Grzegorz1969 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 Byla juz na forum dyskusja na ten temat, duza czesc userow tego forum ma badz poleca spawarke ak odpowiedni zamiennik.WitamMoże kilka sprostowań :1) Większość kupowanych przez NeoDzieci kabli CA nigdy nie przeszło testów na zgodność z normami europejskimi dotyczącymi kabli elektrycznych w samochodach (normy takie są) i nie uzyskało atestu. To że ładnie wyglądają (przez co są chętnie kupowane oczami przez niedoinformowanych ludzi) to jedno a to co i jak przewodzą i czy są bezpieczne to drugie. Wstawianie na aukcjach opisów w stylu zgodny z ISO 9000/9001 lub posiada atest TUV jest skierowane do .... ignorantów którzy nie wiedzą co to oznacza;2) Mam u siebie w samochodzie kable zasilające Dla Lepszego Samopoczucia oraz w piwnicy (dobrze że ma 80 metrów ) kable LGY. Mam również dostęp do skalibrowanego sprzętu pomiarowego wartego dziesiątki tysięcy dolarów (dobrze, że nie wiedzą że mierze tym kable za 50 zł ) i mogłem porównać te kable. Pod względem elektrycznym nie ma między nimi praktycznie żadnej różnicy.Według niektórych markowe kable zasilające grają niestety tego nie sprawdzam gdyż do tego instaluje głośniki które chyba mają wyższą dynamikę niż schowane pod tapicerką kable zasilające. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
FUBU Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 i mogłem porównać te kable. Pod względem elektrycznym nie ma między nimi praktycznie żadnej różnicy. O ktorych teraz kablach mowisz? bo wybacz ale nieco sie zagubilem dokonywales pomiaru takiego DLS ze spawalniczym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 Napisałem chyba -> porównywałem DLS-a z LGY . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konik83 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 Nie mam ochoty tłumaczyć dlaczego (odsyłam do grzebania w sieci) ale ... lepiej wychodzi zastosowanie JEDNEGO przewodu o przekroju 30mm² niż DWÓCH o przekroju 15mm². Nieprawda. Rezystancja jednego przewodu 30mm2 i dwoch 15mm2 jest dokladnie taka sama. Na straty (spadki napięć) większy wpływ ma DŁUGOŚĆ zastosowanych przewodów niż przekrój ...na krótkim odcinku mozna "przesłać" nawet i ze 150 Amperów (bezpiecznik) Pozdrawiam. Nieprawda.Rezystancja przewodnika zalezy tak samo liniowo od dlugosci (wprost proporcjonalnie) jak i od przekroju (odwrotnie proporcjonalnie). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 Na straty (spadki napięć) większy wpływ ma DŁUGOŚĆ zastosowanych przewodów niż przekrój ...na krótkim odcinku mozna "przesłać" nawet i ze 150 Amperów (bezpiecznik) Pozdrawiam.Nieprawda.Rezystancja przewodnika zalezy tak samo liniowo od dlugosci (wprost proporcjonalnie) jak i od przekroju (odwrotnie proporcjonalnie).Zamiast coś negować weź dowolny bezpiecznik samochodowy np. 30 Amper i za pomocą suwmiarki zmierz i podaj na forum jego przekrój. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konik83 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 Skoro mi nie wierzysz, to moze definicja z wikipedii ci wystarczy: Rezystancja przewodnika o jednakowym przekroju poprzecznym do kierunku przepływu prądu jest proporcjonalna do długości przewodnika, odwrotnie proporcjonalna do przekroju i zależy od materiału, co wyraża wzór: http://upload.wikimedia.org/math/f/2/9/f296ceba9c1205a9cf71df87e22df707.png gdzie l — długość elementu, S — pole przekroju poprzecznego elementu, ρ — rezystywność przewodnika. A jesli chodzi o bezpiecznik, to chyba nie do konca wiesz jak on dziala. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 A jesli chodzi o bezpiecznik, to chyba nie do konca wiesz jak on dziala.Proszę opisz jego działanie swoimi słowami i to możliwe szybko gdyż nie chcę umrzeć w niewiedzy ...... a potem podaj przekrój bezpiecznika . PSDotąd święcie byłem przekonany, że bezpiecznik to taki kawałek przewodnika (kabelka przewodzącego prąd) dodatkowo skalibrowanego pod pewnym względem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
