Skocz do zawartości

Połączenie kabli zasilających, kablem przed wzmakami


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

A jak będzie miał wzmacniacz 1000 rms to co, 100mm2?.... bez przesady z tymi grubościami.

A jak mu sie zachce mocniejszego sprzetu to z 35 bdzie zmienial na 50?? Pradu nigdy za wiele a 50 od spawarki nie jest drogim wydatkiem. Zrobic cos raz a porzadnie, chyba ze ktos lubi ciagle wymieniac cale instalacje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 94
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Wg mnie to do wymiany masz aku i kabel bo te "zylki" sa troszke za cienkie jak juz mowilem( ja na twoim miejscu zainwestowalbym w 50mm2), kondensator jest od wyrownywania spadkow na instalacji, ale tez potrzebuje skad brac prad i jak teraz wlozysz kondzia to juz clakiem bedzie przeciazone :) Poczytaj, dowiedz sie jakim altkiem dysponujesz, na jaki mozesz zmienic( jak cos ) bo aku to penie 45 albo 55 masz a to napewno za malo Prad to padstawa instalacji

 

Nekci1985, to samo napisalem pare postow wyzej, wiec po co powtarzac..

 

maciejjeremy, dobrze zrobiona masa ani nie rdzewieje, ani nic z tych rzeczy.. Mam juz tak 3 lata w 17 aletnim aucie i zero spadkow..

 

Kable 35^2 w zupelnosci wystarcza..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabel to kabel, blacha zardzewieje, styk bedzie słaby, i wszystko pojdzie z dymem, a jak masz bezposrednio z aku to spisz spokojnie
Kurczę, już drugi rok masa z bagaja z mocowania tylnego zderzaka i jak nie było korozji tak nie ma :) można dać smar miedziany, albo jakieś inne wynalazki. Opcji sporo, ja mam z bagaja z tego względu, że nie chciałem wiercić dziury przez ściankę grodziową w pasku. Teraz może i bym zakładał drugi kabel, ale nie ma sensu ruszać bo jest Ok.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat z FAQ od Ige

"Zasilanie wzmacniacza powinnismy poprowadzic bezposrednio z klem akumulatora (+) i (-).Sa zwolennicy oszczedniejszych rozwiazan ktorzy preferuja ulozenie przewodu dodatniego z akumulatora,a przewod ujemny jest podlaczony do karoseri.Oszczedzimy 4-5metrow kabla,ale powinnismy liczyc sie z mozliwoscia pojawienia sie zaklucen generowanych przez uklady elektroniczne np.alternator,komputer pokladowy itp.Teraz przejdziemy do paru prostych obliczen.W samochodzie do podlaczenia zasilania zuzywamy 10 metrow kabla,5 metrow (+) i 5metrow (-).

 

Przyklad pierwszy.Przewod o przekroju 20mm2:

R=(10m x 0,017)/20mm2 = 0,0085Ω

Wiec spadek napiecia wyniesie:

U= I x R,czyli U=100A x 0,0085Ω = 0,85V

 

Przyklad drugi.Przewody o przekroju 35mm2:

R=(10m x 0,017)/35mm2 = 0,0048Ω

Spadek napiecia wyniesie

U=I x R,czyli U=100A x 0,0048Ω = 0,48V

 

Wybor odpowiedniego przewodu pozostawiam wam.Dodam tylko ze roznica w kosztach miedzy przewodem 20mm2 a 35mm2 jest niewielka i moim zdaniem korzystniejszy bedzie zakup przewodu 35mm2.Spadek napiecia w granicach 0,5V jest do zaakceptowania.Pamietajmy o zainstalowaniu bezpiecznika na przewodzie + mozliwie blisko akumulatora.Dobieramy wkladke bezpiecznika do instalacji tak,by prad znamionowy wkladki byl o jeden stopien wyzej od mocy znamionowej wzmacniacza.

ige "

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat z FAQ od Ige

A ja się akurat w tym punkcie z Bartoszem nie zgadzam.

