Skocz do zawartości

Brzęczenie/krzaczenie/trzeszczenie w tweeter'ach


stawiartto
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim.
Borykam się z problem zakłóceń w tweetach juz jakieś 1-2 miesiące. Objawy są dość nie typowe, ponieważ zależnie od muzyki jest słyszalne lub nie.

Ale zaczne od początku. Nabyłem Opla astre III i oczywiście wrzuciłem tam swoje stare nagłośnienie oparte na Alpince 178BT, wzmacniaczu ESX SXE 150.4, nowych głośnikach Morel maximo ultra 602HE MK2, subwooferze jbl cs 1204 i kablach hollywooda CCA44. Po wygłuszeniu, przeciągnięciu kabli i podłączeniu zacząłem słuchać no i tutaj zaczął się problem, zauważyłem, że na niektórych piosenkach występuje brzęczenie, bzyczenie w głośnikach wysokotonowych, było to na tyle mocne, że aż uszy więdły i zaczęło się grzebanie.

Najpierw sprawdziłem cały sprzęt czy napewno jest sprawny, mase na radiu sprawdziłem, podmieniłem inne głośniki, wymieniłem wszystkie kable na porządne tym razem z miedzi bez tlenowej. Po tych wszystkich walkach dalej brzęczenie. No to sprawdziłem inne radio, to samo, puściłem muzyke z telefonu, to samo, nagrałem płytę CD wmiare dobrej jakości na jaką pozwoliło mi radio ale to również jedna piosenka pięknie czysto grała, inna strasznie dawała po uszach. Stwierdziłem, że to musi być wina wzmacniacza więc wymieniłem wzmacniacz na audio system M90.4 i włączyłem z ogromną nadzieją, że będzie wkoncu po takich długich bojach wszystko chodzić i powiem szczerze, było bardzo dobrze, testowa piosenka, która zawierała brzęczenie wyraźnie poprawiła brzmienie, zadowolony byłem do czasu pierwszego strojenia zestawu, subwoofer ustawiłem jak natura przykazała, nowy wzmak pozwolił mi wkoncu na wyciśnięcie z niego 100% po niskotonowcu zabrałem się za swój przedni zestaw, który po dosłownie lekkim podbiciu gaina może o 15-20% zaczął się zachowywać tak jakby ktoś odkręcił na fulla radio a sinusoida stała się kwadratosoidą :D . No masakra... Nie mogę słuchać głośniej muzyki i pokazać co tak naprawde potrafią moje głośniki bo poprostu przebicie z tweeterów jest okropnie mocne(głosniki ustawione na jakieś 2V), próbowałem equalizerem, przeleciałem milion tematów na forum, puszczałem inne RCA luzem no wszystko. Nie ma znaczenia czy silnik odpalony czy zgaszony jest to samo, proszę jeśli ktoś zna jakieś rozwiązanie tego problemu to dajcie znać pozdrawiam.

P.S kable RCA kicx, masa pociągnięta została również od akumulatora bo myślałem, że to wina słabej masy z karoserii jednak nie zauważyłem żadnych spadków napięcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
22 godziny temu, grzeczny_52 napisał:

Zajrzyj do ustawień w Alpine i ustaw prawidłowo Gain wzmaka.

Rozpocznij od ustawień w Alpine na 0dB, następnie ustaw wzmak.

Potem powolutku idź w stronę "swojego" ucha.

W ustawieniach radia wszystko na off co się dało, equalizer nie ważne co zrobie i tak problem występuje.

Jeśli chodzi o gain no to tam jest wszystko na ucho, a głośniki i tak nie dostają swojego rms bo są aż za głośne dla mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.09.2022 o 09:08, stawiartto napisał:

nawet gdy radio jest wyłączone szumy są

Tzn, wzmacniacz jest aktywny bez podania z Alpine REM?

Dlaczego?

 

Ponadto jak masz podaną masę radio/wzmak/karoseria?

Łapiesz z jednego punktu czy gdzie się dało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, grzeczny_52 napisał:

Tzn, wzmacniacz jest aktywny bez podania z Alpine REM?

Dlaczego?

Muszę to sprawdzić bo nie jestem pewien czy jest aktywny.

