Jump to content

FAQ- Czyli najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi. + FAQ NAZARA !!


Recommended Posts

  • 8 months later...

Nie znalazłem nigdzie wiec dopisze (jeśli już było do skasowania)

 

Jeśli masz pytanie dotyczące zakupu (wzmacniacza, głośnika lub głośników, radia czy całego systemu) napisz ile chcesz na ten cel przeznaczyć pieniędzy, jakiej słuchasz muzyki i jaki masz samochód, czego oczekujesz od sprzętu.

 

Jeśli podajesz linki do sprzętu, podpisz co się tam znajduje.

 

Pisząc pytanie dotyczące np. głośnika, opisz resztę systemu: wzmacniacz, radio, głośniki przód, kable itp.

 

Nikt nie jest jasnowidzem, coś co może być dla Ciebie oczywiste, nie jest oczywiste dla każdego :oczami:

Link to comment
Share on other sites

PopaY, nie rozumiem w czym problem? W czym niby ma pomóc tutorial? Zasady są niezmienne i te same w podłączeniu jednego dwóch trzech czterech.... wzmacniaczy. Odpowiedni przekrój kabla do poboru prądu i zabezpieczenie tego kabla jest takie samo cały czas i nic się nie zmienia.
Link to comment
Share on other sites

Tak, ale z tego co wyczytałem to albo ciągnie się po dwa przewody od aku do dwóch pieców oddzielnie albo przejściówkami od jednego pieca do drugiego. Chciałbym poznać to dokładnie jak to zrobić, a akurat tego nigdzie nie ma :] W FAQ Nazara również tego nie znalazłem :D
Link to comment
Share on other sites

Bo to robi się wedle własnego pomysłu i gotowej recepty na to nie ma :] Albo dajesz ładne podwójne gniazdo bezpiecznikowe albo zwykły trójnik, rozdzielasz na kondensatorze pomysłów jest na to dużo można też zastosować jakąś złączkę lub po prost polutować kable :D
Link to comment
Share on other sites

PopaY, potrzebne jest Ci to na już? Jeśli nie to zrobię mały dodatek do swojego tematu o doborze bezpieczników kabli itp. z fotkami ale to dopiero za jakiś czas bo teraz mam napięte terminy. Jak jednak potrzebne jest Ci to na już to mogę w skrócie wszystko napisać.
Link to comment
Share on other sites

maxtz, tak tylko dając bloczek bez bezpieczników powinno pamiętać się o tym by pierwszy bezpiecznik był o wartości którą wytrzyma najcieńszy kabel w instalacji. To samo tyczy się rozdzielania przez kondensator.

Widziałem kilka różnych projektów i czasami klocki zajefajne a instalacja chałowa. Jeden kabel do wzmacniacza później kabel od niego do drugiego wzmacniacza. Im więcej łączeń kabli tym większe spadki na ich łączeniach.

Sposobów jest wiele ale żeby to było zrobione estetycznie i bezpiecznie już dużo mniej.

Link to comment
Share on other sites

maxtz, tak tylko dając bloczek bez bezpieczników powinno pamiętać się o tym by pierwszy bezpiecznik był o wartości którą wytrzyma najcieńszy kabel w instalacji.

To wszystko zależy jak jest prowadzona instalacja za punktem rozdzielenia zasilania , bo dajmy na to jak kabelki za trójnikiem mają po 40cm i prowadzone są w zabudowie z MDF-u (brak możliwości zwarcia do czegokolwiek) to moim zdaniem bezpieczniki na rozdzielaczu są zbędne. Inna sprawa ze rozdzielacz z bezpiecznikami to wygodna sprawa bo np. jak chcemy odpiąć jeden wzmacniacz to wyciągamy jeden bezpiecznik i po kłopocie :D

Link to comment
Share on other sites

Inna sprawa ze rozdzielacz z bezpiecznikami to wygodna sprawa bo np. jak chcemy odpiąć jeden wzmacniacz to wyciągamy jeden bezpiecznik i po kłopocie

 

Z reguły rozdzielacze daje się w bagażniku i chyba nie powinno być problemu z odłączeniem kabla od razdzielacza :D Ta sama zabawa, co wyjmowanie bezpiecznika z oprawki.

Link to comment
Share on other sites

Zatem napiszę w skrócie

Podłączenie dwóch wzmacniaczy za pomocą jednego kabla idącego do bagażnika.

