Skocz do zawartości

Woofer 16.5cm z mocnym dołem


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.
Panowie poszukuję woofera z mocnym dołem do 3 way (aktywnie). Obecnie ciedzi mb quart PVI164a i zupełnie nie trafia w moje oczekiwania. Dołu z niego zero. 
Furtki wygłuszone nie mniej nie jestem 100% pewien czy to też nie kwestia samej furtki. maty bitmat, zewnętrzna strona pojedyńczo wewnętrzna podwójnie miejscami potrójnie plus pianka. Woofer mocowany do drzwi. Pomiędzy boczkiem a drzwiami zrobiony tunel z pianki żeby nie grał pod boczek. W teorii wszystko książkowo, w praktyce jestem załamany. 
Obecna konfiguracja:
HU kenwood 306BT
piec Magnat combat 6 (na 3way)
zwrotnica aktywna DD X1
woofer mb quart PVI164a
Średniak mb quart QS75
Tw Dego upgrade 2.5T
sub TEC UXP10D2 CL 15l 
Piec DD s1b? Nie pamiętam modelu w każdym razie stare srebrne DD.
Zasilanie 35mm2
Muzyka głównie HH. 
Auto Mitsubishi space star 1 generacji.

mam na półkach inne piece jak by magnata 75rms było niewystarczające (do prawie 200rms na kanał przy 4 ohm) pod coś naprawdę fajnego.
Cenowo do około 1000 max więc celuję w pewne używane woofery. Na OLX jest woofer z R6A ale cena jakaś taka.... po dobrej inflacji 500zł za goły woofery.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć. 

W dniu 13.01.2023 o 19:48, godles napisał:

czy to też nie kwestia samej furtki

...obstawiałbym dokładnie to. Dwa pytania na które musisz sobie odpowiedzieć:

  1. Na ile sztywno zamocowany jest woofer?
  2. Na ile szczelnie zakryte są wszystkie otwory w drzwiach?

Robiłem drzwi w dwóch autach. W pierwszym (Kia Ceed mk2) maty dały niewiele, ponieważ woofer był mocowany do jakiegoś miękkiego plastiku o niskiej częstotliwości rezonansowej. Żeby było wiadomo o czym mówię załączam zdjęcie podobnych drzwi:
maxresdefault.jpg?sqp=-oaymwEmCIAKENAF8quKqQMa8AEB-AHUBoAC4AOKAgwIABABGH8gNSg9MA8=&rs=AOn4CLCsj25IhuUH7YNx8XDK5HN58qVlJw

Otóż jak widać drzwi były szczelnie tym plastikiem zaklajstrowane, więc bas potrafił być mocny, ale był nierówny (rezonans tego plastiku niektóre częstotliwości wzmacniał a niektóre wygłuszał, pojawiał się więc "grzebień częstotliwościowy", kalkując z ang. "frequency comb").

Drugi przypadek dotyczył Micry K11, gdzie mocowanie woofera wygląda już dużo sztywniej:

65576.webp

 

Wygłuszenie ich i zamocowanie porządnych głośników niewiele dało - bas był kiepski. Jak widać, drzwi te mają dużo otworów technologicznych - początkowo tylko je zakryłem. Ale wiadomo, zakrycie takich otworów miękką matą nie pomoże na dół pasma - niskie częstotliwości z łatwością penetrują miękką, zawieszoną w powietrzu matę.

W kolejnej iteracji postanowiłem zakryć te otwory płytą MDF, którą wsadziłem od środka i przykręciłem do blachy na wkręty. Im większy otwór i im bliżej woofera się znajduje, tym jest to ważniejsze. Po zmontowaniu byłem w szoku - wykręciłem z tych drzwi GENIALNY bas: równy, mocny i szybki.

Reasumując: 

- zakryj największe i znajdujące się najbliżej woofera otwory czymś sztywnym

- zadbaj o sztywność i masę w pobliżu mocowania głośnika - by cewka efektywnie napędzała membranę, a kosz pozostawał w bezruchu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz może dane T/S tych wooferów?

Albo masz źle zrobione drzwi, albo te woofery po prostu są słabe. Innej możliwości nie ma. Poprawna gra woofera, o ile nie jest to jakiś śmieciowy głośnik z Fs 75Hz, zależy w największej mierze od instalacji. Sam się o tym przekonałem 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dystanse mdf krecone bezposrednio do furtki. Otwory zaklejone na sztywno. Od spodu poprzeczki.

