Skocz do zawartości

Wycie alternatora


raqall
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

 

Słyszę wyraźne wycie w głośnikach, które zwiększa się wraz ze wzrostem obrotów, dodatkowo słychać jednostajny szum, gdy wzmacniacz dostaje zasilanie (niezależnie od tego czy silnik pracuje czy nie).

 

Nie chcę przedłużać posta pisząc dokładnie jakie komponenty zamontowałem w aucie, więc podam tylko najważniejsze:

  • samochód: Citroen C5 X7 2008, 2.0 benzyna + LPG, sedan,
  • DSP Pioneer DEQ-S1000A zamontowane obok schowka pasażera, wykorzystałem fabryczną masę, która jest w progu pasażera pod wykładziną, kabel +12V pociągnięty z puszki bezpieczników pod kierownicą za pomocą rozdzielacza z bezpiecznikiem,
  • zasilanie +12V wzmacniacza JL Audio E6450 biegnie od akumulatora do bagażnika lewym progiem, kabel spawalniczy 25mm², wykorzystałem masę świateł z tyłu do masy wzmacniacza (również ten sam 25mm² przewód),
  • kable sygnałowe RCA do wzmacniacza od DSP biegną prawym "brzegiem" podsufitki, wraz z nimi "z powrotem" do przodu samochodu (pod radio OEM) biegną kable do głośników, przewód remote-turn-on od DSP do wzmaka również w tym samym peszlu.

Wszystkie punkty mocowania do masy wyczyszczone, odtłuszczone, kable zakute w miedziane oczka.

 

Aby dojść do źródła problemu zasiliłem DSP za pomocą zasilacza laboratoryjnego (pominięta instalacja elektryczna samochodu): radio OEM oraz wzmacniacz JL Audio zasilane były z akumulatora/alternatora samochodu: problem znika, nie słyszę wycia ani szumu, niezależnie od tego czy silnik pracuje i na jakich obrotach. Pominąłem również zupełnie DSP: wpiąłem jako źródło dźwięku zewnętrzny odtwarzacz: problem znika. Można więc sądzić że to DSP generuje wycie (albo jego zasilanie).

 

Sprawdziłem, że wycie jest obecne niezależnie od tego czy metalowa obudowa DSP dotyka metalowego mocowania samochodu czy nie.

 

Sprawdziłem także ten filtr masy RCA. Jest lepiej, wycie znika, szum zostaje, ale nie chcę go używać, wydaje mi się, że zestaw gra gorzej, plus mam 6 kanałów, potrzebowałbym więc 3 dwukanałowych filtrów.

 

Jak rozwiązać problem? Myślę nad:

  1. dołożeniem filtru zasilania (np. taki) do przewodu zasilającego DSP, dodatkowo rdzenie ferrytowe na przewodzie zasilającym,
  2. poprowadzeniem zasilania DSP bezpośrednio od dodatniego bieguna akumulatora z pominięciem puszki bezpieczników.
  3. Big3 - czy jest w ogóle sens? zostało mi trochę tego kabla 25mm², mógłbym go wykorzystać.
  4. teraz przyszło mi do głowy wyciągnięcie mojej ładowarki USB i sprawdzenie czy wycia nie ma, wątpię (bo od roku już jej używam i na samym radiu bez DSP/wzmacniacza było OK), ale sprawdzę wieczorem :D

Proszę o Wasze sugestie i odpowiedzi na pytania 1. 2. i 3. W załączniku zdjęcie z "testowego" zasilania DSP.

 

Pozdrawiam, Radek.

post-16999-0-18681600-1591178093_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, poczytałem o pętli masy.

 

Czyli problem jest bardziej złożony: to nie jest tak, ze zasilanie DSP "wyje" - wyje bo punkt masy wzmacniacza i DSP jest różny, jest kilka "ścieżek" prowadzących do bieguna "-". Zatem, żeby to potwierdzić powinienem zostawić zasilanie DSP tak jak jest oraz podłączyć w bagażniku inny wzmacniacz i zasilić go z innego żrdódła (mam "domowy" Marantz): jeśli problemu nie będzie to oznacza, że mam problem z właśnie pętlą masy.

 

Czyli idealnie byłoby pociągnąć 2 kable 25mm² bezpośrednio do baterii i tak samo bezpośrednio do baterii połączyć DSP? Albo pociągnąć masę DSP do bagażnika gdzie "zmasowany" jest wzmak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dobrze to rozumiem, to metal karoserii jest jest jakby "kablem" o wielkim przekroju: wszystko jest OK dopóki nie podłączę interkonektów RCA: robiąc tak robię pętlę masy: masa jest zarówno poprzez karoserię jak i poprzez ekran/drugą żyłę kabla RCA, co tworzy pętlę.

 

Czyli ciągnięcie drugiego kabla nic nie zmieni - tak?

 

W takim razie jak rozwiązać problem?: należy przerwać pętlę, ale jak to zrobić, skoro nie podłączając "masy"/drugiej żyły kabla RCA do wzmacniacza nie będę miał dźwięku wcale?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja najpierw spróbował bym do radia dołożyć mase z karoserii, i pomyślał bym o przeniesieniu proca koło wzmaka i zasilenie z jednego punktu

nie da rady, nie ma miejsca w bagażniku, dla DSP też eleganckie miejsce znalazłem nieopodal radia, każdy setup ma swoje plusy i minusy :/

 

mogłem najpierw testowo podłączyć wszystko a potem dopiero "na amen"

 

jeszcze pozostaje kwestia:

ja użyłem twisted pair RCA - czy to dobrze?, jak mierzę gniazda RCA mojego wzmacniacza multimetrem to pokazuje 48 Ohm dotykając "otuliny" RCA i masy samochodu.

 

Między otuliną kabla RCA biegnącego od DSP a masą karoserii jest 0 Ohm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...