Skocz do zawartości

Omówienie podstaw przed kompletowaniem sprzętu BMW E60


Rekomendowane odpowiedzi

 
 

 

Witam wszystkich, 

W końcu zarejestrowałem się na forum, wcześniej przez dłuższy czas tylko obserwowałem co się na nim dzieje. Więc skoro rejestracja zrobiona, dział "przedstaw się" zaliczony - przyszedł czas na pierwsze posty, tematy. Mam nadzieję, że znajdę na forum pomoc w niejasnych dla mnie zagadnieniach i może sam posłużę pomocą kiedyś :)

 

Geneza założenia tematu jest prosta, mianowicie (kilka razy już poruszany temat) przyzwoite granie w BMW, a dokładnie w tym przypadku E60. Nie chcę się podpinać pod inne tematy, gdyż żaden z nich nie skończył się jak dla mnie żadnymi konstruktywnymi wnioskami. 

 

Już w zeszłym roku jako zielony w temacie zacząłem coś o tym myśleć. Oczywiście jeszcze wtedy nie zaglądałem na forum a moja jedyna wiedza pochodziła z ... no właśnie jej jeszcze nie było. Od d..y strony zaczynając kupiłem zestaw JBL GTO 754 i do niego JBL GT1204BP. Sygnał pociągnąłem konwerterem Hi Low od InPhase i tak to się zaczęło. Nie komentujcie proszę tych głupot co narobiłem, hehe, sprzęt był z 2 ręki więc dużo nie straciłem. Plus tego przedsięwzięcia okazał się taki, że zacząłem się coraz bardziej interesować zagadnieniem nagłośnienia samochodu, zaglądać na forum, czytać o instalkach, sprzęcie. 

 

W tym roku chciałbym troszkę bardziej pociągnąć temat ale wcześniej wolę zasięgnąć języka, popytać się i podyskutować o problemach montażowych, sprzęcie, zanim będę sam działał, żeby uniknąć najprostszych błędów i utraty kasy na marne. 

Mam nadzieję, że uda mi się na podstawie tego tematu rozwiać kilka moich wątpliwości i może zostanie ślad dla innych posiadaczy BMW, którzy będą chcieli coś u siebie poprawić.

 

Zacznę od kilku informacji na temat moich preferencji, itd.:

* instalacja bardziej w stronę niedrogiego sq

* rodzaj muzyki: głównie hip hop ale w przerwach prawie wszystko ( od Adelle do Rammsteina)

* nie jestem audiofilem z krwi i kości, choć sprawia mi przyjemność słuchanie dobrej muzyki i marzy mi się uzyskanie w miarę dobrej sceny muzycznej w aucie

* co do kosztów:

      - wzmacniacz posiadam - Genesis Profile 5 (4x50rms + 1x150rms, przy 4 ohmach)nadzieję, że się nada

      - zestaw przód około 750, max 1000 pln 

      - subwoofer około 500 - 750 pln

      - kable posiadam

      - koszty instalacji, wygłuszenia ???? im drożej tym dłużej poczekam, hehe

* oczywiście ori radyjko zostaje

* raczej rezygnacja ze standardowych pseudo subwooferów pod siedzeniami

* na tyle dobry przód, że jeśli będę musiał chwilowo wykorzystać cały bagażnik i skrzynkę zostawić w garażu to nie będzie płaczu

* jeśli coś pominąłem to pytajcie.

 

Po pierwsze primo to moje założenie wstępne jest takie:

źródło: ori BMW Buissnes stereo + konwerter hi low Genesis (profile lub series 3 zależnie od budżetu)

przód ( dalej opiszę jaki mam z nim problem) albo:

  - DLS R6A / Morel Tempo 6 ( ze wskazaniem na DLS), zwrotnice pasywne,  16 cm, przerobienie drzwi pod tak duże głośniki i rezygnacja ze standardowych subów pod fotelami, głośniki zasilane z mostka w gienku (po 140 wrms)

  - jakieś wooferki 10 cm w ori miejscach a do tego tw, spięte aktywnie 

sub: zero pomysłu jak na razie, coś pewnie 25cm, co dobrze zgra się z Gienkiem:)

 

Z punktem pierwszym nie mam problemów, mam świadomość jakie ograniczenia niesie ze sobą zwykłe radio stereo, ale na razie takie pozostaje, tak punkt 2 daje dużo do myślenia. I jak na razie właśnie to spędza mi sen z powiek. Mam nadzieję, że pomożecie trochę. Tak jak napisałem powyżej to myślę nad tymi dwiema kwestiami. Poprawnie byłoby zamontować 16cm woofery i tw, ale w czasie rekonansu robionego w sieci napotkałem na pewien problem. Przy okazji E60 konstrukcja drzwi nie przewiduje miejsca na tak duże głośniki, a w miejscu gdzie normalnie się je montuje (dolna, przednia część drzwi) nie ma gdzie się przyczepić z pierścieniami montażowymi. Po prostu budowa drzwi to jeden wielki otwór montażowy + fabryczna wytłoczka wygłuszająca pokrywająza całość + boczek. post-13595-0-93124200-1389433932_thumb.jpg

Mogę się mylić ale przeglądałem kilka E60 zrobionych przez polskie firmy CA i jak dla mnie to wygląda, jakby głośniki były przytwierdzone do tapicerki co nie jest chyba najlepszym wyjściem. 

