Skocz do zawartości

Lexus GS300 MK1 - instalacja od zera. Koncepcja


Rekomendowane odpowiedzi

Do zagospodarowania mam Lexusa GS300 1 generacji czyli JZS147. 

 

Na ten moment 2 rzeczy są pewne:

 

- jednostka Alpine UTE93DAB

- wzmacniacz na przód w biampingu Braun (A/d/s) PQ10

- aktywny podział

 

Reszta instalacji jest dość problematyczna:, bo przednie wooferki to 10cm "pyrtki" w obudowach bass - reflex, a sub w półce.

 

Budżet na podzespoły jest niewielki, a OLX moim przyjacielem, więc sporo pytań i koncepcji. Koncepcje:

 

1. wykorzystać posiadane oldschoolowe woofery Lanzara CS64, lata 90', granie jak rockford punch i tym podobne. Robią niezłe zamieszanie. Do tego 3" fullrange w słupku jak Fountek FE85 lub TangBand  W3-593SF, bo można je kupić za około 50 zł. 

 

Skąd taki pomysł? W domu słucham Visatona FRS8 w obudowie MLTL i pomimo braków na skrajach pasma, realność przekazu i spójność fazowa małego szerokopasmowca, rekompensuje braki. Chciałbym uniknąć podziału w wrażliwym dla ucha zakresie i wyjść ze sceną jak najwyżej =  zejść w miarę nisko z podziałem (NA PRZYKŁAD: woofer cięty 300hz/12dB, a fullrange 600Hz/12dB )

 

Problem przy tym rozwiązaniu to spora rzeźba z drzwiami i boczkami, bo konstrukcja przewiduje komorę BR. Trzeba by ciąć boczek i wyjdą długie dystanse. W linku zdjęcia(nie moje) obrazujące jak to wygląda i jak można "idealnie" grać pod tapicerkę:  https://www.clublexus.com/forums/gs-1st-gen-1993-1997/770372-5-1-4-inch-to-6-1-2-inch-speaker-mount-cutout.html

 

2. wykorzystanie istniejących plastikowych komór, ale zadbać o ich usztywnienie i zmianę przetwornika? Visaton W100S (posiadam takowe) podobno coś tam grają w 4L, ale boje się o zgranie tak małych przetworników z subem.  Wtedy budżetowo na górę mógłbym zastosować Cantona T25 albo H/K.

 

W sieci właściwie brak jakichkolwiek opisów modyfikacji tej generacji Lexusa GS300/Toyoty Aristo. Jedyne co można znaleźć to wielkie suby Infinite Baffle albo skrzynie zajmujące cały bagażnik, a drzwi seria. Niestety nie o to mi chodzi. 

 

Z góry dzięki za pomoc. 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tych opcji co wymieniles zdecydowanie opcja nr 1 ale... Full range to zdecydowanie dobry pomysł w tym przypadku szczególnie jeśli godzisz się z jego brakami ma górze.

Tylko jedna sugestia co do cięcia. Pamiętaj że w warunkach CA okolice 400-500hz to zakres dość problematyczny, dlatego starał bym się zejść jeszcze niżej, robiąc fullrangeowi ostre cięcie nawet na 200-250hz.

Sądząc po głośnikach jakie proponujesz budżet masz znacznie ograniczony.

W takim przypadku odpuścił bym duże rzeźby drzwi i grał wooferem pod tapicerka, starając się pianką/gąbka ograniczyć jego dmuchanie pod plastiki a zostawić oddech w stronę maskownicy. Pamiętaj że długi tunel może wnieść więcej problemów niż granie pod tapicerka, szczególnie w nisko ciętym 3 Way gdzie średnicy z woofera i tak nie ma za wiele.

Druga opcja to zdecydowanie słabsza wersja. W przypadku 10cm midwoofera i taniego tweetera nie zyskasz ani na dole ani na średnicy, jedyną zaletą było by więcej wątpliwej jakości górnego pasma, ale wszystko kosztem przestrzeni i spójności która na pewno będzie lepsza przy pelnopasmowkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zagospodarowania mam Lexusa GS300 1 generacji czyli JZS147. 

