Skocz do zawartości

Podpowiedzcie zielonemu - buduję CA.


Domanoid
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim!

 

Jestem w sprawach nagłośnienia w samochodzie niedoświadczony i raczej zielony. Lektury takie jak "Polski CA FAQ" czy wszystkie inne FAQ które mogłem znaleźć przeczytałem ze zrozumieniem po kilka razy. Tak samo przeglądałem różne instalacje pod względem dopasowania odpowiednich klocków... Także nie proszę o gotowy projekt tylko o podpowiedzi.

 

Moim wozem jest Honda Civic 5d `99, a że lubię słuchać i słyszeć muzykę postanowiłem coś zrobić z fabrycznym wyposażeniem.

 

Myślę nad zastosowaniem takiego zestawu:

http://dl.dropbox.com/u/412268/Honda/showroom/CA/Obszar%201_008.jpeg

 

Radio mam już na pokładzie. Jednak zamontowane na razie tak aby było - bezpośrednio do głośników.

Subwoofer trafił mi się w bardzo fajnej cenie i też już czeka na więcej sprzętu i ładną pogodę.

Zastanawiam się nad głośnikami... Polecanym zestawem odseparowanym na przód jest HSK 165. Oczywiście starsza wersja za ok.450 zł. Na nowszą mnie nie stać. A może coś innego do 500zł?

Wzmacniacz... Tutaj jest bardzo duży wybór, nie wiem czy wybrałem dobrze? Może polecicie w cenie do 800zł coś lepszego?

Zastanawiam się jeszcze nad kondensatorem, ponieważ akumulator w tym wozie jest mały (36Ah). Warto zainwestować przy takich klockach?

 

W tabelce nie uwzględniłem jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy - wytłumienia. Tym zamierzam się zająć w pierwszej kolejności, jednak na większą skalę (nie tylko drzwi). Zastanawiam się nad matami dekarskimi na drzwi, klapę bagażnika. Oraz czymś do wygłuszenia nadkoli. Jakie materiały wygłuszające polecacie?

 

Słucham naprawdę różnych typów muzyki. Od popu przez Black Eyed Peas do techno z mocnym basem. Nigdy nie słucham hip-hopu czy rapu. Lubię mięsisty bas, dobre kopnięcie. Góra nie kująca w uszy, ale też nie stłumiona. Tony średnie dobrze słyszalne. Uwielbiam wsłuchiwać się w gitarę. Manualny eq zazwyczaj ustawiony na płaskie v. Fabrycznie są zamontowane u mnie głośniczki w drzwiach 13cm. Które nie dają mi przyjemności ze słuchania (są to jakieś papierowe pioneery).

 

Specyfikacje:

- Subwoofer:

obudowa

dane techniczne

dane zaawansowane

- Zestaw odseparowany:

dane techniczne

- wzmacniacz

 

Besonderheiten

• Stabil an 2 Ohm

• Kanal 1 & 2: variabler Bandpass:

(untere Grenzfrequenz) Hochpassfilter 15 - 6000 Hz, 12 dB pro Okt.

(obere Grenzfrequenz) Tiefpassfilter 50 - 600 Hz, 12 dB pro Okt.

Variabler Bass Boost 0 - 10 dB bei 45 Hz

• Kanal 3 & 4: variabler Bandpass:

(untere Grenzfrequenz) Hochpassfilter 15 - 800 Hz, 12 dB pro Okt.

(obere Grenzfrequenz) Tiefpassfilter 50 - 6000 Hz, 12 dB pro Okt.

