Skocz do zawartości

BMW F31 zmiana głośników + wzmacniacz - czy trzeba kodować ?


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Posiadam BMW F31 z 2013r. z podstawowym systemem audio. Czyli fabrycznie nie było nawet tweeterów. Wygłuszyłem przednie drzwi, wymieniłem w nich głośniki na Audio System M100 EVO2 ( midbasy + tweetery ) + wymieniłem woofery pod siedzeniami na u-Dimension Glow8 Pro i zasiliłem to wszystko wzmacniaczem Audio System M90.4. Różnica jest kolosalna, jedynie gdzieś kiedyś spotkałem się z opinią, że po takim zabiegu należałoby zmienić kodowanie na system HiFi po podobno standardowy system stereo a raczej jego kodowanie sprawia, że radio zbyt bardzo podkręca soprany. Czy jest ktoś kto ma doświadczenie z BMW i byłby w stanie odpowiedzieć mi na to pytanie ? Posiadam kabel E-Net oraz Vlinkera na bluetooth i aplikację bimmercode. W bimmercode nigdzie nie znalazłem opcji kodowania systemu dźwięku. Przeszukałem zagraniczne fora i też nie znalazłem żadnych konkretnych odpowiedzi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 90% Twoje Twój system jest zbudowany analogicznie do poprzedniej generacji czyli e90 i radio przydałoby się kodować. Podstawowa wersja „Stereo” ma zaadaptowane na stałe korekcje korygujące niedoskonałości prostego systemu głośników. Krzywa korekcji podbija sporo bas i midbas najwyższe tony uzupełniając brak oddzielnych wysokotonówek. Raczej bez korekcji wysokich tonów się nie obejdzie. Możesz przekodować radio na hifi zyskując płaską charakterystykę z wyjścia radia, podbić na wzmacniaczu kanały wooferów (jakieś 8-10dB) i wówczas zestaw głośników audio system powinien zagrać poprawnie wysokimi tonami. Można też pójść na skróty i zastosować pasywny filtr półkowy przed wysokotonówkami który zniweluje charakterystykę narzuconą przez radio. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że przy cenie oryginalnych komponentów (najwyższy logic 7) i braku okablowania w tym światełek MOST instalacja standardowych komponentow bedzie tak samo czasochłonna i przy podobnych kosztach powinna dać lepsze rezultaty. 

Szczerze mówiąc mając BMW grzechem nie skorzystać z głośników, procesorów i wzmacniaczy dopasowanych pod ten samochód, pasujących w oryginalne miejsca. No chyba że idziemy na całość…

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem na myśli np. głośniki Match dopasowane pod oryginalne miejsca, tak samo ze wzmacniaczami i procesorami - Match lub Helix.

Zgłębiałem temat za nim przystąpiłem do zakupów i wiele osób które posiadały dedykowany zestaw z matcha jednogłośnie stwierdziły, że jeżeli chodzi o f30 dużo lepiej brzmi Audio System. Nie kupiłem jednak całego zestawu z Audio System a jedynie tweetery, midy i wzmacniacz. Zdecydowałem zastąpić się woofery, wooferami u-Dimension GLOW 8 PRO BMW ( dedykowane do mojego samochodu w fabryczne miejsca pod fotelami ) ze względu na to iż mają one wg. mnie lepsze brzmienie niż woofery audio systemu - miałem możliwość posłuchać jednych i drugich przed zakupem ( ale to kwestia już typowo indywidualna ). Także praktycznie mam zestaw dedykowany do BMW F30,  wszystko pasowało w fabryczne miejsca i jest ustawione tak jak należy zgodnie z tym tutorialem ( u mnie jedynie są inne woofery ale też dedykowane do BMW o tej samej mocy i impedancji co woofery audio systemu lecz grające nieco mniej ostro a bardziej miękko - inna konstrukcja membran )

. Wracając do tematu czy ktoś kto kodował Audio w f30 mógłby powiedzieć, czy ogarnę to w ESYS lub w BMW Icoder ? Dobrze kombinuje że muszę w HU czyli Head Unit odszukać to i ustawić tam HiFi oraz var 1 ? ? 3002-> audio_system_cic -> select type of speaker setup you have in your car

3002-> audio_system_var -> option sa_audio_system1 , 2 , 3 , default. these changes the way the head unit EQs the car.