 

Na ten moment 2 rzeczy są pewne:

 

- jednostka Alpine UTE93DAB

- wzmacniacz na przód w biampingu Braun (A/d/s) PQ10

- aktywny podział

 

Reszta instalacji jest dość problematyczna:, bo przednie wooferki to 10cm "pyrtki" w obudowach bass - reflex, a sub w półce.

 

Budżet na podzespoły jest niewielki, a OLX moim przyjacielem, więc sporo pytań i koncepcji. Koncepcje:

 

1. wykorzystać posiadane oldschoolowe woofery Lanzara CS64, lata 90', granie jak rockford punch i tym podobne. Robią niezłe zamieszanie. Do tego 3" fullrange w słupku jak Fountek FE85 lub TangBand  W3-593SF, bo można je kupić za około 50 zł. 

 

Skąd taki pomysł? W domu słucham Visatona FRS8 w obudowie MLTL i pomimo braków na skrajach pasma, realność przekazu i spójność fazowa małego szerokopasmowca, rekompensuje braki. Chciałbym uniknąć podziału w wrażliwym dla ucha zakresie i wyjść ze sceną jak najwyżej =  zejść w miarę nisko z podziałem (NA PRZYKŁAD: woofer cięty 300hz/12dB, a fullrange 600Hz/12dB )

 

Problem przy tym rozwiązaniu to spora rzeźba z drzwiami i boczkami, bo konstrukcja przewiduje komorę BR. Trzeba by ciąć boczek i wyjdą długie dystanse. W linku zdjęcia(nie moje) obrazujące jak to wygląda i jak można "idealnie" grać pod tapicerkę:  https://www.clublexus.com/forums/gs-1st-gen-1993-1997/770372-5-1-4-inch-to-6-1-2-inch-speaker-mount-cutout.html

 

2. wykorzystanie istniejących plastikowych komór, ale zadbać o ich usztywnienie i zmianę przetwornika? Visaton W100S (posiadam takowe) podobno coś tam grają w 4L, ale boje się o zgranie tak małych przetworników z subem.  Wtedy budżetowo na górę mógłbym zastosować Cantona T25 albo H/K.

 

W sieci właściwie brak jakichkolwiek opisów modyfikacji tej generacji Lexusa GS300/Toyoty Aristo. Jedyne co można znaleźć to wielkie suby Infinite Baffle albo skrzynie zajmujące cały bagażnik, a drzwi seria. Niestety nie o to mi chodzi. 

 

Z góry dzięki za pomoc. 

 W drzwi zmieścisz glośniki 16 . Tyle , ze .........

Nie spodziewaj się żywiolowego midbasu , średnica ze sporymi zawirowaniami w przedziale 800 -2000 Hz .

Do tego autko brzmi samo z siebie dość przyciężkawo , sub jak kto lubi ( czy bardziej musi ) 25 w zamknietej skrzynce rewelacji nie robi ,

25 OB gra takim basem do uzupełnienia i podbudowy , ale ofensywnego basu ( na dogranie leniwego głośnika mibasowego ) z tego nie uzyskasz. Proc na wyposażeniu podstawowym , a i tak wypełnienie środkowego sektora sceny będzie trudne ( przy klasycznym 2 way ).

Ale autko jako pojazd bardzo przyjemne .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mamusa, utwierdziłeś mnie w przekonaniu, że trzymanie się koncepcji fullrange ma sens, Przynajmniej sam nausznie, wiem czego mogę od nich oczekiwać.

Co do budżetu - nie chcę inwestować w same przetworniki,tylko dobrze zaaplikować to co mam(mogę mieć za niewielkie pieniądze). Jednak jakiś fundusz na maskownice, pierścienie, maty i małą "rzeżbę" się znajdzie - byle efekt wizualny był godny wnętrza Lexusa z lat 90'.  

 

nakamichi, po cichu liczyłem na Pana wpis, bo czytając forum, domyśliłem się, że ten model samochodu nie będzie Panu obcy. Auto jest na tyle przyjemne, że ma dożywocie u mnie, a muzyka ma mi umilać codzienne przemieszczanie i podróże. To muzyka jest dla tego auta, a nie auto specjalnie dla muzyki, więc biorąc to pod uwagę oraz możliwe nakłady finansowe, liczę się z kompromisami.