• Brücken-/Tri-Mode-Betrieb

• Niederpegelausgänge zum Durchschleifen weiterer Verstärker

(nur Kanal 1 & 2)

• Schutzschaltung gegen Kurzschluss, Gleichspannungs-Offset und Übertemperatur

• Goldbeschichtete Cinchbuchsen

• Gekapselte und goldbeschichtete Lautsprecher- und Stromanschlüsse

• Abgesichert mit 80 Ampere Maxifuse

• Dual-Color-Betriebs-/Überlastanzeige (grüne/rote LED)

• Überragendes Klirrspektrum

 

Technische Daten:

■ Nennleistung:

• an 4 Ohm, 13,8 V: 4 x 100 Watt

• an 4 Ohm gebrückt, 13,8 V: 2 x 325 Watt

• an 2 Ohm, 13,8 V: 4 x 160 Watt

■ Ausgangsleistung max.

• an 4 Ohm, 13,8 V: 4 x 200 Watt

• an 4 Ohm gebrückt, 13,8 V: 2 x 650 Watt

• an 2 Ohm, 13,8 V: 4 x 320 Watt

■ Frequenzgang: 5-50kHz (-3 dB)

■ Klirrfaktor < 0,05% (1 kHz)

■ Geräuschspannungsabstand (A-Filter) > 100 dB

■ Eingangsempfindlichkeit: 0,2 V - 5 V

■ Eingangsimpedanz: 20 kOhm

■ Stromversorgung: 12 V minus an Masse

 

Kanal 1 und 2

• Vergoldete Cinch Signal Ein-/Ausgänge (zum Durchschleifen weiterer Verstärker) CH1/CH2

• Input Level Regler

• Bass Boost Regler 0-10 dB

• Hochpassfilter 15-6000 Hz, 12 dB pro Okt.

• Tiefpassfilter 50-600 Hz, 12 dB pro Okt.

 

Kanal 3 und 4

• Vergoldete Cinch Signal Eingänge

• Input Level Regler

• Hochpassfilter 15-800 Hz, 12 dB pro Okt.

• Tiefpassfilter 50-6000 Hz, 12 dB pro Okt.

 

Gewicht 7,2 kg

 

Lieferumfang:

Bedienungsanleitung + Montagezubehör

 

Abmessungen:

(B x H x T) mm

 

520 x 67,5 x 297

 

 

Proszę jeśli doradźcie chociaż trochę ;)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzmacniacz jak najbardziej mogę kupić używany, ta część raczej się nie psuje z biegiem czasu, a w razie czego można kupić części zamienne i polutować ;)

Głośniki wolę wypalić sam, zresztą nie wiadomo jak ktoś je użytkował.

 

HSK jeszcze nie kupiłem, jeden z forumowiczów proponuje mi je za 400zł razem z wysyłką, napisał że nówki. Chyba się zdecyduję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Były HSK na allegro ze 2 dni temu za 299zł nówki i pewnie jeszcze się pojawią. Co do wytłumienia to widać, że chcesz trochę zainwestować w nagłośnienie, warto więc zainwestować w wytłumienie. Najtańszą alternatywą (zamiast dekarki) będą STP M1 albo GMS'y. Odnośnie samych mat radzę użyć opcji szukaj, do tego jest gdzieś na forum kalkulator do wyliczania kosztów z nimi związanych.

 

Zrób to dobrze wcześniej, też miałem na początku dekarkę w swojej Hance i teraz stopniowo wszystko wymieniam na "normalne" maty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Materiały przeznaczone do czegoś są zazwyczaj lepsze niż wymysły budżetowe, jednak na razie mnie nie stać. Za rok albo dwa będzie porządniej wytłumione.

 

Proszę o podpowiedź w sprawie piecyka - czy ten Phase Evolution RS4 będzie dobrym wyborem do powyższych klocków? Może jednak w cenie do 800zł dostanę coś lepszego?

 

Teraz szukam odpowiednich kabelków. Do zasilenia głośników wystarczy 2x1,5mm? Chodzi mi o kabel idący od wzmacniacza do zwrotnicy. Ten sam kabel zastosować przy połączeniu zwrotnicy do woofera oraz piszczałek?

Kabel plusowy jakiej grubości? Myślę że bezpiecznik 60A wystarczy.

Kable przesyłowe jakiekolwiek?

