyż z zasady do 2 słów prawdy dodają 20 słów własnej ideologii.

ale ...

obiecałem i zrobię to w sposób w miarę zrozumiały dla każdego. Chciałbym jednak przed opublikowaniem tego wysłać to kilku osobom z tego forum które chciały by w ten sposób sprawdzić w praktyce czy to co napiszę jest zrozumiałe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki tutorial bardzo by się przydał na tym forum. Niestety jest multum osób które nie wiedzac jak wykonać najprostrze pomiary a informacji napisanych w przystepnym dla laika języku jest jak na lekarstwo - przez co spotykamy się z amperomierzem wpinanym rownolegle czy pomiarze mocy wzmacniacza za pomaca voltomierza :rotfl: trzymam kciuki i dipinguje :P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz1969, liczę na ciebie i dzięki, co do czasu to na razie kijowa pogoda, dziś miałem iść posprawdzać sobie napięcia ale cały dzień mżawka i z garażu nie chciało mi się wycofywać auta i moknąć więc załóżmy tak z miesiąc jeszcze bawił się nie będę bo inne sprawy są do zrobienia więc trochę czasu jest :rotfl:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Ponieważ obiecałem napisać jak wykonać bilans energetyczny to napiszę ale pozwólcie, że zacznę od początku czyli :

Dlaczego należy sporządzić bilans energetyczny.

Jak większość na pewno wie jedynym źródłem energii elektrycznej w samochodzie jest alternator. Jako że jednym z zadań alternatora jest też doładowywanie akumulatora wytwarza on prąd o napięciu 14,00 – 14,50 Volta. I w samochodzie jest to jedyne urządzenie o takim napięciu gdyż naładowany akumulator ma napięcie poniżej 13,00 Volta.

Wzmocnienie sygnału przez wzmacniacz zależne jest od napięcia zasilającego (w skrócie). Niektórzy producenci wzmacniaczy w niektórych seriach stosują układy ograniczające chwilowe spadki napięcia zasilania (np. Steg, JL) ale .... tu też występują takie wahania. Spadki napięcia z 14,4 Volt do 12 Volt może spowodować spadek mocy o 1/3 tj 33,3 % . Sytuacja taka występuje gdy zużycie energii przez odbiorniki w samochodzie jest wyższe niż produkcja energii przez alternator. W tym punkcie następuje „tąpnięcie” napięcia z 14,4 V (minus spadki na przewodach) do 12,5 V (minus te same spadki). Wizualnie można to zaobserwować jako „przygasanie” świateł.

Spadki te mają newralgiczny wpływ na jakość przetwarzanego sygnału (dźwięku). Z tego też powodu stosuje się kondensatory w układach zasilania wzmacniaczy CA ale ...

Uwaga !!! Kondensator nie niweluje tąpnięć a jedynie chwilowe spadki napięcia w układzie całkowicie zbilansowanym. Tu wyjaśnię co to jest:

Układ całkowicie zbilansowany to taki w którym produkcja prądu przez alternator jest wyższa niż zużycie prądu przez wszystkie odbiorniki w samochodzie. W takim układzie powstają niewielkie spadki napięcia spowodowane przepływem prądu (które się oblicza) i (o czym mam nadzieję wszyscy wiedzą) spadki te są zależne od ilości przepływającego prądu i przewodu -> Czyli w tym samym przewodzie prąd płynący o natężeniu 10 Amper wywołuje mniejszy spadek napięcia inż prąd płynący o natężeniu 20 Amper.

Jaki kondensator stosować ?

Ponieważ jeden niemiec palnął „1 Farad na 500 Wat RMS” to ja sobie palnę ....

1 Farad na kilogram wagi wzmacniacza podzielone przez Π :P

(przynajmniej nastąpi wzrost sprzedaży kalkulatorów z przyciskiem Π :P ).

