Jump to content

Grand Scenic III 3-way plus Sub.


szymin89
 Share

Recommended Posts

Kierunki się trochę zmieniły, nie jest na prawe ucho jak było wcześniej tylko bliżej środka ale dalej nie jest symetrycznie. Mam wrażenie ze scena jest głębsza ale i strojenie się zmieniło wiec nie jestem w stanie powiedzieć co było tego przyczyną. Wcześniej średniaki były cięte na 500 Hz

Kierunki się trochę zmieniły, nie jest na prawe ucho jak było wcześniej tylko bliżej środka ale dalej nie jest symetrycznie. Mam wrażenie ze scena jest głębsza ale i strojenie się zmieniło wiec nie jestem w stanie powiedzieć co było tego przyczyną. Wcześniej średniaki były cięte na 500 Hz a teraz 350 Hz, niżej nie tnę bo zaczyna się górka robić, pewnie przez wielkość komór- mają po 450 ml.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dokładnie, będę na pewno testował inne kierunki bo mi trochę wysokich tonów jakby brakuje z lewej strony. Z pomiarów wynika ze lewa gra bardzo równo, prawa musiała zostać trochę dopasowana.

 

Tja, słupki. Mam już w sumie cztery komplety… jedne w samochodzie, drugie pocięte, miały być już robione ale nie pasował mi kształt, trzecie na zapas i czwarte na wypadek sprzedaży samochodu. A czasu jak nie było tak nie ma, dlatego kupiłem porządne kinkiety z przegubami i na tą chwilę odpuszczam struganie słupków.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Długo nosiłem się z zamiarem powrotu do Micro Precision aż trafiła się parka w ładnym stanie, seria 7 mk2. Niestety przez to że maskownica Morel Octopus jest pod głośnik normowany DIN to nie pasuje do MP i musiała zostać zastąpiona siatką. Ładne siatki dostępne są na eBay, marka OPTION jakby ktoś pytał. Pasują dobrze i nie są tak gęste jak oryginał od Morela i Audio System, które były w zestawie z pierścieniami.

Podłączyłem woofery z powrotem pod wzmacniacz Alipne, grają lepiej pod nim niż pod Etonem. Kontrola jest jakby lepsza. Dla jednolitości wzmacniaczy w systemie dojdzie jeszcze jeden PDX V9, miał być PDX F4 ale że trafiła się pięciokanałówka i jest tych samych rozmiarów to w sumie bez różnicy. Może będzie upgrade subwooferów to dodatkowy kanał się przyda.

 

31b5536fdb00f04fm.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Zestaw sprawdza się bardzo dobrze, szczególnie mogę polecić Chińskie radio Joying z LTE, optykiem itp. 

Woofery MP sprawdzają się super w dwóch drogach ale w trzech brakuje im trochę na wykopie, możliwe że niedługo wrócę do Replay Audio.

 

Z drugiej sztuki Alpine PDX V9 jednak nic nie wyszło a nawet jestem stratny, koleś zwinął kasę a sprzętu nie mam do dzisiaj... niepotrzebne nerwy na własne życzenie (PP dla przyjaciół i rodziny).

Wpadła za to ładna sztuka F4 jak początkowo planowałem.

 

W trakcie urlopu wymieniłem kable głośnikowe na skrętkę, 1,5 mm² na średniaki i tweetery i 2,5 mm² na woofery, te przeciągnąłem do drzwi. Oryginalne złącze nie zostało rozwiercane tylko zakułem piny SICMA 2.8mm (dostępne na Allegro jak by ktoś pytał) . Nowy 'porządek' również zawitał, razem z nowymi rozdzielaczami zasilania, Audison był jednak za duży. Obudowę subwoofera okleiłem na nowo czarfnym filcem.

 

Z samochodu zostały zdemontowane siedzenia trzeciego rzędu i wymienione osłony słupków i bagażnika na takie z wersji 5 os.

 

95c20f6138f173ffmed.jpg

a44e298511947239med.jpg

f62b59f48dc31c7emed.jpg

c81d2aa25a545779med.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tak jak wcześniej pisałem, powrót do wcześniejszych wf był nie unikniony. Jednak aluminiowa membrana na dole bardziej mi pasuje.

 

Zmiany nastąpiły w sekcji niskotonowej, z braku laku i trochę ciekawości wrzuciłem 8'' w za małej paczce zamiast schowka. Wybór padł na Hertz ES200 z racji ceny i dostępności. Jako dodatkowy sub lub opcja na większy wyjazd gdzie każdy litr w bagażniku się liczy było bardzo w porządku, trochę brakowało tych najniższych rejestrów ale wykop i integracja z zestawem przednim była na tyle dobra że stwierdziłem że tutaj musi zawitać coś większego. Jako że Helix K10W pasował mi w bagażniku to stwierdziłem że warto spróbować.

