Skocz do zawartości

Wyciszenie terenówki + poprawa audio


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

Sprawa wygląda tak, że jestem posiadaczem Jeepa Cherokee XJ, rok 2000. Pod maską 4 litrowa wolnossąca rzędowa szóstka, zasilana podtlenkiem gazotu. Samochód ma aerodynamikę kiosku Ruchu, 4 litrowy motor huczy aż miło, a samochód waży 1400kg nie dlatego że jest perfekcyjnie wygłuszony. Do tego skrzynia rozdzielcza, napęd na 4 buty i 29" opony AT. Krótko mówiąc, akustyczna tragedia. To trudna miłość dla kogoś, kto lubi posłuchać ładnego brzmienia :)

01.jpg

Problem z hałasem jest mocno odczuwalny przy prędkości przelotowej (100km/h), kiedy już huczą zarówno opony, jak i wiatr i tylny most. Silnik wchodzi wtedy na 4 bieg (overdrive, skrzynia ma 4 biegi) i ma koło 1800RPM, więc za bardzo go nie słychać.
W kwestii głośników to mam zamontowany fabryczny system Infinity Sound, składający się z 6 głośników (2x tweetery w lusterkach, 2x głośnik w przednich drzwiach, 2x głośnik na suficie bagażnika) i wzmacniacza pod ławką pasażerów. Radio to jakiś kaseciak 1,5DIN zrobiony dla Chryslera przez Alpine.

Co chcę zrobić i osiągnąć?

1. obsługę bluetooth + zestaw głośnomówiący (akurat z tym nie ma problemu w radiach bluetooth). Jednocześnie chciałem pozostać przy czymś co pasuje do 18 letniego wnętrza samochodu. Na myśl mi przyszedł czarny CALIBER RMD120BT RETRO, ale nie udało mi się znaleźć żadnych opinii na jego temat. Płyt CD nie słucham, ekran dotykowy mi do szczęścia nie potrzebny. Spotify po Bluetooth, rozmowy bez telefonu w ręce i tyle w temacie
2. Zastanawiam się ile da się wycisnąć z fabrycznego zestawu audio samą zmianą radia. Jeżeli niewiele, to wymiana pozostałych podzespołów (głośniki i wzmacniacz). Zależy mi żeby wyglądało to jak fabryka, bez wycinania otworów w maskownicach.
3. Przy długiej jeździe 100km/h hałas zaczyna męczyć. Przy tej aerodynamice dużo z wiatrem nie zrobię (na razie zdjąłem relingi, ale niewiele to zmieniło), ale mam wrażenie że większość hałasu pochodzi z tyłu samochodu (tylne nadkola? tylny most?) i opon. Opon na inne nie chcę zmieniać, bo na szosowych to w terenie można kręcić bączki, więc pozostaje spróbować obniżyć poziom przenoszonego hałasu. Czy w tym przypadku jest sens np. wygłuszać drzwi? dach? gródź silnika?

Budżet jest w tej chwili kwestią otwartą, zależy też od tego czy da się cały temat robić partiami, które będą rozłożone w czasie. Chętnie posłucham uwag osób bardziej ogarniętych w temacie :) nie chcę przegiąć ze skalą robót, bo to nie o to chodzi, żeby wydać mnóstwo na szczególiki, jeżeli np. kładąc 2000zł poprawię niesamowicie, a kładąc następne 2000 poprawię już tylko trochę. To jest terenówka i terenówką pozostanie, chcę tylko poprawić komfort użytkowania :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, brzmi dobrze. Przednie nadkola mogę wygłuszyć obklejając plastkowe nadkola matami od strony silnika. A tylne? Tam nie ma plastiku, od razu goła blacha. Obklejanie tego od strony koła chyba nie jest dobrym pomysłem, trzeba to obkleić wnętrze bagażnika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do takich celow lepiej bylo WJ brac ;)

 

XJ ma straasznie cienkie wygluszenie fabryczne. Dywan ma grubosc szmaty. Ogarniecie tego, to kupa roboty (i materialu), a efekty i tak nie beda rewelacyjne.

 

Generalnie "albo grubo, albo wcale" ;)

 

Gdybys se zdecydowal, to zadbaj rowniez o izolacje terminczna podlogi. Silnik/skrzynia lubia zajebiscie nagrzewac miejsce pod nogami pasazera.

 

U kumpla XJota polecielismy na budzecie. Calutka podloga grubymi karimatami na klej polimerowy, tylko nadkola polecielismy matami STP i piankami GMS... i karimatami ;) Nie wiem jednak jaki jest efekt, bo od roku z garazu nie wyjechal :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...