 

I tutaj pytanie pierwsze: jak poprawnie wygłuszyć takie drzwi, jak poprawnie zamocować głośnik ( do czego przymocować dystanse z mdf) żeby wyglądało to mniej więcej tak

 

 post-13595-0-50535800-1389433922_thumb.jpg

 

Czy zamiast tego lepiej zrobić komory zamknięte na bazie kieszeni w drzwiach?

 

Rozstrzygnięcie sprawy drzwi jest kluczowe dla kontynuacji projektu, gdyż przy pójściu w ori miejsca muszę rozkminić kwestię miższych rejestrów, których nie da się wymagać od 10 cm głośników więc coś by trzeba było pomyśleć o tych głośnikach pod fotelami, gdyż czasem śmigam bez skrzynki w bagażniki i nie chcę być zdany jedynie na mikroskopijne głośniczki w przednich furtkach.  

 Aha, często czytałem, że dużo osób proponuje odsłuch sprzętu przed podjęciem decyzji, u mnie to raczej odpada, gdyż mieszkam na stałe w UK, chyba że ktoś ma ochotę się spotkać i mieszka również na wyspach.

Troszkę się rozpisałem ale mam nadzieję, że wszystko jest dla wszystkich w miarę jasne. Jeśli coś pomotałem to piszcie a poprawię :)

 Zachęcam do polemiki... 

Pozdrawiam Paweł

 

 

 

 

 

 

post-13595-0-50535800-1389433922_thumb.jpg

post-13595-0-93124200-1389433932_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będę się zagłębiał w sposób instalacji, bo takowy sobie wyczytasz z forumowych tematów, lub zasięgniesz info u CASKP - robił kilka takich e60, tak samo jak wytłumić auto i czym, bo tych informacji tez jest od groma, łącznie z podanymi typami i cenami, zagłębie się tylko w początek Twojej drogi, czyli oryginalnej jednostki.

 

W mojej opinii nie kupowałbym żadnego adaptera hi-low mając możliwość wyjść cyfrowym sygnałem, i mając pełne pole popisu, na pewno będzie to bardziej jakościowe rozwiązanie niż adapter sygnału, jakikolwiek by nie był (ile kosztował) .... weź pod uwagę też to, że skrojenie odpowiednich zwrotek też mało nie kosztuje, jak i trzeba mieć o tym wiedzę, lub trzeba za to zapłacić, co nie raz kosztowało więcej jak ten adapter + procesor - a nadal pozostawało wiele do poprawienia ze względu choć na kiepski sygnał. A tak zastosujesz sobie procek, pobawisz się, coś tam nauczysz, coś koledzy pomogą, na reszte pojedziesz do instalatora , który to ogarnie do końca.

 

To rozwiązanie będzie o niebo lepsze, po za tym masz opcję zastosowania procka w przyszłości - a to wiele spraw ułatwia, przynajmniej na początku - http://www.mobridge.us/compatibility/vehicles/1/37/13110/3/13170

 

Mając takie wyjście, z jednocześnie pełnym sterowaniem wszystkiego co w fabrycznej jednostce, masz droge otwartą, a jakość sygnału będzie nieporównywalnie lepsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zainteresowanie tematem :wink:  Oby więcej takich ciekawych wypowiedzi. Oczywiście przez myśl mi kiedyś przeszło coś o procku i nie mówię, że nie jest to opcja na przyszłość. Po prostu tak, jak pisałem wcześniej mój budżet nie jest sztywno ustalony i przede wszystkim dopiero tę zabawę zaczynam i nie mam od razu przeznaczonych pieniążków na konkretne walnięcie sprzętem w furkę, raczej rozciągnę to trochę w czasie. Dlatego też założyłem sobie na początek zainstalowanie w miarę dobrego ( oczywiście w moim zakresie cenowym) zestawu przedniego ze standardową zwrotnicą, wygłuszenie drzwi (czyli podstawa, podstawa), co da mi efekt relatywnie szybko i w przyzwoitym przedziale cenowym. Z moim stażem i z moim uchem przez jakiś czas da mi to satysfakcję, da mi chwilę na nazbieranie kolejnych funduszy. Tym bardziej, że moje obecne źródło na bank nie jest docelowe, jest ok póki co, ale zostanie zamienione na coś lepszego (CIC) tylko nie wiem kiedy to się uda. Póki co moje radyjko musi mi styknąć. Tym bardziej, że cena mObridge oscyluje w okolicach 550 GBP. 


