Skocz do zawartości

SQ Citroen Berlingo


djrobo
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

pacjent - Citroen berlingo II XTR 2010 - samochód służbowy

przeznaczenie - dla brata , wysokiej klasy dźwięk z mocnym basem, pod muzę każdego rodzaju 

sprzet i materiały:
- radio - Clarion DXZ958RMC
- wzmak suba - Helix H1000 ESPRIT 
- wzmak frontów- Genesis dm200
- sub - XLS12 830515 @30L closed
- głośniki na front - TEC LS 185, SCAN-SPEAK ILLUMINATOR D3004/660000
- kabel zasilający wzmak suba- 35mm2
- kabel zasilajacy wzmak frontów -21mm2
- kable sygnałowe - Sinuslive CA50
- kable głośnikowe - na wysokie OFC 6N 2x1,5mm z polinka, a na bas jakieś grube skręcane OFC 2x2,5
- kondensator - POWERBASS ACP 1.2
- maty na drzwi - GMS 012, STP SILVER 
- drobnica - sinuslive i inne badziewie

dotychczasowa realizacja:
- podłączono dodatkowy przewód 35mm2 pomiedzy (-) akumulatora a punktem masowym w komorze silnika
- położono nowe przewody sygnałowe oraz elektryczne, przygotowano punkt masowy w bagażniku
- położono nowe przewody zasilające do radia
- wytłumiono drzwi przednie oraz zamontowano dystanse. na blachę zewnętrzną drzwi położono dwie warstwy STP SILVER oraz dwie warstwy GMS 012. ponadto na pozostałe blachy od strony wewnętrznej drzwi położono jedną warstwę SPT, następnie duże otwory w drzwiach zamknięto za pomocą włókna szklanego, na co następnie położono warstwę STP SILVER oraz warstwę GMS012. dystanse wykonano ze sklejonych ze sobą czterech warstw MDF19. tapicerkę drzwi pokryto na razie wklejkami z STP SILVER, gdyż zabrakło nam materiału. na wytłumienie pary drzwi przednich wykorzystano w sumie 3,5m2 STP SILVER oraz 2,5m2 GMS012.
- w bagażniku wykonano zabudowę w postaci skrzyni dosuniętej do tylnych siedzeń. taka forma zapewnia szybka konstrukcję, mała ingerencję we wnętrze samochodu oraz łatwą demontowalność w razie potrzeby. skrzynię pokryto tkanina obiciową. 
- przeprowadzono pierwsze uruchomienie celem sprawdzenia odporności systemu na zakłócenia - zakłóceń brak!

do wykonania:
-wytłumić drzwi tylne, klapę bagażnika oraz elementy tapicerki. podłogi nie wymagają dodatkowego wytłumienia gdyż pokryte są 10-20cm warstwą materiałów tłumiących pod tapicerką
- zabudowa tweeterów w słupkach
- uruchomienie systemu wentylacji w zabudowie wzmacniaczy
- wykonanie ozdobnego wykończenia zabudowy bagażnika - pleksi, skóra, podświetlenie
- integracja frontu radia z modułem nawigacji
- pomiary systemu, wykonanie filtrów, strojenie

 

Fotki:

 

schemat

post-14994-0-86529400-1406459079_thumb.jpg

 

głośniczki z jednej stajni

post-14994-0-65667000-1406459155_thumb.jpg

 

bezpieczniki

post-14994-0-41829800-1406459185_thumb.jpg

 

rozbebeszone wnętrze przy kładzeniu instalacji

post-14994-0-65908400-1406459213_thumb.jpg

 

przymiarki 

post-14994-0-39617500-1406459243_thumb.jpg

 

drzwi w stanie surowym

post-14994-0-79226100-1406459282_thumb.jpg

 

stp silver na wszystkich blachach wewnątrz drzwi

post-14994-0-93427300-1406459309_thumb.jpg

 

gms 012 na blache zewnetrzną

post-14994-0-87250500-1406459336_thumb.jpg

 

mocna taśma na dużych otworach

post-14994-0-95169400-1406459368_thumb.jpgpost-14994-0-64747900-1406459375_thumb.jpg