blackdragon8904 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 no dobra a jesli gdzieś obetnę zasilające kabelki o metr moze i wiecej to bedzie "widoczna" róznica ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 no dobra a jesli gdzieś obetnę zasilające kabelki o metr moze i wiecej to bedzie "widoczna" róznica ?Nadal nie analizujesz problemu od początku:1) Jakie jest napięcie na wzmacniaczu przy jest włączony i "milczy" przy wyłączonym silniku ?2) Jakie jest napięcie na wzmacniaczu przy jest włączony i "gra na max" przy wyłączonym silniku ?3) Jakie jest napięcie na wzmacniaczu przy jest włączony i "milczy" przy włączonym silniku ?4) Jakie jest napięcie na wzmacniaczu przy jest włączony i "gra na max" przy włączonym silniku ?Trzeba dokładnie ustalić co ma największy wpływ na spadek napięcia i po kolei eliminować te przyczyny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wasylwek Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 Nie mam ochoty tłumaczyć dlaczego (odsyłam do grzebania w sieci) ale ... lepiej wychodzi zastosowanie JEDNEGO przewodu o przekroju 30mm² niż DWÓCH o przekroju 15mm². Nieprawda. Rezystancja jednego przewodu 30mm2 i dwoch 15mm2 jest dokladnie taka sama. Na straty (spadki napięć) większy wpływ ma DŁUGOŚĆ zastosowanych przewodów niż przekrój ...na krótkim odcinku mozna "przesłać" nawet i ze 150 Amperów (bezpiecznik) Pozdrawiam. Nieprawda.Rezystancja przewodnika zalezy tak samo liniowo od dlugosci (wprost proporcjonalnie) jak i od przekroju (odwrotnie proporcjonalnie). Tu też "mieszasz" ? Człowieku z kim jak z kim ale z Toba nie będę tu polemizował, specjalnie nadmieniłem o dwóch przewodach i nie miałem na myśli tego , że REZYSTANCJA im się zmienia.A Ty przybywasz niczym jeździec apokalipsy i będziesz USTALONE PRZEZ mądrzejszych ...obalał. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konik83 Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 ..... specjalnie nadmieniłem o dwóch przewodach i nie miałem na myśli tego , że REZYSTANCJA im się zmienia. To w takim razie co jest lepszego w zastosowaniu 1x30mm2 niz 2x15mm2 ?? (skoro rezystancje maja taka sama) ..... a potem podaj przekrój bezpiecznika . nie mierzylem, ale przyjmijmy roboczo np 2mm2. co z tego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wasylwek Opublikowano 17 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 17 Grudnia 2009 http://pl.wikipedia.org/wiki/Ekonomia Drugi cytat nie ode mnie (panuj nad "obsługą" forum) ano ile amper płynie przez ten POPRZECZNY przekrój około 2mm² na długości około 10 mm ? zanim sie upali ? Odpowiedz Grzesiowi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konik83 Opublikowano 18 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2009 Jesli chodzi ci o cene przewodow, to tutaj tez liniowo wzrost ilosci miedzi powoduje wzrost ceny. Nadal twierdzisz, ze na spadek napiecia wiekszy wplyw ma dlugosc niz przekroj?? Bo tabelka ktora wkleiles na poprzedniej stronie bardzo ladnie pokazuje, ze tak nie jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wasylwek Opublikowano 18 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2009 Proszę:http://www.hal.trzepak.net/faq/winxp/obciazalnosc.htm"kłótliwa" istoto...co ja Ci zrobiłem, że mnie tak lubisz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
konik83 Opublikowano 18 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2009 Obciazalnosc pradowa okresla jedynie maksymalny prad dla danego przewodu, a w instalacjach CA poruszamy sie w zakrasie tak dalekim od tej granicy, ze mozna smialo o niej zapomniec. Kto ciagnie 60A do wzmacniacza na przewodzie 10mm2 ??? Nikt bo strata kazdego jednogo volta w instalacji 12V jest bardzo bolesna. Dlatego wszyscy uzywamy przewodow przewymiarowanych 3-5 krotnie (albo i wiecej) wzgledem granicy ich obciazalnosci. Ale jak juz podales ten link to pewnie zauwazyles, ze granica dla przewodu o dwukrotnie wiekszym przekroju, nie jest taka sama (tylko mniejsza) jak dla dwoch przewodow o mniejszym przekroju, a wiec teoretycznie jeden przewod 30mm2 jest gorszy niz 2x15mm2 (widac to w tabeli 1). Ale dla naszych zastosowan nie ma to akurat znaczenia. Mysle ze juz wystarczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ige Opublikowano 18 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 18 Grudnia 2009 Grzegorz artykul jest z jakies gazetki ca. Natomiast nawiazujac do przytoczonych przez ciebie punktow