Jump to content

Wybór wzmacniacza 4ch 80-100W


Recommended Posts

Witam, chciałbym usprawnić sustem CarAudio w Hyundai i30cw FD 2009. Fabrycznie radio + 4x głośniki 25W (max.40W), bez osobnego wzmacniacza - były i takie wersje.
Brakowało mi wysokich tonów dlatego zmieniłem przednie głośniki na zestaw HERTZ DSK 170.3: 80W(max 160W), 93dB, 50 – 23kHz ale teraz góra jest znacznie mocniejsza niż dolne pasmo, które stało się słabsze dla cichszej głośności. A podczas podgłaśniania do połowy głośności jest ok potem już wyraźnie słychać przesterowanie, głośniki nie charczą, ale muzyka staje się mniej przyjemna... Słyszałem, że Tweetery z tego zestawu mają taką specyfikę, że góra aż drażni ucho.

 

W planach mam wygłuszenie drzwi, dachu - ponieważ i tak muszę zdemontować podsufitkę i dołożenie wzmacniacza. Chciałbym uniknąć wymiany radia-chociaż zastanawiam się nad czymś z Android, i zamiast montowania subwoofera w bagażniku zrealizować CarAudio na głośnichach w drzwiach. 

Mam pytania:

1. zamontować wzmacniacz czy procesor dzwięku zintegrowany ze wzmacniaczem?
2. wzmacniacz klasy AB czy D? Klasy D podbił moje serduszko wymiarami np: 
HELIX M FOUR 4-ch, a jesli AB to myślałem o JBL STAGE A9004.

3. czy wymiana tylnych głośników na mocniejsze i zasilenie je ze wzmacniacza przyniesie znaczne efkty?
2. czy montować Tweetery na tył?

 

Link to comment
Share on other sites

Zdecydowanie wymienić głośniki przednie lub założyć je na tył a na przód coś lepszego. Jeśli Hertz Ci odpowiadał to chociaż Hertz Cento CK165 mają FS niższy o 19 Hz od obecnych co nadaje się powoli do grania bez suba.

Wzmacniacz z DSP lub samo DSP plus jakiś wzmacniacz będzie i tak lepszym rozwiązaniem niż sam wzmacniacz ale pod jednym warunkiem: umiesz go ustawić, masz kogoś kto umie to zrobić lub masz zapał nauczyć się jak to zrobić.

Tutaj zaczynają się schody i koszty rosną. Chcąc zasilić aktywnie przód potrzebujesz czterech kanałów, tył to minimum dwa kanały. Robi się szybko sześć kanałów. Drogo ale dobrze Helix P SIX, trochę taniej jest M SIX DSP lub M FOUR DSP plus jakiś tani/używany wzmacniacz na tył. 

Link to comment
Share on other sites

 

 



Tutaj zaczynają się schody i koszty rosną. Chcąc zasilić aktywnie przód potrzebujesz czterech kanałów, tył to minimum dwa kanały. Robi się szybko sześć kanałów. Drogo ale dobrze Helix P SIX, trochę taniej jest M SIX DSP lub M FOUR DSP plus jakiś tani/używany wzmacniacz na tył. 

Głównie ze względu na koszt na tą chwilę zrezygnuje z rozwiązania z DSP - ale nie ukrywam, że zaciekawiło mnie, z tym, że do obecnego samochodu, cena zintegrowanego DSP ze wzmacniaczem to 1/3 wartości samochodu...
Dlatego w przyszłym tyg chcę wyciszyć przednie drzwi oraz dach (bo i tak będę demontował podsufitkę), położyć instalację pod wzmacniacz i zamontować wzmacniacz... 
Zastanawiam się pomiędzy:

Crunch GTS4125

Crunch DSX4500

Audio System M90.4

Excursion HXA-65

Link to comment
Share on other sites

 

 


Szczerze mówiąc to żaden.

Jestem tego świadomy, że to "niska półka".

W takim razie może któryś z tych?

MOSCONI GLADEN ONE 120.4  - wersja bez DSP 

albo Helix G Four?

Nie wiem czy rozglądać się za używką klasy D - mam małe doświadczenie i nie wiem czy te są godne uwagi?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,zdecydowałem się na wzmacniacz MOSCONI GLADEN ONE 120.4, mam też już wygłuszony dach - przy okazji roboty z podsufitką...

Teraz pytanie jakie zastosować przewody do głośników oraz zasilania wzmacniacza? Niestety wzmacniacz zmieści się tylko w bagażniku..
1. Głośnikowy: odległość wzmacniacza od najdalszego głśnika ~4m; moc ok.100W; przewód napewno OFC pytanie czy skręcany, czy wziąć długość z zapasem i samemu zrobić jakąś ilość obrotów na metr? AWG16(1.5mm2) czy AWG14(2.0mm2)? jakiej firmy, może być 
HW PRO SCxx?

2. Przewód sygnałowy - radio - wzmacniacz, narazie z wykorzystaniem HI-Input we wzmacniaczu, czyli bezpośrednio wyjście głośnikowe z radia do wzmacniacza, wzmacniacz ma wejścia RCA - pytanie czy gotowy przewód 4ch Chinch RCA, czy kable głośnikowe np. 1.0mm2?? odległość niecałe 4m.

3. Zailający - odległość ok 6m prąd wzmacniacza 51,1A dla 4x108W przy napięciu 13.5V. jakiej grubości przewód i czy faktyczie spawalniczy? 😉


A to małe relacje z pracy wygłuszania dachu 😉 zajęło 3 długie wieczory...