 

otwory pokryte laminatem- docięte na odpowiedni kształt włókno szklane położono na taśmie i nasycono żywicą. w kilku miejscach położono 2 warstwy

post-14994-0-71388800-1406459411_thumb.jpg

 

warstwa stp silver a na to warstwa gms 012. dystanse zamontowane na śrubach plus silikon

post-14994-0-73085100-1406459445_thumb.jpg

 

na tapicerkę zabrakło już mat. do dokończenia...

post-14994-0-18850100-1406459476_thumb.jpg

 

próbne odpalenie systemu. jak to ładnie wykończyć? pomysły?

post-14994-0-90677200-1406459506_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na prawdę ładny projekt wielki + za clarka 958 :> zapowiada sie przyjemne granie! Kibicuje z całego serca. Napisz coś o odczuciach?Jakie cięcia zastosowałeś??

Co do wykończenia bagaja to zakamufluj kable od spodu tak b wychodziła mała ich część tylko do wzmaków no i prosi się jakaś plexa w to miejsce?:P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całkiem ciekawie, zgodzę sie z Tomkiem :wink:  fajna instalka na ciekawych klockach, najbardziej z tego ciekawia mnie te scany - napiszesz nieco więcej o nich brzmieniu,  i kierunkowości - rzadko ten model jest tu spotykany. Fajny patent z żywicą na otwory,( też przymierzałem sie do zywicy ale jednak wylądowała stara poczciwa alu blacha ), btw -  obys nie musiał tego nigdy zdejmować :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie ciekawi i zapytam... jaki jest sens stosowania oddzielnego plusa dla obu wzmacniaczy? Nie lepiej jeden grubszy kabel do konda i tam rozdzielić na wzmacniacze?
Fakt, wtedy kondensator "obsługuje" prąd dla obu piecy... ale to źle?

 

8cm dystans nie wpłynie źle na granie? Toż to już prawie rura :P

Z zaciekawieniem będę oglądał kolejne fotki z prac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 na razie  twetery podpięte były tylko chwilę, więc ciężko mówić o brzmieniu. nasłucham się w tym tygodniu przy ustawianiu słupków:)

 

 


Jakie cięcia zastosowałeś??

co do filtrów planuję:

- we wzmaku suba włączony subsonic (30dB/oct @ 26Hz)

- w radiu ustawiony podział między subem a midbasami ok. 60Hz 

- między midbasami a tweeterem podział pasywną zwrotnicą na ok 1500-2000Hz 

oczywiście ostateczne ustawienia będą wynikały z odsłuchów i pomiarów. 

ponadto na radiu ustawione opóźnienia i poziomy kanałów. z parametrycznych eq chciałbym korzystać jak najmniej żeby nie mieszać z fazą. posłuchamy - zobaczymy

 

 

 


Fajny patent z żywicą na otwory, obys nie musiał tego nigdy zdejmować

między blachą a żywicą jest mocna taśma klejąca, ale w razie potrzeba da się oderwać (sprawdzone bo przerabialiśmy jedną zaślepkę na otwory, gdyż tapicera nie chciała się trzymać na klipsach)

 

 

 


Po co tyle kabli plusowych?
 

przewody plusowe są dwa, bo po prostu takie przewody miałem w zapasie i chciałem wykorzystać zamiast kupować nowy przewód 50mm2. a to ze kond podłączony przy wzmaku suba to nie wielka strata bo przecież nadal stabilizuje napięcie w całym obwodzie. natomiast do radia także położyliśmy nowe przewody , bo stara instalacja zasila fabryczną radionawigację która musi zostać . 