to:2. Jasne, przeciez nikt nie twierdzi ze nie co zreszta samo wynika z obliczen.3. To zalezy czy silnik chodzi czy nie. Generalnie jest to bez roznicy poniewaz oba elementy sa ze soba na 'stale' polaczone. Jesli chodzi o wkladke bezpiecznika owszem jest to 'babol' i trzeba to poprawic. Natomiast co do ostatnich postow to nie wiem w czym problem ale spadek napiecia zalezy od rezystancji przewodu i pradu jaki w danej chwili plynie przez przewod. A rezystancja odcinka przewodu (nie zaglebiajac sie w jakosc uzytej miedzi itp) zalezy od jego przekroju i dlugosci co juz zostalo wczesniej napisane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
blackdragon8904 Opublikowano 20 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 mam jeszcze jedno pytanie, czy moge wstawić 1 bezpiecznik splatając ze sobą 2 kabelki ? te 20mm2 i 10mm2 ? I bezpiecznik wychodziłby 90 A ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 20 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 mam jeszcze jedno pytanie, czy moge wstawić 1 bezpiecznik splatając ze sobą 2 kabelki ? te 20mm2 i 10mm2 ? I bezpiecznik wychodziłby 90 A ?Możesz tak dać. Bezpiecznik daje się dla własnego (i innych) bezpieczeństwa. W razie zwarcia odetnie dopływ prądu nie do jednego a obu źródeł.Radził bym tylko nie splatać kabli tylko dać tulejkę połączeniową do kabli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
blackdragon8904 Opublikowano 20 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 a co to takiego ? da sie to samemu zrobic ? czemu lepiej ich nie splatać ? ( jakby było splecione to bym zalutował je ze sobą automatycznie ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
maxtz Opublikowano 20 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 mam jeszcze jedno pytanie, czy moge wstawić 1 bezpiecznik splatając ze sobą 2 kabelki ? te 20mm2 i 10mm2 ? I bezpiecznik wychodziłby 90 A ?Bezpieczniki powinny być oddzielne na każdy przewód żeby to miało sens Jeden możesz zastosować ale wtedy musi on być dopasowany do tego cieńszego kabelka Jeżeli dasz jeden większy bezpiecznik a zwarcia dostanie (np w czasie wypadku) ten cieńszy kabelek to bezpiecznik może nie zadziałać tylko sfajczy Ci się kabel doprowadzając do pożaru auta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 20 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 a co to takiego ? da sie to samemu zrobic ? czemu lepiej ich nie splatać ? ( jakby było splecione to bym zalutował je ze sobą automatycznie )To nie jest drogie, np. http://e-domus.com.pl/index.php?promocja=&...duc=&wysw=2 .Lutowanie w zasilaniu CA z powodu płynących dużych prądów traktuj wyłącznie jako mechaniczne umocnienie połączenia.Np. Najpierw na końcu przewodu zaciskasz dokładnie konektor (aby prąd płynął prze przewód i konektor) a potem ewentualnie dajesz "kropelkę" cyny aby mechanicznie wzmocnić połączenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
blackdragon8904 Opublikowano 20 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 eee czyli jak ? wkładam w tą tulejkę 2 kabelki zaciskam i co dalej ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 20 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 eee czyli jak ? wkładam w tą tulejkę 2 kabelki zaciskam i co dalej ???A z czym chcesz to połączyć ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
blackdragon8904 Opublikowano 20 Grudnia 2009 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 eee wlasnie nie wiem bo dalej nie kapuje do czego to jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 20 Grudnia 2009 Udostępnij Opublikowano 20 Grudnia 2009 Po kolei:Kup normalny rozdzielacz zasilania np. CARPOWER CPD-20NF ;Kup tulejkę Twin 2x20 i do niej włóż i zaciśnij oba kable idące od akumulatora a następnie włóż tulejkę w otwór ø8 rozdzielacza i dokręć ;Kup tulejkę 1x10 załóż na kabel 10mm² i włóż w jeden z otworów ø 5 rozdzielacza i dokręć ;Kup tulejkę 1x20 załóż na kabel 20mm² i włóż w drugi z otworów ø 5 rozdzielacza i dokręć ;Kup dwa bezpieczniki do rozdzielacza i je włóż do rozdzielacza.PSJeśli kable pomiędzy rozdzielaczem a wzmacniaczami są krótkie rozdzielacz nie musi posiadać bezpieczników. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.