Oczywiście oba wzory są nieprawdziwe gdyż kondensator dobiera się do instalacji aby uzyskać jak najbardziej stabilne napięcie i dlatego lepiej montować szybkie kondensatory stosowane w elektronice niż CA montowane na polu ryżowym.

Ale wróćmy do tematu

Aby obrazowo pokazać co się dzieje z sygnałem przy spadku napięcia zasilania przytoczę tu przykład nieśmiertelnej sinusoidy.

Kolorem czerwonym narysowałem połówkę sinysoidy przy napięciu zasilania wzmacniacza przy rzędu 14,4 V;

Kolorem czarnym przy napięciu rzędu 12 V;

Kolorem zielonym narysowałem sygnał po wzmocnieniu przy „tąpnięciu” zasilania.

Paradoksalnie sygnał ten może być „wklęsły” jego wierzchołek może znajdywać się znacznie poniżej piku sygnału 12-to voltowego gdyż .....

Obniża się także napięcie zasilania na odtwarzaczu powodując , że zamiast wyjścia np. 4V na wzmacniacz jest ono chwilowo np. 3,5 Voltowe .

Jak widać sygnał podawany na głośnik przy tąpnięciu nie tylko nie przypomina sinusoidy (a więc o SQ możemy zapomnieć) ale praktycznie jest bliźniaczo podobny do „przesteru” co powoduje .... (to akurat większość wie).

To powyżej jest wariantem jeszcze optymistycznym a teraz będzie ...

„czarny scenariusz”

Przyjmując, że w samochodzie jest kiepska instalacja i słaby wyeksploatowany akumulator -> może to spowodować spadek napięcia w okolice 9-10 Volt i .... nawet trwałe uszkodzenie wzmacniacza.

Z powyższego -> żaden dodatkowy akumulator żelowy ani kondensator nie uchronią instalacji przed tąpnięciem spowodowanym ujemnym bilansem energetycznym układu zasilania.

Wspomnę jeszcze na wszelki wypadek w tym miejscu o jednym urządzeniu -> nazwane zostało to „Power Station”. Działa to na zasadzie UPS-a generując inny prąd niż jest w instalacji samochodowej. Jak każde urządzenie elektryczne posiada ono swoją sprawność czyli pobierając np. 1000 Wat energii oddaje np. 900 Wat. Powoduje to, że:

a) Chronione jest zasilanie wzmacniacza przed tąpnięciem ale nie odtwarzacz (w nim sygnał może przy tąpnięciu spaść z 4 do 3,5 V);

:P Zwiększa się pobór prądu przez co przy ujemnym bilansie szybciej wykończy się akumulator.

PS

Jeśli są jakieś pytania do tego co napisałem to proszę zadawać do soboty (przed opisaniem zasad sporządzania bilansu).

Przepraszam również za "rysunek" który wykonałem myszką i jest poglądowy.

 

[ Dodano: 2010-03-27, 14:51 ]

Witam

Zgodnie z zapowiedzią publikuje najprostszy sposób sporządzenia bilansu energetycznego dla samochodu i instalacji Car Audio. Nie będę przedstawiał nawet całej tabeli bilansu gdyż na potrzeby amatorskie jest ona absolutnie niepotrzebna.

Bilans energetyczny a w zasadzie w tym wypadku wydolność prądową instalacji pod względem produkcji prądu która może być wykorzystana na potrzeby instalacji CA można dokonać za pomocą prostego miernika uniwersalnego Fotografia 1 oraz np. żarówek samochodowych 5, 21, 35 a nawet 100 Wat.

Cały pomiar składa się z dwóch części:

1) Określenie obciążenia maksymalnego

W tym celu na mierniku (tym z fotografii) ustawiamy pokrętło na pozycji 2B (pomiar napięcia) przełącznik ustawiamy w pozycji górnej DC (pomiar prądu stałego a w zasadzie o przepływie jednokierunkowym) , Czerwony przewód podłączamy do gniazda 1B (na zdjęciu przewód ten jest wyposażony dodatkowo w oprawkę z bezpiecznikiem 10 Amper która w tym pomiarze nic nie daje ale też nie przeszkadza). Tak ustawiony miernik podłączamy do akumulatora zgodnie z rysunkiem Pomiar B.