Ostatnio były omawiane e60/90/91 zdaje się

 

Poczytaj co się tam montowało.

Poczytałem

Tylko te tematy nic rewolucyjnego nie wnoszą. Albo nie są dokończone jeszcze albo kończą się z reguły instalacją gotowego zestawu p&p. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe jak Twój projekt się skończy.

 

16 w drzwi ,10 aktywnie itd ;)

Bez względu na to jak się skończy chciałbym, żeby w tym temacie przedyskutować między innymi kwestię przerobienia drzwi, później też jakości sygnału audio, itp, żeby ktoś kiedyś mógł coś konkretnego z tego wywnioskować. A co do 10 aktywnie, chodziło mi o to, że przy pozostaniu przy tych małych głośnikach wykorzystałbym 2 kanały wzmacniacza do napędu średnich tonów a pozostałe dwa na tweetery pomijając pasywne zwrotnice. Może niefachowo to po prostu ująłem. Nie jestem wyrocznią w sprawach CA, pojęcie mam "tyle o ile" i właśnie dlatego piszę tutaj, a Ty mnie kierujesz do innych tematów z których w sumie nic ciekawego nie wynika. Nie planuję stawać moim autem w żadnych zawodach ani szpanować za zlotach, po prostu chcę rozsądnymi kosztami, przede wszystkim własną pracą (nie z chęci zaoszczędzenia, tylko nabycia doświadczenia) poprawić trochę mój zestaw audio. Nie oczekuję od niego Bóg wie czego, bo mam świadomość, jakie są to koszty gdybym chciał zrobić instalkę sq z prawdziwego zdarzenia. Mam nadzieję, że to tyle hejtowania:)

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem najlepiej będzie jak od mobridga zaczniesz, a reszte możesz zrobić jak chcesz, to da Tobie już dobry start, reszta to tzn leczenie syfa pudrem, co z tego że dasz wzmacniacz, jak wzmacniać będziesz kijowy sygnał, CA to jak myjka ciśnieniowa, co jej podasz i tak wzmocni, tylko umyj auto pomyjami, zobaczymy jak wyjdzie :D

 

Choć każdy musi się nauczyć na swoich błędach, wydać 2x więcej niż pierwotnie zakładał, przewalić kupe bezsensownych rozwiązań , aby dojść do tego co trzeba było zrobić na początku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tbrek wiem, że masz rację i wcale tego nie neguję. Jedyne o co mi chodzi w kwestii sygnału to fakt, że na obecną chwilę nie dam 600 gbp za sam procesor, i pewnie jeszcze przez jakiś czas do tego nie dorosnę. Choćby dlatego, że to jest prawie równowartość całego systemu CIC gdzie jednostka jest już trochę lepsza od mojej (choć to dalej żadna rewelacja) i ma wiele innych plusów, ale nie o tym mowa. A teoretyzując to nie wiem czy zamiast tego nie wolałbym jakiegoś aftermarketowego radia ładnie schowanego w schowku, które pewnie da więcej możliwości. Ale to tylko takie teoretyzowanie. 


 

 


Choć każdy musi się nauczyć na swoich błędach, wydać 2x więcej niż pierwotnie zakładał, przewalić kupe bezsensownych rozwiązań , aby dojść do tego co trzeba było zrobić na początku.

To bardzo dobre stwierdzenie :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukaj w sieci info o bmw E60 robionym przez Caskp'a znalazł on wygodne miejsce na montaż standardowego radia w konsoli. Musiałbyś sobie tylko tylko poświęcić czas na zrobienie odpowiedniej ramki. I masz dużo lepsze źródło niz ori. Kupujesz np np Alpine 7998 i jestes w domu. Pełna aktywka i świetne źródło.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to może jest złoty środek. Ostatnio znalazłem instalację, gdzie radio było zamontowane we wnęce na ori zmieniarkę i pasowało tam bardzo dobrze. Kolejny plus tego rozwiązania jest taki, że bez kosztów rzędy kolejny 1500 pln można sobie podłączyć np. Ipoda jako bank muzy albo nawet hdd jakieś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpisz w Google frazę "Bmw E60 caskp" i drugi wynik to cała instalka z drzwiami radiem etc. Niestety linku nie wkleję bo nie wiem jak to zrobić z tel. ;-p

