Skocz do zawartości

pytania o WinISD i wyniki


mahtew
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

Generalnie w temacie audio / wykonywania obudów jestem zielony. Jestem w trakcie mojej pierwszej instalacji z ciągle wprowadzanymi poprawkami (od pół roku…). Chciałbym ją wreszcie skończyć  zacząć korzystać.

 

Wykonuję obudowę dla pary głośników Scan-Speak 22W 4851. Całość ma jeździć pod przednimi fotelami. Obudowa zamknięta o objętość netto ~11l a po odjęciu usztywnień i cewki ~10,2l. planowany zakres dla głośnika ~60-250Hz (bez cięcia od dołu; LR4 lub BR4 @250Hz od góry).

 

Jeszcze nie mam czego testować, więc raz na jakiś czas włączam WinISD i klikam –tu dodam, tam odejmę i patrzę jak zmieniają się wykresy. Dlatego mam kilka pytań, na które //mam nadzieję// ktoś podrzuci mi odpowiedzi lub kierunek poszukiwań.

  1. Zastanawiam się nad cięciem od spodu tj. np. przy 20-30Hz tak aby ograniczyć doprowadzoną moc do głośnika; niezależnie od rodzaju wybranego filtra HP opóźnienia znacząco rosną już od 80Hz [nawet o 5ms!]. Pytanie: –jak czytać wykres obciążenia wzmacniacza (‘amp apparent load’)? Jak to się ma do doprowadzonej mocy do głośnika i mocy oddawanej przez wzmacniacz? Zastanawiam się nad tym czy zamiast filtra HP zastosować korektę EQ (np. 20Hz / -6dB / Q= ~2,5]
  2.  EQ głośnika vs wykresy opóźnień. Lokalna korekta pasma poprzez podbicie (np. +3dB / 60Hz / Q=2) powoduje spory wzrost opóźnień w zakresie korekty.  Ścinanie raczej prowadzi do wyrównania opóźnień. A pytanie –czy wykresy z WiNISD oddają rzeczywistość i jak bardzo można im wierzyć? Wiadomo, że program nie uwzględnia wielu założeń (jak chociażby kształt obudowy, rezonanse, grubości ścianek itp.,) ale wyniki wyliczane są na podstawie parametrów głośnika.
  3. Wytłumienie wnętrza obudowy. Z tego co wyczytałem, obudów dla głośników basowych nie trzeba wytłumiać; wytłumienie ma za zadanie zamiany fali wytwarzanej przez membranę w ciepło/ciśnienie; tylko ile dać tego wytłumienia aby spełniało swoje założenia? Mam wełnę Monacor MDM-4; mam też wełnę owczą i piankę piramidkę. Do obudowy planuję wrzucić kawałek wełny MDM-4 63*18; płytę za  głośnikiem wytłumię dodatkowo matą bitumiczną; ścianki pionowe wyłożę piramidką.
    Czym przytwierdzić wygłuszenie do ścianek? Zszywkami czy klejem  (jeżeli klejem to jakim?);
    Czym pociągnąć spoiny, tak aby dodatkowo uszczelnić obudowę?

 

W załącznikach schemat obudowy oraz wykresy z WinISD.
Kolor niebieski na wykresach -głośnik filtrem HP Butterwoth 4rzędu @250Hz
Kolor czerwony na wykresach -głośnik wyedytowany ‘na sucho’, tak jak chciałbym go dostroić.

 

 

post-24046-0-57447000-1585551186_thumb.png

post-24046-0-19147300-1585551188_thumb.png

post-24046-0-31241400-1585551189_thumb.png

post-24046-0-81884200-1585551190_thumb.png

post-24046-0-53471600-1585551192_thumb.png

post-24046-0-62534300-1585551352_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kombinujesz... i nie wiem po co?

Zakres 60~250 Hz z powodzeniem przenoszą standardowe 6~6.5 cala woofery w drzwiach.

Przy poprawnie zrobionych drzwiach, sprawdzonym zestawie odpowiednio zasilonym osiągniesz oczekiwany efekt.

Bo po co ci 8 calówki przenoszące to samo pasmo co "drzwi"?

Rozumiałbym, że mają przejąć pasmo 30~80Hz... a tak, to wprowadzisz bałagan.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kombinuje strasznie.. wiem o tym.

woofer chcę przenieść właśnie pod siedzenie, tak aby zrobić miejsce dla głośnika średniotonowego w drzwiach; podział do ustalenia na podstawie pomiarów (od momentu tłumienia przez fotele)

w drzwi chce zamocować głośnik  4-5" dla zakresu ~200/250 do ~1kHz  w dedykowanej komorze o obj. ~2,5litra.

początkowo chciałem zrobić woofer w komorze, ale wychodziło mi 8-9litrów pojemności (ni jak nie zmieszczę).

gdzieś na diyaudio czytałem o takim właśnie rozwiązaniu z całkiem niezłym efektem (tam zastosowano Scan-Speak 18WU)

 

drzwi to rezonujące pudło, a zakres 300-1000Hz jest najbardziej narażony na słabe wytłumienie.

 

poniżej fajny link (CHROME tłumaczy)

http://www.picosound.de/D_gehmat.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten Scan jest stworzony do budki B-R. I nie jest stworzony do odtwarzania pasma 150~200Hz. W dodatku pod siedzeniami. Ponadto musiałbyś poszukać średniaki, które będą dobrze się czuły od 200Hz, bo to nie jest takie oczywiste, że od tego zakresu zagra te czy tamten model.

Często wymagają cięcia od 500 Hz.

Dalej nie jestem przekonany co do trafności pomysłu w ogóle z głośnikami pod fotelem pracujących w proponowanym przez Ciebie przedziale częstotliwości.