20220803_124530.thumb.jpg.f0875b3f5f63b825317e2e8ed6552a09.jpg

StP Aero Gold 2.3mm

20220804_103205.thumb.jpg.45df72c776ba81d6f687f82b1ead6512.jpg

StP Biplast 10mm

20220809_182658.thumb.jpg.4d11c773058367046d02e743c5e05da4.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, grzeczny_52 napisał:

W pierwszym zalecane kable, w drugim dokładne dane techniczne.

Dziękuję, sprawdzałem w takich tabelkach ogólnie dostępnych, ale nie przeszło mi przez myśl, że mogą ją znaleźć w manualu tego wzmacniacza.
Czyli co do przewodu zasilającego - tak jak się "obawiałem" trzeba zainwestować w 4AWG(21mm2) - czy jest jakaś polecana firma z takim przewodem OFC do CarAudio, czy wziąć przewód spawalniczy 25mm2(ponieważ spawalniczy 21mm2 ciężko dostać.)
Ale niestety w manualu nie znalazłem nic na temat przewodu do głośników ;(

Link to comment
Share on other sites

 A jaki problem oszacować przekrój takiego kabla znając moc wzmacniacza przy danej impedancji obciążenia i długości kabla głośnikowego?

😁

Żartuję, nie każdy wie jak to obliczyć.

 

Zakładamy, że będziemy od czasu do czasu przypalać cewkę WF mocą 120W/4 ohm.

Obliczamy w sposób zbliżony faktyczną wartości napięcia na wyjściu wzmacniacza przy oddawanej mocy 120W.

 

U rms = 21,9V dla 4 ohm/120Wrms

Prąd (zbliżony) płynący przez cewkę o impedancji 4 ohm wyniesie 21,9/4 = 5,477A.

Ponieważ nie chcemy zbyt dużych strat DF wzmaka i spadków mocy przy dostarczeniu RMS wzmaka dajemy zapas mm2 kabla.

 

Suchy, minimalny przekrój kabla wyniesie 2,5mm2(OFC)

Spadek na kablu długości 6m przy mocy 120W/4 ohm wyniesie ok. 0,22V. Rezystancja takiego odcinka wynosi 0,0403 ohma.

Przekłada się to na stratę mocy ok.1,2W.

Sporo?

Jak masz możliwość przeciągnięcia nieco większym przekroju, to przeciągaj :)

Link to comment
Share on other sites

Ok

W dniu 16.09.2022 o 12:32, grzeczny_52 napisał:

Jak masz możliwość przeciągnięcia nieco większym przekroju, to przeciągaj :)

z kablem 2x2,5mm2 będzie już problem w przelotce do drzw, zastanawiam się właśnie jak go tam przepchnąć... ponieważ w Hyundai w 2009 roku nie pokusili się o żadną magistralę komunikacyjną "z drzwiami" tylko do wszystkiego są osobne przewody... kostka jest bardzo obszerna i wypełnia cały otwór w karoerii ;/ Początkowo myślałem, żeby w miejsce oryginalnych przewodów wstawić te głośnikowe, ale jednak chyba nie będę dawał złączy w przelotkach drzwi dla tych kabli głośnikowych.. 
Z przewodów ,5mm2 jakie mnie zainteresowały to OFC 5N (99,999%) posrebrzane, albo cynowane:

InAkustic silver - https://allegro.pl/oferta/kabel-glosnikowy-srebrny-silver-in-akustik-2x2-5mm-7148130783

Jentech Supra Classic - https://allegro.pl/oferta/kabel-glosnikowy-supra-classic-2-5mm2-5n-1m-6823153951

Oehlbach OFC SILVERLINE SP-25 - https://allegro.pl/oferta/przewod-glosnikowy-ofc-silverline-sp-25-2x2-5mm2-11385640722

Eagle Cable High Standard Silver - https://allegro.pl/oferta/eagle-cable-high-standard-silver-glosnikowy-2x2-5-12064959476

 

teraz pytanie czy warto "przepłacać"? jak tak to który wybrać? oporność znalazłem jedynie dla Supra Classic: 6,8Ω/km

Link to comment
Share on other sites

Podczas szukania przewodów sygnałowych - z radia do wzmacniacza(4kanały), zrodziło mi się pytanie, jakiej budowy powinien być to przewód, miałem już w koszyku przewód RCA, ale! Sygnał audio z radia do wzmacniacza doprowadzam poprzez wejście we wzmacniaczu HI-INPUT. Dlatego nie jest to standardowy sygnał Low-Input a taki który przeznaczony jest do głośników.
Stąd pytanie, czy zastosować kabel jak w typowych RCA - z centralną żyłą i ekranem, czy głośnikowy 1.0mm2 albo 1.5mm2 z dodatkową izolacją czy bez?

Kabel RCA:
KLOTZ-IY205-PODWOJNY-KABEL-PRZEWOD-STEREO-DO-RCA.jpg.2535660ad05bc47c1525ffa19983b289.jpg

Kabel głośnikowy z dodatkową izolacją:
1408767183_KLOTZLY215przewdkabelgonikowyczarny2x15mm.jpg.60bae3d47013e032a236de4a9d222b63.jpg
Zwykły kabel głośnikowy typu skrętka:

download.jpg.a6d0c74680adc937560f3cfff023218c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...