Uruchamiamy silnik i włączamy wszystkie odbiorniki z których stale lub większość czasu korzystamy czyli na przykład : światła mijania , klimatyzację lub dmuchawę, radio.

Włączamy miernik (przy stale pracującym silniku i włączonych wybranych odbiornikach) i sprawdzamy czy pokazuje napięcie w przedziale 14-14,4 Volta jeśli tak przystępujemy do obciążania układu elektrycznego dodatkowymi odbiornikami energii (na rysunku żarówki) obserwując wskazania przyrządu. Wykonujemy to podłączając jeden po drugim a nie wszystkie na raz gdyż chcemy określić przy którym kolejnym odbiorniku miernik wskaże napięcie niższe niż 13V. Jeśli przy podłączeniu kolejnego obciążnika wartość napięcia spadnie poniżej 13V będzie to koniec tej części pomiaru.

2) Pomiar prądu maksymalnego dla CA

W celu pomiaru prądu na wszystkich obciążnikach przestawiamy pokrętło na mierniku na pozycję 2A, przewód czerwony podłączamy do gniazda 1A i po kolei mierzymy przepływ prądu przez poszczególne obciążniki (żarówki) zgodnie z rysunkiem Pomiar C zapisując poszczególne wyniki.

Po dokonaniu pomiarów na wszystkich obciążnikach sumujemy wszystkie pomiary natężeń prądów w poszczególnych obciążnikach i otrzymujemy maksymalną wartość prądu jaką posiadamy do wykorzystania na cele CA.

Przyjmijmy w tym przypadku przykładowo, że jest to 54 Ampery. Jest to wartość do której dobiera się (a w zasadzie oblicza) przekrój kabla zasilającego. W tym miejscu zakładamy jakie spadki napięcia mogą powstawać podczas przepływu prądu maksymalnego i określamy miejsce instalacji wzmacniacza aby zmierzyć długość przewodu zasilającego (przyjmijmy, że jest to 4 metry).

Dla przyjętych powyżej wartości rozsądnym przewodem zasilającym jest przewód o średnicy 16 mm kw. Wstawianie przewodów o średnicy np. 35 mm kw jest przejawem typowego marnotrawstwa. Można by to porównać na przykład do stosowania przewodów paliwowych przy fabryczne pompie paliwa o przekroju 2 razy większym -> nic to nie da a na pewno nie poprawi osiągów samochodu.

W zależności od zmierzonego prądu dobieramy wzmacniacze -> Kupowanie wzmacniaczy w ciemno (bez wcześniejszych pomiarów) oczywiście przy instalacjach nastawionych na SQ jest lekkim nieporozumieniem i tu posłużę się przykładem.

Załóżmy, że do posiadanej wyżej instalacji posiadamy głośnik np. RF HX2 2 x 4 Ohm i chcemy zasilić go monoblokiem. Stajemy przed wyborem dwóch podobnych produktów Alpine MPR-M650 oraz ALPINE MRP-M850. Ponieważ panuje powszechna opinia, że ten głośnik lubi dużą moc i nie znamy wyników pomiarów to kupujemy MRP-M850 i popełniamy kolejną głupotę związaną z brakiem wiedzy gdyż :

Układ zasilający MRP-M850 zużywa sam z siebie większą moc czyli pobiera przy oddawaniu tej samej mocy większą energię dla siebie (straty). Ponieważ prąd zasilający jest i tak mniejszy niż prąd maksymalny pobierany przez oba wzmacniacze to moc oddawana (przykładowa „czysta” sinusoida) będzie miała wyższą wartość dla MPR-M650. Prawdą jest, że większą moc odda 850-ka ale będzie już to moc z „ugięciem” sinusoidy związanym z „tąpnięciem”.