1) Jedynym samochodem (znanym mi) w którym minus nie idzie przez masę jest ...... Syrena;

2) Przytoczone przez Ciebie wyliczenia są dobre ale dla 100 Amper. Przy przesyłaniu energii elektrycznej na odległość zawsze są straty (wg. teorii nawet w nadprzewodnictwie) więc nawet jak zastosujesz kabel 50 mm² do zasilenia radia o poborze prądu 5 Amper też będziesz miał spadek;

3) Źródłem prądu w samochodzie (nie tylko dla sprzętu CA) nie jest akumulator tylko ALTERNATOR :)

Pozdrawiam

Grzegorz Siemienowicz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolejny babol w faku

 

"...Dobieramy wkladke bezpiecznika do instalacji tak,by prad znamionowy wkladki byl o jeden stopien wyzej od mocy znamionowej wzmacniacza"

 

dobór bezpiecznika uzależniony jest od przekroju poprzecznego najcieńszego druta w instalacji zasilającej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moze ktos powinien FAQ sprostowac bo odslylacie laikow do tego dzialu, a z tamtad biora podstawy

Grzegorz1969 te obliczenia poprostu znalazly sie w kontekscie. Skoro sie nie zgadzasz to daj cynk adminom zeby zmodernizowali albo dopisali wzmianke, ciezko jest sie uczyc ze zlych materialow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To moze ktos powinien FAQ sprostowac bo odslylacie laikow do tego dzialu, a z tamtad biora podstawy

Grzegorz1969 te obliczenia poprostu znalazly sie w kontekscie. Skoro sie nie zgadzasz to daj cynk adminom zeby zmodernizowali albo dopisali wzmianke, ciezko jest sie uczyc ze zlych materialow

1) Sprostować FAQ może wyłącznie autor czyli Bartosz Nazar gdyż jest to jego dzieło;

2) Mimo wszystko (jak każde dzieło ma swoje niedoskonałości) jeśli ktoś przeczyta FAQ to i tak ma więcej wiedzy niż bez przeczytania jego. Nie zgadzam się też z kilkoma informacjami zawartymi w książkach Witort-a ale też nie zamierzam do niego pisać aby zrobił erratę;

3) Można połączyć masę do akumulatora pod jednym warunkiem -> należy obligatoryjnie zdublować masę pomiędzy silnikiem i akumulatorem oraz zdublować połączenie plusa alternatora z plusem akumulatora. Uwaga ta dotyczy w szczególności instalacji Car Audio które pobierają powyżej 60 Amper prądu.

PS

Pomimo, że nie zgadzam się w 100% z tym co napisał Bartosz w FAQ chciałbym jednak podziękować za przekazanie swojej dużej wiedzy za darmo. Niestety drugą stroną tego medalu jest to, że NeoDzieci nie czytają niczego co ma więcej niż 10 linijek tekstu. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak, aku wymienic, połączyć ze sobą 20 mm2 i 10mm2 w jedną wiązkę i dokupić jeszcze 10mm2 do wzmaka 100 rmsowego ? (tak by bylo dla mnie najlepiej), przykręcic solidnie masę do karoserii oszlifowanej, z pastą miedziową i powinno byc lepiej ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20mm2 dla 600W RMS to chyba troszeczke malo (przypuszczam ze ma 5m)

 

Ale nie zapomnij o zmianie kabli zasilających, bo te co masz są za cienkie :) Do piecyka o mocy 600 RMS daj 35mm kwadrat, a z braku laku na ten 100 RMS daj tą 20 co już masz

 

Panowie, mam takie pytanie, jaki kabel byście wmontowali do takiej instalacji :

-Alpine MRV-F900

-DLS A6 (spięty w 1 ohm)

-Alpine MRV-F300

 

Oczywiście to w jednym aucie, jakiej grubości kabel byście do tego dali gdybyście to wy robili instalkę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczelismy robic maly OT moze i macie swoje racje ale mnie nie porzekonuja ery, a moze ty tego dls`a 20mm2 pedzisz??

