dawid-ss Opublikowano 4 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 Założyłem temacik bo stoję teraz przed montażem urządzenia zwanego podgrzewacz czynnika chłodzącego w aucie. Czyli po ludzku mówiąc jest to zwykła grzałka którą montujemy w silniku aby podgrzewać "wodę" w bloku. Wszystko byłoby super żeby nie to, że grzałka zasilana jest z sieci 230V. Z tąd moje pytania.Czy jeżeli grzałka dostanie zwarcia i na karoserie popłynie prąd przemienny to uszkodzi mi sprzęt? (mi się wydaje że tak)Jak zabezpieczyć się jeżeli takie coś się stanie? Są jakieś bezpieczniki na sprzęt audio i całą elektronikę?Czy bezpiecznik sieciowy (230V) wystarczy by zapobiec tragedii? Grzałka będzie zamontowana w moim MB i używana w zimę, chcę podłączyć ją pod włącznik czasowy, oraz dać osobny bezpiecznik topikowy rurkowy (taki jak w CA AGU) 3A.Nie chciałbym załatwić sobie sprzętu przez głupotę, ani nie chciałbym rozłączać sprzętu bo to bzdura, robiłbym to praktycznie codziennie... Wiem że można zamontować na piec przekaźnik wytrzymujący 80A nawet ale radio po odcięciu zasilania zgubi ustawienia i klapa Na nowo ustawiaj Wydaję mi się że temat może się przydać posiadaczom autek z silnikiem diesla bo grzałka to g... nie pieniądz a odpalać w zimę samochód i czekać az się nagrzeje to masakra (cena paliwa, zużycia silnika itd), a siadać do podgrzanego i puscic ciepły nawiew na szybę i nie skrobać Miód malina Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
powalla Opublikowano 4 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 Ja mam webasto ale o grzałce myślałem jak mi świrowało w zeszłym roku , a naprawa droga straszliwie. Na szczęscie okazało się że "inteligentny inaczej" sprzedawca w sklepie sprzedał mi inny czujnik temperatury i teraz ogrzewanie śmiga jak ta lala . Jeśli kupisz grzałkę Defę to masz spokój (atesty i doświadczenie) ... ale i te rzemieślnicze to co najwyżej to Ci korki w garażu wywali (koniecznie instalacja 3 przewodowa z uziemieniem) . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dawid-ss Opublikowano 4 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 No tak ale co się stanie jak napięcie pójdzie na obudowę czyli auto ? Spali mi sprzęt pewnie co? Bezpiecznik zdąży czy i tak zrobi się buba? Na webasto mnie nie stać, a do starego dziadka wkładał ekstra nie będę a grzałkę mam za darmo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
duber Opublikowano 4 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 hmm szczerze to chyba nie mozliwe aby po spaleniu sie poszedl prąd na obudowe grzałki...bezpiecznik za bardzo nie pomoże gdzyz przepalenie sie grzalki to zazwyczaj przerwa w jej drucie ktory chyba jest w porcelanie a potem masz ową obudowe metalową zewnetrznanie ty pierwszy montujesz taką grzalke...i nie tylko sprzęt ca jest zagrozony w tym momencie bo i caly osprzet elektryczny auta a nie slyszalem aby grzalka zalatwila instalacje samochodupowalla co za avatar Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomoMadej Opublikowano 4 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 Nie mam koncepcji, ale może uziemić karoserię samochodu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel S. Opublikowano 4 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 ale czy ta grzalke bedziesz zasilal z instalcji pojazdu? czy z sieci w garazu?bo jak w garazu to wystarczy odlaczyc aku i po problemie ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dawid-ss Opublikowano 4 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 Auto właśnie stoi na dworze i zawsze będzie tam stać Jakby w garażu stalo to grzałka nie potrzebna do tego czego chce No i problem że auku nie chce rozłączać żeby radio mi nie straciło ustawień Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
