Skocz do zawartości

Pytanie o elektrownie


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W aucie mam altek 70A i aku 56ah (nie pierwszej świeżości, ok. 3 lata). Będę miał zestaw zbudowany na dwóch wzmakach, jeden to dwu kanałówka która pobierze max. 40A (wg. producenta), a drugi to mono który potrzebuje 100A (wg. producenta). Aktualnie jest tylko ta dwukanałówka na subach, nie gra to w mostku ale wzmak ma 300W@2ohm na kanale a każdy sub gra na oddzielnym kanale, pobiera max. 80A (wg. producenta), chociaż na kablu mam bezpiecznik 40A i się nie spalił. Jest problem z prądem bo przygasają lekko światła, a gdy dorzucę mono i dwu zasilę zestaw przedni to już będę miał sporo większy pobór prądu. Z racji że nie znam się na elektryce, chcę się was zapytać czy zakładając że nie słucham ciągle na max, po dorzuceniu powiedzmy hollywoda spv-20 (20ah) altek ma szansę wyrobić z ładowaniem? I czy pozbędę się tego przygasania? Jeżdżę krótkie trasy głównie ale raz w tygodniu robię ok. 20km. I czy potrzeba jeszcze jakiś separator/przekaźnik czy coś takiego żeby to dobrze funkcjonowało? Bo gdzieś przeczytałem że przy 2 aku musi być coś takiego bo inaczej będą się na wzajem rozładowywały. Czy 20ah wystarczy? Jest jakieś tanie ustrojstwo które by mi pokazywało na bierząco pobór prącu w A i V? Widziałem coś takiego od hollywooda ale za ok. 150zł, nie ma czegoś tańszego?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mało danych, a wróżek na tym forum brak.

Aktualnie jest tylko ta dwukanałówka na subach, nie gra to w mostku ale wzmak ma 300W@2ohm na kanale a każdy sub gra na oddzielnym kanale, pobiera max. 80A

1)Jakie to suby(ile ohm)?

2)Jakie to wzmacniacze?

3)Jak ma wyglądać instalacja po podłączeniu dwóch wzmacniaczy(jakie głośniki do jakich wzmacniaczy)?

4)Czy masz miernik(multimetr), i czy potrafisz mierzyć spadki napięcia w różnych punktach instalacji?

5)Czy wiesz co to jest "gain" i do czego służy?

6)Jakie masz kable zasilające i gdzie wpięte?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Suby to 2x4ohm pospinane w 2 ohm

2. A co to zmieni? Podałem max. pobór A

3. Mono suby spięte w 1ohm, i dwu przód w 4ohm

4. Spadki ok. 1V-1,5V na odpalonym przy aku, na zaciskach ok. 0,2V różnicy

5. Gain i tak jest ustawiony na 1/3 a bo na więcej sporo prądu brakuje i mocniej przygasa

6. Plus 16mm od aku, minus buda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to zmieni? Podałem max. pobór A

Wiele. Podałeś, że wzmaki wezmą max 140A. Dojdzie jeszcze podstawowy prąd na utrzymanie elektryki w aucie(światła, radio, el. szyby, lusterka, podgrzewane siedzienia :) , wycieraczki, spryskiwacze, centralny zamek, wentylator chłodnicy na postoju, ładowanie aku na rozruch silnika, minus to czego nie posiadasz). Producent autka przewidział z zapasem 70A, wiec można przyjąć 35A, więc wychodzi 175A. Taki alternator potrzebujesz według tego co podałeś.

Do 140A powinny być kable 35mm kw- 50mm kw.

 

4. Spadki ok. 1V-1,5V na odpalonym przy aku, na zaciskach ok. 0,2V różnicy

Przy maxymalnym wysterowaniu, kiedy światła przygasają?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kable będą zmienione o tym już wiem.

Spaki mierzone przy 1/2 gaina, więcej nie dawałem bo już mocno przygasało a nie chciałem nic popsuć.

