Zaznaczam ze systemy opisywane przezemnie uznaje jako amatorskie, do zastosowan hobbystycznych!

Na poczatek prosty system bazujacy na pomiarach RTA, ktorego sam z powodzeniem uzywam :
Laptop - (wymagania: 500 MHz Pentium III, 64MB RAM, Windows 98/ME/NT/ 2000/XP ), moze byc desktop, ale ciezko go przeniesc do auta

Karta dzwiekowa - zwykle te wbudowane sa marnej jakosci, ale od biedy tez dadza rade. Osobiscie uzywam SB X-fi Surround 5.1 bo taka jest podpieta pod carpc.
Bardzo dobra opcja to karta M-AUDIO MobilePre USB, niestety to wydatek ok 600zl za nowa. Wymagania - musi posiadac wejscie liniowe! Wejscie MIC w tym przypadku odpada. Zwykle jego tor jest marnej jakosci.
Przedwzmacniacz mikrofonowy - w wiekszosci zalezy od typu uzytego mikrofonu. Nie musi byc super wypasiony z setka funkci. Moze byc DIY. Sam uzywam kitu AVT z 60V trafo do zasilacza phantom, umieszonego w metalowej obudowie z odpowiednimi gniazdami.
KIT
Mikrofon - preferowany mikrofon pomiarowy. Chodzi o jak najlepsza liniowosc. Polecam Behringer ECM8000 - cena ok 280 zl , ale warto. Mozna takze zrobic mikrofon DIY - na wkladce mikrofonowej Panasonic WM-61a. Koszt -ok. 20 zl za wkladke, plus kabel i wtyk. Sposob wykonania mozna znalezc na elce

Oprogramowanie - Jest duzo dostepnych opcji - darmowych i platnych. Osobiscie preferuje TrueRTA. Wersja darmowa jest jak najbardziej funkcjonalna. Jedyne ograniczenie to dostepnosc tylko 1 oktawy. Wersja 1/3 kosztuje $40, wersja 1/6 $70, a wersja 1/24 $100. Oczywiscie mozna sobie poradzic. Strona domowa TrueRTA : TrueRTA .
Inne opcje to Audiolense - rowniez platny, ale bardzo intuicyjny program. Praktycznie niedostepny dla kombinatorow
Do mierzenia odpowiedzi impulsowej mozna uzyc WinMLS. Program jest darmowy.
Pierwsze co musimy zrobic, to skalibrowac odpowiednio program do naszego sprzetu. W tym celu zaopatrujemy sie w kabel ( najczesciej stereo jack/stereo jack, zaleznie od posiadanej karty dzwiekowej) ktorym laczymy wyjscie karty z wejsciem liniowym jak na zalaczonym obrazku :

Wchodzimy w ustawienia dzwieku i wyciszamy wszystko procz suwaka glownego oraz wave - te suwaki musza byc "na full". Bardzo wazne jest by wyciszyc suwak "wejscie liniowe" ! Nastepnie przelaczamy na ustawienia nagrywania, wybieramy " Wejscie Liniowe" a pozostale wyciszamy.
Odpalamy program i wchodzimy w menu Audio I/O i sprawdzamy czy obie czestotliwosci probkowania ( Input Sampling Frequency, Output Sampling Frequency ) ustawione sa na 48kHz. Jesli nasza karta dzwiekowa nie obsluguje takiego probkowania, mozemy ustawic np. 41kHz. W menu Audio I/O wybieramy Sound System Calibration, wyskakuje okienko ktore opisuje jak mamy polaczyc nasza petle, i naciskamy OK. System wygeneruje ton testowy i po chwili zobaczymy wykres - odpowiedz karty przed kalibracja, po chwili system dokona odpowiednich zmian i linia powinna sie wyprostowac. Jesli nadal jest zalamana musimy obnizyc suwaki glosnosci odrobine i sprobowac ponownie. Jesli linia ciagle nie jest prosta - przykro mi : karta dzwiekowa jest marnej jakosci i nie nada sie do naszych celow.
Jesli wszystko gra przechodzimy do kalibracji mikrofonu.
W menu Audio I/O wybieramy Open A Mic Calibration File i wybieramy plik z nazwa mikrofonu ktory uzywamy. Jesli uzywamy wspomnianego przezemnie mikrofonu Behringer ECM8000 , sprawa jest bardzo prosta - w programie taki plik juz sie znajduje. Jesli uzywamy innego, musimy takiego pliku poszukac w necie. Do wspomnianej wkladki Panasonica prawdopodobnie nada sie plik Mic Cal Typical Panasonic z bazy programu ale tego nie jestem pewien.
Jesli chcemy skalibrowac nasz system ponownie, musimy odznaczyc opcje Use Mic Calibration Correction w menu Audio I/O.
Podlaczamy nasz przedwzmacniacz do komputera a mikrofon do przedwzmacniacza. Pamietajmy ze niektore mikrofony potrzebuja tzw. napiecia Phantom by dzialac. Ustawiamy pokretla ( czy suwaki ) przedwzmacniacza na polowie skali. Podlaczamy wyjscie karty dzwiekowej do wejsc wzmacniacza samochodowego ( L i P ).
Do pomiarow mozemy uzyc Pink Noise czyli szumu rozowego, lub Quick Sweep - szybko zmieniajacy czestotliwosc sygnal. Jesli mamy dobry mikrofon, oba sposoby dadza podobne rezultaty. Przy mikrofonie gorszej jakosci Quick Sweep moze byc niedokladny w dolnych czestotliwosciach. Pink Noise jest bardziej "czytelny" dla systemy ale pomiar z jego uzyciem jest duzo wolniejszy.Program przy odpaleniu jest z grubsza skonfigurowany. Powinno to wygladac tak :