Zaby zamknął się boczek musi byc lekko wklesla ta mata. W kazdym razie jest sztywno.

 

Jest ciut lepiej jak podbilem nieco dolne partie na eq w radiu. 

 

Zrobi sie cieplo to może pozmieniam nieco konfiguracje. Radio piec woofery itp. Nie mam na foto ale boczki od spody wyklejone gabka a pomiedzy wf a otworem w boczku zrobiony tunel zeby wf nie gral pod boczek. Teoretycznie jest "ksiazkowo".

 

received_1176926773189220.thumb.jpeg.1b7bd6a878d86b865285974259411985.jpeg

 

received_863722711608489.thumb.jpeg.77c161de49287e218a41e83890da1f29.jpeg

received_2175988189276080.thumb.jpeg.bfee5894e7d2eb4261169e7ef1ff5392.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda niby nieźle. U mnie największą robotę zrobił MDF, jest to potwierdzone. Wygląda to u mnie tak:

image.jpeg.cbaf56d7d020214369fe58476e70202f.jpegimage.jpeg.97dc88ffbeaf573fc6e28acfde224da3.jpeg

 

Bardzo szkoda że mata musi być u ciebie wklęsła. Możesz spróbować zabudować MDF-em, a potem wyciąć jego fragment który krzaczy z boczkiem. A ten mały otwór nad wooferem zakryj na pewno! Ja kupiłem MDF 9mm w Castoramie i zaimpregnowałem. Bardzo polecam to rozwiązanie. Wsadziłem go do drzwi od środka, a następnie przewierciłem blachę w 4 miejscach, nawierciłem tam też ten MDF (hasło: otwory pilotażowe) trzymając go przy tym w miejscu od tyłu, no i wkręciłem na 4 zwykłe wkręty - volia, basik jak ta lala. Moje głośniki to Steg MT650C-II a piecyk Steg QM75.4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 11.03.2023 o 15:48, mamusa napisał:

MDF wewnątrz drzwi to bardzo kiepski pomysł.


będzie chłonął wilgoć... chyba wolałbym już OSB pomalowane na grubo jakąś emalią... idealna byłaby sklejka wodoodporna. Czy to nie o to Ci chodzi?

 

 

W dniu 10.03.2023 o 22:10, mosiu napisał:

Wygląda niby nieźle. U mnie największą robotę zrobił MDF, jest to potwierdzone. Wygląda to u mnie tak:

image.jpeg.cbaf56d7d020214369fe58476e70202f.jpegimage.jpeg.97dc88ffbeaf573fc6e28acfde224da3.jpeg

 

Bardzo szkoda że mata musi być u ciebie wklęsła. Możesz spróbować zabudować MDF-em, a potem wyciąć jego fragment który krzaczy z boczkiem. A ten mały otwór nad wooferem zakryj na pewno! Ja kupiłem MDF 9mm w Castoramie i zaimpregnowałem. Bardzo polecam to rozwiązanie. Wsadziłem go do drzwi od środka, a następnie przewierciłem blachę w 4 miejscach, nawierciłem tam też ten MDF (hasło: otwory pilotażowe) trzymając go przy tym w miejscu od tyłu, no i wkręciłem na 4 zwykłe wkręty - volia, basik jak ta lala. Moje głośniki to Steg MT650C-II a piecyk Steg QM75.4.


No jak bym zrobił na równo to nie założysz boczka drzwiowego. I tak jest pianka wzmacniająca wyrzucona całkowicie bo gdyby została to..... wchodziła w drzwi na dobrych kilka cm ( myślę że nie przesadzę jak napiszę 5-6cm od płaszczyzny blachy).
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 5.03.2023 o 13:55, Various napisał:

A masz może dane T/S tych wooferów?

Albo masz źle zrobione drzwi, albo te woofery po prostu są słabe. Innej możliwości nie ma. Poprawna gra woofera, o ile nie jest to jakiś śmieciowy głośnik z Fs 75Hz, zależy w największej mierze od instalacji. Sam się o tym przekonałem 😉

Nie do końca trafne stwierdzenie, Audio System Helon 165 C2 (chyba tak się nazywa) ze starej serii ma FS 73 Hz a gra dołem jak wściekły. Problematyczne może być to że kosz nie ma standardowych wymiarów.