Znalazłem jeszcze taki temat, myślę że w F30 będzie podobnie aczkolwiek nigdy nie używałem ESYS ani bmw icoder jedynie BimmerCode na Androida oraz INSTA na windows stąd szukam jedynie potwierdzenia czy koduje się to w HeadUnit (HU) ?https://www.diymobileaudio.com/threads/bmw-audio-coding-non-most.437890/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat do zamknięcia udało się wszystko zakodować BimmerCode ( po prostu w ustawieniach BimmerCode ) miałem zaznaczone "ignore head unit". Dlatego HU_NBT nie wyświetlało się na liście dostępnych ECU. Ustawienia zaczerpnąłem z tematu z forum DIYmobileaudio : https://www.diymobileaudio.com/threads/bmw-audio-coding-non-most.437890/

Czyli po serii prób najlepiej mi to gra ( źródło jakie wychodzi z radia jest jak najbliżej oryginału, ładne miękkie soprany, wyraźny środek i przyjemny, dynamiczny miękki bas ) na takich ustawieniach Coding: Hifi, internal amp, audio offset on, audio var 2, audio profile 1


Wrzucam post dla potomnych którzy zmienili w swoim BMW F30/31 ze standardowym stereo basic, głośniki w drzwiach i woofery na aftermarketowe + dołożyli wzmacniacz i chcą teraz przekodować radio z stereo na ustawienia takie aby uzyskać jak najlepszą jakość dźwięku na wejściu wzmacniacza. W moim przypadku jest to Drzwi : Audio System M100 EVO2 + Woofery : u-Dimension GLOW 8 PRO BMW + wzmacniacz 4 kanałowy Audio System M90.4. Sygnał do wzmacniacza jest brany z 4-pinowych kostek pod siedzeniami którymi podpięte są subwoofery. Jest to sygnał który normalnie wychodzi z końcówki radia do głośników dlatego wpinamy go do wzmacniacza do wejścia "HiLevel Input" lub poprzez konwerter HiLevel - LowLevel. W moim BMW posiadam HeadUnit NBT firmy HarmanBecker czyli po prostu HU_NBT. Do kodowania użyłem aplikacji BimmerCode na Android + Interface Vgate vLinker MC+ BT4.0. Aby na liście dostępnych do kodowania sterowników pojawił się nasz HeadUnit czyli HU_NBT musimy w ustawieniach BimmerCode odznaczyć opcję "Ignore headunit" - właśnie dlatego, że ta opcja była domyślnie aktywna nie potrafiłem tego wcześniej przekodować. Wg. mnie nie wystarczy tylko zwykłe przekodowanie ze Stereo na HiFi czyli zmiana HiFi loudspeaker system na active w BimmerCode a trzeba to zrobić w trybie expert.
Po zaczerpnięciu wiedzy z tego tematu : https://www.diymobileaudio.com/.../bmw-audio-coding-non.../
Gdzie użytkownicy pokusili się o dokładne przeanalizowanie wszelkich możliwych ustawień naszego systemu Audio w celu uzyskania jak najlepszej jakości sygnału na wejściu naszego wzmacniacza.
Najlepiej sprawdzające się wg. nich ustawienia
"There is one setting delivering a useful output:
Coding: Hifi, internal amp, audio offset on, audio var 2, audio profile 1"
Potwierdzam, że również i wg. mnie te ustawienia sprawiają, że uzyskujemy najprzyjemniejszy najbardziej zbliżony do oryginału dźwięk.
Kodujemy w BimmerCode Headunit w trybie ekspert, sekcja 3002 AUDIO_TUNER_TRAFFIC :
AUDIO_SYSTEM : 0x01 HiFi
AUDIO_SYSTEM_VAR : 0x01 variant_2
AMPLIFIER_VARIANT : 0x00 internal
AUDIO_PROFILE : 0x00 wert_01
AUDIO_OFFSET : 0x01 aktiv
Jak poprawnie ustawić filtry HPF i LPF dla systemu 3-drożnego z przodu czyli osobny głośnik wysokotonowy - tweeter + średniotonowy midrange w drzwiach + woofery pod siedzeniami :
Śmiem twierdzić, że w moim przypadku gra to rewelacyjnie, na pewno dużo lepiej niż wszelakiej maści oryginalne systemy nagłośnienia jakie możemy spotkać fabrycznie zainstalowane w BMW F30/31. A miałem okazję słyszeć wszystkie. Są to oczywiście moje subiektywne odczucia.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Pomierzyłem różne rzeczy to wrzucę też tutaj - może komuś kiedyś się przyda.


W linkowanym temacie https://www.diymobileaudio.com/threads/bmw-audio-coding-non-most.437890/?fbclid=IwAR32IIYj0ICCwhOqkar4xQ61n9_ohqxTnKUS5UNytTsrRjvcJcMcuYGk7yY - pomiary są wykonane nieznanym mikrofonem na głośnikach Focal ES100K ze zmodyfikowaną zwrotnicą. Ciężko zatem ich wynik traktować uniwersalnie.

 

W związku z powyższym zrobiłem własne pomiary.
Auto BMW 5 F11 2013 (przedlift) - fabryczne audio "System HiFi" - opcja 676.
Oczywiście powyższy wątek dotyczy F30, jednak ten set ustawień pojawia się w kontekście wszystkich aut BMW Fxx i Gxx czyli po ~2008roku.  

 

Pomiar z Match PP82DSP podpięty zamiast fabrycznego wzmacniacza.

Karta Focusrite Solo gen3 podpięta pod AUX auta. Wejście karty pod RCA wzmacniacza.