zwracamy uwage na przyciski MIC CAL i SPL, w menu po prawej zmieniamy dB top na , powiedzmy 120 i db bottom na 0. Przyciskiem ze slupkami przelaczamy sie pomiedzy linia jak w oscyloskopie a wykresem slupkowym. Polecam linie

Pomiary :
Wybieramy przycisk Pink N, po lewej stronie programu i naciskamy zielony przycisk GO na gorze programu. Po chwili powinna pokazac sie linia obrazujaca dzwieki tla i szumu samego toru pomiarowego. Im bardziej plaska tym lepsza

Wciskamy przycisk Generator ON/OF. Powninnismy zobaczy zmiany w wykresie. Ustawiamy glosnosc wmacniacza/przedwzmacniacza tak, by linia oscylowala w okolicy 75 - 80 dB.Zostawmy generator wlaczony na ok 10 sek. by linia "uspokoila sie". Powinna wygladac mniej wiecej tak :

Mozemy dostosowac zakres ( range ) by przyjzec sie dokladniej wybranemu fragmentowi, i uzyc opcji wygladzania ( smooth ) w narzedziach.
Mozemy skalibrowac nasz program by pokazywal faktyczne SPL, niestety potrzebujemy do tego zewnetrznego miernika SPL :
w sekcji generator ustawiamy frequency na 100Hz lub wiecej , ale ponizej 500Hz ! W podsekcji wave wybieramy Sine. Uruchamiamy generator przyciskiem ON/OF i wciskamy przycisk GO. Wchodzimy w menu Audio I/O i wybieramy SPL Calibration. W pole ktore nam sie ukazuje wpisujemy wartosc SPL uprzedio odczytana z zewnetrznego miernika. Od tej chwili mozemy cieszyc sie Miernikiem SPL

Kolejna ddatkowa funkcja to funkcja oscyloskopu.Wlaczany przez pierwszy przycisk z lewej, u samej gory programu. Polecam za jego pomoca sprawdzic, czy nasz system pomiarowy nie "clippinguje" sygnalu. W tym celu znow robimy petle w wejscia do wyjscia karty, ustawiamy w generatorze np 1kHz i wciskamy przycisk sine, uruchamiamy generator i wciskamy GO. Powinnismy zobaczyc sinusoide. Jesli nie widzimy dokladnie jej ksztaltu, mozemy zmienic zakres. Ustawiamy wzmocnienia przedwzmacniacza lub suwaki karty dzwiekowej podobnie jakbysmy to robili usawiajac gain wzmaka. Sinusoida musi byc "czysta" czyli taka jak ta :

Jesli wyglada jak ta :

zmniejszamy wzmocnienia.
Jescze kwestia umiejscowienia mikrofonu -oczywiscie umiejscawiamy go w miejscu, w ktorym interesuje nas charakterystyka dzwieku np. fotel kierowcy :

Mozna probowac siedzac w samochodzie, mozna probowac z zewnatrz. Experymentujcie

Ufff... to narazie tyle. Pobawcie sie programem, przyzwyczajcie do niego a sam podpowie wam co z nim zrobic Oczywiscie wkrotce opisze dokladniej co i jak z programem mozna zrobic. Na dzis wystarczy..przepraszam za ewentualne bledy ale 4 godziny spedzone przy tym daja sie we znaki http://localhost/str...tyle_emoticons/default/smile.gif Mam nadzieje ze ktos uzna to za pomocne i doceni Wiekszosc informacji zostala zebrana z for zagranicznych i wlasnego doswiadczenia.
Jesli temat na to zasluguje, to prosze o podwieszenie. Oczywiscie bedzie rozwijany