 

 


8cm dystans nie wpłynie źle na granie? Toż to już prawie rura

głośnik chcieliśmy wysunąć maksymalnie do przodu, do krawędzi tapicerki, aby promieniowanie była jak najbardziej bezpośrednie.  natomiast te 8cm długości to nic nie robi, częstotliwości dla których mogłyby się ułożyć tam w najgorszym wypadku fale stojące i tak nie są przez midbas przenoszone

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajna instalka się zapowiada. czekam na dalszy postęp prac .Mam takie same tweetery w kolumnach domowych i jak dla mnie bardzo dobry kompromis pomiędzy szczegółowością, a przyjemnością ze słuchania muzyki (choć oczywiście nie jest to poziom Esotarów Dynaudio). Jestem ciekaw jak zagrają u ciebie przy Twoich cięciach w aucie ;) Powodzenia w dalszych modach ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie odważyłbym się ciąć takich głośników niżej, niż 2,5 kHz/12. Jeśli w domówce taki duet ma prawo bytu, to w CA raczej nie.

powiedz mi prosze dlaczego? Po to wybralem ten glosnik, aby wykorzystac jego zdolnosci do niskich podzialow. Im nizszy bedzie podzial tym wiecej bedzie dzwieku bezposredniego, a wiec i lepsza lokalizacja pozornych zrodel dzwieku. Ostatecznie i tak zadecyduje dzwiek oraz poziom i charakterystyka znieksztalcen przy maksymalnym obciazeniu. zmierze i ocenie , zmiana filtrow to chwilka bo mam uniwersalne przestrajalne zwrotnice
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbujesz wycisnąć ostatnie soki z tweetera dlatego, bo gra woofera z góry jest założona, że będzie słaba i nic nie jest z tym zrobione.

Przyjrzyj się lepiej charakterystykom kierunkowym.

Z tym tunelem na 8 cm też trochę skopałeś. Pomyśleć, ze w domówce potrafią nawet fazować wewnętrzną krawędź otworu głośnika przy grubości ścianki 3x niższej.

A co tweetera, to szybko spojrzałem i myślałem, że chodzi o Scan Speak D3004-602000, ale i ten lekko nie będzie miał. Pewnie nie jest to 3 rząd pasywnie ze strony tweetera, a tu będzie tak na styk spełniony warunek, że przy tłumieniu 12dB/oct częstotliwość podziału powinna być min. 2 okrawy powyżej rezonansowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrozumiałbym jeszcze, gdybyś chciał zastosować częstotliwość podziału 1,5 kHz - choć to i tak bardzo nisko. Ale ciąć ten głośnik II rzędem przy 1,5 kHz? Wydawać dźwięki to to będzie, ale o wykorzystaniu potencjału głosnika chyba nie będzie mowy... Nie mówiąc o tym ,że będzie się on po prostu męczyć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czym się różni


częstotliwość podziału 1,5 kHz

od

ciąć ten głośnik II rzędem przy 1,5 kHz

   bo mnie uczono że to jest to samo. tak po prawdzie to może przesadziłem z 1,5kHz, ale 2kHz to już jak najbardziej realnie. zresztą jak zawsze optimum wyjdzie po pomiarach i odsłuchach
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otóż różni się tym, że częstotliwość podziału to częstotliwość, w której "przecinają się" wykresy głośników (w Twoim przypadku tweeterów i wooferów). I na przykład, żeby uzyskać częstotliwość podziału 1,5 kHz tniesz woofer 1kHz II rzędem, a tweeter 2,5 kHz II rzędem. To sprawia, że wykresy kształtują się w taki sposób, że przecinają się przy częstotliwości 1,5 kHz.

A co innego, jeśli tniesz tweeter filtrem II rzędu przy 1,5 kHz. To znaczy, że dopiero przy 1,5 kHz tweeter ma spadek efektywności dopiero o (teoretycznie) 3dB. W tym wypadku częstotliwość podziału przesuwa się dużo poniżej 1,5 kHz.

