Skocz do zawartości

Jack0o

Użytkownik
  • Postów

    9
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

Informacje o profilu

  • Lokalizacja
    Wrocław

Osiągnięcia Jack0o

  1. Witam ponownie. Nowy temat, bo i zagadnienie zgoła odmienne od poprzedniego. Wiem już co będę montował, teraz kwestia potrzebnego oprzyrządowania. W sensie jakie kable, jakie wtyczki, jakie inne drobiazgi - żebym chociaż wiedział pod jakimi hasłami szukać. Co do długości kabli to jeszcze nie wiem, zależy czy uda mi się upchnąć wzmaka pod siedzenie czy będzie musiał trafić do bagażnika. Długości więc przeważnie pomijam. Z FAQ się zapoznałem, z instrukcjami urządzeń również, więc wiem jak to w teorii powinno wyglądać. Chciałbym spiąć w całość 3 rzeczy (zestaw stereo): Radio SONY DSX-A410BT Wzmacniacz BLAUPUNKT GTA260 ES Głośniki Audio System M165 EVO2Będę zatem potrzebował: Kabel spawalniczy 20 mm2 (przekrój wydaje się wystarczający, nawet jeśli wzmak wyląduje w bagażniku) - wszystko x2 (dla plusa i minusa). Bezpiecznik szklany rurkowy 25A + oprawka bezpiecznika (ewentualnie bezpiecznik + coś takiego, żeby oszczędzić sobie roboty: https://allegro.pl/oferta/oprawa-oprawka-bezpiecznika-rurkowego-agu-kabel-7140863405) Konektor oczkowy do klem akumulatora x2, rozmiar M8, z obejmą dla przewodu 20 mm2. Konektor widełkowy do wzmaka x2, z obejmą dla przewodu 20 mm2. Kabel sygnałowy 2RCA/2RCA - tu z własnego doświadczenia z domowym systemem audio wiem, że nie należy przesadnie skąpić. Dobre doświadczenia mam z marką Vitalco, ekranowany, pozłacane wtyki. Jakiś najprostszy cienki kabel remote. Tu chyba nie ma co wydziwiać. Trochę peszli na zabezpieczenie przewodów przy przeciąganiu przez "trudne" miejsca (np. otwory w blachach). Termokurczki. Do połączenia wzmacniacza z głośnikami nic nie potrzebuję, bo wszystkie przewody są w zestawie z głośnikami To będzie wszystko czy o czymś zapomniałem?
  2. Kieruję się FAQ Nazara, chyba że coś źle zrozumiałem Wartość bezpiecznika cyt. "nie może być większa niż suma zabezpieczeń z urządzeń, które będzie zasilał, oraz nie może być większa niż dopuszczalny prąd na przewodzie zasilającym". Aby oba warunki były spełnione, bezpiecznik może mieć maks. 30A, bo tyle ma suma zabezpieczeń zasilanych urządzeń. Czy może czegoś nie rozumiem? Jeśli chronić mam sam przewód to może być i 60A przy kablu 20 mm2.
  3. Dokładnie o to mi chodziło. Wynika z tego, że wzmacniacz sam dostosowuje własną impedancję do impedancji głośników, nie jest to wartość sztywna. Póki co mam już pewien ogólny ogląd sytuacji. Zdecyduję się na ASy i któryś z tańszych markowych wzmaków. Wielkie dzięki Panowie za pomoc Jeszcze pytanie bonusowe. Wg FAQ Nazara wartość bezpiecznika na kablu plusowym powinna być nieco niższa od sumy zabezpieczeń zasilanych urządzeń. Jeśli więc wzmak posiada bezpiecznik 30A, to na kablu daję np. 25A? Sam kabel myślę że powinien wystarczyć 16-20 mm2 (zgodnie z tabelką), czy tak?