 

Długości u mnie będą następujące:

- zasilanie: wystarczy w zupełności 5m, pewnie jeszcze trochę go przytnę, nie jestem pewien czy starczy 4m (samochód mierzy 4m długości - jednak przewód nie będzie szedł w linii prostej)

- masę podłączę do blachy, więc 1m wystarczy

- kabel RCA - najlepiej 4 w jednym, coś jak Connection BT4 500 4-Kanały? A może lepiej dwa kable po dwa kanały? Myślę żeby puścić je pod konsolą środkową. Daleko od kabli prądowych i przewodów w samochodzie.

- kable głośnikowe... totalnie nie wiem co wybrać i jakiej grubości. Długość 5 metrów powinna wystarczyć. Te natomiast bym puścił po prawej stronie samochodu, byłyby jedynymi kablami tamtędy przechodzącymi. Skoro głośniki mają w katalogu 125W rms oraz 250 szczytowej -> Według tabelki znalezionej na forum wystarczą kable o przekroju 1,5mm.

 

Dobrze myślę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posłucham się i tak będzie ;)

 

Teraz sprawa wzmacniacza. A może zamiast tego Phasa kupić coś w stylu Crunch GTX-4800?

4 kanały, przy 4 ohm niby ma 4x110W RMS. Po zmostkowaniu dwóch kanałów dla suba byłoby 400W rms (sub ma 300W RMS więc chyba będę musiał skręcić trochę na wzmaku - da się?).

 

Radio ma wyjścia 4V. Więc akurat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tutaj jest cały problem - nie mam gdzie dokonać odsłuchów. U mnie w mieście w sklepie Car Audio są tylko peying. Tylko i wyłącznie. Niczym innym się nie zajmują.

Więc czytam opinie o sprzętach na necie. A jeśli nie będzie mi pasować sprzedam i kupie następne - do skutku, aż znajdę sprzęt mi odpowiadający...

 

W takim razie jaka firma/model aby pasowały do opisu z #1 postu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Materiały przeznaczone do czegoś są zazwyczaj lepsze niż wymysły budżetowe, jednak na razie mnie nie stać. Za rok albo dwa będzie porządniej wytłumione.

 

No blagam, za dekarke zaplacisz te 100zl a na GMS-04 albo STP M1 wydasz raptem 150 (nawet mniej bo z tego co sie orientuje to Civic 5d wcale takich duzych drzwi nie ma) a te rozwiazania dzieli przepasc. Nie ma sensu obecnie ladowac dekarke do auta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tabelce nie uwzględniłem jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy - wytłumienia. Tym zamierzam się zająć w pierwszej kolejności, jednak na większą skalę (nie tylko drzwi).

 

Wrócę do wygłuszenia :zawstydzony: otóż, lepiej wykonaj "firmowo" same drzwi, niż dekarką po całości.

Co do kabli to w temacie TYM na naszym forum, masz ładnie opisane. Wnioskując proponował bym zwykłe miedziane kable OFC, aby nie CCA-OFC :przestraszony:

 

Co do sprzętu im więcej przesłuchasz, tym lepiej trafisz :wink2: W tej cenie proponowałbym Ci nowego nawet u-dimension jr.4300

Edytowane przez kamul
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dekarka Tytan: 10mx30cm - 120zł (w sumie 3m^2)

Maty: GMS-04 100x50, 3m^2 to 6 mat, 1 mata 48zł: 48*6 = 288zł

 

do wygłuszenia jednych drzwi od wewnątrz i zewnątrz tyle mi wystarczy. Chyba że coś zupełnie źle myślę i nie potrzeba tylu mat?

 

kamul ale ten wzmacniacz ma 4x50W rms, głośniki po 110W rms... Subwoofer 300W rms. Nie za mało?

