Jump to content

BMW F98 / Praca nad błędami


MadeOfGlass
 Share

Recommended Posts

Witam!

Przez kilka lat anonimowo czytałem forum, pod koniec stycznia zarejestrowałem się i dopiero teraz zdecydowałem się założyć własny temat.
Mam na imię Andrzej. Jestem z Zachodniej Białorusi, ale z pochodzenia jestem Polakiem, któremu po prostu “udało się” urodzić nie w tym miejscu. Przez wiele lat planowałem zrobić to, czego nie zrobił w swoim czasie mój ojciec, i trzy lata temu spełniłem swoje marzenie – przeprowadziłem się z rodziną do Wrocławia (сo było dużym błędem – pozdrowienia dla pracowników wrocławskiego urzędu 😁). Z góry przepraszam za mój pisemny polski, ale myślę, że w miarę prowadzenia mojego tematu uda mi się podnieść swój poziom. Przed przeprowadzką przez wiele lat interesowałem się car audio i wędkarstwem (zresztą Wrocław został wybrany ze względu na Odrę i kanały), ale temat nie jest o tym. Chciałbym przedstawić wam mój samochód, a w następnym poście spróbuję wyjaśnić, co oznacza "praca nad błędami" w tytule

72372875_Screenshot2024-10-22at00_44_08.thumb.png.1c17de2cc2f8a262a157df385cb8797e.png

2020" BMW X4M Comp
 

Link to comment
Share on other sites

W momencie przeprowadzki do Polski miałem samochód Skoda Kodiaq, w którym po przyjeździe został złożony prosty system audio: dwudrożny zestaw głośników Audible Physics Ram 1 + Ram 6 w fabrycznych miejscach (wzmacniacz Helix P-SIX mk2) oraz kompaktowy subwoofer w bagażniku Hybrid Audio UNITY (wzmacniacz Helix P-TWO):
kodiaq_1.thumb.jpg.ac8c086eb22233a6593e36cd6a815fdb.jpg

Pojawiły się jednak problemy z przerejestrowaniem samochodu na polskie tablice (urząd celny poprosił o zapłatę około 60 tysięcy złotych, ponieważ w momencie przeprowadzki byłem właścicielem samochodu krócej niż rok) i musiałem odesłać samochód lawetą na Białoruś, aby go tam sprzedać i kupić coś na miejscu. Zawsze byłem fanem VAG-a i rozważałem różne modele Audi, VW i Skody. Ale moja żona miała inne spojrzenie na sytuację, uznała, że to idealny moment, aby dołączyć do nowej sekty 😁 W rezultacie mamy, co mamy... 2019" BMW X4 20dx

1493353522_Screenshot2024-10-22at01_23_23.thumb.jpg.790df053dea8e034887294656a574451.jpg

 

Inspekcja pokazała, że w samochodzie jest znacznie mniej wolnego miejsca. System znów będzie OEM, ale trzeba zrobić obudowę typu „stealth” w lewe nadkole, aby cały bagażnik był zawsze wolny. Alternatywny wariant to kompaktowe wzmacniacze w lewe nadkole + płaska obudowa subwoofera w miejsce na koło zapasowe. Akurat został zapowiedziany nowy Helix P-SIX ULTIMATE, więc na początek został wybrany alternatywny wariant, tym bardziej, że miałem już P-SIX mk2, który niewiele różnił się od nowego modelu. Zaprojektowany i wydrukowany na drukarce 3D składany uchwyt montażowy, a P-Six oraz P-Two zostały zamontowane w nadkole (z jakiegoś powodu zapomniałem zrobić zdjęcie). Samochód miał podstawowy system audio, bez zewnętrznego wzmacniacza, więc trzeba było poprowadzić przewody głośnikowe do nadkola w bagażniku. Kupiłem dostęp do newTIS, aby zdobyć wszystkie schematy elektryczne i instrukcje napraw. Planowałem wziąć za podstawę system Harman Kardon, ale czekała mnie jedna niespodzianka - w moim fabrycznym radiu nie było złącza MOST-25 (można zapomnieć o podłączeniu przez adapter MOST-25 - Toslink). Musiałem wziąć za podstawę system Hi-Fi i zaplanować dodatkowe poprowadzenie przewodów od radia do bagażnika, aby podłączyć się na hi-level. Sprawdziłem w schemacie fabryczne kolory przewodów, w katalogach znalazłem wszystkie potrzebne złącza i piny, i złożyłem dwa zamówienia: przewody zamówiłem na kabelknecht.de, a piny i złącza u dealera BMW. Dla tweetera i głośników średniotonowych wziąłem przewód 1,5 mm², ponieważ fabryczne 0,75 mm² wydało mi się za małe. Wkrętarką skręciłem przewody w wiązki. Ponieważ piny MQS mogą maksymalnie zaciskać przewód 0,75 mm², w złączach drzwi każdy przewód musiałem podzielić na dwa. Dostanie się do złącza prawych przednich drzwi – ja pierdolę. Myślałem, że nie zdołam tego złożyć z powrotem.