 

49 minut temu, grzeczny_52 napisał:

Ponadto jak masz podaną masę radio/wzmak/karoseria?

Łapiesz z jednego punktu czy gdzie się dało?

To też do sprawdzenia, bo nie wiem jak leci wiązka samochodu czy z aku bezpośrednio czy z karoserii. Wzmak jest pod akumulator podłączony aktualnie, wczesniej był pod karoserie i to samo było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 14.09.2022 o 09:50, grzeczny_52 napisał:

Tzn, wzmacniacz jest aktywny bez podania z Alpine REM?

Dlaczego?

 

Ponadto jak masz podaną masę radio/wzmak/karoseria?

Łapiesz z jednego punktu czy gdzie się dało?

1. Wzmacniacz nie aktywny, poprostu z głośników są szumy, w radiu power off dla głosników(bardzo dziwne)

2. Radio z aku mase ma tak jak wzmacniacz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.08.2022 o 14:03, stawiartto napisał:

nowych głośnikach Morel maximo ultra 602HE MK2

Coś mi za mało kanałów na system aktywny ... używasz zwrotnic z tego Morela?  

 

7 godzin temu, stawiartto napisał:

1. Wzmacniacz nie aktywny, poprostu z głośników są szumy, w radiu power off dla głosników(bardzo dziwne)

Oba kanały "sieją"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

19 godzin temu, Fresh'u napisał:

Coś mi za mało kanałów na system aktywny ... używasz zwrotnic z tego Morela?  

Głośniki są podłączone tak: Od wzmacniacza leci prawie do woofera, około 10 cm przed wooferem jest kabel oskubany i wpięte są tweetery w tą wiązke. Na kablu tweeterowym jest mała zwrotniczka zaizolowana taśmą i to samo przy wooferze.

 

19 godzin temu, Fresh'u napisał:

Oba kanały "sieją"?

tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Umknęło mojej uwadze, że masz HE … czyli cewka filtra przy magnesie woofera, kondensator na przewodzie dla tweetera.

 

Wróćmy do tego momentu, gdy pisałeś, że szum jest słyszalny w głośnikach podczas jazdy, nawet gdy sprzęt jest wyłączony.

Czy jesteś pewny, że ten szum pochodzi od głośników a nie jest to świst/szum/zawirowania powietrza przy lusterku, przedmuch w drzwiach?

Czy ten szum i jego głośność są tylko zależne od prędkości, czy może jednak od obrotów silnika?

 

Jeśli jednak jesteś pewny, że źródłem są przetworniki/instalacja to:

 

1. Upewnij się, że system jest wyłączony, że wzmacniacz nie ma zasilania i nie ma spełnionych warunków by wysłał sygnał/napięcie do przetworników (na czas tej próby polecam odłączyć przewody POWER oraz REM z terminali wzmacniacza i zabezpieczyć je przed zwarciem na czas jazdy).

Jazda próbna.

Jeśli szum jest nadal, poproszę, przejdź do punktu 2. Jeśli szum ustał, przejdź do punktu 3.

 

2. Odłącz także przewody głośników przednich od terminali wyjściowych wzmacniacza. Zasilania wzmacniacza nadal odłączone.

Jazda próbna.

Jeśli szum jest nadal, poproszę, przejdź do punktu 4. Jeśli szum ustał, przejdź do punktu 5.

 

3. Wniosek z tego, że wzmacniacz został jednak aktywowany. Sprawdź, czemu i skąd dotarł REM, mimo, że jesteś/byłeś przekonany, że tego napięcia nie powinno tam być i cały system powinien być wyłączony. Nie zmienia to faktu, że przy poprawnie i prawidłowo wykonanej instalacji audio, przy aktywnym/zasilonym wzmacniaczu, zakłócenia od strony pojazdu nie powinny być aż tak słyszalne i dokuczliwe podczas użytkowania systemu audio. Instalacja niestety do dalszej weryfikacji/poprawek/modernizacji.

 

4. Jeśli mimo odpiętych przewodów głośnikowych od terminali wzmacniacza, szum jest nadal obecny w głośnikach podczas jazdy, to coś sieje po przewodach głośnikowych z instalacji/urządzeń pojazdu. Nie masz w drzwiach/blisko przewodów głośnikowych jakiegoś modułu/przetwornicy/urządzenia pracującego na w.cz.? Nie sądzę by ksenony były winne.