Zaczęło się... obudowa ma tyle skosów że drugi raz nie zdecydował bym się na robienie jej ze sklejki tylko wykleił ile się da taśmą i laminował.

Założenie było aby zabrać jak najmniej miejsca na nogi pasażera i jak najmniej wyciąć wykładziny i oryginalnego wygłuszenia. Udało się to połowicznie bo skrzynka trochę wystaje z pod schowka a wykładziny wyciąłem więcej niż trzeba :) Miejsca na nogi jest wystarczająco, muszę tylko zmienić mocowanie obudowy bo w tej chwili jest tylko na sztukę.

Jak to gra? Świetnie, bas co prawda nie schodzi tak nisko jak w obudowie w bagażniku ale wszystko rekompensuje to jak klei się z przodem. Jest wrażenie jakby suba w samochodzie nie było tylko jakby wf tak nisko grały. Żałuję że tak późno zdecydowałem się na ten krok.

 

 

 

1030b0a6214eb592m.jpg61e7590fc032b8d2m.jpg5f3e4c51cd071313m.jpg12c3383a871a1572m.jpg2171e367de26e68em.jpg9e5c2face4fee965m.jpg5adc3f457657ef67m.jpga5f23a2525248a77m.jpg

f326a6c42b76564bm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nie ma potrzeby drugiego. Puki co nikt i tak nie jeździ z przodu może dopiero za rok lub dwa- szefowa potrzebuje jednego z rodziców z tyłu.

 

Nie było tak źle z tymi skosami, najpierw prototyp z kartonu żeby zobaczyć jak mocno skomplikowana będzie obudowa a później docinanie sklejki 19 mm z szablonów. Myślę że koniec końców laminowanie było by szybsze i przyniosło by większą pojemność. Inna sprawa że pod wykładziną u pasażera jest dużo miejsca i jak bym miał jeszcze raz to robić to bym tą przestrzeń też zagospodarował.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sub z przodu sprawdza się całkiem dobrze, niestety przy kawałkach HH z wolnym basem jest kicha gdy zrobię głośniej, jak jest normalna głośność to jest ok. Nie przeszkadza mi to bo to nie jest do końca mój rodzaj muzyki.

Co jest dosyć dziwne, niby suba słychać z przodu i jest dużo lepiej niż jak był w bagażniku ale mam też wrażenie że bas dochodzi również z tyłu- obecnie tylne głośniki są wyciszone...

 

Takie rozwiązanie nie wymaga dużo mocy i trafił mi się ciekawy klocek, Musway M12, dwunastokanałowy wzmacniacz z szesnastoma kanałami DSP. Setup przepisany z Helixa nie wykazuje braków w mocy w stosunku do PDX'ów, możliwe że nie były w pełni wysterowane. Obecnie powinno być 73 W @ 4 Ohm dla przodu i 230-260 W @ 4 Ohm dla subwoofera.

Obecnie zasila system przedni i subwoofer ale plan jest na wykorzystanie wszystkich kanałów i dołożenie głośników w tylne drzwi ale to dopiero na wiosnę.

Instalacja została połączona ze złączem złączkami wago, tak zostanie ale będzie inny 'porządek' kabli.

41a8989f633a5662m.jpg2b16b763121043dfm.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
W dniu 3.12.2022 o 13:53, szymin89 napisał:

Sub z przodu sprawdza się całkiem dobrze, niestety przy kawałkach HH z wolnym basem jest kicha gdy zrobię głośniej, jak jest normalna głośność to jest ok. Nie przeszkadza mi to bo to nie jest do końca mój rodzaj muzyki.

A jednak, po przesłuchaniu większości utworów okazało się że nie tylko HH brzmi słabo. Po konsultacji na innym forum padło na przetestowanie tego co mam w szafie i w razie potrzeby szukanie innego głośnika.

Wrzuciłem dzisiaj Focala P25FS, który w bagażniku nie grał jak trzeba do obudowy z przodu i bingo, gra dołem jak szalony, nie spodziewałem się takiego obrotu sprawy.

Niestety nie wszystko jest takie różowe, górne zawieszenie odkleiło się przy otworach w koszu, winne na pewno były łby śrub. Zawieszenie podklejone, jak na razie trzyma...

