Skocz do zawartości

Lista wooferów nadających się do komór


Mehow
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • 9 miesięcy temu...
  • Odpowiedzi 229
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam ,pytanie od laika czy Brax 6.1 nadaje się do komory zamkniętej i jeżeli tak to o jakim litrażu?

 

 

 

 

Analogicznie lista wooferów których nie warto pakować w komory

 

 

 

Helix P206

 

Helix C6B

 

Wszystkie Focale

 

Dego PO 6.5W

 

Pozostałe Morele

 

Brax Matrix 6.1 i PP

 

Wszystkie MP

 

AMA BL160

 

Wszystkie AudioSystem'y

 

Nic dodawac nie trzeba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...

pewnie wsadzę kij w mrowisko, ale cóż tam :wink:

 

TONSIL GDN 15/40/5 4 Ohm  15cm. Grają bardzo przyzwoicie. Precyzyjna średnica. Wg. programu WinISD obudowa zamknięta strojona na 50 Hz powinna mieć coś 7,4 (sorry, dokładnie nie pamiętam), a obudowa BR  11-13 l. Internetowe kalkulatory i lektura forów HA potwierdzają te pojemności. Zanim zaczniecie sapać, że Tonsil to paździerz, poczytajcie fora dot. Home Audio, jakie są opinie na temat kolumn Fiesta/Siesta, w których grają te przetworniki. Nie bez powodu często wybierane do konstrukcji DIY. U mnie grają w obudowach 7,3 l. O dziwo okazało się, że z tunelem bass reflex grają jeszcze lepiej dlatego został BR. Wg. obliczeń minimalna średnica portu BR to 39 mm, a optymalnie czuje się ze średnicą 4,5-5 cm. Przy tej pojemności tunel niestety bardzo długi. U mnie wyszedł 24 cm. Po odjęciu objętości tunelu, obudowa ma 6,8 litra. Niestety nie mam przestrzeni na zalecane 11-13 litrów w obudowie BR.

 

Qts - 0,385

Qes - 0,45

Vas - 16 l

Qms - 2,60

Fs - 48 Hz

Sd - 112cm2

Xmax - 3 mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, symulacja zaleca teoretycznie 7 ltr.

Jednak przy 50Hz SPL spada o -11dB, a cięty powinien być w przedziale od 90 do 100Hz - przy 92Hz jest F3.

Wzrost pojemności np. do 10 litrów praktycznie nic nie zmienia.

Odsłuch będzie ubogi w zakres 60 ... 80Hz.

Suba nie zatrudnisz do pracy w tym zakresie z wiadomych względów...

Ale ja tylko teoretyzuję :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczy, o których piszesz wykraczają poza moją skromną wiedzę, więc ciężko jest mi odnieść się merytorycznie. Ze względów fizycznych wskazane przetworniki niewiele mogą bez subwoofera, więc jemu zostawiam zakres poniżej 80 Hz, niemniej  są z powodzeniem montowane w monitorach o wyżej podanych pojemnościach...zakładam, że w sposób przemyślany, przeanalizowany przez ludzi, którzy znają się na tym lepiej ode mnie :wink: ....z jednej strony przez domorosłych zapaleńców...choćby z forum ssl.diyaudio.pl,  a z drugiej strony przez producentów (np. tonsil siesta sat). W mojej ocenie grają przyzwoicie......ale pewnie słoń mi na ucho nadepnął :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy rozróżnić odsłuch w domu i w aucie. To dwa różne światy. Bardzo często subwoofer w bagażniku nie zagra pasma powyżej 60Hz, jaki to by subwoofer nie był. Po prostu dźwięk powyżej tych orientacyjnych 60Hz staje się bardziej kierunkowy i nie przebija się z bagażnika. Stąd jeśli sub będzie grał do tych 60Hz a woofery od około 90Hz to będziesz miał dziurę w paśmie. Rozwiązaniem są woofery grające niżej, od siebie polecam coś o średnicy 25cm :-) ;-). Ewentualnie normalne woofery 16cm o takich predyspozycjach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobrze wyczytałeś i dobrze kombinujesz. Tylko kwestia dotyczy 4aczej wooferów grających w pełnych drzwiach i/lub schodzących niżej niż Twoje woofery w komorach.

 

U Ciebie cięcie wooferów w przedziale 60-80Hz może niewiele dać, ponieważ przy 90Hz już same się filtrują w tej obudowie i grają ze spadkiem.

 

Przy normalnej opcji zazwyczaj woofer gra do tych 60Hz i wtedy zaczyna opadać jego pasmo, więc jak utnie się je przy 80Hz to jest czym połączyć je z subem. U Ciebie w tym miejscu będzie już wspomniana wcześniej dziura.

 

To oczywiście teoria i może być lepiej, ale tak na sucho wychodzi.

 

Co do suba grającego do 80Hz to też nie jest tak, że w każdym przypadku tak będzie. Wiele zależy od samego suba, akustyki auta, lokalizacji obudowy. U mnie np. sub puszczony pełnym pasmem sam się filtruje już od około 60Hz, więc tnę go niżej a resztę pokrywam z wooferów.

 

Tu dla przykładu niebieska linia to sub pełne pasmo a czerwona linia to woofery.