Edytowane przez Domanoid
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź po uwagę to że dekarki musisz położyć 2 lub nawet 3 warstwy. Osobiście kupiłbym 4 maty STP i małą rolkę dekarki na wewnętrzną część blachy. Chociaż drzwi masz małe to i te 4 STP by styknęły bez problemu.

 

Co do HSK to szukaj u tego użytkownika : http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=9319654

Wczoraj kupiłem jedną parę za 299zł, już się skończyły, ale ma być więcej. Za tą kasę absolutny przebój, mimo że mi nie były potrzebne to wziąłem dla taty do auta bo szkoda nie skorzystać z takiej okazji :D

Edytowane przez mamusa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powitał :)

Mam też tą budę co Ty więc coś mogę podpowiedzieć ;)

 

Fabrycznie są zamontowane u mnie głośniczki w drzwiach 13cm.

Z tego co się orientuję to fabrycznie są 16cm. Ale to mało ważne.

 

W tabelce nie uwzględniłem jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy - wytłumienia. Tym zamierzam się zająć w pierwszej kolejności, jednak na większą skalę (nie tylko drzwi). Zastanawiam się nad matami dekarskimi na drzwi, klapę bagażnika. Oraz czymś do wygłuszenia nadkoli. Jakie materiały wygłuszające polecacie?

Żeby zrobić drzwi solidnie by nic nie klapało u mnie wyszło 2,5 paczki STP M1. Co do wygłuszenia reszty.

Ta buda ma swoje bolączki i jest jednym słowem bardzo głośna. Wygłuszenie nadkoli wiele nie da. Blacha akurat na nich jest dość gruba. Lepiej kupić sobie jakieś mazidło by zabezpieczyć podłogę przed korozją a przy okazji nie słychać piasku stukającego o podłogę i innych dziwnych rzeczy. Można sobie położyć jeszcze jakiś materiał np. karimata w miejsce pod nogami pasażera i kierowcy bo kable muszą iść po podłodze. Dodatkowo jeszcze można wlepić kawałek uszczelki dookoła drzwi poniżej szyby.

Takie zabiegi dają już trochę lecz powyżej 90 wraz jest głośno. A robić coś więcej to już ostra rzeźba i mało opłacalna.

 

- zasilanie: wystarczy w zupełności 5m, pewnie jeszcze trochę go przytnę, nie jestem pewien czy starczy 4m (samochód mierzy 4m długości - jednak przewód nie będzie szedł w linii prostej)

Mi wyszło 4,2m z tym że kondensator mam zaraz za siedzeniem. Więc bezpiecznie to 4,5m

 

Co do wzmacniacza nic polecał nie będę. Ale lepiej brać RS`a niż jr`a pod HSK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głośniczki już kupione ;)

 

2,5 paczki STP M1, czyli 2,5 maty tak? Czy chodzi ci o paczkę czyli ileś tam mat w opakowaniu?

 

Dzięki wielkie za info bezpośrednio odnoszące się do mojego wozu ;D Bardzo przydatne informacje, jednak zamierzam walczyć z głośną kabiną. Nie wiem czy wyciągnięcie całego wnętrza i wygłuszenie blachy dzielącej wóz na kabinę i komorę silnikową dałoby jakieś rezultaty? Próbowałeś tak kombinować? Nadkoli raczej się nie będę tykał, tym bardziej że są oryginalnie wygłuszone grubym filcem i matami bitumicznymi. Także nie o nadkola chodzi, bardziej o podłogę oraz właśnie przegrodę silnikową. Może dach - to jest cieniutka blacha, ale klejenie tapicerki mi się nie widzi.

 

Piszesz, że kable ciągnąć podłogą - jak u siebie masz dokładnie pociągnięte kable? Myślę że dobrze byłoby pociągnąć środkiem sygnałówki oraz kable głośnikowe - po obu stronach, a zasilanie podłogą idealnie przez środek. Mam u siebie gumowe dywaniki to nawet nie będzie widać że idzie jakiś gruby kabel.