wasylwek, moze napiszesz cos sensowniejszego w temacie tak zeby odpowiedziec na pytanie blackdragon8904

Ja powiedzielem to co uwazam za sluszne, jezeli bylo zle to powiedzcie jak powinno byc i dlaczego sie myle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób tak:

1) Kup a) Rozetę z czterema wyjściami i jednym wejściem, :rotfl: Tulejkę do łączenia kabli (lub tulejkę zrób z blachy miedzianej) ;

2) Umocuj rozetę w bagażniku i podłącz jako przewód zasilający dwa przewody od akumulatora razem ;

3) Wyprowadź 20 mmkw (też tulejka by się przydała) do wzmacniacza 600 RMS ;

4) Wyprowadź 10 mmkw (też tulejka by się przydała) do wzmacniacza 100 RMS ;

Oba będą odcinki po około 5 cm więc teoretycznie rozeta może być bez bezpieczników.

Sprawdź , jeśli nie będzie dobrze :

5) Wyprowadź przewód 10 mmkw z rozety dodatkowo do wzmacniacza 600 RMS ;

jeśli jeszcze nie pomoże

6) pod czwarte wyjście z rozety daj kondensator.

Jeśli dobrze masz zamocowane wszystkie kable (tak jak pisałem) nie dojdziesz do punktu 5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczelismy robic maly OT moze i macie swoje racje ale mnie nie porzekonuja ery, a moze ty tego dls`a 20mm2 pedzisz??

wasylwek, moze napiszesz cos sensowniejszego w temacie tak zeby odpowiedziec na pytanie blackdragon8904

Ja powiedzielem to co uwazam za sluszne, jezeli bylo zle to powiedzcie jak powinno byc i dlaczego sie myle?

 

Jeżeli autor zrobi taki myk jak proponuje w swoim rysunku ( ten "mostek" o długości jakieś 15-20cm) o przekroju niekoniecznie grubszym niż 10mm² to...teoretycznie "wypadkowo" wyjdzie tak jakby podłączył 30mm² .

Nie mam ochoty tłumaczyć dlaczego (odsyłam do grzebania w sieci) ale ... lepiej wychodzi zastosowanie JEDNEGO przewodu o przekroju 30mm² niż DWÓCH o przekroju 15mm².

Na straty (spadki napięć) większy wpływ ma DŁUGOŚĆ zastosowanych przewodów niż przekrój ...na krótkim odcinku mozna "przesłać" nawet i ze 150 Amperów (bezpiecznik) :rotfl: .

Co do długości to Grzegorz już o tym wspominał.

 

Dla długości 5 m i max. poboru prądu 90A (tyle "gwarantuje" producent pieca czy tam autor) potrzeba minimum jakies 50mm² jeżeli da więcej...tym lepiej , alternatywnie można "zmniejszyć" dystans miedzy źródłem prądu a wzmacniaczem.

 

Odpowiadam sensownie (bardziej się nie da) ... może tak zrobić.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja nadal upieram się przy swoim. Proszę popatrzeć na załącznik.

 

[ Dodano: 2009-12-17, 01:03 ]

Dodam jeszcze drugie obliczenia w których pociągnięty jest kabel minusowy do akumulatora o tej samej średnicy co plusowy.

Mam nadzieję, że wszyscy widzą różnicę i umieją ją wytłumaczyć sobie i innym. :hyhy:

To chyba już zakończy dyskusje.

post-2260-1261007459.jpg

post-1-1261007459.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczelismy robic maly OT moze i macie swoje racje ale mnie nie porzekonuja ery, a moze ty tego dls`a 20mm2 pedzisz??

