łuki88 Opublikowano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2010 (edytowane) Witam.Otóż w związku z tym, że nastały auta z systemami CAN i komputerami pokładowymi, chciałbym się dowiedzieć czegoś na ten temat bo jeszcze nie miałem przyjemności montażu audio z takim systemem (czyli inny niż kostka iso i kable plusowe i masowe ) Chciałbym wiedzeć na co zwracać uwagę podczas instalowania sprzętu tak aby ominąć niepotrzebne błędy itp. Czy są jakieś pułapki przy montażach o kórych należy wiedzieć... Mam nadzieje, że każdy będzie wiedzieć o co chodzi i coś tam od siebie doda Z góry dzięki za odp Edytowane 22 Czerwca 2010 przez łuki88 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2010 (edytowane) CAN jest tylko systemem przepływu informacji pomiędzy urządzeniami w samochodzie w postaci impulsów o różnej długości i napięciu. Ważne -> nie jest to znormalizowane przez co urządzenia porozumiewające się między sobą po magistrali can w jednym aucie mogą nie być widoczne w innym aucie (innego producenta). W dwóch przewodach (CAN High i Can Low) przepływają wszystkie informacje o stanie urządzeń i sterowanie nimi. Dla CA ważne jest że jest tam zakodowany między innymi sygnał : Mute, Light, Gala, sterowanie w kierownicy nieraz też. Co jest mało ciekawe dla CA to to, że magistrala ta najczęściej nie lubi spadków napięcia i .... przy zbyt dużym obciążeniu instalacji poborem prądu przez CA mogą pojawiać się błędy sygnalizowane przez komputer. Radzę korzystać ze sprawdzonych interface magistrali lub ........ (to tylko dla tych co mają więcej niż zielone pojęcie o elektryce). Najgorsze jest to, że w niektórych samochodach jest to .... system rozproszony tzn. Miałem przypadek w RT3 Peugeot że po zmianie softu w radionawigacji cześć sterowników źle działała i po zmianie radioodtwarzacza na inny (wolny od wad) i zalogowaniu jego do systemu (wpisaniu przez magistralę do urządzenia VIN) system dalej źle działał gdyż soft wgrany został w kilka komputerów auta a nie tylko w radio (mimo, że był wgrywany z płyty). Edytowane 22 Czerwca 2010 przez Grzegorz1969 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rysiuct Opublikowano 22 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2010 Ponadto w wielu autach po canie leci 15tka (plus po zapłonie) do radia i ani acc ani "po zapłonowego" w ISO nie znajdziesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
łuki88 Opublikowano 22 Czerwca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Czerwca 2010 A co do samej kostki ISO 2 która występuje w can to nie ma tam nic skomplikowanego? Tam dochodzi "normalny" prąd i można sobie w nim dowolnie "grzebać" jak w zwykłej ISO? A jak jest z błędami jeśli odepniemy jakąś wtyczke itp? Jak jest z wymianą akumulatora w takim aucie, można go po prostu odpiąć czy również pojawi się błąd z którym trzeba lecieć pod kompa?Jeśli można odpiąć aukumulator bez obawy o błąd to również i bez podpiętego aku można odpinać sobie różne złącza bez obawy o błędy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzegorz1969 Opublikowano 23 Czerwca 2010 Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2010 W kostce 2 piny to też CAN , więc jeśli samochód komunikuje się z oryginalnym radiem dwukierunkowo to odłączając je samochód będzie "wiedział" że go nie ma w instalacji i z tego powodu może wykazać błąd. Co do odłączania akumulatora na czas montażu przynajmniej większość aut jest na to odporna i nie wykazuje błędów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
łuki88 Opublikowano 23 Czerwca 2010 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Czerwca 2010 Eh... jakby nie mogły być dalej montowane zwykłe iso tylko udziwnienia z sygnałami cyfrowymi i światłowodami.Dzięki za odp. Proszę śmiało dopisywać od siebie info na ten temat, można zrobić takie mini kompedium więdzy na temat can'ów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PanJarek2 Opublikowano 28 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 28 Stycznia 2019 Tak jak wyżej wspomniano nie mam w kostce ISO plusa ze stacyjki a za to mam dwa inne przewody. Czy da się je wykorzystać zamiast plusa ze stacyjki.Multimetr pokazuje na nich jakieś dziwne wskazania. Raz plus, raz masa, napięcie za każdym razem inne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Barth Opublikowano 28 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 28 Stycznia 2019 Napisz co to za samochód, jaki model, jakie radio... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Abstynent Opublikowano 28 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 28 Stycznia 2019 Trzeba szukać innych źródeł zasilania pod radio, np plus po zapłonie z gniazda zapalniczki, a stały plus można bezpośrednio z aku lub znaleźć w instalacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
leonek Opublikowano 29 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2019 Można też poszukać adaptera sterowania z kiery. One z reguły dekodują sygnał wzbudzenia z magistrali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PanJarek2 Opublikowano 29 Stycznia 2019 Udostępnij Opublikowano 29 Stycznia 2019 Fiat Croma 2006r i radio Pioneer deh 80prs Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.