 

Pytania brzmią:

- 16 się zmieści, ale jak prosto i estetycznie wyciągnąć ją przed tapicerkę? (a może nie?). Mam nadzieję, że oldschoolowe Lanzary nagle nie staną się ospałe i nie trzeba będzie tego mocno nadrabiać subem

- sub - OB  - jeśli przód wyszedłby w sposób zadowalający na 16cm, to 25OB wystarczy, że będzie uzupełnieniem, a nie dodatkowym atakiem. Lekka membrana i mocny układ magnetyczny + solidny wzmacniacz powinny zminimalizować wady rozwiązania. Oczywiście usztywnienie półki i pozbycie się jej rezonansów uważam za oczywiste,

 

 

Co do proca - musi wystarczyć proste DSP z Alpine UTE93. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 się zmieści, ale jak prosto i estetycznie wyciągnąć ją przed tapicerkę? (a może nie?). Mam nadzieję, że oldschoolowe Lanzary nagle nie staną się ospałe i nie trzeba będzie tego mocno nadrabiać subem

 

Nie ma prostej odpowiedzi lub ja jej nie znam .

Piszesz o fabrycznej lokalizacji a ja nie potrafię odpowiedzieć na ile ona jest odpowiedzialna za zaistniały stan rzeczy .

W zasadzie zawsze ciągnęło mnie do do zmiany w "klasyczne " miejsce dla woofera w pojazdach , ale nigdy do tego nie doszło ;-)

 

- sub - OB - jeśli przód wyszedłby w sposób zadowalający na 16cm, to 25OB wystarczy, że będzie uzupełnieniem, a nie dodatkowym atakiem. Lekka membrana i mocny układ magnetyczny + solidny wzmacniacz powinny zminimalizować wady rozwiązania. Oczywiście usztywnienie półki i pozbycie się jej rezonansów uważam za oczywiste,

 

Eksperymenty zostawiam na dalszy etap , na start chyba lepiej założyć coś sprawdzonego niz poszukiwać "wynalazków ".

Z tym , ze dzisiaj w zasadzie brak produktów do takiej aplikacji , trzeba szukać wśród dobrze zachowanych ;-) , a może nawet spróbować dobrze zasilić i wkomponować ten fabryczny ( jak był ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Temat umarł, bo byłem w trakcie rozwleczonej w czasie przeprowadzki na Śląsk.

 

nakamichi, czy posiadasz jakieś zdjęcia z montażu 16ek w tych drzwiach?

 

Co do suba to posiadam w tej chwili 2 "zachowane" egzemplarze: canton w28.25 i Infinity 120w.ib. Coś powinno dać radę

 

P.s. czy widział ktoś klasyczne metalowe maskownice ale w kolorze szarym, a nie czarnym? Wnętrze jest jasnoszare i każdy czarny element mocno się odcina.

 

Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

P.s. czy widział ktoś klasyczne metalowe maskownice ale w kolorze szarym, a nie czarnym? Wnętrze jest jasnoszare i każdy czarny element mocno się odcina.

Możesz wybrać sobie dowolny odcień z palety i trysnąć samemu lub zlecić np. w proszku. Nie wyjdzie drogo a b. trwale.

Mam ori pionka z GS'a w super stanie(10" 2 ohm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie nie myślałem o malowaniu - jakoś takie niepotrzebne skojarzenie, że "dziurki = zacieki".

 

Raadek, co do suba to w półce cały czas mam OEM Pioneera w idelanym stanie - domyślam się, że tytuł tematu "od zera" mógł zmylić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś z jakiegoś powodu byłem zmuszony mieć przez kilka dni czy tygodni, z przodu jakąś 16 w drzwiach i na słupku tylko jakiegoś TB 3", raczej z tych lżejszych konstrukcji. Mimo posiadania wczesniej tweeterow bez okazałej najwyższej góry, jej brak w tym zestawie dla mnie był mocno zauważalny. Nie wyobrażam sobie tak jeździć i się oszukiwać, że jest OK. IMHO bez tweetera się nie da.

Kilka lat temu jeden z naszych forumowiczów o nicku Maxtz, rownież próbował oprzeć górę na szerokopasmówce, nawet na 2" HiVi w swoim Renault Safrane. Także długo się nie oszukiwał. Temat do znalezienia na forum.

Bez konkretów, ponieważ piszę z telefonu.

Edytowane przez TomoMadej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...