 

Po pomiarach przy ~90dB nie ma wielkiej różnicy w przebiegu charakterystyki ale podczas odsłuchów tam gdzie Helix już się kończył to Focal tak na prawdę zaczyna. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dźwiękowo nie zauważyłem różnicy Helix + Alpine vs. Musway. Kolega od którego go kupiłem porównywał granie do Eton Mini.  Co prawda miałem tego Etona ale u mnie zasilał tylko woofery i tutaj Musway ma przewagę- kontrola na dużo wyższym poziomie.

 

Mocy Musway na pewno nie brakuje, pędzę woofery z dwóch mostków, niby około 250 W w mostku ma. Żeby nie było, 70 W solo gra to również dobrze, zmostkowałem je tylko dlatego że była taka możliwość jak i konieczność stosowania czegoś mocniejszego na subwoofer- Musway w mostku nie daje rady przy głośniejszym słuchaniu. U mnie jeden głośnik 4 Ohm, może przy 2x4 Ohm i dwóch mostkach było by wystarczająco. 

 

Na minus na pewno soft na PC, mało czytelny i wszystko trzeba wyklikać, nie ma skrótów jak w Helixie. Wpisując dane np. do EQ trzeba używać kropki a nie przecinka co jest irytujące używając klawiatury numerycznej. Mimo to da się ustawić tak aby grało... Ogólnie soft jest dosyć okrojony w stosunku do Helixa. Brak EQ na wejściu może być minusem dla użytkowników nowych samochodów, fazy też się nie da tak rególować jak w Helixie. 

Aplikacja na telefon jest za to całkiem przyjazna- mało korzystałem ale wygląda solidnie i szybko się łączy.

 

Według mnie godny polecenia jak mało miejsca na trzy wzmacniacze i DSP. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Projekt, subwoofera w nogach pasażera ma się dobrze. Zamontowałem wyżej wymienionego JL i to był strzał w dziesiątkę. Bas nie jest taki twardy jak w Focalu, gra ciut głośniej, jakby niżej. Podejrzewam że mikrofon już nie łapie tak niskich częstotliwości stąd pomiar wygląda podobnie ale wrażenia są dużo lepsze. 

 

Doszła jeszcze jedna sztuka Helixa K10W i obecnie jeżdżą dwie sztuki w bagażniku, tak na wypadek jak by jednak chciało mi się zagrać trochę niżej. 

 

Strojenie przodu również uległo zmianie. Do nie dawna opóźniałem lewą stronę o tyle aby środek sceny był na środku deski a poziomy głośników były wyrównane na tyle ile się dało. Drażniło mnie to że przy niektórych utworach środek sceny się przesuwał. Teraz wyrównałem czasy tak aby środek był na przeciwko kierowcy i ściszyłem lewą stronę tak aby środek sceny był na środku- efekt, środek jest stabilny i się nie przesuwa, żadna ze stron nie jest natarczywa jak to miało wcześniej miejsce. W wolnym czasie muszę jeszcze popracować nad wooferami i subem bo w niektórych kawałkach jest zbyt dominujący bas. 

Link to comment
Share on other sites

Tak z ciekawości zapytam się tylko, środek sceny masz naprzeciwko kierowcy, a czy jej rozpiętość w obu kierunkach jest tak samo duża, czy cała scena zrobiła się po prostu wąska?

Link to comment
Share on other sites

@szymin89

To teraz włacz sobie dzwoneczki z płyty Focala z lokalizacją ćwiartek sceny albo 5 werbli jak gościu idzie od prawej do lewej i posłuchaj. Jeśli ustawiłeś środek sceny na kierownicy to nie ma możliwości by mieć taką samą rozpiętość sceny od środka w obie strony, po lewo od środka będzie wszystko na sobie po prawo od środka rozciągnięte, to nie jest prawidłowe ustawienie. Co do przesuwania się sceny ze środka wraz ze wzrostem poziomu wysterowania ustawiaj każdą sekcje z osobna czasem a potem dogrywaj sekcje do siebie aż przestaną się przesuwać. Da się to tak zrobić by scena była po środku deski, miała tą samą rozpiętość w każdą stronę co za tym idzie będziesz mógł usłyszeć lewą i prawą połowę tak samo szeroko i do tego nie uciekała jak odkręcasz volume. To dosyć istotne do poprawnego grania na jakim kolwiek poziomie by ta sama ilosc informacji była przekazywana tobie z prawej i lewej połówki sceny, walcz życzę powodzenia.

