Skocz do zawartości

slawekmod

Użytkownik
  • Postów

    94
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Informacje o profilu

  • Lokalizacja
    Warszawa
  1. Około 2mm. Jeżeli chcesz mieć antenę użytkową to kup w sklepie modelarskim drut sprężysty 2mm. Daje się lutować i jak sama nazwa wskazuje jest sprężysty. Ostatnio kupowałem taki po chyba 7zł. Taką antenę zapakujesz w rurkę termokurczliwą i będzie na lata.
  2. W zasadzie te zwijane anteny to tak to wygląda. Oczywiście są anteny tzw. helikalne gdzie średnica nawijania jest większa a sama antena wygląda jak sprężyna w osłonie. Są to jednak gorsze pod względem sprawności anteny i stosowane głównie tam gdzie nie ma możliwości używania innych np. w radiotelefonach różnych służb. Temat anten zgłębiałem gdzieś w okolicach 92 roku ( w tamtych latach zajmowałem się krótkofalarstwem ale w okolicach 2003 r odpuściłem to hobby) https://www.lewczuk.pl/do-pobrania/file/124-poradnik-ultrakrotkofalowca Link powyżej zawiera pdf ksiązki która w wersji papierowej jest białym krukiem. Nie do kupienia. Polecam dział Anteny UKF. Interesujące nas strony od 901.
  3. Anteny z nawiniętym drutem są tak zrobione po to żeby zmniejszyć ich długość. Nawijane są na prętach z włókna szklanego itp. Nie jest to najlepsze rozwiazanie ale działa. Zauważ pewną zależność. Antena 75 cm dla FM jest anteną ćwierćfalową a dla DAB-u to 1/2 fali. Ale antena 1/2 fali wymaga więc dopasowania za pomocą cewki. Antena 37.5cm będzie anteną 1/4 dla DAB ale dla FM będzie to już 1/8 fali i znowu potrzebna jest cewka. Żeby antena działa prawidłowo musi być w rezonansie z częstotliwością którą ma odbierać. Jest takie stare powiedzenie krótkofalarskie "odbiornik zaczyna się od anteny". Często jest to ignorowane. Jeżeli masz wiertarkę to wywierć w śrubie otwór o średnicy około 2mm i wlutuj do niego drut spawalniczy. Są dostępne w postaci miedziowanych drutów o długości 1m. Zrobiłem w podobny sposób ( z takiego drutu) ze dwie setki anten do nadajników telemetrycznych pracujących w okolicach 160MHz. Liczyłem długosć z takiego wzoru jak podałem wcześniej. Drut o którym piszę to zdaje sie do spawania TIG- miedziowany z tego co pamiętam.
  4. Długość fali oblicza się dzieląc prędkość świała przez częstotliwość podaną w kHz i dla 100MHz jest to 3m a ćwierćfalowa antena będzie miała długość 75cm. I to jest właściwy wymiar a nie 20cm. Dla częstotliwosci mniej więcej środkowej dla DAB 200MHz długość fali to 1.5m a ćwierćfalowa antena ma długość 375mm. Wszelkiego rodzaju krótsze anteny to anteny skracane elektrycznie za pomocą cewek. Zaletą anten ćwierćfalowych jest to że do poprawnej pracy nie potrzebują cewek ( oczywiście wskazane są przeciwwagi o takiej samej długości a kąt ich ustawienia w stosunku do promiennika czyli części promienującej ustala impedancję. Oczywiście nikt w aucie nie będzie się bawił w przeciwwagi bo jest do dyspozycji metalowy dach. Proponuję wykonać taki bacik o długości 37cm i z odbiorem DAB nie będzie problemu. U mnie w Volvo nie ma znaczenia jaką ma pozycję pojazd w stosunku do nadajnika. Jak wyjdę z psem to może zrobię zdjęcie jak to wygląda u mnie w samochodzie o ile nie zapomnę. A i jeszcze jedno. Wzmacniacze antenowe są z reguły robione na dwóch trzech tranzystorach albo na monolitycznych scalakach typu MAR 6 itp. Ma być tanio i szybko w produkcji. https://www.kabeltechnika.pl/produkt/12097/wzmacniacz-mar6-minicircuits.html
  5. W volvo mam taką https://allegro.pl/oferta/pioneer-ca-an-dab-001-oryginalna-antena-dab-sale-7628414109 Jeszcze raz napiszę: antena FM 88-108 która jest w każdym aucie nie nadaje sie do odbioru DAB bo DAB jest nadawany w okolicach 200MHz. To inna częstotliwość i antena musi być inna. Antena Pioneera jest zasilana przez środkową żyłę przewodu. W radiu należy włączyć zasilanie anteny DAB ( w pionierach przynajmniej 2 din taka opcja jest) Dlaczego jest zasilana? zapewne dlatego że w niej jest jakiś wzmacniacz. W każdym razie nie mam problemów z odbiorem DAB.