 

Czy tweetery masz w drzwiach/przy lusterkach czy w słupku/na słupku A (pytam o sposób i miejsce prowadzenia przewodów do tweeterów)?

 

Spotkałem się już z takimi problemami, gdzie słychać było zakłócenia dobiegające podczas jazdy z głośnika średniotonowego  (świsty były zależne od obrotów silnika, słyszalne gdy ucho było przy samym głośniku), mimo nieaktywnego systemu audio, nawet z odpiętymi przewodami od wzmacniacza, ale tam naprawdę były rozbudowane zwrotnice w 3-way, wyższy rząd + korektory impedancji (przy tej ilości zwojów miało którędy wejść). U Ciebie jest minimalizacja elementów.

 

5. Nie sądzę abyś dotarł do tego punktu i musiał go czytać, bo w takim przypadku …. ??? …. coś się indukuje we wzmacniaczu ??? …  albo Twój przypadek to fake … 😉?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. Czy przypadkiem, zapas oryginalnych przewodów z tego Morela nie został zwinięty/zapętlony/zrolowany i przytrytkowany w losowe miejsce do już istniejących przewodów pojazdu? Bo mogłeś tym samym stworzyć "pętelkę indukcyjną" i ten "stwór" jest wszystkiemu winny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzę to wszystko i dam znać. Dzięki za poświęcony czas.

11 godzin temu, Fresh'u napisał:

Czy przypadkiem, zapas oryginalnych przewodów z tego Morela nie został zwinięty/zapętlony/zrolowany i przytrytkowany w losowe miejsce do już istniejących przewodów pojazdu? Bo mogłeś tym samym stworzyć "pętelkę indukcyjną" i ten "stwór" jest wszystkiemu winny.

Z tego co pamiętam to dokładnie tak jest to zrobione, zwinięty przewód owinięty taśmą do wiązki mechanizmu sterowania szyb i lusterek. Czy w takim przypadku poprostu wystarczy rozplątać przewód(wyprostować) i poprowadzić obok przewodów("zatrytytkować") czy musze kombinować i najlepiej z dala od nich. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, stawiartto napisał:

Czy w takim przypadku poprostu wystarczy rozplątać przewód(wyprostować) i poprowadzić obok przewodów("zatrytytkować") czy musze kombinować i najlepiej z dala od nich. 

Cóż ja mogę w tym miejscu doradzić ... hmmm. Ja jestem zwolennikiem skracania/redukowania do niezbędnego minimum, bo rozprowadzanie na siłę 2 metrów nadmiaru przewodu po drzwiach, to ani praktyczne, ani słuszne dla sztuki audio. Tylko prawdę mówiąc, cięcie/skracanie/łączenie, może narobić więcej złego, jeśli to połączenie będzie wykonane i zabezpieczone niechlujnie i mało starannie.

 

Ja mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, co bym ja zrobił w takim przypadku:

1. Dokonał pomiaru pojemności w linii tweetera, albo rozdarł i usunął koszulkę/izolację by odczytać wartość oraz ewentualnie producenta (może takowych jednak tam nie być)

2. Oryginalne wiązki umieścił w pudełku producenta ☺️

3. Zakupił inny przewód głośnikowy, o odpowiedniej dobranej długości, lepszej jakości niż te dołączone do zestawu

4. Zakupił kondensator o takiej samej wartości jak wyszło z pomiarów w punkcie 1.

5. Połączył to w całość według oryginalnego wzorca

 

 

Edytowane przez Fresh'u
Dodałem informacje
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna uwaga, a akurat wątek tego tematu jest dobry - wykonana przez instalatora/montażystę lokalizacja kondensatora w torze tweetera.

Kondensator to niestety także rulonik o niemałej ilości zwojów z folii, i niestety, taki kondensator w mało sprzyjających warunkach i w mało korzystnym sąsiedztwie, może zacząć pracować jako antena, zbierając "coś" ze swojego sąsiedztwa. 

Akurat w tym konkretnym przypadku, ten kondensatorek mógł się znaleźć w bardzo złym miejscu, taki zwykły przypadek.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...