  4. A jak to jest z dopasowaniem impedancji wzmak vs. głośnik? We wzmacniaczach domowych (do kolumn głośnikowych) widywałem przełącznik, pozwalający na przełączanie między 2 Ohm a 4 Ohm. We wzmacniaczach samochodowych z czymś takim się nie spotkałem (przynajmniej nie w tych tańszych, na które patrzyłem). Czy oznacza to, że wzmacniacz samochodowy sam dostosowuje własną impedancję do impedancji głośnika? Jeśli wzmak przystosowany jest do pracy przy 2 Ohm i 4 Ohm, to podłączając do niego głośniki 3 Ohm, sam wzmak też zacznie pracować w 3 Ohm? Pytam, bo w instrukcji wzmacniacza Blaupunkta wyczytałem, że podłączenie głośnika z impedancją niższą niż we wzmacniaczu może powodować przegrzewanie się wzmaka, a ostatecznie jego wyłączanie lub nawet uszkodzenie. Pytając wprost, czy do BLAUPUNKT GTA260 ES będę mógł bezpiecznie podłączyć Audio System M165 EVO2? Nie mam zamiaru niczego mostkować (bez względu czy zakupię Blaupunkta czy jakiegoś 4-drożnego wzmaka). Chodzi o zwykłe podłączenie głośników stereo (opcja 4-drożnego wzmaka to pod ewentualnego suba w przyszłości).
  5. A tak z ciekawości, gdybym rozważał Audio System M165 EVO2, jak dobrać wzmacniacz do głośników 3 Ohm? Znajdzie się jakieś budżetowe rozwiązanie do 400 zł do ich napędzenia czy raczej trzeba celować w używki? Nie mogę edytować, więc dopisuję: Czy można założyć, że wzmacniacz działający stabilnie na 2-4 Ohm obsłuży 3-Ohmowe głośniki? Jak jednak podłączyć takie głośniki, pod 2 Ohm czy 4 Ohm? Czarna magia ;) Do 400 zł widziałem Soniaki, Pioneery, Blaupunkty, jednak przeważnie o RMS w zakresie 50-70W przy 4 Ohmach. Pytam, bo pisaliście mi tutaj, że wzmacniacz powinien mieć nieco wyższą moc na kanał niż są w stanie przyjąć głośniki. Tyczy się to zwłaszcza Moreli, które przy 4 Ohmach są w stanie przyjąć 90W. Wzmak 50-70W nie będzie za słaby?
  6. Po lekturze FAQ nasuwa mi się wiele pytań/refleksji (sami jesteście sobie winni ;) ): Ponoć w przybliżeniu można przyjąć, że pojemność skrzyni zamkniętej na głośnik może być równa średnicy głośnika. Dla Excursion SHX-10S4, którego zakup rozważam, powinno to być więc ok. 25 l. Zapaliła mi się tutaj czerwona lampka, bo sprzedawca dodaje skrzynię do boku bagażnika o objętości 15 l. Pomyślałem więc sobie, że sporo za mała. Tyle że producent podaje najbardziej optymalny zakres objętości 10-15 l... I komu tu wierzyć? Chyba producentowi (?) Jednak nijak ma się to do średnicy. W FAQ pojawia się QTC w równaniu na pojemności skrzynki. Nigdzie nie jest wyjaśnione co on oznacza. Niby wygooglowałem, że dla Excursion SHX-10S4 QTC wynosi on 0,9. Podstawiając taką wartość do równania (razem z Vas=28,6 oraz QTS=0,44) wychodzi mi pojemność 8,98 l. Tym bardziej wartość odbiega od średnicy i 25 l... Gdy do równania na QTC podstawiam 15 l, czyli tyle, ile ma sprzedawana skrzynka, dostaję wynik 0,75 czyli chyba akceptowalny (?) O ile dobrze zrozumiałem FAQ, jest to wartość bliska pożądanej 0,707 czyli chyba ok (?) Dobierając przewody zasilające, jak ustalić natężenie prądu? Będzie to moc wzmacniacza dzielona przez napięcie? Jeśli tak, to moc RMS czy peak? Napięcie 