Temat pomocniczy:

http://strefacaraudio.pl/forum/topics5/jak...ght=bezpiecznik

Mamy jeden wzmacniacz z okablowaniem troszeczkę na zapas. Postanowiliśmy dołożyć drugi wzmacniacz który ma np. zasilać system przedni.

Istniejący kabel np. 35mm2 przy długości 4 metrów 'może przenieść' prąd nie większy niż 100A. Obecny wzmacniacz pobiera nam max 60A. Drugi do głośników przednich pobiera do 30A. Zatem swobodnie można pod jeden kabel podpiąć dwa wzmacniacza (60A + 30A = 90A). Tylko jak to zrobić bezpiecznie? Mamy kilka wyjść.

 

1. Podłączyć do obecnego wzmacniacza cieńszy kabel np. 10mm2

2. Dać rozdzielacz zasilania rozdzielający 35mm2 na 20mm2 i 10mm2

3. Zainstalować bloczek bezpieczników z rozdzielaczem 35mm2 na 20mm2 i 10mm2

Teraz troszkę rozwinięcia o tych trzech sposobach.

 

ad 1.

Podłączenie wbrew pozorom stosowane dość często z powodu chęci zaoszczędzenia pieniędzy. Słusznie oszczędność to ważna cnota :D ... ale nie kosztem bezpieczeństwa! Wiele osób robiąc taki manewr zapomina że nie daj Boże gdy odłączy się nam wcześniej wspomniany kabel 10mm2 od drugiego wzmacniacza może być tragedia. Bezpiecznik dobrany pod kabel 35mm2 o wartości 100A będzie twardo przewodził prąd dużo większy niż jest w stanie wytrzymać kabel 10mm2 co równać się może nawet pożarem!

By uniknąć takiej sytuacji powinniśmy bezpiecznik 100A zastąpić takim bezpiecznikiem o takiej wartości która jest graniczna dla kabla 10mm2 czyli 60A. Wtedy możemy słuchać muzyki spokojnie nie obawiając się o życie.

Jednak taki sposób połączenia może spowodować palenie bezpiecznika bo przecież nasze wzmacniacze nominalnie mogą pobrać nawet 90A. Zatem nie polecam takiego rozwiązania.

 

ad 2.

Sytuacja podobna do poprzedniej. Wygląd całości poprawia się lecz na temat bezpieczeństwa można mieć ale... Znowu trzeba włożyć bezpiecznik 60A bo taką wartość maksymalnie wytrzymuje kabel 10mm2. Czyli jak wyżej nie polecam takiego połączenia.

 

ad 3.

Tu już jest inaczej. Połączenie przebiega za pomocą kabla 35mm2 do bloczka bezpieczników. Tutaj 35mm2 zostaje podzielone na 20mm2 oraz 10mm2 i o takich średnicach kable idą do wzmacniaczy. Oczywiście kabel 20mm2 do tego który ma pobór 60A a 10mm2 do drugiego. W bloczku możemy umieścić bezpieczniki o wartościach maksymalnych dla danego kabla bądź też mniejszych które mogą odpowiadać zabezpieczeniom na wzmacniaczu bądź też lekko większych od poboru maksymalnego wzmacniacza. Dlatego dobierając bezpieczniki do naszych dwóch kabli 20mm2 i 10mm2 wkładamy odpowiednio 100A (70A) i 60A (40A) (wartości w nawiasach są wartościami dobranymi do kabla oraz poboru maksymalnego wzmacniacza, można założyć większe ale szczerze powiem że mija się to z celem).

Tak wyglądające połączenie nie tylko jest estetyczne ale również bezpieczne. Przy odpięciu się któregoś z kabla mamy zabezpieczenie które powinno zadziałać tak aby nic w aucie nie uległo zniszczeniu (prócz bezpiecznika) oraz byśmy mogli w pełni cieszyć się posiadanym sprzętem autem i życiem.

 

Oczywiście jest jeszcze wiele innych sposobów podłączenia. Lepsze i gorsze o których napiszę innym razem w innym temacie.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

maxtz, zgadzam się że ryzyko zwarcia w zabudowie jest mniejsze ale jak odepnie nam się kabel od wzmacniacza i poleci na wzmacniacz? Efekt ten sam co zwarcie z blachą auta a nawet gorszy bo możemy uszkodzić wzmacniacz.
Link to comment
Share on other sites

To wtedy nawet bezpiecznik zanim zadziała, bedzie już pozamiatane.

Poza tym nie popadajmy w paranoje. Jeszcze nie slyszalem o takim przypadku, jesli ktos wlasciwie wykonal takie polaczenie.