Wszystkie filtry, zwrotnice, EQ itp wyłączone - pomiar ze złącz RCA -> czyli defacto mierzę to co daje HUD na wyjściu. 

Ustawienia fabryczne dla 676 HiFi to:

AUDIO_SYSTEM : 0x01 HiFi
AUDIO_SYSTEM_VAR : 0x01 variant_1
AMPLIFIER_VARIANT : 0x01 external

AUDIO_PROFILE : 0x00 wert_01
AUDIO_OFFSET : 0x01 aktiv

 

komplet-pomiarow.png

 

Wnioski :
1. Najwięcej zmienia AMPLIFIER_VARIANT : 0x01 external vs 0x00 internal - po przestawieniu na wariant internal mamy podbicie poniżej 100Hz na +~10dB. To słychać od razu. Dodatkowo jak widać z wykresu mamy mocno pofalowane całe pasmo.
Czego na wykresie nie widać to poziom sygnału jest wyższy (wykres jest znormalizowany) - wszystkie dźwięki nie zapiętych pasów, rezerwy paliwa itd są znacznie głośniejsze - na tyle, że po wybraniu tej opcji je też (w moim wypadku) trzeba by uciszyć kodowaniem.
Szumy też wzrastają jak i "potencjometr" głośności ma większe gapy między każdym klikiem - na 5klików (ok. ~60o obrotu) różnica między internal vs external to 3db - tj. mając zakodowana opcję internal - po przekręceniu o 5klików będzie 3db głośniej niż w wersji external - mi brakuje "klików" pomiędzy.

2. AUDIO_SYSTEM_VAR zmienia stosunkowo niewiele var1 jest najbardziej liniowy (jeśli można tak powiedzieć o ustawieniu z podbiciem 5db z dołu i góry), każdy kolejny podbija dalej dół i górę o ~1db. Variant3 i variant4 nie różnią się wcale (na wykresie pokrywają się).

 

Ergo - Jak mamy DSP to polecam ustawienia jak fabrycznie dla HiFi (wykazane powyżej) i dalej ustawianie wszystkiego pod swoje głośniki i preferencje.
Jak DSP nie mamy to polecam również ustawnie jak fabryczne HiFi + ew. sprawdzić obie opcje tj. internal vs external i wybrać bardziej nam pasującą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, khazar napisał:

Nie wiem czy dobrze zrozumialem, ale jak ktoś ma swoje DSP to polecasz jakiś preset, który ma w sobie już jakieś EQ i dopiero później pracować na tym sygnale w DSP?

Każdy preset HUD w BMW ma jakieś EQ - niestety nie da się mieć po prostu płaskiego sygnału.

Sugeruję zatem zabrać preset jak najmniej dotknięty EQ (jak najbardziej liniowy) i dalej na nim pracować we własnym DSP. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, michas75 napisał:

Nie zgodzę się, nie jest to prawdą że kazdy preset ma EQ, pacjent to F40, system HiFi676, analiza wykonana Helixem P SIX Ultimate, wejściowym analizatorem widma. Jednostaka zakodowana jako HiFi676, wejście do procesora przez RCA.

20230401_133916.jpg

Sygnał z HUD idzie bezpośrednio analogowo do Helixa czy masz jakąś przejsciówkę z Toslink/Most czy jak to zwał na RCA?

 

U mnie nie mogę uzyskać takiego sygnału. Niezależnie czy seria 676 HiFi, czy dowolne inne ustawienia w zakresie parametrów AUDIO_SYSTEM_VAR i AMPLIFIER_VARIANT -> maks co mogę mieć (najbardziej liniowo) to zielona linia na wykresie jw. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam MOSTa ani żadnego innego interfejsu pomiędzy jednostką a procesorem, to jest sygnał bezpośrednio z jednostki wpusczony do procesora przez RCA. Jest zrobiona przejściówka z instalacji BMW na RCA i to wszystko. W połączeniu z biblioteką we FLAC robi mega robotę taki układ bez MOSTa. Jedna uwaga, robiłeś pomiary mikrofonem czyli dochodzi charakterystyka przetworników plus charakterystyka wnętrza, mój pomiar to pomiar wyjścia z jednostki przez analizator sygnału w procesorze a nie pomiar z wewnątrz pojazdu wykonany mikrofonem. Zrób pomiar Matchem on też ma analizator sygnału przychodzącego do procesora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"mój pomiar to pomiar wyjścia z jednostki przez analizator sygnału w procesorze" 

 

Mój właśnie też - HUD po analogu do Helixa i RCA do interefjesu audio w kompie. Brak wpływu mikrofonu, głośników itd. 

 

To daje mi do myślenia by sprawdzić jeszcze AUX w Helixie i zobaczyć czy jest płasko (powinno) i jeśli będzie, to poszukać dalej czy cokolwiek innego da się zaprogramować w HUD, albo zrobić update idrive etc. 

 

Oczywiście sprawdzić samym analizator w Helixie (zamiast w kompie) też można dla pewności. 

 

Dzięki za info, że w innych BMW da się na płasko. Można szukać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...