Jump to content

BMW E38 730d by Boguś


Bodzio8888
 Share

Recommended Posts

Kabel 10mm^2, wystarczy- do akumulatora jest niecały metr. Masa pod śrubę w półce - 15 cm.

 

Czemu nie dałeś masy bezpośrednio z aku skoro jest obok ?

W teorii zasilanie powinno być puszczone plus i masa bezpośrednio z aku, ale często z przyczyn technicznych, ekonomicznych daje się masę do budy.

 

Zakładając więc że te fabryczne kable mają 1mm^2, do woofera mam sumarycznie 2mm^2. Powinno wystarczyć

 

Wystarczyłoby 1mm2, ori głośnikowe to w większości miedź :)

 

Zastanawia mnie montaż wf, mam na myśli fakt że gra pod skosem do środka auta.

Link to comment
Share on other sites

Czemu nie dałeś masy bezpośrednio z aku skoro jest obok ?

 

W zasadzie to żaden problem i raptem 10 minut roboty. Zastanawiałem się nad tym i być może mylnie założylem, że spadek napięcia będzie większy na przewodzie długości 1m pod klemę, niż na przewodzie 15cm pod solidny, czysty punkt masowy na karoserii, która przecież złym przewodnikiem nie jest. Gdyby pojawiły się zakłucenia, pętla masy, puściłbym przewód prosto do aku. Na szczęście wszystko jest ok

post-24845-0-91346400-1572720220_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

To za wiele światła te woofery mieć nie będą miały. U mnie klient przyjechał z wycietymi dziurwami to biorąc pod uwagę ilość czasu jaki miałem to jedyne co mi zostało to dopasować maskownice z zestawu, który montowałem.

post-13311-0-70015000-1572722336_thumb.jpg

post-13311-0-61044400-1572722346_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

 


To za wiele światła te woofery mieć nie będą miały

Też się tego obawiałem. Słuchałem przez dłuższy czas z boczkiem i bez niego na zmianę, i nie wychwyciłem znacznej różnicy. Do mojego zestawu Morel poskąpił maskownic, więc musiałbym sobie ewentualnie dokupić. Wygląda to nieźle.

Chętnie bym posłuchał innej zrobionej e38. Miałbym wtedy porównanie, którego mi nieco brak. Do końca nie wiem, czego powinienem oczekiwać po tym zestawie w tym aucie 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

W końcu wziąłem się za robotę :) 

post-24845-0-34759600-1574710751_thumb.jpgpost-24845-0-47971200-1574710723_thumb.jpgpost-24845-0-12339500-1574710636_thumb.jpgpost-24845-0-03899100-1574710613_thumb.jpgpost-24845-0-22277900-1574710555_thumb.jpgpost-24845-0-03948100-1574710431_thumb.jpgpost-24845-0-21670500-1574710479_thumb.jpgpost-24845-0-47029800-1574710578_thumb.jpgpost-24845-0-56844000-1574710849_thumb.jpg

Wpadł mi w ręce STX W.25.400.2x2.MC i dwa metry kwadratowe MDFu 25mm. Skrzynię składałem na konfirmaty 6,4x50 i klej neoprenowy. Głośnik i terminal przykręcone na śrubki M4 35mm i nakrętki samokontrujące. Wymiary skrzyni niejako podyktowane są geometrią bagażnika. Dziura za podłokietnikiem to miejsce, w którym opcjonalnie był montowany worek na narty. U mnie była blacha, ale (i tu miła niespodzianka) jest ona fabrycznie wstawiona na mocny klej, wystarczy kilka "młotków" i mamy fabryczny otwór. Gdyby przyszłemu właścicielowi przeszkadzał subwoofer, może sobie dokupić i wstawić rękaw na narty plug&play :D

Skrzynka finalnie wyszła 39 litrów, BR strojona na 31 Hz. (Czerwona linia, zielona to 30L@35Hz a niebieska to zamknięta 25l)

post-24845-0-48721800-1574713486_thumb.jpg

Niestety, ze względu na wymiary fabrycznej dziury w grodzi nie zmieścił mi się port fi100 jak planowałem, więc zrobiłem dwa porty z rur kanalizacyjnych fi 50. Wyloty profilowałem grzejąc rurę nad kuchenką gazową i wpychając na butelkę. Dodatkowo upaćkałem je sylikonem. Wiem, trochę mały przekrój, ale o dziwo świstów nie słychać i gra to wg mnie bardzo przyjemnie :) Idea jest taka, że tylna ścianka jest skręcona na konfirmaty i cienki sznurek butylowy, więc jej demontaż przy pomocy wkrętarki zajmuje 2 minuty. w planach mam eksperymenty z jej litrażem, gdy znajdzie się czas i zrobi się cieplej ;) W tym momencie mam low-pass ustawiony próbnie na około 75 Hz. Jutro pokręcę trochę gałkami i spróbuję to optymalnie ustawić. Może warto trochę podciąć morelki od dołu? Na wzmacniaczu mam high-pass 50-600 Hz, low-pass 50-150 Hz, bass boost 0- +18dB i regulację fazy suba 0-180°. Potrzebuję tylko kogoś kto będzie kręcił jak ja będę w samochodzie :P No i zostaje obicie tej skrzynki

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Modyfikacji ciąg dalszy :) Znudzony marudzeniem dzieci i ciągłym żonglowaniem płytami cd kupiłem dedykowanego do e39/e53 chńczyka na androidzie. Isudar PX6, 4 Gb RAM + 64 Gb ROM, DSP, Android 10 itd. Zaczynam przymiarki. Przylutowałem kostkę od chińczyka, moduł IBUS USB ibus-app.de, zamontowałem kamerę cofania i rejestrator jazdy. Zainstslowałem TIDALa Hi-Fi i nawet jakoś to brzmi  :wink:

Czas na przymiarki w desce.

post-24845-0-70450900-1595244899_thumb.jpg

post-24845-0-48815900-1595244926_thumb.jpg

Problemy do rozwiązania:

-Radio nie pasuje do oryginalnej ramki. Zacząłem ciąć, przymierzać.

