Skocz do zawartości

Dobór komponentów do Car Audio, ocena planu instalacji - Citroen C5 X7 Sedan


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

 

To mój pierwszy post na forum, proszę o wyrozumiałość :zakrecony:. Proszę o Wasze opinie, sugestie i ocenę, czy proponowane przeze mnie "zakupy" i planowana instalacja są sensowne czy nie :D oraz odpowiedź na pytania na końcu posta.

 

Chcę zmodyfikować instalację audio w moim samochodzie: Citroen C5 X7 Sedan 2008. Post jest trochę długawy, ale chcę napisać wszystko po kolei.

 

Co jest:

Aktualnie instalacja jest zupełnie fabryczna: najprostsze radio RD4 z monochromatycznym ekranikiem montowane w samochodach grupy PSA, 2 tweetery pod szybą, po jednym głośniku 165 mm na dole każdych drzwi. Samochód występował także w wersji z instalacją Hi-Fi (subwoofer w boczku bagażnika, wzmacniacz, dodatkowe tweetery w boczkach drzwi, lepsze radio). Pomimo, że mój nie jest "Hi-Fi" to i tak jest bardzo dobrze wyciszony jak na swoją klasę (filcowe obicia plastików, filc między blachą a elementami wnętrza). Zamontowałem chiński adapter bluetooth/RCA i zasilanie (ładowarkę) - ukryłem całość nad schowkiem pasażera, "ożywiłem" przycisk/zaślepkę koło kierownicy: umożliwia to parowanie bluetooth bez konieczności naciskania przycisku na adapterze, który może być schowany. Do przesyłania muzyki używam wyłącznie bluetooth.

 

Co chcę:

  1. poprawić jakość dźwięku: chcę "odmulić środek", przy głośnym słuchaniu instrumenty zlewają się w jedność, brakuje szczegółów, niskie tony są "urywane", głośnik w prawych drzwiach (albo elementy wokoło niego) czasami trzeszczą przy głośnym słuchaniu (przy jakichś częstotliwościach, niekoniecznie niskich, ciężko powiedzieć, są to chyba bardziej drgania plastiku niż uszkodzony głośnik). Nie chcę "tuby" ani "100000 W" subwoofera, wiecie o co chodzi, chcę, żeby audio dobrze grało rocka, bluesa, czasem nawet klasyczna ale też klimaty typu Benassi :P)
  2. wyrównać głośność podczas słuchania przez bluetooth (płyta CD "gra" znacznie głośniej i czyściej),
  3. dodać odbieranie połączeń z kierownicy (jest przycisk, ale radio RD4 musi chyba mieć dołożony dedykowany moduł telefoniczny bluetooth),
  4. dodać obsługę przycisków następny/poprzedni kawałek z kierownicy podczas słuchania przez bluetooth.

Co planuję zmienić/kupić:

  1. wymiana radia RD4 na model RNEG2 (RT6), co rozwiąże problemy 4., 3. oraz mam nadzieję 2. i nieco też 1 ~ 1500 zł (oprócz radia konieczny jest niestety zakup innej ramki wokół ekranu :kwasny:).
  2. wygłuszenie drzwi matami -> 2x [Mata butylowa CTK Practic 2mm] mam nadzieję starczy na wszystkie drzwi ~ 320 zł.
  3. instalacja wzmacniacza w lewym boczku bagażnika [JL Audio E6450] (przymierzyłem sobie kartonowe pudło na wymiar w samochodzie, będzie OK). Wzmacniacz to 600 zł, instalacja (kable, końcówki, bezpiecznik, płyta ABS, ...) to ~ 120 zł. Wzmacniacz 6-kanałowy, bo chcę zachować "pikanie" czujników parkowania tył/przód/lewo/prawo + dołożyć subwoofer.
  4. instalacja DSP [Pioneer DEQ-S1000A] wraz z portem USB w schowku do kalibracji (tam gdzie poprzednio miałem wejścia RCA) ~ 750 zł. Wiem, ze za 2k miałbym wypasione radio, ale chcę zachować fabryczny wygląd.
  5. dołożenie subwoofera w prawym boczku bagażnika: [dedykowana obudowa] ~400 zł (może uda się coś urwać) oraz głośnik [HERTZ ES F25.5 25 cm] ~340 zł. Obudowa ma tylko 15L. Moim zdaniem (nie znam się w ogóle, czego pewno zdążyliście się już domyślić :lamer:) jest to za mało na głośniki 25 cm, ale innej opcji nie mam. Głośnik płaski, bo zajmuję mniejszą objętość.
  6. montaż głośników odseparowanych [Clarion SRP1723S] ~340 zł w drzwiach przednich i tweeterów w fabrycznym miejscu (w lewym i prawym dolnym rogu szyby), zwrotnice albo w konsoli środkowej albo w drzwiach.
  7. montaż głośników [Clarion SH1734R] ~ 180 zł w drzwiach tylnych. Nie ma chcę dziurawić boczków tylnych drzwi (tak na prawdę mógłbym chyba nawet zrezygnować z głośników z tyłu, ale chcę zachować "pikanie" czujników), więc nie mogę zainstalować osobno tweeterów.