IMG_1968.thumb.jpg.9b1d2a0bb1e3caf940ae869699a03551.jpgIMG_1972.thumb.jpg.fea73e278b89b32a790aeb0b08fb47dd.jpg

 

IMG_1978.thumb.jpg.07b7d1b9272cc48d36d2d28f0266d2b6.jpgIMG_1975.thumb.jpg.3670ced8ee70618836dfa6fe9ebc25b4.jpg

 

Na szczęście w tym momencie żona z teściową i dziećmi były nad morzem, więc mogłem zawalić cały dom częściami od samochodu. A skoro samochód był rozebrany, to od razu postanowiłem zrobić wygłuszenie. Laptop, Allegro, BLIK – i następnego dnia kurier przywiózł wszystko, co było potrzebne.
IMG_1947.thumb.jpg.70173f961a6c303f184d26c3cde3d514.jpgIMG_1991.thumb.jpg.38170bcafb58de5479c601fe96820bde.jpg

 

IMG_2118.thumb.jpg.c7597e1a2382d6a909dbeecdaf15b398.jpgIMG_2121.thumb.jpg.4a5830f0f4521476eaaf3124a8da8bec.jpg

 

IMG_2115.thumb.jpg.68570b3174c32090a6828174c7e8d171.jpgIMG_2188.thumb.jpg.74145b4d3b732fc5cb5ffc30b9890e10.jpg

To be continued.

 

Link to comment
Share on other sites

Trafiłeś w Mój gust bo akurat jestem od dziecka fanem BMW mimo że jest z nimi coraz gorzej :D

Trzymam kciuki i kibicuję aby projekt poszedł dalej pomyślnie bo niestety w BMW trzeba się narobić żeby efekt był zadowalający :D

A tak swoją drogą ładna machina 😍

Link to comment
Share on other sites

Możesz podać jakie przewody dokładnie zamówiłeś u niemca a jakie piny i złącza w ASO? Czeka mnie w niedalekiej przyszłości podobny zabieg poprowadzenia kabli.

 

BTW Temat zapowiada się ciekawię. Będę śledził.

Link to comment
Share on other sites

No dawaj dalej. No chyba że małżonka wraz z teściową wróciły wcześniej i zastały widok jak na fotkach. Gdyby coś to czekam dobę i zgłaszam Twoje zaginięcie. 😁

Link to comment
Share on other sites

On 10/22/2024 at 11:23 AM, czarnyturek said:

Możesz podać jakie przewody dokładnie zamówiłeś u niemca a jakie piny i złącza w ASO? Czeka mnie w niedalekiej przyszłości podobny zabieg poprowadzenia kabli.

 

BTW Temat zapowiada się ciekawię. Będę śledził.

Przewody brałem >TE< w rolkach po 10 m. Wybierałem odpowiednie przekroje i kolory.

Kupowałem dużo różnych pinów i złączek. Napisz, które dokładnie cię interesują – postaram się pomóc

 

Link to comment
Share on other sites

Idziemy dalej.

 

Po wykonaniu wygłuszenia podłogi i poprowadzeniu przewodów głośnikowych zdecydowałem się również przeciągnąć USB, coax oraz przewód sterujący do konsoli centralnej. Potem montujemy wszystkie elementy wnętrza na miejsce i jedziemy przetestować. Hałas od tylnych kół zmniejszył się, a przy diagonalnych uniesieniach kół zniknęło skrzypienie paneli w bagażniku. Jednak nie odczułem żadnego efektu z wygłuszenia podłogi. Dla siebie zdecydowałem, że duża liczba żeber sztywności i formowane z pianki poliuretanowej dywany dobrze spełniają swoje zadanie. Zapisuję to jako błąd #1

 