Jak z powyższych przykładów widać tylko wiedza i pomiary mogą zagwarantować przy optymalnym doborze sprzętu efektywne wykonanie instalacji CA SQ które nieraz przy zastosowaniu mniejszych i przez to tańszych elementów jest w stanie pokonać rozwiązania droższe.

Oczywiście należy prawidłowo zbudować subwoofer i wysterować na przyrządach wzmacniacza ale według mnie ..... warto.

post-2260-1269471856.jpg

post-1-1269471856.jpg

post-1-1269471857.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Wczoraj próbowałem sprawdzić na ile sobie mogę pozwolić przy obciążeniu wzmakami instalacji i niestety poniosłem porażkę. Po pierwsze znalazłem tylko 8 żarówek po 40W które zacząłem po kolei podłączać. Dwie chyba były 75W ale nie miałem pewności więc przyjąłem że mam 8x40W=320W. Uruchomiłem silnik, zapaliłem światła, dmuchawę i tyle, radia nie właczałem ponieważ jakaś tam instalacja CA jest która nie wiem ile pobiera prądu więc chciałem na czysto sprawdzić. Uruchomiony silnik-14,48V, silnik+światła+ nadmuch-14,37. Pierwsza żarówka 40W-14,35, dodana druga 14,32, dodana trzecia-14,30V. W tym momencie zczaiłem pierwszy błąd który popełniłem, wziąłem za cienki przewód i przy podpinaniu pod aku zaczął mnie parzyć w palce. Jako że grubszego nie miałem postanowiłem podpiąć od razu 8 żarówek. Podłaczyłem żarówki, podpiąłem pod aku, kabla nie szło w ręku utrzymać tak grzał ale pomiar pokazał 14,20V. Jako że nie miałem więcej żarówek postanowiłem sprawdzić pomiar prądu i tu dałem kolejny raz ciała bo źle podpiąłem miernik, nie zrobiłem przerwy w przewodzie tylko podpiąłem miernik na przewód masowy nie rozcięty tylko cały, pozatym mierzyłem na przewodzi pierwszym pod które podłączone były wszystkie żarówki. Miernik tak podłączony na skali 20m-7.70 na skali ustawione 200m-35.0. Co on pokazał to nie wiem. Jeszcze jedno co zauważyłem to w miarę im dłużej był silnik uruchomiony to spadało napięcie, po uruchomieniu było 14,37V i co chwilę spadałodo 14,36V potem 14,35V więc pomiar też uznałem za bezcelowy bo po podłączaniu pojedyńczych żarówek i po ich odpięciu zmieniona była wartość napięcia, ciągle bym musiał od nowa zaczynać pomiary żeby być precyzyjnym.

 

Grzegorz, czy nie można jakiegoś innego odbiornika użyć, bo na żarówkach mi się nie sprawdzi, za dużo ich trzeba by mieć z tego co zauważyłem.

 

Może ktoś mi pomoże w jeszcze jednym, puściłem na radiu zapętlony sygnał 50Hz, głośność na full (35), pomiar na aku 14,33, na oprawce bezpiecznika 13,8, na kondensatorze 14,3 a na wzmakach 14,10.

Przy sygnale 150Hz i 600Hz wyniki były takie same, na aku 14,36 oprawka bezpiecznika 13,8 kondek 14,4 a na wzmakach14,14. Pytanie skąd się bierze różnica między kondkiem a wzmakiem i czy powinna tyle ona wynosić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Można np. :

1 ) Użyć 3/4 instalacji samochodowej (światła awaryjne (wyjąć przerywacz i zewrzeć na stałe aby nie migały tylko się paliły), włączyć ogrzewanie tylnej szyby, oświetlenie przeciwmgielne, wycieraczki (podnieść pióra), itp. itd. i mierzyć pobór poszczególnych elementów na skrzynce bezpieczników ) .... ale naprawdę potrzebna jest wiedza teoretyczna i praktyczna. W tym wypadku żarówek naprawdę niewiele potrzeba;

2 ) Można użyć rezystorów 20Watowych - ale jest to droższe.