Oczywiście od razu tak zrobiłem. Robota jest świetna i sprzęt tak samo. Profi jednym słowem. W tej instalacji są ładnie zabudowane głośniki w drzwiach. Muszę udać się do kolegi Caskp z kilkoma pytaniami na ich temat. Mam nadzieję, że coś pomoże i poradzi. Takie rozwiązanie wydaje mi się rozsądniejsze jeśli komuś nie zależy na zachowaniu 100% oryginału we wnętrzu auta, bo daje więcej możliwości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Genesis Profile 5 (4x50rms + 1x150rms, przy 4 ohmach)

 

Jak go chcesz zostawić to warto by było zainteresować sie głośniczkiem DLS W310D w skrzyneczce BR - powinien sobie fajnie poradzić - u mnie grał do rytmów bardziej rockowych i czasem elektronika, natomiast w BR do HH też może być fajny. Zmieścisz sie przy okazji w budżecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I masz dużo lepsze źródło niz ori

 

Tu masz świętą rację, aczkolwiek ja sugerowałem się dwukrotnie zapisaną tą informacją:

 

 

 

* oczywiście ori radyjko zostaje

 

 

 

Po pierwsze primo to moje założenie wstępne jest takie:

 

źródło: ori BMW Buissnes stereo + konwerter hi low Genesis

 

Stąd jedyne rozsądne rozwiązanie to wspomniany mobridge. Na pewno lepszy jak wyciąganie światła i kombinacje jak spiąć wszystkie sygnały w całość.

 

Po za tym idzie go kupić poniżej 2000zł, za nowy, nawet w PL z FV to koszt 2500zł, a ten na ebay to 1200zł. Sam adapter gienka to też wydatek 400zl.

Jak policzysz radio, dorobienie pasującej ramki, a to już wyższe wyzwanie i kolejne koszta, to się już wydatki wyrównują.

 

Po wakacjach letnich sam będę kombinował w takiej sztuce, aczkolwiek w kombi (e61) tylko muszę zrobić rozeznanie w jednostkach, bo nie wiem czym one tam od siebie się różnią, chciałbym z dużym ekranem, i rocznik tak 09-11. W każdym razie większym warunkiem bedzie dobór silnika benzynowego i żeby była w automacie, diesla nie chcę za cholerę, podobnie jak silnika 3.0si oraz 2.0 170KM, tak więc to będzie dopiero wyzwanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do upierania się przy seryjnym radiu to kwestia tego, że już kiedyś patrzyłem na rozwiązania typu mobridge i cena mnie powaliła. Kiedyś przez chwile przeszło mi przez myśl MS8 od JBLa ale to tez umarło. A adapter to rzeczywiście 400 za serię 3, profile to jakieś 150. Choć na dobrą sprawę to rzeczywiście instalacja drugiego źródła może być dobrą opcją.

A co do Alpine 7998 to moje marzenie z dawnych czasów:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 


Po wakacjach letnich sam będę kombinował w takiej sztuce, aczkolwiek w kombi (e61) tylko muszę zrobić rozeznanie w jednostkach, bo nie wiem czym one tam od siebie się różnią, chciałbym z dużym ekranem, i rocznik tak 09-11. W każdym razie większym warunkiem bedzie dobór silnika benzynowego i żeby była w automacie, diesla nie chcę za cholerę, podobnie jak silnika 3.0si oraz 2.0 170KM, tak więc to będzie dopiero wyzwanie

 

Dodatkowym elementem, który nie ułatwi Ci zakupu auta, będzie wersja nagłośnienia istotna przy rozwiązaniu, które chcesz zastosować. Jeżeli chcesz, to podeślij mi na PW adres mailowy i wrzucę Ci trochę materiałów na temat wersji systemów audio aut z poprzedniej generacji BMW. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Co do upierania się przy seryjnym radiu to kwestia tego, że już kiedyś patrzyłem na rozwiązania typu mobridge i cena mnie powaliła. Kiedyś przez chwile przeszło mi przez myśl MS8 od JBLa ale to tez umarło. A adapter to rzeczywiście 400 za serię 3, profile to jakieś 150. Choć na dobrą sprawę to rzeczywiście instalacja drugiego źródła może być dobrą opcją.

Masz auto jakie masz i albo Cię stać na audio i w to inwestujesz albo sobie odpuszczasz. Tyle chciałem dodać do tematu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Po rekonesansie w sieci wyszło mi, że rzeczywiście chyba najlepszym wyjściem jest wrzucenie aftermarketowego źródła dźwięku, do ma to bardzo wiele plusów.  I najprawdopodobniej tak właśnie będzie docelowo. Jednak zanim to nastąpi muszę troszkę poeksperymentować. A więc zaczynam od kupionego okazyjnie JL Clean Sweep. Co prawda zanim go zainstaluję muszę jeszcze zestaw przedni kupić ( polowanie rozpoczęte) i kilka innych drobnostek, więc zanim jakąś relację będę mógł zdać troszkę czasu minie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...