 

Dokładniej myślę o czymś takim:

http://dl.dropbox.com/u/412268/Honda/showroom/CA/CA001.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2,5 paczki STP M1, czyli 2,5 maty tak? Czy chodzi ci o paczkę czyli ileś tam mat w opakowaniu?

Jak ja kupowałem STP to była jeszcze w paczkach w której było 8 sztuk o łącznej powierzchni 0,8m2 czyli zużyłem 2m2 na drzwi przednie.

 

Z grodzią nie kombinowałem. Uznałem to za mało ważną kwestię bo bardziej słychać powietrze rozbijające się o lusterka i szybę przednią niż silnik (jak się szybciej jedzie).

Ściana grodziowa od wnętrza auta ma taką twardą piankę. Można by było jeszcze to wszystko matami zakleić ale jaki efekt będzie tego zabiegu to nie wiem.

 

Ja kable pociągnąłem przez środek auta jeśli chodzi o sygnałówki, głośnikowe i inne sterowania a przy progu po stronie kierowcy idą zasilające.

http://img688.imageshack.us/img688/7795/82638923.jpghttp://img213.imageshack.us/img213/3388/81960985.jpg

Nie wiem czy wciśniesz tam przy tunelu kabel zasilający. Ja miałem problem już z tymi głośnikowymi bo po założeniu wykładziny był problem z przykręceniem siedzeń które minimalnie przesunęły się na zewnątrz.

Poza tym bym nie kładł tak blisko zasilających sygnałówek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niesamowite dzięki za zdjęcia. Bardzo mi to rozjaśnia sprawę :) Jeśli mógłbyś jeszcze podpowiedzieć którędy przeprowadziłeś kable zasilania przez ścianę grodziową byłbym w niebie.

 

Wzmacniacz już kupiony, taki jak wymieniłem w pierwszym poście. Czytałem trochę o firmie ich wzmacniaczach. Firma upadała bo kierowali nią inżynierzy, nie ekonomiści. Spodziewam się dobrego sprzętu.

Jednak posłuchałem się was względem wygłuszenia i jednak pozbieram jeszcze trochę kasy na maty STP oraz gąbki. Jak już robić to dobrze a nie po trochu.

Jakiej firmy sygnałówki wziąć? Najlepiej by mi pasowały 4 w jednym kablu. Byłoby najwygodniej. Jest to dobre rozwiązanie? Tak samo kable głośnikowe, gdzieś czytałem że od okablowania dźwięk może się trochę zmienić, więc nie chcę wziąć czegokolwiek. Wątek podany przez kamul przeczytałem i przyjąłem do wiadomości jeszcze przed rozpoczęciem temat. Jednym słowem trzeba wybrać złoty środek. Z waszych instalacji można przypuszczać że kabelki Dietz są dobrej jakości. To prawda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz zrobic własne kabelki sygnalowe - kupujesz np kabel mikrofonowy Sheller za 5 zł za metr , wtyki np neutrik skladasz i gotowe . Oczywiście lutownica bardzo , bardzo przydatna . Poszukaj na forum tematów typu " jakie wtyki " i " jaki kabel do sygnalowek " .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kabli Dietz'a ponoć prawda :zglupkiem: chociaż nie miałem z nimi do czynienia. W sumie z tego co mi wiadomo nie same kable głośnikowe bardzo wpływają na jakość jak kable sygnałowe. Te Audison'y BT4 500 :super: które wcześniej chyba podałeś ponoć są dobre, ale to widziałem w jakimś teście w internecie. Z doświadczenia Ci powiem, że sygnałówki dobrze jest zrobić samemu :zawstydzony:. Od siebie polecam Sommer Spirit XXL 12zł - metr (chociaż widziałem i po 9zł) do tego dorzucasz końcówki RCA np. Nakamichi, można znaleźć po 5zł/szt. No ale to nie jest najtańsze rozwiązanie :krzeslem: . Kable Tec Precision też wyglądają ciekawie :wink2:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcześniej nie myślałem o takim rozwiązaniu, na forum jest kilka wątków. To by było ciekawe rozwiązanie. Kabel Scheller, dokładniej TAKI? Wtyki neutrik, są dwa ciekawe modele: 1 i 2. Wydaje mi się że ten drugi by był ciekawszy. Jednak dosyć długi, więc najlepiej by było model pierwszy zamontować przy radiu, bo za nim jest mało miejsca. A wtyk drugi przy wzmacniaczu aby ładnie wyglądał ;D I tak właśnie sam sobie odpowiedziałem :D\