Teraz widzisz różnicę? Oczywiście częstotliwości i cięcia są kompletnie wyssane z palca, aby pokazać różnicę między punktem (częstotliwością) podziału, a punktem (częstotliwością) cięcia głośnika.

Sprawa ma się inaczej przy cięciu "na krechę" filtrami o stromych zboczach, ale Ciebie to raczej nie dotyczy (choćby ze względu na to, że chcesz głośniki pociąć pasywnie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Otóż różni się

już wiem czemu się nie rozumiemy:) 

chodzi o rozróżnienie częstotliwości podziału oraz częstotliwości granicznej filtra:) częstotliwość graniczna filtra leży 3dB poniżej poziomu w paśmie przepustowym.  natomiast częstotliwość podziału zależy od nachylenia filtrów, np dla 2giego i 4tego rzędu częstotliwość podziału leży w punkcie (-6dB), a dla 3 rzędu w punkcie -3dB. 

w przypadku o którym mówiłem, aby uzyskać płaską charakterystyke przy częstotliwości podziału 1,5kHz, należałoby np zastosować filtry Butterwortha 2giego rzedu o częstotliwości granicznej ok. 2kHz dla Tweetera i 1,15kHz dla midbasu. 

ja cały czas w kontekście filtrów 2 rzędu myślę o częstotliwości podziału, czyli punkcie -6 dB. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

już wiem czemu się nie rozumiemy:)

chodzi o rozróżnienie częstotliwości podziału oraz częstotliwości granicznej filtra:) częstotliwość graniczna filtra leży 3dB poniżej poziomu w paśmie przepustowym. natomiast częstotliwość podziału zależy od nachylenia filtrów, np dla 2giego i 4tego rzędu częstotliwość podziału leży w punkcie (-6dB), a dla 3 rzędu w punkcie -3dB.

w przypadku o którym mówiłem, aby uzyskać płaską charakterystyke przy częstotliwości podziału 1,5kHz, należałoby np zastosować filtry Butterwortha 2giego rzedu o częstotliwości granicznej ok. 2kHz dla Tweetera i 1,15kHz dla midbasu.

ja cały czas w kontekście filtrów 2 rzędu myślę o częstotliwości podziału, czyli punkcie -6 dB.

Niestety w praktyce wychodzi zupełnie inaczej. O czym warto wiedzieć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodzi o rozróżnienie częstotliwości podziału oraz częstotliwości granicznej filtra:) częstotliwość graniczna filtra leży 3dB poniżej poziomu w paśmie przepustowym. natomiast częstotliwość podziału zależy od nachylenia filtrów, np dla 2giego i 4tego rzędu częstotliwość podziału leży w punkcie (-6dB), a dla 3 rzędu w punkcie -3dB.

 

 

Teoretycznie....

W praktyce jeśli mówimy o rzeczywistych pomiarach w aucie i akustycznym punkcie podziału, to tak cudownie nie jest.

Podobnie jest z tym niskim podziałem i wpływem na lokalizacje źródeł pozornych, skupienia, głębokość sceny, etc., etc.

U mnie podział akustyczny jest w okolicy 3kHz (elektryczny to wychodzi cuś około 4,5kHz), a myślę że na skupienie i lokalizację żródeł nie ma co narzekać. :)

 

Generalnie najs instalka się zapowiada. Klocki grube, ma być pasywka na przodzie. Dobrze by było przyłożyć się do zwrotki, bo szkoda potencjału głośników marnować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie podział akustyczny jest w okolicy 3kHz (elektryczny to wychodzi cuś około 4,5kHz), a myślę że na skupienie i lokalizację żródeł nie ma co narzekać.

 

u mnie jeszcze wyżej i jeden i drugi a też jest tak jak ma być ( jak na 2 way pasywny, opóźniona tylko lewa strona ) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...