-Ponieważ mam pełen climatronic przeszkadzają silniczki od klap nawiewu. Opcje są dwie - poświęcić napęd cd i przesunąć tył radia względem wyświetlacza w lewo lub przerobić/przesunąć silniczki klap. Skłaniam się w kierunku opcji nr 2 :mur1:

- Przy włączonym silniku słychać lekko alternator, światła, oraz szum przy dotykaniu ekranu dotykowego. Podczas słuchania muzyki niesłyszalne, ale denerwuje. Będę kombinował.

Zapraszam do wymiany doświadczeń, chętnie przyjmę Wasze sigestie  :rotfl:


Jednak porzuciłem pomysł z przeróbką silniczków klapek nawiewu. Przeszkadzała też sama obudowa nagrzewnicy - za dużo druciarstwa by było. Przesunąłem więc korpus radia względem wyświetlacza. Straciłem tym samym wbudowany napęd dvd, ale i tak zostaje oryginalna zmieniarka cd w bagażniku. Na jej obsługę pozwala aplikacja IBUS. Więcej tutaj https://wiki.ibus-app.de/index.php?title=Einbindung_des_Original_BMW_CD-Wechslers

Jutro dalsze przymiarki w aucie  :wink:

post-24845-0-55543300-1595275354_thumb.jpgpost-24845-0-04227900-1595275403_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Dawno nic tu nie pisałem, ale system gra i cieszy moje uszy :)

W międzyczasie dołożyłem Stega QM120.2, który pędzi suba w mostku. Pięknie się zmieścił po lewej stronie bagażnika w miejscu oryginalnej zmieniarki CD. Przewody dałem LGY 16 mm², masa w budę 15 cm od wzmacniacza, plus do oryginalnego bloku rozdzielczego przy aku gdzie akurat był jeden wolny terminal z bezpiecznikiem 50A. Przy okazji zorientowałem się, że wężyk paliwowy w parcianym oplocie świetnie się spisuje w roli peszla :D

Po czasie mogę napisać, że jestem bardzo zadowolony z tego STX'a W.25.400 Zagrał już kilka imprez na grillu czy ognisku, po 2-3 godziny obrywał mocą nieco powyżej znamionowej i nic mu nie jest.

To samo mogę napisać o Morelach Tempo Ultra 602, dzielnie znoszą moje traktowanie, słucham ich na płaskich ustawieniach korektora, bardzo się do ich brzmienia przyzwyczaiłem i je polubiłem.

20220920_140832.jpg

20220920_125155.jpg

20220920_125204.jpg

20220920_134339.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Szczurek1986, Wiesz jak to jest - praca, rodzina, ciągle coś do zrobienia, hobby spada gdzieś na dalszy plan. Ale siódema śmiga i ma się bardzo dobrze. To typowe daily, robi średnio 25 tysięcy km rocznie. Jedyny problem tego auta jak i wielu innych poliftowych e38 to postępująca korozja tu i ówdzie, ale to już temat nie na to forum 😁 W każdym razie tak lubię ten samochód, że za bardzo nie wiem co innego mógłbym kupić żeba jazda tak samo mnie cieszyła 😁

 

grzeczny_52, Dzięki za pomysł, +2dB to wydaje się bardzo dużo, może rzeczywiście warto sprawdzić to w praktyce 👍 

Link to comment
Share on other sites

Bodzio8888, doskonale Cię rozumiem bo sam ujeżdżam prywatnie prawie całe życie BMW. Z rudą niestety nigdy się na zawsze nie wygra :( Kupić również jest ciężko bo takiej motoryzacji jak e36, e39, e38 już nie ma i nie będzie :D Osobiście przesiadłem się z e46 już lekko rudawej na F30 i po roku jazdy nadal twierdzę że to już zdecydowanie nie to :D:D Bądź co bądź gratulację grania i niech furmana dzielnie służy :)

Link to comment
Share on other sites

20220622_215135.thumb.jpg.2a54d78d732e0069b63e0a9243f4cc2b.jpg

W dniu 21.09.2022 o 17:27, Szczurek1986 napisał:

Bodzio8888, doskonale Cię rozumiem bo sam ujeżdżam prywatnie prawie całe życie BMW. Z rudą niestety nigdy się na zawsze nie wygra :( Kupić również jest ciężko bo takiej motoryzacji jak e36, e39, e38 już nie ma i nie będzie :D Osobiście przesiadłem się z e46 już lekko rudawej na F30 i po roku jazdy nadal twierdzę że to już zdecydowanie nie to :D:D Bądź co bądź gratulację grania i niech furmana dzielnie służy :)

Niestety albo stety prawda :D

Można jeszcze kupic ładne stare bmw tylko to spory worek kasy :D

Mowie jako posiadacz e39 😁

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...