  6. Mam Pioneera z5200DAB. Antena niby pioneera dedykowana do DAB ale razej podróbka. Przyklejona w tylnej bocznej szybie w V70 II. Kabel okazał się być za krótki więc dodałem przedłużacz antenowy 2m. Radio bez problemu odbiera DAB w Warszawie i daleko poza nią. Ogólnie jeżdząc ostatnio po wybrzeżu nie miałem problemu z odbiorem DAB. Rzadko zanikał sygnał. Chciałem edytować poprzedni post ale mam coś nie halo z przeglądarką i nie mogę. Ale do rzeczy. Antena FM jest dostosowana do zakresu 88-108Mhz a DAB jest nadawany dużo wyżej więc korzystanie z anteny FM do odbioru DAB to nie najlepszy pomysł.
  7. Kolego, siciągnij sobie instrukcję Autoleads CP2 ze strony producenta a tam są tabele jakie funkcje obsługuje interfejs w danym modelu radia.
  8. Poszukaj jnterfejsu Autoleads CP2 , jest na allegro jaki i w centrumaudio.pl Zapytaj sprzedającego czy zadziała z Twoim autem. U mnie zadziałał w Volvo , u bracisty w Fordzie. Ogólnie obskakuje około 4000aut więc i pewnie do skody się nada bo to grupa VAG.
  9. Dzięki za podpowiedź ale 200 to max . Podane pozycje są w okolicach 350-400zł. To auto ma być w użyciu rok, może dwa więc nie będzie wygłuszane bo po prostu szkoda na to czasu i kasy. Oryginalne głośniki jakoś tam grają i jak znajdę cos w miarę taniego to je wymienię. Po malowaniu i montazu całość wygląda tak. Białe pyłki to resztki ręcznika papierowego.
  10. Córka zakupiła Astrę G (jako pierwsze auto po zdaniu prawka) Motor zacny 1,4 benzyna. W aucie jest jakieś radio 1din, chyba Sony bez BT. Jako że padło pytanie o kamęrę cofania postanowiłem sprostać zadaniu. Wykorzystam nie używane radio Pioneer AHV A210BT które zostało mi po wymianie na Z5200. Zakupiłem ramkę z rozbitej astry , kilka Super Glue ( trochę bardziej gęsty niż cyjanopan) i ramkę 2din z abs-u. Kilka cięć piłką, kilka wstawek z plastiku, trochę szlifowania i 5godzin roboty. Niestety lakier okazał się być gruboziarnisty i dzis będę malował czarnym matem jeszcze raz. Tak przy okazji. Jakie głosniki polecilibyście pod samo radio (4x25W) Mogą być dwudrożne ze zwrotnicami. Odrazu zaznaczam że nie będzie w astrze wzmacniacza i suba. Wstawiłbym Morele ale bez przesady. 200 zł na głośniki przód to max i to raczej w używce.
  11. Mam Z 5200DAB. Kupiłem w sklepie w promocji wieczornej w dobrej cenie. Napędza wzmacniacz. Radio DAB działa bez problemu- antena nie może być ukryta w słupku bo nie zadziała-sprawdzałem. Nakleiłem ją na bocznej szybie przy ostatnim słupku w V70 (ten od klapy bagażnika) Przewód antenowy był za krótki więc dodałem przedłużkę 2.5m. Działa bez problemu. Formaty video odtwarza bez problemów nawet te w HD- oczywiście na samym wyświetlaczu nie obejrzysz HD ale jakość jest ok. W niższych modelach trzeba było zapisywać pliki wideo w rozdzielczości akceptowanej przez radio. W Z5200 nie ma tego problemu. Pliki muzyczne - nie wiem czy są takie których nie odtwarza, nie zdarzyło mi się ale warto spojrzeć w instrukcję. Android Auto i Web Link- działąją dobrze lecz na próżno szukać opcji bezprzwodowej. Telefon musi być podłączony kablem USB do radia. Szkoda że nie ma dwóch wejść USB. Dlatego korzystając z AA muszę odpinać pendrajwa z muzyką. Nawigacja z podłączonego telefonu wyświetlana jest na ekranie radia bez kłopotu, komendy głosowe też nie stanowią problemu pod warunkiem włączenia asystenta google w komórce. Na telefonie mam zainstalowanego Tidala i RockRadio.com. O ile obsługa tidala przez android auto to jest porażka o tyle RockRadio.com działa rewelacyjnie. Przełączanie sie pomiędzy podstacjami jest bardzo dobre. Z upierdliwych rzeczy- podczas słuchania muzyki wyjście do listy katalogów wykonawców ustawia wyszukiwanie na piewszej pozycji. Przypuśćmy że słucham ZZTop a chcę posłuchać UglyKidJoe więc wychodzę z katalogu ZZTop a radio wyświetla listę wykonawców od poczatku. I trzeba to ręcznie przewijać. Szkoda, jest to upierdliwe. Wg. mnie po wyjściu z ZZtop powinienem zobaczyć katalog w którym ostatnio byłem i