Skocz do zawartości

Klocki hamulcowe - zwiększenie skuteczności hamowania


gazownik
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wszystko jest sprawne a mimo to podczas hamowania na 80% blokuje przód na 90% 95% też. Dopiero na 100% jak stane na hamulcu tył staje

 

Tomek i dobrze reaguje! To ma nie dopuścić do sytuacji kiedy np w łuku nagle wykręcisz efektownego (aczkolwiek pewnie opłakanego w skutkach bąka!).

Zresztą masz czytaj co inny mundry napisał na forum moto dla opornego na argumenty :)

 

:Tył ZAWSZE hamuje słabiej niż przód, ponieważ w trakcie hamowania tylne

koła są odciążane i mogą łatwiej zostać zablokowane. Z koleji ponieważ w

sytuacji zablokowania kół tylnej osi powstaje niestateczny układ sił -

co wynika z dwóch stopni swobody przedniej osi a przede wszystkim faktu,

iż siły hamowania działają PRZED środkiem masy. Zablokowane koła mają

znacznie ograniczoną przyczepność zaróno w kierunku podłużnym i

poprzrecznym. Działające na nadwozie siły boczne lub nierówności drogi

mogą wytrącić samochód z jego ruchu prostoliniowego. Powstaje wtedy

moment, który sprawia, że pojazd ma tendencję do obrotu i ustawiania się

w poprzek dotychczasowego kierunku ruchu. Istnieje więc

niebezpieczeństwo zarzucenia.

Sytuacja zablokowania przedniej osi dle

układ stateczny, ponieważ tylne obracające się koła stabilizują pojazd,

ponadto siły hamujące działąją ZA środkiem masy.

Potrzeba

różnicowania sił hamujących wynikają takżę z odmiennej sytuacji w

trakcie hamowania - przednie koła mają lepszą przyczepność ponieważ są

dociążanie przez siły dynamiczne zaś tylne gorszę ponieważ są ODCIĄŻANE

przez siły dynamiczne. Do tego dochodzi nierównomierność rozłożenia masy

samochodu w typowej konstrukcji (silnik z przodu dociąża przednią oś,

tylną tylko minimalnie). ORAZ zmienne obciążenie samochodu "ładunkiem".

Przy komplecie pasażęrów i pełnym bagażniku zostaje dociążona tylna oś -

czyli jej przyczepność się poprawia.

Przy zastosowaniu

prostego symetrycznego rozwiązania 4 identyczne tarcze hamulcowe przy

każdym kole, w większości wypadków nigdy nie zostałyby zabklokowane

przednie koła a bardzo często blokowane by były tylne koła.

Aby nie doprowadzić do zablokowania osi tylnej pojazdu i zwiększyć siłę hamowania kół osi

przedniej wprowadza się rozwiązania umożliwiające korekcję siły hamowania pomiędzy

osiami poprzez:

- zwiększenie powierzchni ciernych hamulców kół osi przedniej,

- zwiększenie powierzchni tłoczków hamulcowych kół osi przedniej,

- wprowadzenie korektorów siły hamowania."

 

Podsumowując nadal nie widzę sensu ładowania mocniejszych hamulców na tył , skoro ori takie jak są, zazwyczaj mają "ujmowane" swojej mocy względem przedniej osi, a już zwłaszcza przy sytuacji awaryjnego hamowania, kiedy szczególnie zachodzi zjawisko dociążenia przedniej osi (czyli ma większą przyczepność, większa masa dociska koła przednie do jezdni) oraz odciążenia tyłu, czyli koła są odrywane "w górę" stąd mają tendencję właśnie do wcześniejszego blokowania się niż przód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 77
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Od 4 lat ma mikode nawiercaną i nacinaną z klockami brecka. Hamowanie 4s z 200 do 100. Ale je zajechałem.

 

Truck Ameryki nie odkryłeś to wszystko wiedziałem. Policz sobie różnicę powierzchni tłoków a zobaczysz jak duża jest różnica

 

Różnica na samych tłokach. Kumpel w volvo ma większe tarcze z tyłu i co z tego jak ma małe tłoki na tyle.

 

Ważne żeby przód w tym samym momencie tracił przyczepność co tył i tyle. Nie ma co bić zbędnej piany.