Regulamin PASCA wymaga osobnych bezpiecznikow za kazdym rozdzialaczem.

Link to comment
Share on other sites

maxtz, zgadzam się że ryzyko zwarcia w zabudowie jest mniejsze ale jak odepnie nam się kabel od wzmacniacza i poleci na wzmacniacz? Efekt ten sam co zwarcie z blachą auta a nawet gorszy bo możemy uszkodzić wzmacniacz.

Gdy widziałem takie instalacje gdzie przewody przy wzmacniaczu były nie dokręcone to z reguły na kablu zasilającym nie było w ogóle bezpiecznika a sam wzmacniacz latał sobie po całym bagażniku.

Mówimy tutaj o instalacjach Ca a nie "wiejskim tuningu" i ja nie dopuszczam w ogóle takiej myśli że kabel może się wysunąć z terminala wzmacniacza ponieważ montażysta go nie dokręcił :D

Link to comment
Share on other sites

a ja widziałem tyle różnych sytuacji że spece spierdzielili robotę jakąś głupotą. Mowa tutaj nie tylko o CA.

Kumpeli raz koleś nie dokręcił w serwisie korka od zbiorniczka wyrównawczego po czym jak wyjechała z serwisu to przejechała kilkanaście kilometrów i silnik na złom. A nowe autko było

Mi raz mechanik nie dokręcił zbiorniczka z płynem hamulcowym. Jednak jeszcze przed wyjazdem zauważyłem że jest niedokręcony. Kilka gorzkich słów poleciało.

Wychodzę z założenia że wszystko co ktoś zrobił a nawet jak sami zrobiliśmy należy sprawdzić kilka razy. Tym bardziej jeśli chodzi o dokręcanie różnych rzeczy. Trzeba pamiętać że w aucie występują drgania i wystarczy zbyt lekko dokręcić śrubkę (bo np. gwint jest w niej słaby albo miejsce na śrubokręt wyślizgane) i wszystko może się zdarzyć.

Jak to mówią przezorny zawsze ubezpieczony :)

elmer, bez spamu proszę. Jednak to trzeba podkreślić że nie raz jest tak że coś ktoś dziabnie i nie dopatrzy a później jakiś kwiatek wyskakuje.

Link to comment
Share on other sites

Jak miejsce na srubokret wyslizgane to zmieniamy srubke na inna na leb imbusowy pub pod nasadke. Gwint zerwany ? To widze są conajmniej dwa sposoby na ten problem: rozwiercić i na przeszczał nowa z nakrętka, jak jest miejsce, drugi przegwintować na o rozmiar większą.

Niedokrecić korka może sie zdazyc kazdemu, nawet najwiekszemu fachowcowi. WAZNE BY POTRAFIL SIE DO TEGO PRZYZNAC. Nawet jak się sprawdzi dwa trzy razy. Uwież mi wiem o czym piszę, jeśli w ciągu 8godzin przelatuje mi przez rece 6-8aut. Gorzkie słowa na początek, to złe podejście do sprawy. Najpierw sie mowi co jest nie tak wg mnie i jesli wtedy nie ma pozytywnego odzewu to lejemy łaciną. Inaczej to brak taktu.

Mowisz, że spamuje..., ok nie będę się kłócił na ten temat, ponieważ ...

Jak tam uwazasz, ze Ci spamuje, to od razu kasuj moje posty.

Link to comment
Share on other sites

elmer, o spam mi chodziło w jednym poście

co do gorzkich słów to pokazałem co to jest a koleś do mnie żebym dokręcił bo nie można na odkręconym jeździć więc się pytam czy sprawdzał jak hamuje i mówi że przed chwilą jeździł (a maskę sam otworzyłem) i jak mu powiedziałem że nie dokręcił to mówi że niemożliwe że dokręcał a płyn przez korek przeleciał i korek sam się odkręcił...

Czasami szkoda słów ale tam już nie oddam samochodu. Koleś nie wiedział dlaczego mi talepie całym samochodem jak sprzęgło się nagrzeje a wszystko wymienione łącznie ze skrzynią tylko tarcza stara została...

Od teraz nie zostawiam samochodu w nieznanym warsztacie.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
Te niebawem troche trwa ogolnie, działają może z 2 tematy z całości FAQ, wiec po co w topikach pisać czy przeczytałeś FAQ jak go po prostu niema! Teraz będę budował swoje pierwsze CA, służe zdjęciami jeżeli zajdzie taka potrzeba. Moge zaoferować coś o kablach bezpiecznikach itd...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...