Do sq polecił bym MP 5.16. Może i oklepany głośnik ale to tez jego zaleta, wiadomo czego się spodziewać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, szymin89 napisał:

FS 73 Hz a gra dołem jak wściekły

Każdy inaczej to odbiera. Pytanie dla kogo gdzie zaczyna się dół, niektórzy suba tną przy 80Hz i też są zadowoleni :) Do tego cabin gain robi swoje. Mimo wszystko uważam, że porządny woofer nie ma tak wysokiego Fs i żadnego takowego też nie widziałem.

 

2 godziny temu, szymin89 napisał:

Do sq polecił bym MP 5.16. Może i oklepany głośnik ale to tez jego zaleta, wiadomo czego się spodziewać.

+1

Czytałem opinie, że niby muł, że coś. Natomiast nie słyszałem tego ani u siebie ani w innych instalkach z MP. Ale to jest standard - wydawanie opinii o wooferze gdzie tak naprawdę jest to opinia instalacji (często skopanej) w danym aucie 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woofer z mocnym dołem? Oklepane przeze mnie Focal K2P, gra tak dobrze dołem że obyło by się bez suba. Ale jest dokładnie jak koledzy wcześniej pisali, co auto, co instalacja, co wzmacniacz, ten sam głośnik może zagrać zupełnie inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5.16 grał w parze z Focalem Flax, nie pamiętam dokładnie jakie cięcie, możliwe że HPF 250 Hz drugim rzędem.

7.16 grał z Scanem 10F 8 Ohm, średniak cięty HPF 350 Hz drugim rzędem.

 

Obydwa MP grały również chwilę w 2-wayi tutaj również 5.16 grał lepiej, ciągnął wyżej niż 7.16. Według mnie 7.16 szybko się kończy, nie jest to głośnik do głośnego grania.

Możliwe że mi nie pasuje papierowa membrana. Obecnie gram z Alu i nie bardzo widzę zastępcę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, szymin89 napisał:

Obydwa MP grały również chwilę w 2-wayi tutaj również 5.16 grał lepiej, ciągnął wyżej niż 7.16. Według mnie 7.16 szybko się kończy, nie jest to głośnik do głośnego grania.

Do mnie dotarły właśnie nowe 7.16. Technicznie to właśnie 7'mka ma trochę większy zapas. 5.16 kończy się szybko, zwłaszcza mając 2 suby 15" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, arni napisał:

Szukaj  Dls r6a


Wiekowy woofer, ciężki do upolowania a już w zadowalającej kondycji to.... No i jest głęboki. Nie wiem czy wejdzie w furtkę. Musze pomierzyć ale wydaje mi się że powyżej 70mm głębokości będzie bryndza z miejscem. Gdyby nie to, to pewnie poszedł bym już jakiś czas temu w tec spl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 14.03.2023 o 08:19, dan124 napisał:

Przecież są tu podane inne sprawdzone rozwiązania na to. Mdf to średni pomysł. 

Dzięki za info. Pamiętam, że jak ciąłem i impregnowałem ten MDF, tłumaczyłem sobie, że to tylko tani proof of concept, ale dwie zimy już przeżył 😉
Z alternatyw znam tylko ABS, ale niestety jest drogi, no i blachę, ale niestety jest upierdliwa w montażu ze sprzętem jaki posiadam - wkręty w MDF wkręcić mogę bez problemu, a nitownicy się jeszcze nie dorobiłem :/
Sorry za lekki offtop.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie - blacha! Może mógłbyś sobie zamotać od kogoś nitownicę i zakryć te otwory blachą? Z blachy można wyciąć taki kształt jak znak * na klawiaturze, a następnie uformować ją w taki sposób, żeby była wklęsła i przynitować.

Jeżeli nie chcesz się z tym męczyć, to jest jeszcze CTK FoilFix - 200um blacha aluminiowa która da się dość łatwo formować, jak również da się ją przyklejać do inner door skina (nie wiem jak to się nazywa po polsku, chodzi o wewnętrzną warstwę drzwi nie będącą boczkiem). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też myślałem o odrysowaniu kształtu na papierze i zrobienie formy z grubszej sklejki i według tego uformować blachę lub nawet siatkę.

Koniec końców zakryłem otwory ile się dało Gladen Aero Extreme, ten ma 0,3 mm aluminium. Na to jest zwykły alubutyl i jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...