 

Lubie jak auto hamuje równo czterema łapami, równo w stosunku do przyczepności tak jak A3 Golf 4, peugoty. Czy te wszystkie modele kręcą bąki pod światłami ? Nie. Więc wywody są zbędne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chodzi mi o odkrycie Hameryki :)

Tylko staram się zrozumieć, co ma dać wymiana tyłu na wydajniejszy? Zwyczajnie wcześniej ABS będzie zaczynał się załączać i odpuszczać ciśnienie na tyle. Efekt hamowania w zasadzie wyjdzie ten sam tylko częściej wymasuje Ci stopę :)

A spytałeś mnie co daje mi wymiana tarcz na te o większej średnicy bez wymiany zacisków, prosta zasada, co łatwiej zatrzymać/napędzić gdy masz kółko o średnicy 10 cm czy 1 m?

Klocki działają na większej średnicy więc łatwiej im zatrzymać takie koło. Mimo ,że zacisk sam w sobie został ten sam i co ciekawe audi właśnie w C5 ale tej najmocniejszej 180 PS w turbosmrodzie , zastosowało te same tłoczki i klocki zwiększając jedynie średnicę tarcz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lubie jak auto hamuje równo czterema łapami, równo w stosunku do przyczepności tak jak A3 Golf 4, peugoty. Czy te wszystkie modele kręcą bąki pod światłami ? Nie. Więc wywody są zbędne.

 

Truck , jeszcze raz powtarzam a Ty swoje. Nie chcę wzmacniać przodu bo i tak sporo wcześniej blokuje.

 

Truck , jeszcze raz powtarzam a Ty swoje. Nie chcę wzmacniać przodu bo i tak sporo wcześniej blokuje.

 

Truck , jeszcze raz powtarzam a Ty swoje. Nie chcę wzmacniać przodu bo i tak sporo wcześniej blokuje.

 

Truck uważnie przeanalizuj tekst mój gdzie opisałem w procentach bo już mi nerwy biorą !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, dobra, dobra, bo się aż zapętliłem. :D I mi się coś zacznie blokować, blokować, blokować :D

Zrobisz co uważasz Tomku, natomiast gdy już coś z tego wyjdzie napisz w tym temacie, tak ze zwykłej ciekawości, kto miał rację , czyli czy wymiana tyłu na coś mocniejszego dała jakikolwiek efekt w sensie skrócenia drogi hamowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za opinie o klockach koledzy. Jak jeszcze ktoś ma opinie to proszę o opinię bo trzeba średnią wyciągnąć. :)

 

Hellsin oświeć mnie czym się różni hamowanie ze 150km/h A4 125KM od S4 270KM. Zatrzymać się trzeba, a rozpędzić można. Twój argument jest do bani.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

a co się dzieje z przodem i tyłem jak ruszasz na pełnym bucie? :)

 

Kwiatuś Tomek ma temat i zagwozdkę, więc nie śmiećmy. Więc odp i finito dyskusji. :)

Przód się unosi a d.. siada, przynajmniej w ośce jest to bardzo odczuwalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Truck, ja nie mam zagwozdki wiem co mi nie pasuje i wiem jak to pokonać.

 

Podobnie miałem kiedyś w Audi 80 bez ABS'u i bez korektora. Tył wogóle nie stawał, przód tarcza tył bęben z cylinderkiem 15mm

 

Zmieniłem cylinderek w bębnowym na największy z dostępnych. Czyli 21mm.

 

Efekt zamierzony : blokowanie przodu i tyłu w tym samym momencie.

 

Efekt niezamierzony : odciśnięta atrapa octavii na tylnym zderzaku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Truck, ja nie mam zagwozdki wiem co mi nie pasuje i wiem jak to pokonać.

W ogóle to się zastanawiam po co zakładałeś ten temat skoro jesteś taki mądry? Wygląda to tak, jakbyś chciał się tylko pochwalić swoją wiedzą na temat hamowania. Wydaje mi się, że istnieją odpowiedniejsze miejsca do zakładania takich tematów niż forum CarAudio raz. Dwa, skoro tak Cie interesuje wpływ klocków to czemu nie kupisz i sam nie przetestujesz? Po trzecie to nie lubię tekstów ile to ja jechałem przez miasto. Lubisz szybką jazdę (bo chyba po to te hamulce) to zapraszam na tor albo jakieś KJS'y, a nie na ulicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tony_tr jak masz pisać takie rady to nie pisz lepiej wcale. Wniosłeś coś konstruktywnego do tematu - nie. Zanim coś napiszesz to pomyśl trochę.

Po pierwsze - nie chwale się swoją wiedzą, tylko udowadniam że inne rady, niż dotyczące tematu z tytułu, znam ale nie potrzebuje.

Po drugie - nie doradzaj mi czy to czy inne forum. Koledzy z SCA też jak widać wkładali inne klocki.