Sory źle wam podałem altek ma 80A, po za tym mam jeszcze drugi taki, tylko jak go zamontować. Muszę podjechać do jakiegoś mechanika. Jest sens dokładania drugiego akumulatora? I czy potrzeba jakiś separator?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podawane przez producenta max A nie znaczy, że tyle będzie brał. Jeśli altek faktycznie nie wyrabia to dorzucenie kolejnego akumulatora tylko pogorszy sprawę. W pierwszej kolejności powinieneś wymienić przewody od aku do wzmacniaczy, potem koniecznie przewody od alternatora do aku - plus jak i masę. Potem dopiero mierzyć napięcia - pierwszy pomiar na samym alternatorze ( oczywiście przy pracującym silniku ), drugi pomiar na klemach akumulatora, trzeci pomiar na zaciskach wzmacniacza. Wtedy dopiero można myśleć dalej. Dołożenie kolejnego alternatora jest możliwe, ale weź pod uwagę większe obciążenie silnika => większe spalanie, mniejsza moc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy altku 80A masz do dyspozycji ok 40-50A "dla siebie" wiec nic nie zrobisz dokładając kolejne aku bo spadki bedą nawet jakbys mia 10x 100Ah żelowych aku z 14.4 V bedzie ci spadac do 12.5 (tyle ile wartość naładowanych aku) gdy "zapas" z alternatora zostanie wyczerpany czyli te ok 40-50A.

 

2 altek to troche zabawy ale da sie zrobic, ogarnięty mechanik/elektryk da rade ;D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra to czekam aż przyleci mi drugi wzmak, tzn. ten mono. Podepnę to wszystko, zrobię pomiary, powymieniam kable altek-aku, aku-wzmak. Tylko myślałem żeby wrzucić do bagaja jakiś mały aku i od od przodu pociągnąć dodatkowe kable 50 mm2 do niego. Wyglądało by to tak: kable od aku do aku w bagażniku by były 50 mm2 i 16mm2 i w bagażniku rozeszły by się na krótkich odcinkach od aku do wzmaków, nie było by tak lepiej? Czy lepiej nie dokładać wcale akumulatora do bagażnika tylko zrobić drugi alternator?

 

2 altek to troche zabawy ale da sie zrobic, ogarnięty mechanik/elektryk da rade ;D

Zakładając że altek już mam, to jaki jest mniej więcej koszt takiej zabawy?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając że altek już mam, to jaki jest mniej więcej koszt takiej zabawy?

 

Wszystko zależy od tego, kto to będzie robił. Jeśli dobry znajomy albo śwagier to weźmie na dobrą flaszeczkę. Jeśli nie, to parę stów.

 

Jeśli altek już teraz nie domaga, to kolejny aku tylko pogorszy sprawę. Ale po kolei - najpierw okablowanie, potem montaż piecyków, pomiary i dopiero wtedy decyzja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz Waski dał cenna wskazówke mianowicie najpierw popraw połaczenia altek-aku aku-karoseria silnik-karoseria tj wyczysc dokładnie te połaczenia. Wymień kable na takie o odpowiednim przekroju i dopiero potem kombinuj co dalej. Swiatła przygasac zawsze będą.

 

PS. Mam wrażenie że juz o tym pisałem. Mam też wrażenie, że podobnych tematów była cała masa. Wyszukać Ci te tematy i wkleić linki? :wstyd:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram także wypowiedzi kolegów wyżej. Najważniejsze to połączenia oraz przekrój przewodów. Miałem u siebie także spore spadki. Poprawiłem przede wszystkim masę karoserii,dobrze oczysciłem blachę,masę mam z aku do budy,i z budy do wzmaka. Przewody 35mm mam. Także zacznij od tych rzeczy . Acha sprawdz ogólnie swój altek pod względem technicznym.

Poczytaj tak jak Cober pisze sporo tematów było o spadkach napięcia i o alternatorach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem 70A kiedyś i pędziłem tym 2 wzmaki. Kable kable raz jeszcze kable!! I pobory podobne. Wiele osób pisze pytanie dostaje odpowiedź i dalej szuka i pyta o to samo. Nikt nic nie zrobi przy słabej instalacji. Jak będzie dobra i dalej problem to wtedy należy myśleć dalej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miałem 70A kiedyś i pędziłem tym 2 wzmaki. Kable kable raz jeszcze kable!! I pobory podobne.

Ja mam kable 78mm^2 + 16mm^2. Także kable to nie wszystko. Przy Stegu K2.02 już mi prądu brakuje a będę dokładał jeszcze mono, także będę pewnie potrzebował podobnej ilości prądu jak autor tematu.

Nie wiem kolego jak i na jakie wzmaki ci 70A wystarczyło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

grało to pod AS f4-240 i Hifonie BXi 2006d. i światła gasły na dwóch rf hx2 10". jak grał jeden w 4 ohm mowy o tym nie było. ale kable były wszystkie dobrane. altek-aku aku-wzmak aku-karoseria(mimo że z karoserii nic nie ciągłem)

przy dwóch RF to spadki już były jednak zakładający temat nie mówi aż o takich prądach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...