kilka w okolicy a nie ACDC które jest na samym początku. Przewijanie 40 wykonawców podczas jazdy jest z d..y pomysłem. Wentylator chłodzący radio- troche szumi, podczas jazdy nie słychać ale podczas postoju delikatnie go słychać. Audio- radio może pracować w dwóch wersjach głośnikowych. Pierwsza opcja to tródrożny i standardowy. Ja korzystam z tego drugiego. Przełączanie możliwe jest po przywróceniu radia do ustawień fabrycznych z poziomu menu i resetu sprzętowego. Po takim zabiegu przy pierwszym włączeniu określamy z jakiego systemu korzystamy. Później już nie da się tego zmienić. Dopiero kolejny reset pozwala na zmianę. O korektorach, czasówkach nie piszę bo nic odkrywczego nie da się napisać. W specyfikacjach chyba jest wszystko. Radio bez problemu współpracuje z kamerą NTSC lub PAL. Z mojego punktu widzenia kamera 170st to nieporozumienie bo ja patrzę w ekran to widzę globus parkingu. Muszę wymienić. W każdym razie działa prawidłowo przy długosci przewodu 6m. W celu uruchomienia pewnych funkcji w radiu takich jak oglądanie wideo podczas jazdy należy podłączyć zielony przewód do masy (sterowanie z ręcznego) Jednak w przeciweństwie do AVH A210BT tu po odpaleniu auta wyskakuje informacja o niebezpieczeństwach związanych z ogldaniem podczas jazdy i takie ble ble ble i trzeba potwierdzić ok. Nie chciało mi się robić układu który dawałby masę parę chwil po zapłonie. Radio jest dość czułe pomimo że w volvo antena jest w szybie. Od strony organizacji menu to jest to sprzęt w miarę przejrzysty, intuicyjny. Na wyświetlaczu nie ma miliona kolorów więc nie dostaniemy oczopląsu. W zasadzie to chyba tyle.
  12. Gdybym miał robić budżetowo ( w sensie wzmacniacz 4 kanały) to wsadziłbym Morele w 4 drzwi a na suba kupił oddzielny wzmak. Wzmacniacze 4 kanałowe i 2 kanałowe są łatwiej dostępne w mniejszych pieniądzach i jest w czym wybierać.
  13. Czy psuje scenę? Nie wiem, nie jestem przekonany do tego twierdzenia. Tym bardziej kiedy słucham koncertów ( koncertów a nie grania w małej salce gdzie nawet nie widać sceny) Lubię jak muzyka mnie otacza. Nie wyobrażam sobie słuchania koncertu PinkFloyd w Pompejach z 2016 z głośnikami tylko na przód. Kolejna rzecz to rób tak jak tobie pasuje a nie tak jak innym. Ty będziesz sidział w aucie a nie koledzy z forum. Oczywiście nie neguję tu ich doświadczenia bo jest ogromne ale patrząc po sobie mam głośniki we wszystkich drzwiach i nie żałuję takiej konfiguracji. Jak będziesz chciał to wyciszysz tył. Proste. Dodatkiem jest u mnie sub w bagażniku i wzmacniacz Audio system 5 kanałowy który napędza wszystkie głośniki włącznie z subem. Gra to zacnie wbrew opinii jednego czy dwóch osób. Fabryczne radio nie napędzi dobrze głośników. 50W na kanał w przypadku pioneera to chyba chwyt marketingowy. 20-25 to max. Wystarczy spojrzeć na bezpiecznik w radiu. Jak jest 10A to 10x14.5V da maksymalną moc pobraną przez całe radio na poziomie 145W, wystarczy to podzielić przez 4 kanały w radiu i da to 35W ale to i tak teoria bo prócz wzmacniacza w radiu pozostała elektronika też pobiera prąd a sam wzmacniacz o ile nie pracuje w klasie D tylko AB to ma dość niską sprawność. W efekcie moc oddawana na kanał wacha się właśnie w okolicach 22W . Co do głosników to u mnie założyłem Morel Maximo Ultra 602 na przód i na tył i jest dobrze. Skok jakościowy w stosunku do fabrycznych ogromny.
  14. Stosuję Cordial CIK122 z wtykami Vitalco RCA RW 320. Cyna- zwykły stop z kalafonią. Nic nie sieje ( mam w aucie ułożone 6x5 m tego przewodu)
  15. Pionner Z5200DAB - obsuguje Android Auto i po połączeniu przez kabel USB obsługuje spotify i Tidala ( obsługa z poziomu ekranu radia) Serwis streamingowy rockradio.com też jest obsługiwane z poziomu android auto. Do sterowania z kierownicy polecam interfejs Autoleads CP2- obsługa 4000 aut, cena około 200-250zł. Działa w moim V70Ii i u bracisty z kenwoodem 5015 i fordem s-max. Można kupic centrumaudio.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...