duber Opublikowano 4 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 bo jak w garazu to wystarczy odlaczyc aku i po problemie ;)mozesz rozwinąc ową myśl w skandynawi fabrycznie auta mają grzalki na 220 i na parkingach slupki do ladowania...tak samo mozesz myslec czy jak walnie piorun w auto czy.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dawid-ss Opublikowano 4 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 Jest wyjście z sytuacji ale dość kosztowne...Można kupić aku jeszcze jeden i podłączyć na nim sam sprzęt, (nie łączyć z masą auta jego) oraz połączyć za pomocą przekaźnika z aku rozruchowym. Chyba lepiej sie nieda, ale drogo.... omg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel S. Opublikowano 4 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 mozesz rozwinąc ową myślw skandynawi fabrycznie auta mają grzalki na 220 i na parkingach slupki do ladowania...tak samo mozesz myslec czy jak walnie piorun w auto czy....autor martwi sie ze w razie awari przebije sie napiecie zmienne na karoserie (po silniku)w skandynawi pewnie maja grzalki przystosowane do takiego montazu a nie amatorska przerobke z domowego czajnika ja bym sie jednak w takim razie skupil na mechanicznym montazu a nie na opcji ze jedak jakies przebicie bedzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
nakamichi Opublikowano 4 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 4 Grudnia 2011 Grzałka będzie zamontowana w moim MB i używana w zimę, chcę podłączyć ją pod włącznik czasowy, oraz dać osobny bezpiecznik topikowy rurkowy (taki jak w CA AGU) 3A.Nie chciałbym załatwić sobie sprzętu przez głupotę, ani nie chciałbym rozłączać sprzętu bo to bzdura, robiłbym to praktycznie codziennie... Wiem że można zamontować na piec przekaźnik wytrzymujący 80A nawet ale radio po odcięciu zasilania zgubi ustawienia i klapa Na nowo ustawiaj No tak ale co się stanie jak napięcie pójdzie na obudowę czyli auto ? Spali mi sprzęt pewnie co? Bezpiecznik zdąży czy i tak zrobi się buba? Na webasto mnie nie stać, a do starego dziadka wkładał ekstra nie będę a grzałkę mam za darmo Co za brednie ,do uszkodzenia sprzętu trzeba czegoś znacznie więcej niz umowny potencjał na masie pojazdu .To względem tego potencjału odnoszone są inne napięcia. Prawdziwe zagrożenie , to nie obawa o sprzęt audio , ale mozliwość porażenia użytkownika , np przy otwieraniu kluczykiem czy wsiadaniu do pojazdu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
duber Opublikowano 5 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2011 nawet jak to bedzie grzalka z czajnika to po przepaleniu sie nie pujdzie napiecie na jej obudowe,tak jak kolega pisze skup sie bardziej na dobrym montazu nawet jak to bedzie grzalka z czajnika to po przepaleniu sie nie pujdzie napiecie na jej obudowe,tak jak kolega pisze skup sie bardziej na dobrym montazu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
powalla Opublikowano 5 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2011 W skandynawii maja Defa , a to kosztuje tyle co uzywka Webasto ;) Nasze grzalki wygladaja ...no wlasnie jak normalna grzalka taka do garnka i tylko jest wpakowana w korek pasujacy do otworu w bloku silnika. Na aukcjach tego nie pisza ale przy kontakcie telefonicznym dowiesz sie ze sam musisz zadbac o czas pracy takiej grzalki . Masz 2 wyjscia albo zastosowac czasowy wlacznik , taki zwykly za kilka zl , albo dac jakis przekaznik sterowany czujnikiem temperatury wody. Pierwsza opcja tansza ale praktycznie czas grzania musisz dobrac metoda prob i bledow , ba i glownie zalezy od temperatury zewnetrznej(im zimniej tym dluzej musi grzalka chodzic) . Sprawy przegrzania i ewentualnej awarii bloku raczej Cie nie powinny obchodzic , bo MB ma solidna konstrukcje , a nie to co terazniejsze ''cieniasy'' (scianki bloku) . zobacz na forum MB , bo tam pewnie znajdziesz ''sprawdzone w boju'' konstrukcje ...mozesz tez od razu o awaryjnosc spytac ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dawid-ss Opublikowano 5 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2011 Grzałkę mam oryginalną a nie jakiś szajs z czajnika, jest dobrze zabezpieczona jeżeli chodzi o porażenia zewnętrzne. Co prawda to sprzęt używany ale sprawny Założymy zobaczymy jak to będzie. Martwił się będę potem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kupszczelisty Opublikowano 5 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2011 Jeżeli pokazywali w TV że w auto uderza piorun i nic mu po tym fakcie nie dolegało to dla czego ma coś się stać CA? Przecież w aucie są też inne fabryczne odbiorniki które mogły by ulec uszkodzeniu tak samo jak Twoje CA, na przykład sterowniki poduszek powietrznych, komputer silnika, elektronika w liczniku, radio itp. Kolejna sprawa jest taka że grzałka jest odizolowana i jak się spali to nie będzie przez nią płynął prąd. Można by zamontować uziemienie bardzo blisko tej grzałki, ale