Link to comment
Share on other sites

Środek jest na środku deski, nie wydaje mi się aby zrobiło się wąsko. Czasy są tylko wyrównane tak aby lewa i prawa strona docierała w tym samym czasie do słuchacza/ kierowcy.

Jeszcze jedna zaleta takiego rozwiązania to bas dochodzący również ze środka, wcześniej było jednak czuć że lewy woofer dominuje.

 

Fakt, te testowe kawałki muszę jeszcze przesłuchać. Dam znać jak poszło.

Link to comment
Share on other sites

@VariousNa ucho i szum różowy. W sensie opóźniam bliższy głośnik na tyle aby szum stał się gładki a nie ostry.

Z ustawieniem wokalu na środku miałem problem bo albo był rozmyty w zależności od utworu albo za bardzo z prawej strony. Miałem wrażenie jak bym siedział bokiem do deski rozdzielczej.

Czytałem o ustawianiu czasów z umik-1 i rew, trudno mi było jednak odczytać wykresy. Będę musiał chyba jeszcze raz do tego przysiąść.

 

Mam tylko umik-1 z oryginalnym plikiem kalibracyjny- już rok się zbieram aby go wysłać na kalibrację.

 

@khazarjeszcze raz przeczytałem Twoje pytanie… Dopiero teraz się obudziłem tak na prawdę 😉

Staram się ustawić na środku deski ale scena robi się wąska, tak jak by była od kierownicy do prawego słupka. Jak czasy były ustawione tak aby scena była trochę bardziej na lewo aby z lewej strony tez był dźwięk to scena była rozmyta a środek „pływał”- wokal raz z lewej a raz z prawej. Kontrola sygnałem mono lub werble były na środku.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, szymin89 napisał:

Na ucho i szum różowy

Spoko, IMO najlepsza metoda.

 

2 godziny temu, szymin89 napisał:

opóźniam bliższy głośnik na tyle aby szum stał się gładki a nie ostry

Mogę nie do końca rozumieć, ale metoda na słuch jest bardzo dobra, jeśli wiemy jak jej użyć. Jeśli chodzi o szum gładki/ostry to musiałbym usłyszeć bo ciężko sobie wyobrazić. Upewnij się jedynie, że ustawiając czas, szum zaczyna być postrzegany jak "chmurka" czy "kulka" i całkowicie odrywa się od głośników. Powtórz to samo dla tw i mid w ramach ćwiczeń. Pamiętaj też, że dla tw i mid efekt musi być taki sam. Jeśli masz zły offset średniaków do tw - nie uzyskasz efektu i np. tweetery będą dobrze "skupione" a średniak już rozmyty.

 

Polecam ćwiczenie tego do oporu. Z szumu można bardzo wiele wywnioskować, jeśli nauczymy się jak go słuchać :)

Z mojej strony polecam szum "periodic" z REW, jest mniej "łagodny" dla ucha ale jest powtarzalny co się przydaje.

 

2 godziny temu, szymin89 napisał:

Mam tylko umik-1 z oryginalnym plikiem kalibracyjny- już rok się zbieram aby go wysłać na kalibrację.

To Ci niewiele da. Sam miałem UMIK'a, którego zamieniłem na UMIK'a z CSL z USA. Jedyna różnica to lepsza dokładność powyżej 10kHz.

 

2 godziny temu, szymin89 napisał:

Czytałem o ustawianiu czasów z umik-1 i rew, trudno mi było jednak odczytać wykresy. Będę musiał chyba jeszcze raz do tego przysiąść.

To też odradzam, zwłaszcza, że jesteś już zaznajomiony z szumem. 💪

Ci bardziej leniwi właśnie próbują na mikrofon / impulse response itd. Tylko mikrofon jest jeden, a uszy mamy dwa :)

Link to comment
Share on other sites

Moje pytanie było następującego problemu: jak zrobisz sobie środek sceny na przeciwko siebie, to czy jej lewa strona będzie odpowiednio szeroka i wyjdziesz znacznie poza samochód? Z tego co wiem dobre systemy wychodzą nieznacznie sceną poza samochód, ale tutaj musiałbyś albo mieć naprawdę grubo poza samochód z lewej strony, albo po prostu mocno zawężoną prawą stronę, tak aby wszystko pasowało, czyli defacto miałbyś bardzo wąską scenę. 

Link to comment
Share on other sites

@VariousSzumu używam correlated z Deezer. Przy uncorrelated wykres był prawie że idealny. 
 

@khazartak jak jest ustawione na przeciwko kierowcy to z lewej jest wąsko. Dlatego ustawiam na środek, i tak jestem zwolennikiem takiego ustawienia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...