Po trzecie - jak bym miał kupić ze 4 kpl klocków to bym tematu nie zakładał. A może mi zafundujesz klocki na testy ?

Po czwarte - jak ci nie odpowiada 150km/h na trzech pasach to ok. Ty możesz jechać 40, mnie to rurka. Ale pamiętaj że tylko prawym pasem.

Po piąte - podałem prędkości tylko po to żeby nie było tekstów "po co Ci lepsze heble"

Po szóste - nie lubisz, nie czytaj, nie musisz. Ale nie pouczaj mnie jak i gdzie mam jeździć bo kij Ci do tego.

Po siódme - masz wiedzę w temacie ujętym w tytule, sądzę że nie. To daruj sobie wywody bo nikt ich nie potrzebuje.

PANOWIE CZY KAŻDY MUSI UDOWADNIAĆ KAŻDEMU ŻE WIE WIĘCEJ ? TEMAT JEST TYLKO O KLOCKACH ! CZYTAĆ NIE UMIECIE ?

CZY TO TAK TRUDNO ODPOWIEDZIEĆ RZECZOWO NA ZAGADNIENIE ZAWARTE W TYTULE I TYLKO NA NIE

Dzieki bonless, bury, ulis, kminio, lklukasz za zwięzłe i rzeczowe odpowiedzi w temacie !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko fajnie, ale chyba zapomniałeś napisać jakie klocki masz aktualnie?

Jeżeli chcesz poprawiać producenta, który od dobrych kilkudziesięciu już lat ulepsza swoje produkty to droga wolna... i spokojne sumienie.

 

Ja tam się cieszę, że mój motocykl ma 2 ogromne tarcze z przodu a z tyły taką jedną malutką ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

PANOWIE CZY KAŻDY MUSI UDOWADNIAĆ KAŻDEMU ŻE WIE WIĘCEJ ? TEMAT JEST TYLKO O KLOCKACH ! CZYTAĆ NIE UMIECIE ?

CZY TO TAK TRUDNO ODPOWIEDZIEĆ RZECZOWO NA ZAGADNIENIE ZAWARTE W TYTULE I TYLKO NA NIE

A TY nie krzycz bo nas też nerwy biora czasami...

 

Ale masz racje, to takie typowo polskie, dookoła, zahaczyc cała rodzine i wywołać kłutnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od 4 lat ma mikode nawiercaną i nacinaną z klockami brecka. Hamowanie 4s z 200 do 100. Ale je zajechałem.

 

Wszystko fajnie, ale chyba zapomniałeś napisać jakie klocki masz aktualnie?

Gdybyś czytał uważnie . . . po za tym tak było, tzn jeszcze jest, ale za tydzień idą nowe tarcze ATE PD + klocki ATE na przód a na tył gładkie tarcze ATE + klocki X

 

Jeżeli chcesz poprawiać producenta, który od dobrych kilkudziesięciu już lat ulepsza swoje produkty to droga wolna... i spokojne sumienie.

Wiesz Car audio też jest w aucie seryjne, jednemu wystarcza, innemu nie do końca , a innemu wogóle.

 

A TY nie krzycz bo nas też nerwy biora czasami...

Wiem że się uniosłem, Przepraszam mastah, ale zagotowałem się gdy pełno rad i porad, o których dawno wiem, aczkolwiek które nie trafiają do mnie do końca, bo i nie w tym problem przecież jest. A w sednie problemu wypowiedzieli się rzeczowo nieliczni, reszta to bicie zbędnej piany i udowadnianie kto racji nie ma.

 

 

 

Zrobisz co uważasz Tomku, natomiast gdy już coś z tego wyjdzie napisz w tym temacie, tak ze zwykłej ciekawości, kto miał rację , czyli czy wymiana tyłu na coś mocniejszego dała jakikolwiek efekt w sensie skrócenia drogi hamowania.

Dla Ciekawych niedowiarków ze słabym tyłem lub z ogromną przednią tarczą, ale sprawnym ręcznym: Zahamować mocno ze 100 km/h , ale nie z za dużą siłą, z taką żeby nie włączył się ABS, zmierzyć drogę hamowania lub zaobserwować punkty odniesienia na drodze jak furtka od ogrodzenia, znak, lub też poprostu zaobserwować przeciążenie podczas hamowania.

Powtórzyć to samo z zaciągniętym na 50% hamulcem ręcznym, u jednego to będzie 3 ząbki u innego 6 - kwestia wyczucia ale lepiej użyć ręcznego bez aktywowania zapadki gdy robimy to pierwszy raz ( że gdy przesadzimy żebyśmy mogli jak najszybciej odpuścić) Sami się przekonacie że wtedy hamowanie jest najbardziej efektywne.