Basowy zakres owszem, ale nie w zakresie, w którym nasze ucho zaczyna szukać źródła dźwięku. Czyli zakres 200~300Hz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trochę nie mam wyjścia bo je mam. Tak naprawdę powinienem dobrać S-S 18WU -trochę mniejszy, potrzebuje odrobinę mniejszej obudowy. Ale trafił do mnie ten.

co do planowanyego średniaka - myślę o Scan-Speak 15WU -powinen dać radę od 200Hz, ale jeszcze trochę poszukam.

 

 

..a w kwestii pytań z pierwszego posta :D ? zwłaszcza 1 i 3?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzmacniacz dostarcza niemal 100% mocy w zakresie 5 do150/200Hz. Powyżej tych częstotliwości widmo częstotliwości akustycznych wymaga od wzmaka coraz mniejszej mocy i przy np. 5000Hz zapotrzebowanie spada dziesięciokrotnie (x10)

Ponadto obudowa zamknięta, podobnie b-r, ma charakterystykę opadania SPL w granicach -12/-13 dB - działa jak filtr HPF o takim nachyleniu. Dlatego SPL przy 20Hz wynosi nieco ponad -24dB. Wystarczająco dużo, abyś tej częstotliwości nie usłyszał :)

Co do sposobu wytłumienia - to jak sobie życzysz. Najprościej będzie luźno wypełnić wełną. Rób to partiami i słuchaj jak zachowuje się subo-woofer ( :) ), jak zmienia się brzmienie.

Jak będą równe cięcia płyt, to położenie kleju i skręcenie wkrętami powinno wystarczyć. Sprawdź oczopląsnie ( :) ) ewentualne niedoróbki i wtedy interweniuj.

Na zrzutach jest symulacja bez filtrów i korekcji.

Czerwony to b-r 12 ltr., 43Hz przy fi 6,8cm i L 44 cm

Port o powierzchni 36,3 cm2

Link do tego suba, może coś się przyda:

http://www.loudspeakerdatabase.com/ScanSpeak/22W-851T00#4%CE%A9

post-18412-0-76158100-1585584728_thumb.png

post-18412-0-44598900-1585584750_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam te same woofery ale w rozmiarze 26 cm, tylko u mnie grają w pełnych drzwiach. Również uważam, że Twój pomysł jest dosyć średni. Już prędzej dałbym je w zalecane obudowy BR grające pasmo subbasowe i basowe a w drzwi możesz dać jakis większy średniak. Powodzenia w działaniach, to są bardzo dobre woofery. Osobiście dałbym je w drzwi i zobaczył jak zagrają. U mnie na średnicy jest SS 12M nisko cięty i jako tako to się sprawdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@grzeczny_52 -dzięki za podpowiedź! poczytałem trochę więcej o tych 'VA' i wiem, że dalej nic nie wiem. to wszystko jest skomplikowane ;D

@stanec  -10" w drzwiach ?? :D toż to szaleństwo :) pamiętam, że już wcześniej przeglądałem Twoją instalację, ale umknął mi ten 26W... jak z drżeniem boczków i ogólnie zachowują się drzwi? 

btw. jak nisko przyciąłeś ten SS 12M oraz w jak dużej obudowie go zmieściłeś?

 

mój stan/plan wygląda jak na zdjęciu. w drzwi właśnie chcę wcisnąć 'midbas' w zamkniętej komorze o objętości 2-2,5l (tyle realnie osiągnę bez poważnych interwencji; np. SB Acoustic Satori MR-13P  lub S-S 15WU) tak aby mógł zagrać od ~170Hz. są to spore ograniczenia (objętość vs. zakres od dołu); katalogowo satori powinien być przycięty ~200Hz; Scan-Speak powinien dać radę przy 170Hz  ale różnica cenowa zmusza do poszukiwania dodatkowych alternatyw.. a że temat się przeciąga (tak ze dwa tygodnie opóźnienia :D) dlatego ciągle zastanawiam się nad innym rozwiązaniem.

bas pod fotelem do powiedzmy 150-170Hz to nie jest zły pomysł. i tak nie da się stwierdzić z którego kierunku gra. powyżej może być różnie... dlatego sprawdzę; do tych 200-250hz 'chyba' nie powinno być źle;

22W w B-R da mi może 13Hz od dołu więcej, za to będzie potrzebować o 10L większej obudowy; 1) nie zmieści się pod fotelami; 2) i tak będę potrzebować SUBa. sklejam obudowę, więc nie ma odwrotu :D jak będzie nie tak, to głośniki trafią do 'domówki' :D

lepszym wyjściem byłby S-S 23W który w CL 18L f3 będzie mieć 35Hz; ale jest to SUB, przez co góra będzie dość mocno ograniczona oraz będzie potrzebować dość dużo mocy;

 

co docelowo chcę osiągnąć:

- sub w B-R (plan) w obudowie maks 45-50 L  tak aby f3 było w zakresie 25-28Hz

- bas w CL (robię) w zakresie 70-200/250Hz

- midbas w CL (plan) w zakresie 200-900Hz

- MR + TW od 900Hz

 

w zależności od tego co wyjdzie z głośnikiem basowym pewnie pojawią się modyfikacje. ale to dopiero po pomiarach obudowy

post-24046-0-31712100-1587110633_thumb.jpg

post-24046-0-89318300-1587110637_thumb.png

post-24046-0-45884500-1587110642_thumb.png

post-24046-0-56063900-1587110647_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szykuje się ciekawy projekt, będę kibicował :-)

 

Boczek mam w miarę ogarnięty a te woofery to żadna przesada, dwa na stronę też by mogły być. 

 

Co do 12M to obecnie jest chyba 200Hz/24dB ale to nie jest ostateczne cięcie, pewnie będę testował inne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...