Kolejnym krokiem było wykonanie wygłuszenia dachu. Mata butylowa + pianka. Nie robiłem zdjęć, nie było tam nic innowacyjnego. Efekt przeszedł moje oczekiwania. Zniknęły wszystkie hałasy i rezonanse na bruku, którego we Wrocławiu jest bardzo dużo. Ostatnie w kolejce były drzwi i klapa bagażnika. Allegro, BLIK, dzień czekania i znajome paczki zostały dostarczone. Czytamy instrukcje, demontaż panelu, na którym zamontowany jest mechanizm podnoszenia szyb – pełen szacunek dla konstruktorów BMW ja pierdolę. Znalazłem na YouTube alternatywny sposób. Przed ingerencją w konstrukcję drzwi nie zapominamy kupić cały nowy osprzęt (spinki, nakrętki zakładkowe itp.). Porównując ceny oryginalnych drobiazgów, wpadasz w osłupienie – BMW to budżetowy samochód w porównaniu z VAG 🤣 
A dalej nudna robota – robimy szablony, odtłuszczamy, dociskamy. Dodatkowo wszystkie łączenia na tapicerce drzwiowej posmarowałem klejem poliuretanowym.

IMG_0029.thumb.jpg.6649c7fcd28c7b8b0c41190673141637.jpg

 

IMG_0473.thumb.jpg.b411c837e6c938a8e6898be2742787f3.jpg

 

IMG_0475.thumb.jpg.35b74e349612245ba62e6db1b2dc1f8d.jpg

 

IMG_0478.thumb.jpg.e6dd4a9fe95abfdb8635c38d84aa6b64.jpg

 

IMG_0479.thumb.jpg.4192a25d3fca86303d21e4a01679ae80.jpg

 

IMG_0502.thumb.jpg.a9d61f399f7fe0a176d5dfe7de331f9f.jpg

 

IMG_0503.thumb.jpg.559aa4ba51a1bcd9ffe914fdb01ff621.jpg

 

IMG_2525.thumb.jpg.591d6bbc0b2b110a09096430df836d63.jpg

 

IMG_2524.thumb.jpg.72b3685ee294697d33811382fc616f0d.jpg

 

IMG_0661.thumb.jpg.c643954439e9f53737992259e2a84fe9.jpg

 

Skoro już rozebraliśmy drzwi, dokładamy brakującą parę przewodów do tweeterów (w fabrycznym wykonaniu HiFi i Harman Kardon tweeter jest podłączony do głośnika średniotonowego przez filtr pierwszego rzędu, w podstawowym systemie stereo (mój przypadek) tweeter w ogóle nie występuje).

Składamy wszystko z powrotem, jedziemy testować – w mieście jest znacznie lepiej, samochody na sąsiednich pasach prawie w ogóle nie słychać. Na ten moment system działa przez wzmacniacz P-SIX mk2, a wszystkie głośniki są fabryczne.

Link to comment
Share on other sites

Na Instagramie widzę publikację, że do Ukrainy dotarły pierwsze Helix P-SIX, piszę do przedstawicielstwa w Polsce – jeszcze nie dostaliśmy, nie wiemy, kiedy dostaniemy. Piszę do Fischerów w Niemczech – w sprzedaży jeszcze nie ma, ale niedługo się pojawią. Od czasu do czasu przypominam o sobie w lokalnym przedstawicielstwie – po około trzech tygodniach wreszcie dostępny do zakupu. Kupuję. Jednym z głównych powodów zakupu był ACO, który umożliwia podłączenie Conductora. Jeszcze za czasów posiadania Skody Kodiaq kupiłem Director Create Kit, który udało mi się dość dobrze zintegrować z wnętrzem samochodu. Jednak w X4 nie mogłem wymyślić, jak go wygodnie zintegrować, aby nie wyglądał obco, a jednocześnie był pod ręką. Z Conductorem pod tym względem było znacznie łatwiej. Kupuję nowy Conductor i szukam na Allegro zamiennika części, którą będziemy przycinać, aby w przyszłości, przy sprzedaży samochodu, wszystko można było przywrócić do fabrycznego stanu. Conductor postanowiłem zamontować obok modułu sterowania fabrycznym systemem multimedialnym. Wielożyłowy przewód został poprowadzony wcześniej. Trzeba było tylko kupić złącza Molex i piny, co zostało zrobione na tme.eu.

IMG_2292.thumb.jpg.6a7934ad10664a1a5f5ab2981d98cbcb.jpg

 

IMG_2294.thumb.jpg.bc7576b7aceb0309a334e600275af188.jpg

Fabryczny enkoder Conductora zdradzał swoje niefabryczne pochodzenie, dlatego szukam na Allegro panelu sterowania klimatyzacją, aby zdobyć ‘prawidłowy’ enkoder. Rozbieramy, mierzymy, drukujemy tuleję przejściową.