 

W kwestii wyjaśnienia. Wcale nie twierdzę że duża tarcza nic nie daje, daje i owszem, większą pojemność cieplną, co za tym idzie większą odporność na fading, większą siłę hamowania przy niezmienionym nacisku na pedał hamulca (co powoduje z ręsztą wrażenie skuteczniejszych hebli), ale skutkiem ubocznym jest właśnie jeszcze bardziej osłabienie tyłu w stosunku do przodu - czyli rykoszetem nierównomierne wykorzystanie przyczepności opon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze swojej strony moge jeszcze polecić ferrodo premirer dobry stosunek cena/jakość. Moim zdaniem samą zmianą klocków na sportowe nie uzyskasz na tylnej osi efektu o jakim mówisz. Jedyne co może pomóc to zmiana hamulców na bardziej efektywne.

Jesazcze co do hamowania z dużych prędkości to właśnie tutaj pokazuja zalety większe hamulce z przodu miałem porównanie tarcze 262mm mikoda nawiercane/nacine + klocek ferrodo premier obecnie 282mm głatka tarcza zwykły klocek TRW. Różnica jest znaczna na korzysć większego zestawu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tomek dalej widzę, masz swój film. :/

Niby wszystko wiesz, niby to co Ci podesłałem odnośnie zasady hamowania i sił przy tym działających to psu na budę, ale jasno widać ,że nawet okien na to nie rzuciłeś "bo ja to wiem ,Ameryki nie odkrywasz".

Auto nie może hamować mocniej tyłem (ten Twój zaciągnięty na pół gwizdka ręczny) bo o ile bawiłeś się w to na suchym asfalcie i prostej to ok, pewnie szybciej stanie, ale spróbuj tego samego tricku na łuku albo na mokrym, jak Ci dupą rzuci, to tylko pozostaje szybko pacierz zmówić i patrzeć czy będzie twardo czy miękko.

Tył ma stabilizować przód, dlatego się "toczy" zaś ponad 70% siły hamowania przyjmuje na siebie przód.

Nie na samej długości hamowania bezpieczeństwo polega, ale także na tym aby auto było przy tym stabilne a nie myszkowało jak paralityk po drodze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze swojej strony moge jeszcze polecić ferrodo premirer dobry stosunek cena/jakość. Moim zdaniem samą zmianą klocków na sportowe nie uzyskasz na tylnej osi efektu o jakim mówisz. Jedyne co może pomóc to zmiana hamulców na bardziej efektywne.

Jesazcze co do hamowania z dużych prędkości to właśnie tutaj pokazuja zalety większe hamulce z przodu miałem porównanie tarcze 262mm mikoda nawiercane/nacine + klocek ferrodo premier obecnie 282mm głatka tarcza zwykły klocek TRW. Różnica jest znaczna na korzysć większego zestawu.

 

I takie podejście preferuję... tak samo u siebie zmieniłem z przodu ze standardowej tarczy 274 na jednym tłoku na 305 + 4-tłok od brembo, do tego tarcze brembo gładkie, klocki zwykłe ferodo i przewody w oplocie od HEL'a na obu osiach i jest malina. Hamowałem nie raz z dużych prędkości, hamulce nie płyną i działają bardzo efektywnie. Nie wiem po co szukać niewiadomo czego. Znajomy ma ten sam zestaw tylko jeszcze zupgrejdował hamulce na tyle (większa tarcza inny zacisk) ale różnicy nie odnotowano w efektywności hamowania...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto nie może hamować mocniej tyłem (ten Twój zaciągnięty na pół gwizdka ręczny) bo o ile bawiłeś się w to na suchym asfalcie i prostej to ok, pewnie szybciej stanie, ale spróbuj tego samego tricku na łuku albo na mokrym, jak Ci dupą rzuci, to tylko pozostaje szybko pacierz zmówić i patrzeć czy będzie twardo czy miękko.

