Skocz do zawartości

Długość portu bass-reflex a wpływ na strojenie


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Mam w posiadaniu skrzynkę MDF na 2 głośniki 30cm. Z góry od razu mówię, choć parę skrzyń złożyłem już samodzielnie, o tyle wszystkie wykonywałem zgodnie z projektami albo producenta, albo podesłanymi mi przez ludzi których o to prosiłem. Dlatego na projektowaniu skrzyń nie znam się w ogóle.

Generalnie skrzynia ma 2 porty bass reflex o średnicy wewnętrznej 10cm i długości 22cm. Do tego ściany z MDFu o grubości 2.1cm i wzmocnienie poprzeczne. Licząc grubość ścian i wzmocnienie, bez wliczania portów B-R i głośników skrzynia ma dokładnie 105 litrów pojemności.

Pytania które mam są następujące -

1. Jakie strojenie ma ta skrzynia przy obecnych portach B-R?

2. Gdybym chciał zmienić strojenie tej skrzyni, powiedzmy na niższe, to o ile dłuższe powinny być porty B-R? Bo zakładam, że im dłuższy port B-R tym strojenie nizsze. Chyba, że jestem w błędzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Goła, bez subów skrzynia, o Vn 105 litrów i portach 2 x 10cm o L portów 22 cm ma strojenie 39Hz.

 

To takie suche liczby.

 

Natomiast jak np. zamontujesz suby, które wypierają 2 x 5 litrów, to skrzynia Vn będzie miała 95 litrów i przy tych samych portach strojenie nie będzie 39Hz, a 41Hz.

 

Wymiana portów na dłuższe spowoduje inne parametry faktycznej Vn skrzyni.

Porty wpierają więcej litrów, Vn zmienia się, ale nie proporcjonalnie strojenie o oczekiwane Hertz'e.

 

Musiałbyś o powiększone litry wypierane przez nowe porty zwiększyć pojemność skrzyni.

Wtedy zachowasz oczekiwane strojenie.

 

Podobnie z objętościami subów.

Mają różne rozmiary magnesów i koszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam Ciebie grzeczny_52, że się wcinam w dialog, ale chciałem tylko potwierdzić, że używałem do tej pory poprawnych "wzorów do obliczeń"

 

Goła, bez subów skrzynia, o Vn 105 litrów i portach 2 x 10cm o L portów 22 cm ma strojenie 39Hz.