Przebieg instalacji:

  • Nie planuję przysznurowywania fabrycznych kabli głośnikowych, chociaż może się okazać, że rozbiorę tyle paneli, ze będzie to proste.
  • Wygłuszę drzwi matami.
  • Dorobię wiązkę radia łączącą go z DSP oraz pozostałymi rzeczami (CAN), tak, aby możliwe było wymontowanie DSP i przywrócenie oryginalnych głośników. DSP zamontowane możliwe blisko radia.
  • Sygnał audio będzie leciał z radia (high-input) do DSP. DSP "wytnie" optymalizacje radia dla fabrycznych głośników.
  • Instalacja wzmacniacza w lewym boku bagażnika: przeprowadzenie 2 przewodów [25m2/4GA CCA] równej długości prosto do dwóch klem akumulatora (nie chcę podpinać pod masę) z [bezpiecznikiem 60A] w [gnieździe], montaż płyty do której zamocuję urządzenie, aby zabezpieczyć je przed rzeczami w bagażniku.
  • Z DSP sygnał (low-input) prześlę pod konsolą, środkiem samochodu do tyłu, do wzmacniacza [5/6 kanałowym kablem RCA] (przód lewo/prawo, tył lewo/prawo + subwoofer),
  • Ze wzmacniacza przeprowadzę kable głośnikowe do konsoli środkowej, gdzie połączę je odpowiednio do fabrycznych przewodów dedykowanym każdemu głośnikowi.
  • Głośniki zamontuję w drzwiach i podszybiu. Przednie kanały prowadzić będą do zwrotnic a stamtąd do drzwi/podszybia. Głośniki w tylnych drzwiach nie potrzebują zwrotnic.
  • Złożony w całość subwoofer trafi do prawego boku bagażnika, który napędzać będzie zmostkowany kanał 5 i 6 wzmacniacza, kabel przebiegnie pod progiem ochronnym bagażnika.

Moje pytania:

  1. Czy instalacja elektryczna auta wytrzyma taki wzmacniacz?
  2. Czy kable zasilające wzmacniacz są OK? (Instrukcja wymaga co najmniej 8 GA). Kabel, który wybrałem niestety nie jest OFC.
  3. Planuję rozdzielić fabryczny przewód ze stałym +12V i przewód z +12V przy włączonym zapłonie, aby móc zasilić zarówno nowe fabryczne radio jak i DSP. Czy to OK?
  4. Czy mogę umieścić wzmacniacz w boku bagażnika? Chcę zmieścić go między zewnętrzną blachą a filcem bagażnika, miejsca jest tyle ile na subwoofer (symetrycznie, zobaczcie obudowę subwoofera) - czy nie będzie miał tam "za ciepło"?

 

Wybaczcie zbyt długi post.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz urwać nieco grosza z ceny Pioneer'a sprawdzając, czy jest dostępny w tym sklepie:

https://carhifi24.pl/rtv-i-agd/sprzet-car-audio/wzmacniacze/pioneer/pioneer-deq-s1000a-uniwersalny-procesor-dzwieku-do-radia-samochodowego-wzmacniacz.html

Dobrze by było, gdybyś wykorzystał - prócz wzmacniacza mocy - jego inne zalety.

Manual wzmaka JL:

owner's manual - JL Audio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Możesz urwać nieco grosza z ceny Pioneer'a sprawdzając, czy jest dostępny w tym sklepie:

https://carhifi24.pl/rtv-i-agd/sprzet-car-audio/wzmacniacze/pioneer/pioneer-deq-s1000a-uniwersalny-procesor-dzwieku-do-radia-samochodowego-wzmacniacz.html

Dobrze by było, gdybyś wykorzystał - prócz wzmacniacza mocy - jego inne zalety.

Manual wzmaka JL:

owner's manual - JL Audio

 

dzięki za link, faktycznie sporo taniej :)

manual czytałem, na pewno wykorzystam, chociażby ustawiając odcięcia dla głośników i suba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...