Wiem pisarzu Nasz, wiem. Dlatego żeby nie było że popadam w przesadę, chce poprostu zrobić tak jak jest w golfie 4 czy A3, z czego najlepsze porównanie mam do golfa 4 bo to też było kombi a masę i ma podobną. Skoro seryjnie golf 4 hamuje tak jak mi odpowiada 4 łapkami, czy widzisz co skrzyżowanie golfy pozawijane na słupach ? Chcę polepszyć tył o 10%-15% a nie o 100%

Jeśli z czymś kombinuję co mi nie do końca odpowiada, to mnie to irytuje i gnębi w dzień powszedni i stąd moje podejście, tak w LPG w CA jak i w hamulcach, oponach czy amorach. Do tego stopnia że zmieniałem niedawno sprawne amory kayaby na monroe od A4 2,5TDI tylko dlatego bo mi charakterystyka nie odpowiadała. I co, ktoś mi by powiedział - po co kombinujesz z amorami skoro fabryka to policzyła. Może źle policzyła skoro sobie nie radziły z masą nieresorowaną od pierwszego dnia ( odpowietrzone w pionie przed montażem i nie przechylane istotnie w czasie montażu co by nie było głosów że zapowietrzone założyłem)

 

 

zaś ponad 70% siły hamowania przyjmuje na siebie przód.

Tak, masz rację. 70% przód 30% tył , widocznie u mnie jest 80% do 20% aczkolwiek ciężko to zmierzyć. Szkoda że na stacjach SKP nie ma rolek na 2 osie tak jak hamownie 4x4 Wtedy by było widać jak na dłoni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam klocki TRW i bardzo je sobie chwale. Dodam od siebie ze o ile same klocki mogą dać raczej nikły efekt a wynika to chociaż by z pow. ciernej. W 95% jeśli ktoś szuka mocniejszych hebli uskutecznia się swap zacisków, tarcz i jarzma z wersji usportowionej lub tez z innego auta + rzeźba. Ja śmigam leonem czyli bliźniak golfa 4 i fakt hamulce ma całkiem dobre nawet po pełnym wciśnięciu hebla i puszczonej kielni samochodzik jedzie prosto. Weźcie pod uwagę, że w sytuacji gdy nie wiem jak Gazownik ale jak ktoś ma niższe i twardsze zawieszenie efekt nurkowania się zmniejsza przez co samo z siebie wynika, że dociskanie przedniej osi siłami masowymi pojazdu itp spada i to dosyć znacznie. Tak czy siak Gazownik myślę, że znacznie lepiej  było by przeszczepić heble od jakiejś innej wersji niż wymiana samych klocków bo jest to raczej nikła poprawa a nawet jeśli to seryjne racze nie przyjmą takiego obciążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tak czy siak Gazownik myślę, że znacznie lepiej było by przeszczepić heble od jakiejś innej wersji niż wymiana samych klocków bo jest to raczej nikła poprawa a nawet jeśli to seryjne racze nie przyjmą takiego obciążenia.

Na pewno nie było by gorzej 312 na przód 288 od B7 na tył wtedy rewelka. Tylko że za 1,5 roku chce zmienić na A4 B7 1.8T Quattro i tam bez większej rzeźby wpadnie większa tarcza ale i tył i przód + przewody w oplocie. Póki co muszę się zadowolić najmniej kosztowną poprawą hebli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powtórzyć to samo z zaciągniętym na 50% hamulcem ręcznym, u jednego to będzie 3 ząbki u innego 6 - kwestia wyczucia ale lepiej użyć ręcznego bez aktywowania zapadki gdy robimy to pierwszy raz ( że gdy przesadzimy żebyśmy mogli jak najszybciej odpuścić) Sami się przekonacie że wtedy hamowanie jest najbardziej efektywne.

Tak? To powtórz sobie to samo na łuku, albo na mokrym asfalcie.  Z jakiegoś powodu producent ustawia hamulce tak, a nie inaczej. Myślę, że raczej nie jesteś mądrzejszy od inżynierów projektujących takie układy. Najlepiej to przyjmij się do pracy w jakimś zakładzie i to najlepiej w dziale badań i rozwoju, będziesz mógł tam ich przekonywać o swoich racjach. Zobaczymy jak długo tam popracujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oj ciekawy ten temat :)

 

osobiście jestem zdania żeby używać markowych produktów i regularnie sprawdzać stan płynów i sprzętu (tarcze, klocki, przewody).

W poprzednim aucie miałem najpierw zwykłe gładkie tarcze + ferodo premier - odczuwalna różnica

następnie wymieniłem na tacze ATE PD + klocki ferodo premier - znów odczuwalna różnica

potem musiałem zmienić płyn (zwykły ATE DOT4) bo przy zmianie kół uszkodziłem przewód - znów poprawa.

 

kup najlepsze części na jakie cię stać i regularnie wymieniaj zużyte a powinieneś być zadowolony.

 

p.s. niestety ładowanie dużej kasy w tylne hamulce będzie mniej odczuwalnie niż w przód, jednak musisz sam zdecydować czy warto dokładać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...