 

IMG_9183.thumb.jpg.6d195da4ebf6b474030750937073196b.jpg

 

IMG_0451.thumb.jpg.859393cc95d01c038264e42a66290864.jpg

 

IMG_0452.thumb.jpg.1d1655e4b9c1ea717633f17f32572e54.jpg

 

Masakra, odkryłem, że nie mam ani jednego zdjęcia gotowego wyniku… Ale X4M czeka taka sama modyfikacja, zdjęcia będą nieco później.

Link to comment
Share on other sites

Nadszedł czas na wymianę głośników. W moim BMW fabrycznie osłony głośnika przy lusterkach były zamknięte, bez siatki na tweetery, ale mocowania do tweeterów były obecne. Istnieją jeszcze dwa warianty wykonania – dla HiFi i Harman Kardon. Pierwsze mają plastikową siatkę, której przepuszczalność akustyczna jest przeciętna. Drugie posiadają metalową siatkę i są znacznie lepsze. Podobnie jest z osłonami głośników średniotonowych. Oczywiste jest, że trzeba szukać od HK. Szukamy na Allegro – albo osobno bardzo drogie, albo w zestawie z głośnikami za bardzo wysoką cenę dla "prawdziwych koneserów" fabrycznego dźwięku. Pytamy u dealera o ceny nowych – o wiele taniej…

 

IMG_8904.thumb.jpg.0dda6f9f9e6ffe615d242be72f87b794.jpg

 

IMG_1101.thumb.jpg.8eee2d0dbc9593b85e7da354f124ab2f.jpg

 

Z poprzedniego systemu został mi zestaw głośników Audible Physics RAM 1 / RAM 2 / RAM 6, który zastąpił moje BRAX GRAPHIC. Byłem bardzo zadowolony z tego zestawu, ale do instalacji w BMW pasowały tylko tweetery i MOŻE woofery. Po testowym odsłuchu systemu u znajomego zamówiłem sobie zestaw TW + MID z droższej linii Audible Physics – RG50 / RG100

 

Rg100Rg50Combo_82be610c-2040-486a-bc64-b16ffed43f95_1024x1024.thumb.webp.caaab82848562f65b4ba9bceb9d2f218.webp

 

Z RG100 nie było problemów – zaprojektowałem przejściowe mocowania, wydrukowałem, złożyłem wszystko i zamontowałem:

 

IMG_2412.thumb.jpg.a97d101ae09c7b89e48f3bc93121aba3.jpg

 

IMG_2411.thumb.jpg.0fd7c017a93e208ec410890746b3a45b.jpg

 

IMG_2420.thumb.jpg.bc49bb97bd8347f4913934defa5b367d.jpg

 

IMG_2423.thumb.jpg.9b47441287230b04e8b86576c1ccc44f.jpg

 

IMG_2513.thumb.jpg.4347992452eafc6ae4464aaf6a01e9fe.jpg

 

Z tweeterami było trudniej. Są większe niż fabryczne miejsca montażu. Po drugie, po pomiarach mikrofonem okazało się, że na lewym tweeterze bardzo wcześnie zaczyna się spadek, trzeba go skierować w stronę kierowcy. Ale w takim przypadku trzeba zaprojektować własne mocowanie. Miałem zakupiony kilka lat temu przez Kickstarter skaner 3D Revopoint POP1, ale okazał się on nieprzydatny w moim przypadku. Postanowiłem w przyszłości kupić lepszy skaner, aby zrobić to porządnie. Dlatego tymczasowo zdecydowałem się użyć RAM1, tym bardziej że pomiary mikrofonem pokazały, że przy montażu w fabrycznym miejscu wszystko z nimi w porządku. Te tweetery również nie pasowały, więc postanowiłem rozciąć obudowę, zaprojektować mocowanie w fabryczne miejsce (było wiele prototypów), a następnie wydrukować nową z komorą akustyczną o odpowiednich rozmiarach na drukarce 3D.

 

IMG_7610.thumb.jpg.332c4010529700b3388426c0c58487c1.jpg

 

IMG_7611.thumb.jpg.dad31e12ebe09e7d9c8f4b9045b84b00.jpg

 

IMG_8906.thumb.jpg.3d811501a8c552a17ee013c2fd6b3317.jpg

 

IMG_2518.thumb.jpg.a8895129478577226da22ede1cdfba13.jpg

 

IMG_2528.thumb.jpg.bd78a9851236e52f4a28e248dd9c8442.jpg

 

To be continued.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...