Ogólnie to samemu to można zrobić ale zakład CA lub dobry elektryk samochodowy ma obciążalniki o zmiennym poborze mocy i jest w stanie zrobić to w przeciągu do 1 godziny.

Nie chcę opisywać dokładnego badania przez skrzynkę bezpieczników ze względów bezpieczeństwa.

Jeśli będę na zlocie w Łodzi (a zamierzam) i będzie część osób chciała abym pokazał jak to bezpiecznie robić nie ma problemu -> pokażę.

PS

Nie wiem jak Ciebie przewody parzyły skoro cienkimi przewodami są podłączone żarówki od świateł mijania np. i nie rozgrzewają się do czerwoności -> ale oceniam, że to moja wina bo coś nie tak napisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakim cudem na oprawce bezpiecznika masz mniej niż na wzmacniaczach???? Gdzie w magiczny sposób przybywa Ci napięcia?? Wg mnie to błąd pomiarowy.. Poza tym jaka masz topologie instalacji?

 

Zamiast zarowek można użyć wysokopradowej opornicy suwakowej o odpowiedniej wartości Czasem można dosta na allegro za grosze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS

Nie wiem jak Ciebie przewody parzyły skoro cienkimi przewodami są podłączone żarówki od świateł mijania np. i nie rozgrzewają się do czerwoności -> ale oceniam, że to moja wina bo coś nie tak napisałem.

Masz rację ale zapewne przy światłach są ciut grubsze przewody (nie sprawdzałem) a ja miałem jakieś 1mm albo 1,5mm a podpiąłem pod nie 300W. Wina jeśli leży to po mojej stronie, chciałem zrobić dobrze a coś popieprzyłem

 

Jakim cudem na oprawce bezpiecznika masz mniej niż na wzmacniaczach???? Gdzie w magiczny sposób przybywa Ci napięcia?? Wg mnie to błąd pomiarowy.. Poza tym jaka masz topologie instalacji?

No też się zastanawiam, zapewne oprawka do bani aczkolwiek siedzi tam zwykły woltomierz więc powinien dobrze pokazywać. Co śmieszniejsze jak sprawdzam po przyjściu do garażu napięcie na aku na nieuruchomionym silniku i audio to na aku i oprawce jest mniej więcej to samo. Co masz na myśli pisząc o topologi ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba było tak od razu - te voltomierze wbudowane w oprawki ,kondensatory, rozdzielacze są g.... warte. Miernik i tylko miernik w ruch i mierzyć Topologia czyli jak masz podłączony kondek i wmmacniacz - zasilanie do kondka i z niego na wzmacniacz czy inaczej?

 

I opisz dokładniej jak robiles pomiar prądu tych zarowek bo coś niemoge wyczaic...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Topologia czyli jak masz podłączony kondek i wmmacniacz - zasilanie do kondka i z niego na wzmacniacz czy inaczej?

 

Kondek podłaczony plusem z aku, minus z budy do kondka, kondek robi za rozdzielacz i z niego podłączone RM V21 (sub) i RM V41 (przód).

 

I opisz dokładniej jak robiles pomiar prądu tych zarowek bo coś niemoge wyczaic...

 

Nie możesz zczaić bo robiłem źle Po prostu zamiast jeden przewód miernika dać do klemy naprzykład a drugi do przewodu żeby był przepływ prądu przez miernik to na przewodzie zdarłem trochę instalacji i tam przykładałem przewody miernika... Dałem ciała... :/

 

[ Dodano: 2010-04-18, 21:04 ]

Zrobiłem szybki rysunek, mierzyłem tak :

http://img686.imageshack.us/img686/2516/pomiar.th.jpg

a powinienem tak z tego co zrozumiałem :

http://img638.imageshack.us/img638/2516/pomiar.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to faktycznie dałeś ciała Ale już wiesz jak się za to zabrać Tylko ustaw miernik na zakres 10A.