może sama grzałka może już ma uziemienie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dawid-ss Opublikowano 5 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2011 Nie wiem czy ma, wtyk takowe posiada ale czy jest podłączony sprawdzę za jakiś czas jak będę kabel zmieniał bo ten trochę ze starości się rozlatuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ygrek Opublikowano 5 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2011 Ale co ma się stać ze sprzętem audio jak na karoserii pojawi się 230 woltów? Stoi na gumowych oponach. Gdzie popłynie prąd? Nigdzie. Dopiero jak złapiesz za klamkę to przez Ciebie zamknie się do ziemii. Nadal jednak nie popłynie ani jeden amper w stronę sprzętu. Chyba że dotnkniesz obudowy wzmaka. Wtedy kilkaset miliamper popłynie przez Ciebie i myślę że wzmacniaczowi to też nie zrobi różnicy.Jeśli jednak masz odrobinę instynku samozachowawczego ;) to proponuję tą grzałkę podłaczać do gniazda zasilającego, które jest zabezpieczone wyłącznikiem różnicowoprądowym na prąd różnicowy 30mA (koszt ~100zł). Wtedy w razie przebicia na karoserię pozostaniesz przy życiu i nie będziesz miał problemów z puszczeniem klamki czy tez kluczyka ;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dawid-ss Opublikowano 5 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Grudnia 2011 Takiej odpowiedzi oczekiwałem. Dziękować Myślę że wątek przyda się innym też Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
duber Opublikowano 6 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 6 Grudnia 2011 ygrek a powiedz mi jak ową roznicowke podłączyc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ygrek Opublikowano 6 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 6 Grudnia 2011 ygrek a powiedz mi jak ową roznicowke podłączycMam mieszane uczucia kiedy to piszę. Skoro pytasz to znaczy że nie masz/miałeś do czynienia z napięciami powyżej kilkunastu woltów ;) Więc odradzam, żebyś to sam podłączał. Powinno się to zainstalować w ostatniej rozdzielni przed gniazdem które zamierzasz zabezpieczyć. Nie wiem co masz w swojej rodzielni. Czy masz instalacje 3 przewodową (L, N, PN). Pomijając niebezpieczeństwo porażenia, możesz namieszac w instalacji tak, że cos zjarasz. To co na rysunku wygląda banalnie w rzeczywistości może być jednak dość skomplikowane. Gdzie wpiąć kable, nie takie kolory kabli jak u mnie, poprawne zaciśnięcie kabla, przekroje, istniejąca instalacja itd. Jak w samochodzie Jak napiszesz co masz i jak chcesz podłączyć to Ci dam więcej info żeby to zrobić bezpiecznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
duber Opublikowano 7 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2011 mam uprawnienia elektryczne na kilka kV montaz i obsługe i na pomiary elektryczne wiec kiklka tysiecy woltów mi nie straszne...a zdac na pomiary elektyczne to juz wyzsza szkola jazdy ;) (tak z deka chwaląc sie)wiem jak sie łączy roznicówke wiem na jakiej zasadzie ona działa mi chodziło o praktyczną strone tego podłączenia,jedynie co mozna aby roznicowka zadzialala to podpiecie przewodu ochronnego pod karoserie w czasie grzania,i posiadanie instalacji trzy żyłowej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Morfi Opublikowano 7 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2011 ygrek, skąd masz ten rysunek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
duber Opublikowano 7 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2011 wpisz w google sposob podlaczenia roznicowki i na grafike Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ygrek Opublikowano 7 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2011 mam uprawnienia elektryczne na kilka kV montaz i obsługe i na pomiary elektryczne wiec kiklka tysiecy woltów mi nie straszne...a zdac na pomiary elektyczne to juz wyzsza szkola jazdy ;) (tak z deka chwaląc sie)No to nie wiem co mam Ci tłumaczyć Nie ma potrzeby podłączania PN pod karoserię, jeśli grzałka ma obudowę podłączoną do PN w swojej wtyczce. ygrek, skąd masz ten rysunek?Z Corela. A czemu pytasz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
duber Opublikowano 7 Grudnia 2011 Udostępnij Opublikowano 7 Grudnia 2011 jeśli obudowa grzałki ma obudowę podłączoną do PN w swojej wtyczce.tak,tylko wlasnie jesli jest to samoróba to... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.