Skocz do zawartości

Magistrala CAN


łuki88
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Otóż w związku z tym, że nastały auta z systemami CAN i komputerami pokładowymi, chciałbym się dowiedzieć czegoś na ten temat bo jeszcze nie miałem przyjemności montażu audio z takim systemem (czyli inny niż kostka iso i kable plusowe i masowe :D )

Chciałbym wiedzeć na co zwracać uwagę podczas instalowania sprzętu tak aby ominąć niepotrzebne błędy itp. Czy są jakieś pułapki przy montażach o kórych należy wiedzieć... Mam nadzieje, że każdy będzie wiedzieć o co chodzi i coś tam od siebie doda :P

Z góry dzięki za odp :)

Edytowane przez łuki88
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CAN jest tylko systemem przepływu informacji pomiędzy urządzeniami w samochodzie w postaci impulsów o różnej długości i napięciu. Ważne -> nie jest to znormalizowane przez co urządzenia porozumiewające się między sobą po magistrali can w jednym aucie mogą nie być widoczne w innym aucie (innego producenta).

W dwóch przewodach (CAN High i Can Low) przepływają wszystkie informacje o stanie urządzeń i sterowanie nimi. Dla CA ważne jest że jest tam zakodowany między innymi sygnał : Mute, Light, Gala, sterowanie w kierownicy nieraz też. Co jest mało ciekawe dla CA to to, że magistrala ta najczęściej nie lubi spadków napięcia i .... przy zbyt dużym obciążeniu instalacji poborem prądu przez CA mogą pojawiać się błędy sygnalizowane przez komputer. Radzę korzystać ze sprawdzonych interface magistrali lub ........ (to tylko dla tych co mają więcej niż zielone pojęcie o elektryce). Najgorsze jest to, że w niektórych samochodach jest to .... system rozproszony tzn. Miałem przypadek w RT3 Peugeot że po zmianie softu w radionawigacji cześć sterowników źle działała i po zmianie radioodtwarzacza na inny (wolny od wad) i zalogowaniu jego do systemu (wpisaniu przez magistralę do urządzenia VIN) system dalej źle działał gdyż soft wgrany został w kilka komputerów auta a nie tylko w radio (mimo, że był wgrywany z płyty).

Edytowane przez Grzegorz1969
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co do samej kostki ISO 2 która występuje w can to nie ma tam nic skomplikowanego? Tam dochodzi "normalny" prąd i można sobie w nim dowolnie "grzebać" jak w zwykłej ISO?

A jak jest z błędami jeśli odepniemy jakąś wtyczke itp?

Jak jest z wymianą akumulatora w takim aucie, można go po prostu odpiąć czy również pojawi się błąd z którym trzeba lecieć pod kompa?

Jeśli można odpiąć aukumulator bez obawy o błąd to również i bez podpiętego aku można odpinać sobie różne złącza bez obawy o błędy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kostce 2 piny to też CAN , więc jeśli samochód komunikuje się z oryginalnym radiem dwukierunkowo to odłączając je samochód będzie "wiedział" że go nie ma w instalacji i z tego powodu może wykazać błąd. Co do odłączania akumulatora na czas montażu przynajmniej większość aut jest na to odporna i nie wykazuje błędów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eh... jakby nie mogły być dalej montowane zwykłe iso tylko udziwnienia z sygnałami cyfrowymi i światłowodami.

Dzięki za odp.

Proszę śmiało dopisywać od siebie info na ten temat, można zrobić takie mini kompedium więdzy na temat can'ów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 lat później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...