12V czy 13,8V? Na logikę brałbym RMS (300W) i 13,8V, czyli natężenie ok. 22A. Zakładając, że lepiej użyć przewodu zbyt grubego niż zbyt cienkiego oraz jego długość 3-4 metry, wychodzi mi przewód o przekroju 12 mm2. Czy może powinienem kierować się zabezpieczeniami wzmacniacza, czyli skoro ma 2 bezpieczniki po 20A, to jest w stanie przyjąć prąd 40A? Wg tabelki również wyjdzie wtedy przewód 12 mm2, ale chciałbym wiedzieć, jaka metodologia wyliczeń będzie prawidłowa. Widywałem oferty, w których sprzedawcy podają średnicę przewodu, nie jego przekrój. Przekrój wyznaczany jest ze wzoru na pole koła? 12 mm2 oznaczać więc będzie średnicę ok. 4 mm? Dobór bezpiecznika - skoro wzmacniacz ma 2 bezpieczniki 20A, to na przewodzie instaluję bezpiecznik 40A? Po lekturze forum tak się jeszcze zastanawiam czy nie zrezygnować z suba (?), a w jego miejsce wziąć lepsze głośniki drzwiowe (np. Audio System M165 EVO2 czy Morel Maximo 6.2) i jakiś używany wzmacniacz (?) Domyślam się, że z drzwi da się wyciągnąć przyjemny i w miarę mocny bas, jednak z jakim kosztem trzeba by się liczyć?
  7. Między innymi po to właśnie jest ten temat Jak mówiłem, jestem zielony, więc opieram się na cudzej wiedzy/opiniach. Wyczytałem jedynie, że wszyscy montują systemy odseparowane, ale nie znalazłem informacji dlaczego. Stąd nie wiem czy taka jest po prostu moda czy są ku temu praktyczne przesłanki (a jeśli tak to jakie). Poza tym Focus nie ma dedykowanego miejsca na tweetery, a jedynie 2 małe gwizdki wypuszczone są przy podsufitce. Musiałbym więc jakoś kombinować z montażem tweeterów. Coś pokroju Hertz DSK165.3 byłoby lepszym rozwiązaniem? Będę wdzięczny za propozycje w podobnym budżecie.
  8. Witam. Posiadam Focusa mk1, a w nim fabryczne nagłośnienie. Wymieniłem jedynie radio na SONY DSX-A410BT. Chciałbym pójść dalej i nieco upgradować swój system. Zależy mi na ogólnej poprawie jakości i brzmienia, ze szczególnym uwzględnieniem basu, który uwielbiam, a którego obecnie praktycznie nie mam. W temacie car audio jestem zielony, więc będę wdzięczny za pomoc w stworzeniu sensownego zestawu. Zaznaczę przy tym, że drzwi wygłuszyłem kilka dni temu. Na podstawie własnego researchu i studiowaniu forów wymyśliłem coś takiego: Wzmacniacz: Crunch GPX1000.4 Głośniki w drzwi przednie: Hertz CX165 Subwoofer: Excursion SHX-10S4 w skrzyni montowanej w bok bagażnikaZagra to ze sobą? Taki setup ma sens? Może coś powinienem zmienić, a może coś jest zbyteczne? Jeśli sensowny bas da się wyciągnąć z samych drzwi, to nie będę się upierał przy subie. Z góry dziękuję za pomoc i uwagi Pozdrawiam, J.
  9. Witam wszystkich Kłania się Jacek, lat 36, z Wrocławia. Na co dzień pracuję z domu, więc autem jeżdżę rzadziej od przeciętnego Kowalskiego, jednak w trakcie wypraw i przejażdżek muzyka odgrywa dla mnie bardzo duże znaczenie. Słucham rytmów różnej maści, ale od zawsze mam słabość do basu. Aktualnie przemieszczam się Focusem mk1 z fabrycznym nagłośnieniem, więc przydałby się drobny upgrade ;)
×
×
  • Dodaj nową pozycję...