Skocz do zawartości

Kształt skrzyni


brykAs
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

jak temat był to przepraszam ale nie mogłem znaleźć.

 

mam 2 suby,

jeden chcę zamontować w MDF w miejscu koła zapasowego,kształ skrzyni w sumie symetryczny

drugi w boczku, też w MDF, kształt jaki spasuje (np L-kształtna)

 

obie skrzynie zamknięte

 

Pytanie 1: czy będzie różnica w dźwięku między tymi dwoma subami (litraż zakładam taki sam)??

Pytanie 2: czy jest słyszalana różnica między skrzyniami robionymi z MDF a skrzyniami z żywicy + MDF ??

Pytanie 3: czy jedna skrzynia na dnie bagażnika a druga w boku może popsuć scenę muzyczną w samochodzie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie 1: nie, przy zamkniętej skrzynce kształt właściwie nie ma znaczenia

Pytanie 2: tak, chyba że jako wypełniacza użyjesz kawałków MDF-u i pyłu powstającego przy jego cięciu, wtedy różnica nie będzie duża.

Pytanie 3: sceny jako takiej Ci to nie popsuje, sub nie gra kierunkowo, co najwyżej możesz mieć kłopot ze ściągnięciem basu na przód auta

 

A tak swoją drogą lepiej by było abyś pozostał przy jednym subie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie 3: sceny jako takiej Ci to nie popsuje, sub nie gra kierunkowo, co najwyżej możesz mieć kłopot ze ściągnięciem basu na przód auta

 

niby sub powinien grać "bezkierunkowo", jednak chłopaki od db pisali na forum, jakie są różnice, kiedy sub gra w jedną albo w drugą stronę. Podobnie ja wiem po sobie, że w moim aucie sub MUSI być skierowany w tył, inaczej powstają różne dziwne cuda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niby sub powinien grać "bezkierunkowo"

 

Mylicie dwa pojęcia.

Każda fala rozchodzi się kierunkowo niezależnie od częstotliwości a co za tym idzie można zlokalizować kierunek z którego dochodzi (także te subsoniczne). Problem jest tylko w tym, że człowiek swoimi narządami słuchu i percepcji nie jest w stanie jej prawidłowo zlokalizować :wink: i przez to do jej zlokalizowania używa nieraz mikrofonów kierunkowych.

To jest na podobnej zasadzie jak program telewizyjny jest nadawany w kolorze ale na odbiorniku czarno białym nie odtworzysz kolorów :zawstydzony: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla niskich częstotliwosci percepcja opiera sie na roźnicy fazy docierającego sygnału do lewego i prawego ucha.

Dla częstotliwości wysokich na roźnicy poziomów (głowa tworzy cien akustyczny i zmniejsza poziom dla ucha zasłoniętego) i fazy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mylicie dwa pojęcia.

Każda fala rozchodzi się kierunkowo niezależnie od częstotliwości a co za tym idzie można zlokalizować kierunek z którego dochodzi (także te subsoniczne). Problem jest tylko w tym, że człowiek swoimi narządami słuchu i percepcji nie jest w stanie jej prawidłowo zlokalizować :wink: i przez to do jej zlokalizowania używa nieraz mikrofonów kierunkowych.

To jest na podobnej zasadzie jak program telewizyjny jest nadawany w kolorze ale na odbiorniku czarno białym nie odtworzysz kolorów :zawstydzony: .

 

Morfiemu pewnie chodziło o charakterysytkę kierunkowości głośnika/zestawu niskotonowego, która jest dookólna. Bezkierunkowa ujął w " " i przypuszczam, że to miał na myśli. Percepcja to jedno, a ch-ka kierunkowości to drugie. Są to dwa różne pojęcia. Prawdą jest, że poniżej pewnej częstotliwości człowiek nie jest w stanie zlokalizować źródła (w teorii 150Hz(literatura)). Osobną kwestią jednak jest to, że dla niskich częstotliwości zmierzona ch-ka kierunkowości jest dookólna. W praktyce nie jest to jednak koło, ale kształ do niego bardzo zbliżony. Zakładając, że głośnik przetwarza pasmo, które posiada tą cechę oraz biorąc pod uwagę tą "niedoskonałość" wraz z akustyką pomieszczenia w jakim dany głośnik/zestaw się znajduje mogą faktycznie powstawać różnice w zależności od ustawienia.

 

Passat pewnie mierzył je w C5 i powinien potwierdzić ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla niskich częstotliwosci percepcja opiera sie na roźnicy fazy docierającego sygnału do lewego i prawego ucha.

Dla częstotliwości wysokich na roźnicy poziomów (głowa tworzy cien akustyczny i zmniejsza poziom dla ucha zasłoniętego) i fazy.

To może jeszcze kroczek dalej . Zanika ponieważ zmienia stosunek długości fali wobec stałej odległości pomiędzy uszami. Dla fali o długości np 50 cm , nie ma z tym problemu , ale wobec np 6 m ta zdolność zastaje utracona.

Ale ciekawsze jest to , iż spotkałem wypowiedzi dość "prominentnych " osób , które skłonne były negować "teorię " kierunkowości basu :)

Edytowane przez nakamichi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli dźwięk z tak umiejscowionych głośników (zasilanych jednym piecem) może się "znosić" ?

 

Całkowicie raczej nie ale jeśli podejdziesz do zagadnienia w ten sposób, ze dostarczając na wejście wzmacniacza sygnał o kształcie sinusoidy o częstotliwości np, 50 Hz i chcesz taki sygnał odebrać "uchem" to znacznie łatwiej to wykonać używając jednego przetwornika niż dwóch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...