 

Jeśli chodzi o spadek napięcia na wzmacniaczach - to powiedz, czy na kondziu mierzyles miernikiem czy masz wbudowany voltomierz? Jeśli miernikiem, to jeszcze jest kwestia jakie przewodu łącza kondek ze wzmacniaczem, może złe skrecone są przy kondziu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to faktycznie dałeś ciała Ale już wiesz jak się za to zabrać Tylko ustaw miernik na zakres 10A.

 

No wiem, wiedziałem już jak rozebrałem wszystkie żarówki i nie chciało mi się tego spowrotem składać...

 

Jeśli chodzi o spadek napięcia na wzmacniaczach - to powiedz, czy na kondziu mierzyles miernikiem czy masz wbudowany voltomierz? Jeśli miernikiem, to jeszcze jest kwestia jakie przewodu łącza kondek ze wzmacniaczem, może złe skrecone są przy kondziu?

 

Mierzyłem miernikiem na zaciskach i różnica między miernikiem a voltomierzem na kondku było ok 0,5V jak pamiętam ale pomierzę to jeszcze raz.

 

Czy sprawdzać na sygnale 50 Hz czy na innym, chodzi mi o jak największy pobór prądu przez wzmacniacze a tu raczej sub przoduje. Czy na normalnej muzie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Yauhen1, nie do konca - Grzegorz opisal jak w najprostrzy sposob zbadac ile mamy "dostepnego" pradu, czyli jaka jest wyjanosc pradowa alternatora. Miernik typu "clamp meter" nie zawsze sie sprawdza - po pierwsze musi miec mozliwosc pomiaru pradu DC, co zwykle wystepuje tylko w drozszych modelach, po drugie tansze modele nie radza sobie z pomiarami szybko zmiennego ( pulsujacego) pradu ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy od tego, co uważa się za drogie. W przedziale cenowym od $ 50, urządzenia te dobrze nadaje się do takich pomiarów.

Miernik to tylko urządzenie do dokonywania pomiarów. Nie będę ocenia czy za 50 $ to dobre urządzenie czy złe -> korzystam z przyrządów pomiarowych za 20 $ i za ponad 50.000 $ i każde do czegoś się nadaje i mierzy coś z jakąś dokładnością ale istota pomiaru była taka aby "obciążyć" układ zasilania i najprostszymi przyrządami zmierzyć wynik. Tak jak napisał Waski tu chodzi o zmierzenie wydolności prądowej układu -> czym i jak zmierzymy pozostaje kwestią dostępnych środków i urządzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonałem pomiary i po podłączeniu żarówek (320W) przy pomiarze prądu wynik 11 z tym że miernik ustawiony na 20 bo 10A u mnie nie ma na mierniku. Trzeba to przeliczać czy po prostu przy obciążeniu odbiornikami o mocy 320W pobrał 11 Amper ?

 

Zmierzyłem też napięcie w instalacji i wyszło mi to :

Sinus 50Hz - aku 14,26 - kondensator 14,00 - wzmacniacze 13,98 V

Sinus 100Hz - aku 14,19 - kond 13,88 - wzmaki 13,86 V

Sinus 1000Hz - aku 14,20 - kond 14,05 -wzmaki 14,04 V

Można coś z tego wyczytać ? Czy spadki są prawidłowe czy za duże między aku a kondem ?

 

I jeszcze jedno pytanie. Jeśli mierzycie napięcia czy wyniki wychodzą wam zawsze takie same czy się zmieniają ? Chodzi mi o sytuację że robiłem pomiar na 50Hz, potem na 100Hz i 1000Hz po czym postanowiłem sprawdzić ponownie na 50Hz i pierwszy pomiar miałem wyższy o średnio 0.15V Z czym może to mieć związek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...