Lutowanie mi nie straszne, tylko muszę odpowiednią cynę kupić.

Kabel by kosztował: 3m x 2 x 5zł = 30zł + 6zł x 2 + 8,5zł x 2 =~ 60zł. Nie podliczam przesyłek. O wiele wiele taniej... :)

Sommer Spirit XXL no 10,5zł za metr, więc analogicznie licząc do powyższego wyjdzie ~63 za kabel + 29 = 92zł warto dodać 30zł?

Rozważając sygnałówki widzę różne ceny, od najtańszych po 30zł do droższych po 250zł - w porównaniu do powyższych wyliczeń oraz jakości kabli chyba rzeczywiście taniej wyjdzie zrobić samemu, jakość jest podobna do kabli za ok. 150zł (tak uważam ja - jeśli się mylę poprawcie).

 

Kable głośnikowe może i mniej ważne, ale warto mieć coś co w drzwiach przy tysiącach otwarć/zamknięć się w środku nie połamie ;) Takie byłyby dobre (23160 DIETZ 2x1,5mm2)?

 

Kabel zasilający 28zł za metr to dobra cena (Dietz), a może coś tańszego - 18zł/m za takie coś?

No i co z masowym? Prowadzić prosto do akumulatora czy do karoserii przytwierdzić? W FAQ jest napisane, że lepiej ciągnąć prosto do akumulatora. Jaki przekrój masowego będzie odpowiedni? Taki sam jak plusowy?

 

 

Jeszcze jedna sprawa mnie zaciekawiła - alternator ;) U siebie mam alternator dający 75A dla 13,5V. Jakieś pojęcie ile co max. pobiera podczas pracy można wnioskować z bezpieczników. Przykładowo el. szyby mają bezpiecznik 20A, ogrzewanie tylnej szyby 30A, prawy i lewy reflektor mają po 10A (x2) itp itd. Ogólnie wóz z włączonym silnikiem pobiera chyba z 25A (nic użytkowego z elektryki nie pracuje). Wzmacniacz ma bezpiecznik 80A... Ciekaw jestem czy tutaj się nie przeliczyłem i będzie to wszystko działać :zalamany: Oraz czy w takim razie da coś zastosowanie kondensatora. Kolejne pytanie - jakiego? Czytałem że dla 100A odpowiednim byłby 1F. Ale czy to konieczne?

Edytowane przez Domanoid
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy warto dopłacać 30zł, ale wyczytałem sporo pozytywnych opinii o Sommer Spirit XXL, dlatego też je kupiłem :zawstydzony: Co do zasilających to polecam kable spawalnicze 20mm2 np. a z głośnikowych Polska Miedź na allegro były tanie i są dobre :super:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabel spawalniczy np. TAKI, do tego końcówki kablowe i wychodzi elegancko tanio a dobrze :) Tylko 20mm^2? Potrzeba mi 4,5m (wg. greg-si), wg. tabelki z FAQ by Nazar (str. 19) dla 80A oraz 4m najlepiej dać kabel 25mm2, a dla 5 metrów 35 mm2... Dlatego szukałem już 35mm2. To za dużo? W sumie większy kabel nie zaszkodzi, za mały może się zapalić.

 

Greg-si mógłbyś się wypowiedzieć na temat alternatora oraz przeciągnięcia kabli zasilających przez ścianę grodziową kabina/silnik? Ładnie proszę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...