 

post-3529-0-80194700-1600298462_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm.....ciekawe, że oryginalnie siedziały w drzwiach małe wooferki 10cm w obudowach BR zaledwie ok 2,5 litra (na pewno nie schodziły niżej, niż obecne 15 cm) ? :wink:. Duży sub na podszybiu grał do 90-100 Hz ? Serio, ciężko mi potwierdzić, abym słyszał, że bas płynie z tyłu. Seryjne lexusowe audio to wiekowe Nakamichi jako droga opcja w tamtym okresie. Nie posądzałbym tej firmy o dziury w paśmie :wink: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Hmm.....ciekawe, że oryginalnie siedziały w drzwiach małe wooferki 10cm w obudowach BR zaledwie ok 2,5 litra (na pewno nie schodziły niżej, niż obecne 15 cm) ? :wink:. Duży sub na podszybiu grał do 90-100 Hz ? Serio, ciężko mi potwierdzić, abym słyszał, że bas płynie z tyłu. Seryjne lexusowe audio to wiekowe Nakamichi jako droga opcja w tamtym okresie. Nie posądzałbym tej firmy o dziury w paśmie :wink:

Bas był z tyłu... Mówisz o Lexusie gs300? MK1 czy późniejsze modele? Zobacz mój temat: http://www.strefacaraudio.pl/topic/63415-lexus-gs300-mk1-zachcia%C5%82o-si%C4%99-usb-a-sko%C5%84czy%C5%82o-si%C4%99-na/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bas był z tyłu... Mówisz o Lexusie gs300? MK1 czy późniejsze modele? Zobacz mój temat: http://www.strefacaraudio.pl/topic/63415-lexus-gs300-mk1-zachcia%C5%82o-si%C4%99-usb-a-sko%C5%84czy%C5%82o-si%C4%99-na/

Mówię o jakże wyjątkowym  :hyhy:  (oczywiście w mojej ocenie) lexusie SC400 (coupe). Jest projektem, w planach odchudzanie, więc pełne wygłuszenie jego wielkich drzwi, ważących 48 kg to zły pomysł, stąd plan na utrzymanie seryjnej koncepcji - woofery w obudowach. Każda obecnie waży ok 3 kg i są naprawdę sztywne.

Zatem działaj i podziel się opinią jak już ogarniesz temat, może faktycznie będzie dobrze i będziesz zadowolony :-) a może też inni skorzystają.

nie wiem, czy moje skromne doświadczenia mogą być jakąś odnośnią dla innych :wink: Na szczęście nie jestem audiofilem, ale lubię muzykę (czyt. łatwiej mnie zadowolić akustycznie  :hyhy: ). Chyba mikrofon + pomiar w speaker workshop byłby bardziej cenne, niż moje osobiste zachwyty nad tym, co wydłubałem  :wink: . Wracając do dziur w paśmie.....czy korekcja na equalizerze może pomóc w uwydatnieniu ubogich częstotliwości? Wydaje mi się oczywiste, że tak, więc temat do ew. uratowania. Tutaj niestety kuleje moje doświadczenie. Jeszcze jedna myśl....czytając fora HA zauważyłem, że ludzie nie walczą za wszelką cenę o pełne pokrycie w paśmie (abstrahując od tego, czy to właściwe podejście) i np. projektując zwrotnice pasywne tną np. woofer na 4 tys Hz, a tweeter od 4,5-5 w górę. Później odpowiednimi filtrami w zwrotnicy (najczęściej II lub III rzędu) "wyrównują" dołek w wykresie i wszystko "bangla". Próbuję to ogarnąć wyobraźnią i zrozumieć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówię o jakże wyjątkowym  :hyhy:  (oczywiście w mojej ocenie) lexusie SC400 (coupe). Jest projektem, w planach odchudzanie, więc pełne wygłuszenie jego wielkich drzwi, ważących 48 kg to zły pomysł, stąd plan na utrzymanie seryjnej koncepcji - woofery w obudowach. Każda obecnie waży ok 3 kg i są naprawdę sztywne.

Jaki rozmiar oryginalnych głośników tam wchodzi? 16-tka wejdzie spokojnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki rozmiar oryginalnych głośników tam wchodzi? 16-tka wejdzie spokojnie?

oryginalnie 10 cm w obudowach ok. 2,5 litra i w ich miejsce nie zmieści się nic większego niż 13cm (uwzględniając lekkie przeróbki). Otwór w blaszanej części drzwi jest duży i 16cm wejdzie bez problemu. W tapicerowanym boczku od drzwi jest bardzo mały otwór. Wszystko powyżej 13cm wymaga sporej rzeźby aby było estetycznie i żeby membrana głośnika nie była zabudowana plastikami. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
Jako, że padło w tym poście o mojej Mazdzie to wyjaśniam. Po pierwsze głośniki to Brax TT1. Były przez jakiś czas w komorach co raczej wynikało z budowy drzwi a nie potrzeby montażu w komorach. Z komorami auto zdobyło MP i zajęło 6 miejsce na ME w Danii. Z tego co pamiętam mieliśmy problem głównie z tym, że głośnik w komorach grał bardzo precyzyjnie, szybko ale nie szedł tak nisko jak mógłby iść co przy Dego 10 A na subie byłoby wskazane. Poza tym był jakiś rezonans na wooferze zapewne z powodu niewłaściwej konstrukcji paczek. I tak kosztem tej precyzji poszliśmy w pełne drzwi mocno je tłumiąc i grało niżej, tłuściej ale i mniej precyzyjnie. Ogólnie wolałem wersje bez komór dostrzegając jednak ich plusy. Czyli jak zawsze w CA - i tak dobrze i tak dobrze ale ogólnie to zależy ;-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...