 

Nie, ja ich nie pędzę bo mnie na nie nie stać, znaczy na ten najwyższy model Alpiny bo na A6 już tak, mniejsza z tym, w każdym bądź razie takie klocki ma u siebie jeden z menagerów Alpina a zasilanie ma do nich 21mm2 przewód DLS'a od aku. I poprzez rozdzielacz ma je podłaczone każdy kablem 21mm2. Masa oczywiście z bagaja. No ale przecież on się nie zna, i ci którzy mu furkę robili też. Bo wy pewnie byście dali pewnie ze 100mm2. A powiem ci że słuchałem tego auta i żadnych spadków nie było, basu mu nie brakowało...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego się tak "spinasz" ?

Aby wkładka bezpiecznikowa np. 60 A zadziałała "prawidłowo" muszą być spełnione ...pewne warunki, które przewiduje...jakaś tam norma którą nie Ty, nie ja i nikt z Nas nie ...ustalał.

Po prostu dla "swobodnego" przepływu prądu o wartości około 100A przy napięciu (znamionowym) około 12 V i długości przewodu około 5 m ktoś ...ustalił 50mm² ...koniec, kropka to ...pewnik.

P.S. Żeby nie było, ja również często mam te normy w.... :hyhy: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wasylwek, nie "spinam" się, tylko po prostu się zastanawiam jak to jest że ludzie na forum nawet do małych mocy polecają 50mm2 a ludzie którzy się zajmują tym zawodowo robią taką instalację na 21mm2. Czemu :hyhy: Wolę się dowiedzieć takich rzeczy niż jak będę coś robił zrobić źle.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo tutaj ludzie w ceniej "tej" 20 o ktorej mowisz maja 50mm2 kabla spawalniczego, dwa ze robia sobie zaplecze, bo wiekszosc jest nieuleczalnie chora na CA :hyhy:. Ja polecilem koledze 50 z mysla o zalpleczu, ze jak kupi sobie Helona to nie bedzie musial znowu rozpruwac auta, moze sie pomylilem i kolega nie bedzie rozwijal pasjii, ale to bylo moje zdanie a ty zamiast nasakiwac mogles spokojnie wyrazic swoje

P.S widzialem A6 pod 20mm2 bodajze i zasilal 2x RE SE ladnie to gralo nie odczuwalo sie spadkow dopoki maxtz nie wzial miernika i po zmierzeniu napiecie spadalo ponizej 11V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm ....jakby Ci to wytłumaczyć taki PORZĄDNY DLS 21mm² potrafi czasem być "lepisiejszy" :D od chińskiego 50mm² cóż...bywa droższy, ale o tym ...co bardziej obyci doskonale wiedzą.

A dzieci Neo ...zawsze wybiorą TAŃSZY :hyhy: 50mm , niż droższy i suma sumarum wedle ich jakże błędnego rozumowania ...gorszy.

 

P.S. Nikogo nie chcę...obrazić, zdaję sobie sprawę , że ktos kto obcuje z firmą DLS jest świadomy:hyhy: tego co chciałem wyrazic wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A dzieci Neo ...zawsze wybiorą TAŃSZY :hyhy: 50mm , niż droższy i suma sumarum wedle ich jakże błędnego rozumowania ...gorszy

Byla juz na forum dyskusja na ten temat, duza czesc userow tego forum ma badz poleca spawarke ak odpowiedni zamiennik. Takie okreslenia jakie rzucasz sa troszke nie na miejscu, to jast tak samo jak Soudal vs APP

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.S. Nikogo nie chcę...obrazić, zdaję sobie sprawę , że ktos kto obcuje z firmą DLS jest świadomy:hyhy: tego co chciałem wyrazic wyżej.

Wiesz co to znaczy "czytać między wierszami" ? Nikt kto zna się troche na branży nie obrazi sie na określenie dziecka Neo.

Chciałem tylko zaznaczyć pewną "prawidłowość w nielogicznym rozumowaniu", że grubszy i tańszy to ...jedyna słuszność.

Nie chcę już drążyć dyskusji ale ...osobiście kable spawarkowe zostawiam ...spawaczom u siebie od ...zawsze w samochodzie stosuję kable dedykowane do samochodu.

Co nie znaczy, że każdy ma tak robić :hyhy: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...